E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Eten zonder koolhydraten

Eten zonder koolhydraten
4 januari 2015 Linda Nordholt
Eten zonder koolhydraten
Eten zonder koolhydraten is niet zo moeilijk als het klinkt! Je moet dan natuurlijk wel weten welke voedingsmiddelen de minste koolhydraten bevatten. Controleer, als het gaat om voedingsmiddelen die je wilt kopen, altijd de etiketten. Richtlijn is dan dat een product koolhydraatarm is als het minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevat. Kijk vervolgens ook zeker even bij de ingrediënten of er geen suiker aan is toegevoegd. Tel alleen de koolhydraten. Je hoeft niet te kijken naar de ‘waarvan suikers’. Dit zegt niets over of er suiker aan is toegevoegd. Kijk daarvoor bij de ingrediënten.

De meeste vis-, kip-, en vleessoorten bevatten geen koolhydraten. Ook kaas is van nature koolhydraatarm, als ook een eitje. De lijst eten zonder koolhydraten of met weinig koolhydraten is lang. Deze voedingsmiddelen bevatten ook nog eens volop gezonde vetten en eiwitten.

Eten zonder koolhydraten:

Vis zoals:

  • Ansjovis
  • Baars
  • Kabeljauw
  • Heilbot
  • Haring
  • Zalm
  • Sardines
  • Schol
  • Forel
  • Tonijn
  • Tilapia
  • Roodbaars
  • Pangasius
  • Kaviaar
  • Paling

Gevogelte zoals:

  • Kip
  • Kalkoen
  • Eend
  • Gans
  • Fazant
  • Kwartel
  • Struisvogel

Schaal– en schelpdieren zoals:

  • Garnalen
  • Oesters*
  • Mosselen*
  • Kreeft
  • krab
  • Kokkels/vongole
  • Inktvis

*oesters en mosselen bevatten wel wat koolhydraten. Neem hiervan maximaal 100 gram per dag. Of kijk of het past in je dagtotaal aan koolhydraten.

Vlees zoals:

  • Rundvlees (gehakt, biefstuk etc)
  • Varkensvlees
  • Lamsvlees
  • Kalfsvlees
  • Vleeswaren*
  • Wild

*sommige soorten vlees(waren) zoals ham of worsten bevatten suiker of bindmiddelen, dus koolhydraten. Kies nooit voor bewerkt vlees of voor gemarineerd vlees, zoals gepaneerde schnitzels of gemarineerde kip.

Groenten

Alle groenten bevatten koolhydraten. Sommige groenten bevatten slechts heel weinig koolhydraten (bloemkool, broccoli) of alleen langzame koolhydraten (bonen, tuinbonen, linzen). Bij groenten hoef je eigenlijk niet zo op te letten. Volg je strikt koolhydraatarm, vermijd dan wel tijdelijk peulvruchten. Deze bestaan grotendeels uit zetmeel en zijn dus koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Hiertoe behoren onder andere witte bonen, sperziebonen, bruine bonen, tuinbonen en sojabonen. En doperwten, tuinerwten, spliterwten & linzen. Maar ook producten die zijn gemaakt van sojabonen zoals tofoe, tempeh, seitan & sojaburgers. Andere producten van soja, zoals sojakaas en sojamelk behoren weer tot de categorie koolhydraatarm. Wil je je koolhydraatinname beperken, vermijd dan bonen tijdelijk. Maar bonen passen heel goed in een gezond eetpatroon.

Veel wortels en knollen bestaan voor een groot deel uit suikers en zetmeel. Voorbeelden hiervan zijn aardappels, rode bietjes, aardperen, pastinaak en rapen. Niet alle knollen en wortels zijn overigens koolhydraatrijk; zo zijn waspeen, radijsjes en koolrabi relatief koolhydraatarm.

Hieronder een opsomming van groenten met de minste koolhydraten.

