E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Havermout: Ontbijt nieuwe stijl?

Havermout: Ontbijt nieuwe stijl?
19 december 2013 Linda Nordholt
Havermout - Slank met Linda

Het meest besproken boek van het afgelopen jaar ‘De Voedselzandloper’ pleit voor havermout als ontbijt. Dit advies wordt ook massaal opgevolgd. Voor velen nog een gruwel vanuit de jeugdige jaren, maar weer helemaal terug van weg geweest.

Ook ik ben inmiddels ‘verslaafd’ aan dit papje. Niet in de eerste plaats om de gezondheidsvoordelen, maar vooral ook om het feit dat ik de ochtend met meer energie begin, minder snel trek heb én ik het ook nog lekker vind.

Is havermout nou echt gezond?

Ik raad het zeker aan mijn klanten aan die koolhydraatbeperkt willen gaan eten. Met name als ontbijt, omdat dit zorgt voor een goed en gezond begin van de dag. En het zit wel degelijk boordevol vitamines en mineralen. Het grote voordeel is bovendien dat het veel trage suikers bevat, waardoor het langer voor een verzadigd gevoel zorgt. Dit gevoel is veel minder met de bruine boterham met kaas of zoet beleg. Of de gesuikerde ontbijtgranen. Die bevatten veel snelle suikers, die meteen in je bloed opgenomen worden en een piek in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. De alvleesklier reageert direct op deze snelle suikers door insuline vrij te geven, waardoor je bloedsuikerspiegel weer zal dalen en jij zin krijgt in zoet,  omdat je lichaam naar een nieuwe piek snakt. Trage suikers komen veel geleidelijker in je bloed terecht, waardoor er geen pieken en dalen ontstaan. De trek in zoet is veel minder. Verder bevat havermout volop vezels, wat goed is voor je darmen en voor je cholesterolgehalte.

Hoe te bereiden?

Het gebruiken van havermout heeft mij een tijdje tegen gehouden omdat het ‘zo veel werk is’. Havermout moet normaliter gekookt worden, en laat ik daar nou net geen zin in hebben in de ochtend. Maar toen ontdekte ik: ‘Overnight oats’.  De naam zegt het al: Havermout waar een nachtje overheen gaat. Een hele simpele basispap maak ik als volgt:

  • 40 gram havermout (gewoon normaal in de supermarkt te koop)
  • 100 ml water
  • 100 ml ongezoete sojamelk (te vinden in het schap van de houdbare melk)

Dit laat ik samen een nachtje staan. In de ochtend 1,5 minuut in de magnetron. Doorroeren met 2 theelepels kaneel en je hebt een heerlijk ontbijt.

Let op: er komen steeds meer varianten van havermout met suikers en toegevoegde 
ingrediënten die nou net weer niet gezond zijn. Lees dus goed het etiket. Er moet echt op staan: 100% havermout. 
Dit snelle recept geldt overigens voor de havermout die in de supermarkt te koop is. 
De havermout uit de natuurvoedingswinkel is niet voorgekookt en moet dus ongeveer een 
kwartier koken voor deze gaar is.

Meer variatie?

Havermoutpap is in principe geschikt om elke ochtend op het menu te zetten, maar elke dag hetzelfde eten vinden velen niet fijn. Maar havermout leent zich prima voor variatie. Gooi er fruit doorheen (banaan, kiwi of bessen), noten (walnoten of amandelen), kokosrasp of Stevia zoetstof.

club van linda

Comments (10)

  1. Helma 7 maanden geleden

    volgens mij moet ik gewoon gaan starten als ik de recepten alleen al lees loopt het water uit mijn mond 😀
    maar zo moelijk op de stap te gaan nemen. ( vind ik dan )
    maar er moet echt een kilo of 25 af :S
    ik ga denk toch volgende week mij aanmelden als de recepten op de linda club ook zo eruit zien mmmmmm
    wie weet tot volgende week.

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Je bent van harte welkom natuurlijk. en ja, er zijn nog veeeeel meeeeer lekkere recepten haha. Hopelijk tot volgende week en als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

  2. Meriam 1 jaar geleden

    Ik lees in verschillende artikelen dat sojaprodukten en dus ook sojamelk schadelijk zou zijn voor de gezondheid in het algemeen. Is dat zo? Dan kan ik het dus voor dit recept niet gebruiken.

    Mvg,
    Meriam

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Ik zou me om wat gebruik van soja niet al te snel zorgen maken. Je doelt denk ik op hormoonverstoorders? Wissel het zeker af met bijvoorbeeld amandelmelk en gebruik de soja met mate.

  3. Melissa 1 jaar geleden

    Goedemorgen!
    Mijn ontbijt bestaat ofwel uit een havermoutpannenkoekje, ofwel uit Griekse yoghurt met 2 eetlepels havermout, een eetlepel gebroken lijnzaad, een eetlepel hennepzaad en fruit (appel, blauwe bes, mandarijn etc.). Nu heb ik ergens gelezen dat havermout niet ‘rauw’ gegeten mag worden maar altijd geweekt of gekookt moet worden. Klopt dat?
    Groeten, Melissa

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Ik lees hier zelf ook altijd verschillende berichten over en het heeft te maken met de fytinezuur. Het schijnt dat het fytinezuur bij haver moeilijk valt af te breken in het lichaam. Ik zelf zou me niet direct zorgen maken als je haver af en toe rauw eet. Die zit namelijk ook in vele muesli uit de supermarkt. Eet je graag iedere dag havermout, dan is het goed om het gewoon even te weken in water.

  4. Elisabeth 2 jaar geleden

    Beste Linda, Maar havermout zijn toch koolhydraten? Hoe past dat in een koolhydraatarm dieet?

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Hoi Elisabeth, deze schaar ik onder de goede gezonde koolhydraten en passen in een koolhydraatbeperkt eetpatroon.

  5. f.h.gielen 3 jaar geleden

    Ik lees: in de havermout 2 eetlepels kaneel, echt zoveel kaneel?

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Nee natuurlijk niet haha. Dank voor je oplettendheid, ik pas het aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*