E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Hoe snel kun je resultaten verwachten?

Hoe snel kun je resultaten verwachten?
8 april 2018 Linda Nordholt

Eén van de voornaamste redenen voor mensen om te starten met een koolhydraatarm eetpatroon is het afvallen. Overal op internet lees je de meest veelbelovende verhalen over de gigantische hoeveelheden kilo’s die men vrij snel verliest. Maar is dit wel realistisch? Hoe snel kun je resultaat verwachten en hoeveel is dit dan?

Laat ik beginnen met te zeggen dat dit allereerst af hangt van wat je verstaat onder resultaat. Ik weet dat velen starten om af te vallen en dat het resultaat moet zijn: Afvallen in kilo’s. Liefst zo snel mogelijk. Want hey, je leest toch overal op internet zulke geweldige resultaten van wel 2 tot 5 kilo verlies in de eerste week? En yep, dat kan gebeuren, dat zie ik ook.

Maar wat er vervolgens niet bij vermeld wordt is dat er dan vaak een periode aanbreekt van even stilstaan. Je lichaam kan zo snel afvallen niet aan en moet dan even resetten. Neemt niet weg dat als je dan vervolgens 3 weken stil blijft staan, nog steeds gemiddeld 1 tot 1,5 kilo per week bent verloren. Maar dat vergeten we dan vaak.

Meer logisch is dat er de eerste week helemaal niks gebeurd in kilo’s. En dit is heel normaal. Vooral omdat we met afvallen zo op die weegschaal gefocust zijn en we vergeten dat koolhydraatarm eten gaat om vetverbranding. Iets wat vaak sneller zichtbaar en voelbaar wordt in centimeterverlies dan in kilo verlies.

Aankomen de eerste week of weken is ook mogelijk. Met name als je een verleden kent van crashdiëten. Je gaat je lichaam met koolhydraatarm eten ineens voeden, je gaat meer eten van goede voedingsmiddelen en dat kan even een schok zijn voor je lichaam. Maar geen enkele reden tot paniek. Al snap ik dat natuurlijk wel.

Koolhydraatarm eten is voor velen een methode om af te vallen, in kilo’s. Maar vergeet niet dat het zoveel meer is. Voor velen die echte omschakeling naar een gezond eetpatroon, blijvend. Een gezonde relatie met eten en afkicken van die suikers, meer energie, geen honger.

En dat je lichaam dan eerst een periode nodig heeft om te helen van al hetgeen je je lichaam hebt aangedaan, hoort erbij. En dat is het mooiste cadeau wat je jezelf en je lichaam kan geven.

Je mag natuurlijk de weegschaal als leidraad gebruiken, maar weet dat dit niet de juiste graadmeter is.

Laat ik je in ieder geval vertellen wat er zoal die eerste periode in je lichaam gebeurt:

De eerste week met een koolhydraatarm eetpatroon

De eerste week nadat je gestart bent met koolhydraatarm eten treedt er een verandering op van je metabolisme. Je lichaam gaat van het gebruiken van glucose als energie over naar het gebruik van vet voor energie. In deze eerste week verlies je dus niet alleen vet maar vooral de opgeslagen koolhydraten (glycogeen) in je lichaam. Koolhydraten in je lichaam houden vocht vast. Minder koolhydraten eten betekent vocht verliezen. En dat is iets waar je doorheen gaat en niet kunt tegenhouden. Voordeel is dat je je minder opgeblazen voelt. Dat is namelijk een bij effect van het eten van koolhydraten.

Overigens, dit effect op het metabolisme is sterker bij iemand die strikt koolhydraatarm gaat eten (onder de 50 gram koolhydraten per dag) dan iemand die kiest voor koolhydraatbeperkt (tussen de 50 en 100 gram koolhydraten per dag).