Rauwkost mix
Andijvie Rettich
Artisjok Sla (alle soorten)
Asperges Savooie kool
Aubergine Spinazie
Augurk (zuur) Spitskool
Avocado Taugé
Bleekselderij Tomaat
Bloemkool Ui (alle soorten)
Boerenkool Waterkers
Broccoli Witlof
Chilipepers Witte kool
Chinese Kool Wortel rauw
Courgettes Wokgroenten divers
Gemberwortel Zilveruitjes
Knoflook Zuurkool
Knolselderij
Komkommer
Kool, rood, groen
Kool, wit
Lente ui
Paksoi
Paprika (alle kleuren)
Prei
Radijs

 

Comments (217)

  1. Debbie 2 jaar geleden

    Hallo

    Ik zou graag willen weten wat je als bij product kan eten. I.p.v b.v aardappels of rijst.We eten best veel rijst wat is daar de beste vervaning voor?

  2. Ninette 2 jaar geleden

    Hoi Linda, fijn dat je iedereen zo goed van advies voorziet!! Ik ben net een week begonnen met het koolhydratenarme dieet. Kun je mij vertellen hoelang ik dit mag doen? En hoeveel vet mag ik op een dag eten? Bedankt voor je reactie en gr, Ninette

  3. Petra 2 jaar geleden

    Ik verbaas me over de ‘extra’s’ die nog in de lijst genoemd worden als het over koolhydraatarm gaat. Door diverse filmpjes op internet over het Paleo-keto dieet en dan met name van mensen die nu nog maar 1x per dag eten komt juist naar voren dat je vooral geen olie, brood of welke vorm van deeg dan ook maar nodig hebt. Geen 1 enkele koolhydraat heeft je lichaam nodig. Op het moment dat je dit gaat doen, begint je lichaam namelijk zelf (al binnen een dag) de koolhydraten uit zichzelf aan te maken en vandaar uit de insuline. Maar dit gebeurt pas als je 100% stopt met zelf innemen van koolhydraten. Op deze manier kunnen ziekten, gewicht, vele klachten verdwijnen. Mijn beste vriend heeft al jaren diabetes 2, maar neemt sinds 1 dec 2016 geen insuline meer, omdat hij vanaf dat moment koolhydraatvrij eet en dus zijn lichaam nu zelf de koolhydraten aanmaakt en vandaar uit precies de juiste hoeveelheid insuline aanmaakt die een lichaam nodig heeft. Daarbij is hij ook nog eens giga afgevallen. Van ver over de 100 kg, naar nu 85 kg. Zelf heb ik nooit last gehad van gewicht. Vanaf mijn 20e altijd rond de 52 kg geweest. Kon ook alles eten. Nu puur voor een gezond lijf gestopt met koolhydraten en ja, zelfs ik verras mezelf met een gewichtsverlies van 4 kg in 1 week tijd (nu 48 kg) en mijn lijf ziet er uit als toen ik 17 was. En ja, afkicken klopt. De suikers (het gif van zelf toedienen van koolhydraten) moet eerst je systeem uit. Je merkt zelfs dat als je ook maar ietsje neemt na een paar dagen, bijv een druppel honing in de thee, dat je dit ogenblikkelijk voelt in je maag. Mn lichaam zegt dan meteen: hooo, dit gaat niet goed. Er gaat iets in dat hier niet thuis hoort. In wens een ieder succes.

  4. petra 2 jaar geleden

    hoi, ik volg een koolhydratenarm dieet en val nauwelijks af. Eerst viel ik erg langzaam af, ca 4 kilo in 3 maand, wat op zich prima is, nu sta ik alweer en maand stil. Weet jij hoe dit kan? Ik eet smorgens 2 plak khd arm brood met roomboter en kaas, thee, smiddags een kom volle griekse yoghurt met noten en lijnzaad, avond eten is groeten en vlees, of vis. Nog een keer wat volle yoghurt. Tussendoor weinig, soms plakje worst, kaas,komkommertje,soms en klein stuk fruit (half) en drinken is koffie, water, rivella op een feestje. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. groestjes Petra. Ps ik ben 44 ik sport 2 keer in de week.

