E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Helpt douchen tegen een suikerverslaving?

Helpt douchen tegen een suikerverslaving?
29 april 2015 Linda Nordholt
In Afvallen

Heel veel mensen uit mijn dagelijkse praktijk herkennen inmiddels hun eigen suikerverslaving. Weten dat je een suiker verslaving hebt is al een eerste stap; maar wat doe je er tegen? Wat moet je doen als je honger krijgt (of denkt dat je honger hebt). Natuurlijk krijgen we allemaal zin in junkfood als we zo’n aanval hebben; chips, patat, snoep, chocolade, taart, koekjes. Deze ‘zin in eten’ komt allemaal uit onze hersenen en niet omdat ons lichaam echt eten nodig heeft. Ik ben wel eens jaloers op die mensen die één koekje of een handje vol chips kunnen eten en daarna kunnen stoppen. Als je dat kunt heb je zeker geen suikerverslaving. Als je niet meer kunt ophouden dan is het wel bijna zeker; je suikerverslaving speelt weer op.

Ik heb 3 eenvoudige tips voor je als een “ik heb zin in suiker” aanval hebt.

 

1

Zin in eten en ook honger? Eet een echte maaltijd!

Als je zin in eten hebt maar je hebt ook tegelijkertijd honger, de kenners kennen het gevoel wel en weten zeker het verschil tussen zin en honger, zorg er dan voor dat je ook echt een maaltijd gaat eten. Het eten van een maaltijd is misschien wel niet zo aantrekkelijk als het ijsje of de zak snoep waar je eigenlijk zin in had.

2

Neem een hete douche

Ik geef toe het is weer eens wat anders maar een hete douche kan helpen om het ‘ik heb zin in eten’ gevoel weg te nemen. Ik geef toe nogal lastig op je werk, maar probeer het thuis maar eens. Het zin in eten krijgen is niet omdat je lichaam erom vraagt maar omdat je hersenen vragen om een beloning.

Een hete douche van 5 tot 10 minuten zorgt ervoor dat je op een andere manier een beloning krijgt. Het werkt niet voor iedereen maar ik hoor er ook echt goede berichten over.

3

Ga een stuk wandelen

Ook een praktische tip die niet altijd kan maar wel werkt; maak een stevige wandeling, hierdoor maak je endorfine aan in je hersenen. Hierdoor krijgen je hersenen hun ‘ beloning’ en is een beloning door middel van eten niet meer nodig. Als je een jogger of hardloper bent: nog beter! Het heeft ook nog het voordeel dat je van het eten thuis weg wandelt, tenzij je in rap tempo naar de supermarkt rent natuurlijk.

Soms hoeven dingen niet moeilijk te zijn om te werken. Ik weet van veel mensen dat ze er baat bij hebben, probeer het in ieder geval eens. Daarnaast zijn er natuurlijk de voor de hand liggende tips:

  1. Haal geen junk food in huis; ik vertrouw mezelf ook nog niet altijd als ik weet dat er een zak chips of chocolade pinda’s in de kast ligt.
  2. Bij sommigen werkt het wel bij anderen juist niet: neem een glas water.
  3. Ook zoetstoffen kunnen een aanval opwekken; vermijdt ze als het kan.
  4. Eet meer proteïne rijk voedsel.
  5. Praat met iemand die weet wat je door maakt.
  6. Een goede nachtrust is ook een belangrijk; het helpt aanvallen te verminderen.
  7. Zorg ervoor dat je tussen maaltijden door eet; 6 eetmomenten per dag helpen echt om een suikeraanval tegen te gaan.

Bovenstaande heeft mij en anderen in ieder geval erg geholpen; bedenk in ieder geval dat elke keer dat je toegeeft de volgende suikeraanval weer moeilijker te weerstaan is. En zoals met zoveel verslavingen; ook een suikerverslaafde heeft steeds meer nodig.

Wat zijn jouw tips om die onbedwingbare drang naar suiker te stillen?

Start hier met afkicken van die suikerverslaving

START HIER

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*