Wat je ook in deze eerste week ziet en ook zeker gedurende alle weken die nog gaan volgen zijn gewichtsschommelingen. Laat je hierdoor zeker niet ontmoedigen want ook dit heeft alles te maken met je vochthuishouding. Ook al eet je koolhydraatarm, niet iedere dag eet je dezelfde hoeveelheid koolhydraten. Eet je de ene dag wat meer dan de andere, dan kan dat wat meer vocht in je lichaam betekenen en dus een hoger getal op de weegschaal.

Pin je dus zeker niet vast op die weegschaal.

De tweede week

Wat ik vaak zie bij klanten die bij mij in de praktijk komen is dat in deze week het vetverlies vaak start. En het gekke is dat de weegschaal vaak niet mee beweegt. Ik raad zeker vanaf dit moment aan om jezelf ook op te gaan meten met een meetlint. Want hoewel die weegschaal niet altijd mee beweegt, je zult zien dat je centimeters wel naar beneden gaan. En dat je kleding al een stuk lekkerder kan zitten.

Wat ik vaak zie gebeuren als men niet afvalt op de weegschaal is de twijfel over of het wel goed gaat. Ik zie vaak dat men de neiging krijgt toch minder te gaan eten. Met name minder vetten.

Dus juist vanaf deze periode hamer ik er nog iets meer op naast het vasthouden van vermindering van koolhydraten, ook je eiwitten en vetten tot je te nemen. Je kan het gevoel hebben dat je veel eet, maar weet dat dit absoluut moet. Anders ben je alleen maar bezig met saboteren van je lichaam.

De derde en vierde week

In deze weken zie ik altijd een geleidelijke daling van gewicht en centimeters. Dit zijn vaak ook weken die wat makkelijker zijn, omdat je resultaat ziet, je voelt je goed, en je begint er in te komen. Hoe snel dit is, is echt per persoon verschillend. Het kan namelijk zijn dat je lichaam nog moet helen. Of dat je lichaam nog moet vertrouwen dat het mag afvallen. Dat klinkt wat gek, maar als jij jaren crashdiëten hebt gevolgd, dan kan je lichaam nog in een spaarstand zitten. Nogmaals, als je koolhydraatarm eten op een juiste manier doet, heb vertrouwen in jezelf en in je lichaam. Overigens is het ook zo dat als je veel moet afvallen, de kilo’s én centimeters vaak sneller gaan dan wanneer je maar een paar kilo hoeft af te vallen.

Normaliter, als de eerste paar weken voorbij zijn is het normaal om ongeveer een pond per week te verliezen. Echter, nogmaals dit is zo afhankelijk per persoon. En ik zie echt steeds vaker dat de centimeters sneller gaan de kilo’s. Het is zelfs niet ondenkbaar om het postuur terug te krijgen van toen je trouwde/ voor je zwangerschap/ toen je 20 was etc. maar wel veel zwaarder bent.

Weeg jezelf dus ook echt niet iedere dag.

De weken erna

Je lichaam is geen machine. Het gewichtsverlies en het centimeterverlies is niet lineair. Resultaten van de eerste weken geven geen garanties voor de toekomstige weken. Er zullen momenten komen waarop je stil staat. Of waarop het heel langzaam gaat. Ook is het mogelijk om een zogeheten plateau te bereiken. Als je 6 weken helemaal stil staat. Dat is het moment waarop je wat moet gaan aanpassen. Minder koolhydraten, ander eetritme, misschien wel meer eten. Maar laat je zeker niet uit het veld slaan en zie het als een nieuw stadium dat aanbreekt. Jij bent bezig met jouw koolhydraatarme reis en dat gaat met soms vallen, maar altijd weer opstaan.

Psychologische veranderingen

Ben je gestart met koolhydraatarm eten om X aantal kilo’s af te vallen voor een bepaalde datum, dan kan het zijn dat je dit niet haalt. En niet omdat je niet je best doet, maar omdat je lichaam gewoon niet zo werkt. En leg jij jezelf onrealistische doelen op, dan is het enige wat je kunt falen. Ik hoop daarom ook dat je koolhydraatarm eten omarmt als een nieuwe lifestyle. En dat je je gezondheid ook mee laat bepalen in plaats van alleen de kilo’s.