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Hoi Petra, dat is heel lastig om zo te zeggen. Dan zal ik meer van je moeten weten en zal ik je ook vragen een online voedingsdagboek voor een paar dagen bij te houden. Dan kan ik met je meekijken waar het ‘mis’ kan gaan. Het kan ook zijn dat je wel centimeters aan het verliezen bent, en dat het nog niet zichtbaar is in kilo’s. Of dat je lichaam ergens anders een blokkade heeft zitten wat eerst geheeld moet worden. Kortom, zou je graag willen helpen. Dan mag je me altijd mailen naar info@slankmetlinda.nl en kunnen we kijken wat te doen.

  5. Dieter B. 3 jaar geleden

    Koolhydraten is een belangrijk onderdeel van een evenwichtig dieet. Belangrijk is dat je complexe koolhydraten eet, en geen eenvoudige (zoals suikers, wit brood, of zoet fruit). Gezien dit ook de belangrijkste energiebron is, zou ik het zeker en vast niet volledig weglaten. Wat je wel kan doen is de eenvoudige weglaten en dus je beperken tot de complexe. Als je toch echt wil minderen met koolhydraten, moet je dit aanvullen met vetten (noten of in pure vorm CLA).

    Geen koolhydraten en goede vetten resulteren in een slap gevoel, vermoeidheid, persoonlijk vindt ik je artiekel onvolledig/niet correct.

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Dieter, ik ben het volledig met je eens. Dit artikel gaat ook alleen over voeding waar weinig tot geen koolhydraten in zitten. Ik doe er verder geen uitspraken bij over goede koolhydraten. Die artikelen en informatie diep ik verder uit in de andere artikelen.

  6. Angelique 3 jaar geleden

    Hallo,ik ben deze week gestart met Koolhydraat arm eten,het is te doen,alleen heb ik 2 dagen erge hoofdpijn gehad,en een hele vieze smaak in mijn mond,nu is mijn vraag ik sport 4x in de week,en heb een cholesterol probleem,kan ik dit dan wel doen?omdat ik best wel veel eieren zie staan,en weet niet hoeveel kcal ik mag hebben op een dag,of is dat hier niet belangrijk,ik wil zelf nog 9 kilo kwijt na mijn ongeluk,sport veel en let op mijn eten,alleen mijn vetpercentage daalt niet en mijn gewicht blijft op hetzelfde steken,dus ik hoop dat dit mij gaat helpen

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      In het begin kun je ‘last’ krijgen van afkickverschijnselen. Dit hoort erbij als ook een vieze smaak. Ik weet niet hoe strikt je je koolhydraatinname beperkt, maar als je in ketose zit dan is een vieze adem normaal. Calorieën zijn minder belangrijk, maar als afvallen niet lukt dan kan het zijn dat je te weinig of teveel eet. Om serieus te kijken hoe het bij jou zit, zou ik met je mee moeten kijken in een persoonlijk begeleidingstraject. Als je dat graag wilt mag je me altijd mailen naar info@slankmetlinda.nl.

  7. Jo-Ann 3 jaar geleden

    Hi Linda, k eet van 7.30am t/m plusminus 1.00 het meest fruit soms bruin brood, soms salades tegen plusminus 2.30pm een middag maaltijd met meestal veel groeten, rijst en vlees. soms pesi soorten, soms pasta soorten, soms aardvruchten, soms soepen. in d avond eet ik bruin bròod, rijst of fruit en zo afentu door de dag heen een snack wat zou ik anders kunnen doen om vooral op een gezonde manier buikvet te verminderen (ik ben opweg naar een six pack, alleen een pooch die ik moet wegwerken ). ik heb een normaal gewicht.

    ik liep wel met t idee dat als ik veel fruit en groente eet en weinig vet en proteine uit vlees ik eerder vet zou verbranden , heb ik het verkeerd?

