E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

De suikerverslaving

De suikerverslaving
14 januari 2015 Linda Nordholt
Suikerverslaving - Slank met Linda

De discussie is in volle gang. Is suiker een verslaving net als drugs en alcohol? (bron: Paul van der Velpen, directeur van de GGD Amsterdam, in De Telegraaf). Ook horen we steeds vaker de term koolhydraatverslaving. Zijn suikers en koolhydraten verslavend of is het een kwestie van kiezen?

Laat ik beginnen met het uitleggen van wat suikers en koolhydraten zijn. Om elke dag weer energie te kunnen leveren heeft ons lichaam brandstof nodig. Een belangrijke brandstofleverancier zijn de koolhydraten. Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Elke keer wanneer je koolhydraat- of suikerrijke voeding eet wordt er insuline afgescheiden door de alvleesklier. Zodra de insuline is vrijgekomen kan de suiker in de vorm van glucose van het bloed naar de cellen worden geleid, zodat het gebruikt kan worden door de cellen om er energie uit te halen. Glucose dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten en denken. Ieder mens heeft glucose in het bloed. Men noemt dit ook wel bloedsuiker.

Kortom, officieel zijn koolhydraten suikers en bestaat er geen verschil. Alle koolhydraten zijn in principe suikers. Spreek je dus van een koolhydraatverslaving spreek je over een suikerverslaving en vice versa. Koolhydraten zitten in fruit, groente, maar ook in snoep, chips en gebak. Maar vergeet ook niet de granen in brood, pasta en rijst. Maar in ons algemeen taalgebruik spreken we vaak van suiker als zijnde tafelsuiker. Zichtbare witte korreltjes die je bijvoorbeeld in de koffie doet. Pasta, rijst en aardappelen bestaan ook uit suiker, maar mensen zullen dat niet snel producten ‘vol met suiker’ noemen, maar eerder rijk aan (te) veel koolhydraten’.

Maar wat doen deze koolhydraten nou precies in ons lichaam. Als je enkelvoudige koolhydraten (zoetwaren, suikers, ook wel slechte koolhydraten) neemt zal je bloedsuiker relatief snel stijgen om vervolgens nog sneller te dalen. Hierdoor zal je je moe en slaperig voelen, en zelfs naar nog meer suikers en koolhydraten verlangen. Maar ook als je meervoudige koolhydraten neemt, stijgt je bloedsuiker. Meervoudige koolhydraten zitten met name in volkorenbrood, volkorenpasta, havermout, zilvervliesrijst. Bij deze laatste variant zal echter de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen dus zijn ze in dat opzicht beter voor je lichaam.

Wanneer je echter te vaak of te veel van deze verkeerde koolhydraten eet, raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat zorgt voor vetopslag. Ik hoor vaak: “Ik kan niet zonder brood, pasta en aardappelen. Dan is mijn maaltijd niet af. Maar ik kan er wel de hele dag van blijven eten’. Daar is een logische verklaring voor. Je voelt geen verzadiging als je dit eet, je kunt er van blijven eten en je lichaam krijgt een soort verslaving aan de bloedsuikerpieken.

En zo kun je dus spreken van een verslaving. Zelfs als je geen extra suiker in je thee of koffie doet is de kans groot dat je toch meer suiker binnenkrijgt dan goed voor je is. En dat je dus stiekem verslaafd bent. Er zit dan ook enorm veel suiker verborgen in allerlei producten in de supermarkt zoals vleeswaren of kant en klaarmaaltijden. In het programma Tros Radar werd vorige week zelfs gezegd dat wij per Nederlander op die manier, soms ongemerkt, rond 38 kilo aan suiker binnenkrijgen per jaar!

Bij mij is de verslaving inmiddels omgezet in een keuze. Ik kies bewust momenten uit dat ik koolhydraten en suikers ga zondigen. Voor het weekend neem ik de beslissing dat ik in het weekend mag zondigen. Ik noem het vooral een gewoonte, weekend = gezellig = eten. Door de week kies ik ervoor dit niet te doen. Maar ik moet jullie wel bekennen dat na een vakantie of weekend vol koolhydraten, slecht eten en alcohol mijn lichaam blijft vragen om dit soort eten. Maar is het dan mij lichaam dat vraagt om een stokbroodje, wijntje, chocolaatje etc (de verslaving)? Ik denk het wel. De gemaakte keuze kan dan al snel weer omslaan in de verslaving. En vervolgens is op dat moment enige discipline nodig om het patroon (=verslaving) weer te doorbreken.  Maar ik weet wel, als je eenmaal in die gezonde modus zit, zonder suikers en veel koolhydraten, je meer energie hebt, je geen honger hebt en je niet de hele dag aan eten denkt. Ik krijg zelfs zin in sporten. Suiker is gelukkig geen verslaving meer voor mij, maar een keuze. Maar duurt deze gemaakte keuze de lengte van een vakantie, moet ook ik weer afkicken van die verslaving.

Meer lezen over wat deze suikerverslaving in jouw lichaam doet? En benieuwd of jij eronder lijdt? Kijk hier.

Hoe zit het met jou? Is suiker bij jou een verslaving of een keuze?

Laat je reactie achter of bezoek mij op Facebook.

Afkicken van de suikerverslaving? Download mijn gratis weekmenu.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*