Want juist na de vierde week kan het zwaarder worden. Je lichaam kan weer wat gaan ‘zeuren’ om koolhydraten. Je motivatie gaat een beetje achteruit en je wilt je ‘dieet’ eigenlijk wel weer los laten. Maar koolhydraatarm eten is geen dieet. Het is geen project met een begin en een eind. Het is jouw nieuwe manier van eten. Dus naast alle lichamelijke veranderingen, gebeurt er ook zeker wat in jouw hoofd. Het duurt 6 weken om nieuwe gewoonten aan te leren, maar soms kan het wel meerdere maanden duren om daadwerkelijk je gedrag te veranderen. En dat betekent ook je koppie op een juiste manier meekrijgen in jouw nieuwe gewoontes.

Comments (24)

  1. Dejongb 17 uur geleden

    Hi Linda

    Ik ben vier dagen bezig met koolhydraatarm eten volgens het boekje van matty barnhoorn ik ben nu ruim 2 kilo aangekomen. Ik heb wel gelezen dat dit vaker gebeurd maar kan dat zo snel???

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 uur geleden

      Dit is heel goed mogelijk, dat kan vocht zijn. Maar weet je zeker dat je niet teveel calorieën eet? Kijk het nog even aan en als je blijft aankomen, dan zou ik zeker wat gaan bijsturen.

  2. Ge 4 maanden geleden

    Goedenavond

    Ik ben 24 april begonnen met een koolhydraatarm dieet en gestopt met suikers….
    Vind het nu wat makkelijker gaan ik had allerlei lichamelijke klachten, hoge bloeddruk/ kortademig, enz…. ben aanstaande woensdag 2 weken bezig al en ben iets gewicht kwijt nu, ik vind het fijn ervaringen te lezen hier en hoop dat ik nog wat tips op kan doen hier.

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Dank je wel voor dit mooie bericht. Ook weer een stimulans voor anderen. Ga zo door! Liefs Linda

  3. Eva 4 maanden geleden

    Beste Linda,
    Geldt dit ook voor lactose vrij dieet. Ik ben erachter dat mijn lichaam lactose niet goed verwerkt. Dus sinds 2 weken gestopt met Lactose! Ook snoep ik al 2 weken niet meer en hou ik sowieso al heel lang mijn koolhydraat gebruik in de gaten.
    Neem aan dat het afvalproces wat je beschrijft ook hiervoor geldt?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Hoi Eva, dit geldt niet specifiek voor een lactosevrij dieet. Dit is echt geschreven voor een koolhydraatarm eetpatroon/ leefstijl. Omdat het verloop van het verlies van kilo’s en centimeters anders is dan wanneer men een crashdieet volgt of laag in calorieën zit. Je geeft aan dat je je koolhydraatgebruik in de gaten houdt, dus dat is top. Dus als je lactosevrij en koolhydraatarm eet, dan is dit van toepassing op jou.

      • Eva 4 maanden geleden

        Beste Linda,
        Dank je voor je antwoord. Ik eet vnl alleen de gezonde koolhydraten. Denk aan een volkoren boterham, veel groente en salades en wat fruit, eieren, plantaardige producten.
        Waar kan ik terugvinden hoe het afvalproces werkt met lactosevrij dieet icm met een gezonde levensstijl?

        • Auteur
          Linda Nordholt 4 maanden geleden

          Hoi Eva, je volgt op dit moment een koolhydraatbeperkt lactosevrij ‘dieet’. Super goed. Strikt koolhydraatarm is niet voor iedereen nodig en noodzakelijk. Ik denk dat je dan zeker wel dit artikel als uitgangspunt kan nemen. Waarom vind je het zo belangrijk? Gaat het niet naar tevredenheid? Even puur voor mijn informatie en oprechte interesse.