    • Peter 3 jaar geleden

      Hoi Linda, nee, dat kan ik niet maar dat wist je natuurlijk al 😉
      In light dranken zit veelal Aspartaam en dat is een kunstmatige zoetstof.
      Het vermoeden dat dit negatieve effecten heeft is voor mij voldoende.
      Veel succes, ik bewonder je werk en vind het leuk te lezen wat je schrijft!!
      Peter

      • Auteur
        Linda Nordholt 3 jaar geleden

        Hoi Jo-Ann, om je van goed persoonlijk advies te voorzien hoe het staat met je voeding zou ik toch echt met je aan de slag moeten:) Ik ben geen voorstander van het weglaten van eiwitten en vetten. Ik zou ook eerlijk gezegd niet durven stellen dat je door het weglaten hiervan sneller vet verbrand. Integendeel juist.

  8. Peter 3 jaar geleden

    Je raad ergens light frisdrank aan maar bekend is dat deze uiterst kankerverwekkend zijn!

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Peter, wil je me even de wetenschappelijke artikelen doorgeven waarin dit bewijs wordt gegeven?

  9. Elfrieda 3 jaar geleden

    Hallo linde. Ook wil graag afvallen. Ik heb alleen moeite om een ritme te zoeken tijdens mijn diensten. Ik zit in de zorg en heb verschillende diensten. Heb jij tips voor mij. Gr. Elfrieda

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Elfrieda, dat snap ik. Dat is ook altijd lastig. Je zou eens kunnen beginnen met voor jezelf de maaltijden en tussendoortjes te plannen. Wanneer kun je wat wel eten? Dat je dan de ene dag een wat ander ritme hebt dan de andere dag is waarschijnlijk niet te voorkomen. Maar schrijf het eens voor jezelf op wat wel haalbaar is. Inzicht is de eerste stap.

  10. Sassie 3 jaar geleden

    Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen en het Ebook kunnen downloaden.

  11. anneli 3 jaar geleden

    mag je wel 1 KEER per week een heel klein beetje hagelslag

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Anneli, 1 keer per week een klein beetje hagelslag kan. Maar stel je jezelf wel de vraag waarom je dat wilt. Ik snap dat het lekker is, maar als je momenteel in het proces zit om van je suikerverslaving af te kicken, dan kan zelfs een beetje hagelslag je al saboteren. Maar ik ben niet van uitersten door te zeggen: dat mag niet. Dat is geheel aan jou als het goed voor je voelt.

  12. Anna-Marie 3 jaar geleden

    Ik wil graag beginnen met 30 dagen koolhydraat arm eten boek van jou. Heb je nog nuttige tips voor succesvolle start.
    welk brood soort raad je aan bij voorbeeld?
    Groet Anna-Marie

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Anna-Marie, alle voorbereidingstips en soorten brood staan allemaal in het 30 dagen menu hoor. Alles is volledig uitgeschreven, zoals bijvoorbeeld koolhydraatarm brood. Groet Linda

  13. Manon 3 jaar geleden

    Ik ga over een maandje op vakantie en wil graag snel nog even wat kilo’s eraf. Het liefst wil ik die 4 weken geen koolhydraten eten. Wat raadt jij aan om in de ochtend, middag en avond te eten? Ik zou graag simpele recepten willen hebben zoals in de ochtend kwark met iets gemengd. Alvast bedankt!

  14. femke 3 jaar geleden

    ik heb een vraagje wat is je min of max koolhydraten wat je mag hebben op een dag. ik wil graag afvallen maar sta al heel lang stil.

  15. sangeeta 3 jaar geleden

    hey ik ben sangeeta, ik ben 25 jaar 158 cm lang en 90kg. zou je me advies/kunnen helpen met flink af te vallen??

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hallo, als je mij een mail stuurt naar info@slankmetlinda.nl kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden. Goed?

  16. Gloria 3 jaar geleden

    Hoi Linda!

    Mijn naam is Gloria Tawia, ik ben 13 oud en zit op het ijburg college.
    Vandaag kwam de ggd naar het ijburg college om ons te meten en te wege. Ik weeg 63 en ik ben ongeveer 166 cm lang. Ik zit in de gezonde vlak maar zit net onder de overgewicht vlak. Dus als ik niet op pas kan ik overgewicht hebben. Ik zou graag van u willen weten wat ik wel en niet mag eten. Ik drink van mezelf bijna geen water omdat ik dat niet lust, is dat een probleem? Wat moet ik nu doen. Ik wil echt geen overgewicht

  17. Fenna 3 jaar geleden

    Hey Linda,

    Wat een handige lijst, was er naar opzoek. Dank je wel!

