arrow_drop_up arrow_drop_down
Het belang van water
12 september 2013 

Het belang van water

Veel mensen hebben moeite met water drinken en vinden het zelfs ‘vies'. Waarom is belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken? Vooral binnen een gezond eetpatroon?

Opbouw in lichaam

Het lichaam bestaat voor ca. 70% uit water. Het lichaam verliest dagelijks gemiddeld 2 liter water door transpiratie, ademhalen en uitscheiding van afvalstoffen. Gedurende de nacht is dit gemiddeld 1 liter. Veel mensen geven aan geen dorst te hebben, maar dan zijn ze eigenlijk al te laat met het drinken van water. Bij een vochttekort geeft het lichaam een signaal dat het geen vertrouwen heeft dat er voldoende vocht binnenkomt en houdt het uit zelfbescherming vast. Véél meer water drinken is dan het advies.

Wat zijn nu de belangrijkste functies van water?

• naast zuurstof belangrijkste stof om te overleven
• reinigt het lichaam (afvoer van afvalstoffen). Tijdens een dieet natuurlijk heel belangrijk!
• reguleert de lichaamstemperatuur
• transporteert zuurstof + (in water) oplosbare vitaminen (B+C)
• zorgt voor een goede concentratie
• een belangrijke rol bij de aanmaak van energie
• voorkomt uitdroging
• zorgt voor vol gevoel waardoor drang naar zoet minder wordt

Water drinken is ook nog eens belangrijk voor als je gezond wilt afvallen. Zie ook: Gezond afvallen

Wat zijn nou de mogelijke effecten van vocht tekort?

• Hoofdpijn
• Slechte concentratie
• Verstopping in de darmen
• Verlaagde urineproductie: donkere urine=tekort waterinname
• Beslagen tong of slechte adem
• Droge mond
• Minder elastische huid

Water drinken kan dus tevens andere ‘vage' klachten verminderen of zelfs teniet doen. Helemaal als je een koolhydraatarm dieet of ketosedieet volgt, is het drinken van water nog belangrijker.

Lees ook: De bijwerkingen van ketose

Maar let op: Niet alle vocht dat je tot je neemt ‘telt'. Koffie, zwarte thee (gewone of vruchtenthee) en alcohol onttrekken vocht aan je lichaam. Drink deze met mate en neem voor elke kop koffie, thee of alcohol een extra glas water.

Cafeïne zorgt ervoor dat er meer water met de urine wordt uitgescheiden dan er aan water in de cafeïne houdende drank binnenkomt. Het spreekt voor zich dat frisdranken met suiker totaal geen gezonde effecten hebben. Ook niet voor wat betreft het aanvullen van vocht. Je krijgt er vaak alleen maar meer dorst van!

Water drinken kun je leren

  • Drink 1 liter water per 30 kg lichaamsgewicht.
  • Water moet de hele dag door gedronken worden in porties van 250 – 500 ml. Wacht niet tot je een dorstgevoel krijgt, dan ben je al te laat.
  • Gebruik Spa flesjes van een halve liter. 4 flesjes per dag moeten leeg.
  • Drink een half uur vóór het eten een glas water: het spijsverteringskanaal wordt voorbereid.
  • Drink voor ieder glas koffie, thee of alcohol een extra glas water.
  • Groene thee is een goede vervanger voor water, maar ook hiervoor geldt: altijd aanvullen met water
  • Gebruik eventueel wat zoetstof in je glas water of wissel het af met een suikervrij drankje. Ook een schijfje citroen en een blaadje munt geeft al een heel ander smaakje.

Bouw water drinken langzaam op

1. Drink een glas water op nuchtere maag
2. Creëer ankertjes: voor iedere maaltijd en na iedere maaltijd een glas water. Of een glas water nadat je naar het toilet bent geweest
3. Drink tijdens de maaltijd bij dorst echter niet teveel, i.v.m. wegspoelen van verteringsenzymen (in speeksel)
4. Drink ½ uur ná de maaltijd water om het verteringsproces te voltooien en de uitdroging die door het afbreken van voedsel ontstaat, te corrigeren
5. Drink water vóór je gaat sporten, zodat het beschikbaar is voor transpiratie. Zorg echter tijdens het sporten niet alleen voor water, maar ook voor voldoende zout.

Water drinken bij trek

Soms heb je ineens een onbedwingbare trek in iets lekkers. Velen verwarren op dat moment dorst met trek of hongergevoelens. Het is goed om op zo'n moment een groot glas water te drinken en even 5 minuten te wachten. Je zult zien dat de ergste trek dan ook weer verdwijnt.

Lees ook

Omgaan met snaaibuien in de avond

Zin om te snaaien: Hoe ga je om met snaaibuien?

Koolhydraatarm eten: de 20 beste tips voor een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies