E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Het belang van water

Het belang van water
12 september 2013 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon

water2Veel mensen hebben moeite met water drinken en vinden het zelfs ‘vies’. Waarom is belangrijk om wel water te drinken?

Opbouw in lichaam
Het lichaam bestaat voor ca. 70% uit water. Het lichaam verliest dagelijks gemiddeld 2 liter water door transpiratie, ademhalen en uitscheiding van afvalstoffen. Gedurende de nacht is dit gemiddeld 1 liter. Veel mensen geven aan geen dorst te hebben, maar dan zijn ze eigenlijk al te laat met het drinken van water. Bij een vochttekort geeft het lichaam een signaal dat het geen vertrouwen heeft dat er voldoende vocht binnenkomt en houdt het uit zelfbescherming vast. Véél meer water drinken is dan het advies.

Wat zijn nu de belangrijkste functies van water?
• naast zuurstof belangrijkste stof om te overleven
• reinigt het lichaam (afvoer van afvalstoffen). Tijdens een dieet natuurlijk heel belangrijk!
• reguleert de lichaamstemperatuur
• transporteert zuurstof + (in water) oplosbare vitaminen (B+C)
• zorgt voor een goede concentratie
• een belangrijke rol bij de aanmaak van energie
• voorkomt uitdroging
• zorgt voor vol gevoel waardoor drang naar zoet minder wordt

Wat zijn nou de mogelijke effecten van vocht tekort?
• Hoofdpijn
• Slechte concentratie
• Verstopping in de darmen
• Verlaagde urineproductie: donkere urine=tekort waterinname
• Beslagen tong of slechte adem
• Droge mond
• Minder elastische huid

Water drinken kan dus tevens andere ‘vage’ klachten verminderen of zelfs teniet doen.

Maar let op: Niet alle vocht dat je tot je neemt ‘telt’. Koffie, zwarte thee (gewone of vruchtenthee) en alcohol onttrekken vocht aan je lichaam. Drink deze met mate en neem voor elke kop koffie, thee of alcohol een extra glas water. Cafeïne zorgt ervoor dat er meer water met de urine wordt uitgescheiden dan er aan water in de cafeïne houdende drank binnenkomt. Het spreekt voor zich dat frisdranken met suiker totaal geen gezonde effecten hebben. Ook niet voor wat betreft het aanvullen van vocht. Je krijgt er vaak alleen maar meer dorst van!

Water drinken kun je leren
– Drink 1 liter water per 30 kg lichaamsgewicht
– Water moet de hele dag door gedronken worden in porties van 250 – 500 ml. Wacht niet tot je een dorstgevoel krijgt, dan ben je al te laat
– Gebruik Spa flesjes van een halve liter. 4 flesjes per dag moeten leeg.
– Drink een half uur vóór het eten een glas water: het spijsverteringskanaal wordt voorbereid
– Drink voor ieder glas koffie, thee of alcohol een extra glas water
– Groene thee is een goede vervanger voor water, maar ook hiervoor geldt: altijd aanvullen met water
– Bouw water drinken langzaam op:
1. Drink een glas water op nuchtere maag
2. Creëer ankertjes: voor iedere maaltijd en na iedere maaltijd een glas water. Of een glas water nadat je naar het toilet bent geweest
3. Drink tijdens de maaltijd bij dorst echter niet teveel, i.v.m. wegspoelen van verteringsenzymen (in speeksel)
4. Drink ½ uur ná de maaltijd water om het verteringsproces te voltooien en de uitdroging die door het afbreken van voedsel ontstaat, te corrigeren
5. Drink water vóór je gaat sporten, zodat het beschikbaar is voor transpiratie.

Lukt het jou voldoende water te drinken?

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*