          • Eva 4 maanden geleden

            Hi Linda, na bioresonantie kwam eruit dat mijn lichaam lactose niet goed verwerkt. De reden dat ik dat heb gedaan was omdat ik sinds ik gestopt ben met roken 5 kg kwijt wil. Het lukte me gewoon niet dus wilde achterhalen wat daar de rede van was. Nu ik 2 weken geleden resoluut gestopt ben met lactose en niet meer snaai heb ik het idee dat mijn lichaam iets meer in balans raakt.Geen opgeblazen gevoel meer en minder vocht vasthouden. De weegschaal geeft echter nog geen verschil maar maar n a het lezen van jouw artikel, snap ik het proces beter. Ik wil daarom weten of dat proces, in dit geval, ook voor mij geldt en dat ik dus wel al in het proces van afvallen zit maar dit nog niet echt merk.

          • Eva 4 maanden geleden

            Hi Linda, na stoppen met roken en niet meer terug op oude gewicht heb ik bioresonantie gedaan. Toen kwam ik erachter dat lactose het verschil zou kunnen maken om weer terug te gaan op mijn oude gewicht, aangezien mijn lichaam lactose niet lekker verdraagt. Het betreft voor mij maar +/-5 kilo. Omdat ik nu 2 weken bezig ben en nog geen resultaat zie op de weegschaal, snap ik dit beter nav jouw verhaal omtrent het afvalproces. Daarom vroeg ik me af of dit voor mij ook zou kunnen gelden. 😉

  4. Ine 5 maanden geleden

    Hallo Linda
    Ik heb een lactose intolerantie en nu wil ik jou vragen of hier ook recepten voor zijn.vooral het ontbijt is veel met kwark en yoghurt. Ik wil perse geen koolhydraten Door bv brood want dat is er idd wel koolhydraatarm maar dan zit er wel lactose in .alvast bedankt voor jou antwoord.Groeten Ine.

  5. Anniek 8 maanden geleden

    Hoi Linda,
    Ik eet nu ruim een maand koolhydraatarm en deze week word ik ineens hartstikke slapeloos: grootste deel van de nacht lig ik wakker. Ik ben altijd al een slechte slaper geweest en heb hier al jaren medicijnen voor, waarmee het prima gaat. Maar de medicijnen kunnen opeens niet meer tegen mijn wakkerheid op. Ik lig niet wakker omdat ik teveel energie heb: ik ben wel degelijk moe. Ik val niet af (en wil dat ook niet). Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

    • Auteur
      Linda Nordholt 8 maanden geleden

      Het kan te maken hebben met het gebrek aan koolhydraten en de productie van serotonine, wat nodig is om melatonine te produceren. Melatonine beïnvloed je slaap-waakritme.

      Je kan wat supplementen gebruiken die slapen kunnen bevorderen bijvoorbeeld magnesium en zink voor de nacht, 5HTP (bevordert productie van serotonine).
      Je kan ook in de avond juist wat extra koolhydraten toevoegen, dit heeft veel van mijn klanten ook geholpen en staat in de ‘low carb’ wereld bekent als een ‘carb up’. Bijvoorbeeld 100 gram zoete aardappel, bonen of extra fruit.

  6. Sanne 10 maanden geleden

    Hallo Linda,

    Het is fijn om te lezen dat mijn lijf een paar van bovenstaande dingen in ieder geval doorloopt. Ik ben de eerste 3 dagen ontzettend veel vocht verloren en voelde me inderdaad minder opgeblazen. Erg prettig!
    Mijn 3e week is net begonnen en ik merkte dat ik na een heftige werkdag inderdaad snakte naar mijn oude voedselpatroon. Ik ben gek op brood, in alle vormen en maten. Ik mis mijn afbakbroodjes in het weekend. Vooral die met een knapperig korstje. Heb je hier ook vervangers voor?

