E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Van vetten word je vet: toch?

Van vetten word je vet: toch?
28 januari 2018 Linda Nordholt
van vetten word je vet

Vaak krijg ik van mijn klanten de vraag: ‘Ik eet nagenoeg geen vetten, eet alles light en mager, maar ik val niet af. Hoe kan dit toch?’

Heel herkenbaar, want die gedachte had ik zelf ook jarenlang.

Laat ik beginnen met te zeggen dat je van vet niet dik wordt. Noten bijvoorbeeld, worden door veel mensen die willen afvallen of op hun gewicht letten gemeden, omdat er zoveel calorieën en vetten in zitten. Die kiezen dan liever voor een ontbijtkoek wat veel minder calorieën bevat. Maar dit is nou typisch een voedingsmiddel dat gezonde vetten bevat en die je gerust (mits ongebrand ongezouten) iedere dag kunt eten.

We denken dat vet slecht is omdat we bang gemaakt zijn voor vet. Vet zou zorgen voor hart- en vaatziekten en de veroorzaker zijn van de epidemie van het overgewicht. Inmiddels weten we beter. We hebben juist vetten nodig om vet te kunnen verbranden en gezond op gewicht te kunnen blijven. Vetten zijn een onmisbaar bestanddeel van onze voeding. Het is niet het vet dat ons dik maakt en houdt, het zijn de koolhydraten en suikers. Vet dient als bron van energie. Ook heb je vetten nodig voor je weerstand, de opbouw van je cellen en het transport van vitamines. Net zoals er goede en slechte koolhydraten zijn, zijn er ook goede en slechte vetten. Simpel gezegd zijn er drie soorten vetten:

  • verzadigde vetten
  • transvetten
  • onverzadigde vetten

Verzadigde vetten

Over verzadigde vetten bestaan veel misverstanden. De een noemt het ‘slecht vet’ , de ander vindt het ‘goed vet’ . Verzadigde vetten zijn vaak de dierlijke vetten, zoals boter, kokosvet en vlees, maar zitten ook in snacks, koek, snoep en taart. Ze hebben een vaste vorm, zoals roomboter. Verzadigde vetten zijn de afgelopen vijftig jaar veelal beschouwd als ongezond, maar recentere onderzoeken laten zien dat dit niet helemaal terecht is. Het is niet voor niets dat kokosolie/-vet en roomboter tegenwoordig weer als gezond worden aangeprezen.

In combinatie met veel koolhydraten blijken verzadigde vetten inderdaad niet goed voor je te zijn. Ze worden dan niet verbrand. Maar dat gebeurt juist wel als je koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eet. Er is dus een verband tussen de hoeveelheid koolhydraten en de hoeveelheid verzadigde vetten in onze voeding. Als je veel koolhydraten en veel verzadigde vetten eet, verbranden verzadigde vetten niet. Met een koolhydraatarm dieet verlaag je het aantal koolhydraten, waardoor je gewoon (verzadigde) vetten kunt eten. En dan komt die juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten weer om de hoek kijken. Hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer vetten je aan je eetpatroon zou moeten toevoegen.

Transvetten

Dit zijn de zeer ongezonde onverzadigde vetten. Van oorsprong zijn transvetten plantaardig, maar tijdens een industrieel proces zijn ze verhit en verhard, waardoor ze een vaste vorm hebben gekregen. Ze zitten vooral in bewerkte voedingsmiddelen, zoals broodsmeersels, mayonaise, ketchup, fastfood, patat, cakes, taarten, koekjes, crackers, chips en pizza. En dat is slechts een kleine greep uit het enorme aanbod voedingsmiddelen met veel transvetten die je echt beter kunt vermijden. Bekijk de etiketten goed.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten  worden van planten gemaakt en zijn essentieel. Dat betekent dat je lichaam ze niet zelf kan maken. Dus je moet ze halen uit je voeding! Je hebt ze nodig voor de opbouw van je cellen en je weerstand. Bovendien breekt de goede cholesterol (HDL) uit onverzadigde vetten de slechte cholesterol (LDL) uit verzadigde vetten af en verlaagt daarmee het cholesterolgehalte in het bloed. De ‘’gezonde vetten’’ zul je aantreffen in voedingsmiddelen gebaseerd op noten, oliën en zaden. Sommige van de beste voedingsbronnen zijn onder andere:

  • Avocado’s
  • Noten
  • Olijfolie
  • Lijnzaad
  • Walnoot olie
  • Etc.

Alle vissoorten bevatten onverzadigde vetten. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten echter de meeste onverzadigde vetzuren. Geniet hier dus volop van! Voor mensen die geen vis eten, zijn visoliecapsules een alternatief.

Conclusie:

Van vetten wordt je niet dik. Eet zoveel mogelijk gezonde vetten zoals noten, vis, avocado, olijfolie en kokosolie. Eet je koolhydraatarm dan zijn zelfs de verzadigde vetten geen probleem. Vermijd wel de slechte transvetten zoals chips, gebak, pizza, patat etc. Ook hiervoor geldt: af en toe zondigen van deze vetten is geen probleem, maar doe het dan bewust en laat ze daarna weer voor een langere tijd staan.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*