arrow_drop_up arrow_drop_down
8 november 2013 

Decembermaand: Feest of gevecht?

De avonden zijn weer langer, de herfst is nu toch echt in volle gang, gordijnen dicht en kaarsjes aan. En niet te vergeten, in de supermarkt zie je de pepernoten, speculaasbrokken en taai taai alweer liggen. Gisteren zag ik zelfs al in een winkel een hoekje stiekem versierd met kerstballen en lampjes.

Het kriebelt bij mij….. ik voel bij december altijd gezelligheid. Op 6 december staat bij mij de kerstboom alweer in de kamer. Maar stiekem slaan deze kriebels om in angst. Hoe kom ik deze maand door zonder aan te komen. Ik heb de vakantiekilo’s er net af!

Een ding heb ik al jaren geleden afgezworen. Het kopen van pepernoten, speculaas, chocoladeletters etc. En eerlijk is eerlijk, ik taal er niet meer naar. Ook de letters die ik krijg verdwijnen in mijn kast (of in de buik van mijn lief). Hoe ik dit doe?

Voor de mensen die mij volgen weten dat ik afspraken met mezelf maak of besluiten neem om wel of niet te zondigen. Ik probeer zoveel mogelijk onderhandelingssituaties te vermijden. Ik heb ooit besloten om dit niet meer te doen en dit als afspraak met mezelf gemaakt. Met als gevolg dat ik nu deze periode helemaal niet meer associeer met snoep, chocolade etc.

Maar …….. ook bij ons wordt sinterklaasavond gevierd. Nooit bij ons thuis, wij hebben geen kinderen, maar altijd bij iemand uit de familie. Ik vind het heerlijk gezellig. Maar dit betekent ook dat ik totaal geen invloed heb op wat er die avond op tafel staat. De afspraak die ik in de voorafgaande weken aan sinterklaas heb gemaakt om niet te snoepen, laat ik voor 1 keer varen op sinterklaasavond. De zondigknop gaat op de avond voor even aan. Ik geniet dan ook onbezorgd van een stuk speculaas, het liefst met spijs, een banketstaat en wat chocoladepepernoten. Want ik heb niet gezegd dat ik het niet lekker vindt toch?

Zondigdagen

Ik hanteer dan ook altijd de zogeheten zondigdagen. Deze plan ik. Het klinkt wat gek, maar deze plan ik soms weken vooruit. Ik zet ze in mijn agenda. In de maand december zijn dit dus sinterklaasavond, de kerstdagen en oud en nieuw. In het ‘gewone’ leven zijn dit de weekenden (soms een zaterdag, soms een vrijdag, soms zelfs een vrijdag, zaterdag en zondag).

De dagen erna heb ik weer gezonde dagen. Soms echte balansdagen met alleen maar producten uit mijn eiwitdieet. Maar vaak let ik gewoon weer op de koolhydraten en suikers.

Tips!

Geloof mij, dit is een proces geweest van jaren, maar om jullie te helpen te genieten van de decembermaand, hierbij een aantal tips van mijn kant:

Kijk naar jezelf:
Weet hoe je in elkaar zit. Ga je na 1 avondje volledig los de hele decembermaand? Blijf er dan vanaf. Geniet anders van deze avond met wat lekkers. Van 1 avond word je niet dik, dit is vaak het geval als je de hele maand blijft snoepen van al dat lekkers.

Plan het inkopen:
Koop het snoep een dag van tevoren wanneer je sinterklaas gaat vieren. Maak er een mooi feestelijk bord van. Geef al het overgehouden snoep mee aan je bezoek.

Maak afspraken met jezelf:
Spreek met jezelf af wat je gaat nemen en hou je hieraan. Kom niet in de verleiding om alles zomaar in je mond te stoppen. Wees daarna trots op dat je je gehouden hebt aan de gemaakte afspraak.

Compenseer niet:
Ga niet compenseren door een maaltijd of tussendoortje over te slaan en calorieën te sparen voor de avond. Eet gewoon 6 keer per dag, hierdoor blijft je stofwisseling optimaal en krijgt je lichaam niet sneller de kans om eten op te slaan als vet.

Balansdag:
Neem op 6 december een balansdag. Je voelt je gelijk weer een stuk energieker worden.

Ontspan op 5 december:
Geniet van de dag en het feit dat je jezelf wat lekkers gunt. Weet dat je er van hebt genoten, maar dat je ‘sterk’ genoeg bent om daarna weer in het gareel te gaan. Wees trots. Als je dit hebt kunnen bereiken tijdens sinterklaas, lukt het je ook met de kerst en oud en nieuw.

Geniet ervan!

Koolhydraatarm weekmenu

Reactie plaatsen

Cookies