    Ik ben wel op zoek naar diverse gerechten. Graag zou ik van alles willen uitproberen. Heb je nog tips?

    Mijn doel is om kleding aan te kunnen die ik nog in de kast heb liggen. Mijn gewicht is niet belangrijk, heb daarom ook geen weegschaal in huis.

    • Auteur
      Linda Nordholt 10 maanden geleden

      Hoi Sanne, je kunt koolhydraatarm brood kopen in de supermarkt. Wellicht is dat een optie. En ben je op zoek naar meer inspiratie, dan is wellicht de Club van Linda een uitkomst voor je: https://slankmetlinda.nl/club-van-linda/

  7. Roos 10 maanden geleden

    Hi Linda!

    Ik wil in drie weken drie cm op de heupen afvallen, ik doe al veel cardio, heb een gezond gewicht en een lengte van 179. Nu ben ik anderhalve week geleden begonnen met elke dag sporten, intermitted fasting en koolhydraat arm eten (vooral vis, salade en groenten) en gezonde vetten. Is zie al verandering, maar nog niet snel genoeg. Heb jij nog tips voor me?

    Groetjes, Roos

    • Auteur
      Linda Nordholt 10 maanden geleden

      Hoi Roos, goed bezig. Ik kan je alleen 1 advies geven….het is niet mogelijk om snelheid aan te geven en al helemaal niet plaatselijk verliezen van centimeters. Het is geheel afhankelijk van je lichaamsbouw en samenstelling. Ik zou dus focussen op gezond eten, voldoende eten, dus zeker niet te weinig en dan komt het vanzelf. Geef het de tijd, want je wilt het immers als leefstijl gaan toepassen toch?

  8. Btje 11 maanden geleden

    Ik ben deze week gestart en heb er nu 3 dagen op zitten, en misschien zit het tussen mij oren maar voel me beter. Ik vind het super lekker en ga steeds meer uit proberen. Heb er heel veel over gelezen, en lees nu vooral etiketten in de winkels. Vind het alleen moeilijk de porties te bepalen, ik heb continue het gevoel dat ik teveel eet. Dat is het vreemde aan deze manier van eten. Ik let goed op de koolhydraten dus daar kan ik niet teveel van nemen, maar moet zo wennen aan de hoeveelheden. Is het mogelijk om toch teveel te eten ? Ik heb alle diëten die er zijn zo’n beetje geprobeerd, dus ook de crashdieten, zou dat gevoel daardoor komen ? Is dit gevoel normaal en hoor je dat vaker ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 11 maanden geleden

      Dit hoor ik zoveel vaker ja. En dat kan heel tegenstrijdig voelen ja. Het is juist de bedoeling voldoende te eten en geen trek te ervaren. Je moet je lichaam haast als het ware weer opnieuw laten ‘eten’ en voeden. Het kan zijn, als je een verleden hebt met veel gevolgde crashdiëten, dat je in het begin iets kunt aankomen. Schrik daar niet van hoor, dat betekent niet direct dat je teveel eet, maar eerder dat je je lichaam laat helen.

  9. MJ 1 jaar geleden

    Hoi Brigitte,
    Zou je willen delen welke app je gebruikt? Ik heb nog wat moeite om zelf mijn KH inname te monitoren.
    Alvast bedankt!

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Ik gebruik myfitnesspal. Handig ook op de telefoon.

  10. Brigitte 1 jaar geleden

    Je hebt me een beetje gerustgesteld Linda. Heb 4 weken je weekmenu’s gevolgd en nu zelf verder gegaan met een app bij te houden. Op de weegschaal zie ik niks gebeuren maar heb wel het idee dat mijn kleding losser zit. Gewoon doorgaan dus ! Dankjewel.

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Super! En zeker gewoon doorgaan. Die kleding zegt alles…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*