    Zie gelukkig heel veel lekkere dingen staan!

    Nog succes met je blog,

    Groetjes,

    Fenna

  18. Sanne 4 jaar geleden

    Hoi Linda,
    In rivella zitten ook bijna geen koolhydraten! Ik vind het een erg goede vervanger van frisdranken! Soms is het wel eens lekker om een glaasje prik te drinken 🙂
    Groetjes Sanne

  19. Lia 4 jaar geleden

    Mag ik ook geen wasa lichtgewicht eten, zitten daar ook teveel koolhydraten in.

  20. Alex 4 jaar geleden

    Hoi linda als ik het e book wil downloaden pakt hij mijn emailadres niet wat kan ik doen ik ben in twee jaar tijd al 40 kilo kwijt geraakt puur door voeding aan te passen en te sporten voornamelijk door mijn voeding aan te passen groetjes alex van deursen

  21. Peter 4 jaar geleden

    Waarom zeg je niets over fruit? Onmisbaar in een uitgebakanceerd dieet (vitaminen), maar sommige soorten bevatten heel veel koolhydraten (banaan, appel), maar welke juist minder?

  22. Nina 4 jaar geleden

    Heel erg bedankt voor deze fijne lijst!

  23. sandra 4 jaar geleden

    hoi linda ik wil me ook aanmelden voor de nieuwsbrief

  24. Ria 4 jaar geleden

    Hierboven lees ik dat ketjap asin en ketjap manis koolhydraatarm zouden zijn. Afgelopen weekend heb ik juist de diverse soorten eens vergeleken; ik ben me naar geschrokken van de hoeveelheid koolhydraten in beide variaties! Kikkoman is m.i. de enige juiste keuze bij een koolhydraatarm voedingspatroon.

  25. Nancy van Loon 4 jaar geleden

    Mijn mdl arts stelt voor om het koolhydraatarm dieet eens te proberen voor mijn klachten. Dus ik hoop dat dit helpt om van mijn diarree af te komen.

  26. irene 4 jaar geleden

    Hoi hoi ik Kees handige tips en vind de lijstjes wat wel kan erg handig . Ik ben alleen geen keuken prinses en vind recepten voor koolhydraat arme maaltijden dan ook prettig , alleen vind ik ze weinig kun je mij tips geven of inschrijven ? Groetjes irene ook erg handig

  27. Ria Sibrandi 4 jaar geleden

    graag schrijf ik mij in voor de nieuwsbrief

  28. marina 4 jaar geleden

    Kun je me ook inschrijven voor de nieuwsbrief aub?? Super site is deze !!!

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Liselotte, zoete snacks zijn lastig koolhydraatarm te verkrijgen. Je kunt bijvoorbeeld de repen en koekjes uit mijn webshop gebruiken. Of kijk hier eens: https://slankmetlinda.nl/koolhydraatarme-snacks-en-tussendoortjes/. En een suikervrij snoepje op zijn tijd is ook geen probleem in mijn ogen. Groet Linda

      • Auteur
        Linda Nordholt 4 jaar geleden

        Hoi Marina, ik heb je ingeschreven. Als het goed is heb je een link ontvangen voor bevestiging. Je kunt direct het gratis e-book downloaden. Groet Linda

  29. Liselotte 4 jaar geleden

    Welke snoepjes en snacks zouden door kunnen gaan voor koolhydraatarm? Die heb ik nog niet echt gevonden.

  30. Wilma 4 jaar geleden

    Hoi linda ik ben na een zware operatie 6 kilo aangekomen. Mede omdat ik moest rusten en niet meer kon sporten. Nu wil ik graag koolhydraatarm gaan eten wat ik heel moeilijk vind. Hou van koekjes. Ik ben 1.68 en weeg nu 64 kg. Hoeveel tijd moet ik hier voor uittrekken. En kan ik me nog steeds inschrijven
    Gr wilma

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*