Suikerverslaving, heb jij dat?
20 juli 2016 

Suikerverslaving, heb jij dat?

Wellicht heb je op dit moment moeite met afvallen, heb je wat overtollig buikvet of kom je zelfs aan. Misschien heb je weinig energie en kamp je met hongerdips en snaaimomenten, met name eind van de middag of na het avondeten. Je probeert wel minder te eten en te snaaien, maar jouw lichaam blijft zeuren.

Dat heeft alles te maken met het feit dat jouw basis-eetpatroon van ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondmaaltijd teveel koolhydraten, dus suikers, bevat.

Jij zit (onbewust) vast in een suikerverslaving of koolhydraatverslaving

Kijk maar eens naar dit proces van de suikerverslaving in ons lichaam. Herkenbaar voor jou?

1. We eten koolhydraten (dus suiker)

Waarschijnlijk eet jij op dit moment (onbewust) teveel suiker. En dan heb ik het niet alleen over het witte kristalsuiker dat we allemaal wel kennen. Wat dacht je van ontbijtkoek, muesli, kant-en-klaar maaltijden en pakjes en zakjes? Daarnaast bevat jouw eetpatroon waarschijnlijk veel brood, aardappelen, pasta en rijst. Ook deze voedingsmiddelen bestaan uit suiker. We noemen het alleen niet snel voedingsmiddelen ‘vol met suiker', maar eerder rijk aan (te) veel koolhydraten.

Ook worden we tegenwoordig ‘voor de gek gehouden' met alle andere namen voor suiker die op verpakkingen staan. We eten dus niet alleen teveel koolhydraten, maar ook nog eens teveel toegevoegde suikers.

Lees ook: Wat betekent: ‘Koolhydraten, waarvan suikers……' op de etiketten?

2. Onze bloedsuikerspiegel stijgt

Door het eten van al deze koolhydraten en suikers (maar ook sommige zoetstoffen), wordt er insuline afgescheiden door de alvleesklier. Zodra de insuline is vrijgekomen, kan de suiker in de vorm van glucose van het bloed naar de cellen worden geleid. Glucose dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten en denken. Deze glucose zit in het bloed, vandaar de term bloedsuiker. Eet je veel koolhydraten en suikers bij je maaltijd of tussendoor, dan stijgt je bloedsuiker snel. Je krijgt een bloedsuikerpiek. Dit is het begin van de suikerverslaving in jouw lichaam.

3. We maken teveel insuline aan

Stel dat je ontbijt met yoghurt en cruesli, tussendoor een ontbijtkoek of koekje neemt, als lunch 2 boterhammen eet en bij de avondmaaltijd aardappelen of past nuttigt, krijg je gedurende de dag dus heel wat bloedsuikerpieken te verwerken. Je lichaam maakt teveel en te vaak insuline aan. Je voelt je na het eten van deze voedingsmiddelen wel even voldaan, maar herken je de trek in het koekje bij de koffie in de ochtend? Of de zoete trek na de avondmaaltijd? De suikerverslaving in jouw lichaam is in volle gang.

Gebeurt dit voor langere tijd te vaak en teveel en neemt je gewicht alleen maar toe, dan is het ook zaak om goed op je gezondheid te letten. Je kan hiermee namelijk insulineresistentie en uiteindelijk diabetes type 2 ontwikkelen.

4. De opslag van lichaamsvet neemt toe

Wanneer je dus te vaak of te veel koolhydraten en suikers eet, raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat zorgt voor vetopslag. En dan met name het visceraal vet (orgaanvet).

5. Onze bloedsuikerspiegel daalt

Herken je jezelf in deze zin?: ‘Ik kan niet zonder brood, pasta en aardappelen. Dan is mijn maaltijd niet af. Maar ik kan er wel de hele dag van blijven eten'. Daar is een logische verklaring voor. Je lichaam raakt niet verzadigd als je deze voedingsmiddelen eet. Je kunt er van blijven eten en je lichaam krijgt een soort verslaving aan de bloedsuikerpieken. Want na de enorme bloedsuikerpiek die je gehad hebt, waarbij je je best even verzadigd hebt gevoeld, komt de snelle daling. En als je vast zit in de suikerverslaving, is dit weer het eerste waar je lichaam om vraagt.

6. We voelen ons moe en lusteloos

Door deze snelle daling van onze bloedsuikerspiegel, kun je je moe en slaperig voelen. Herken je de middagdip? De hongerklop aan het einde van de middag? We kennen allemaal de reclame: ‘Vier uur cup-a-soup', bedoelt voor deze hongerdip. Deze moeheid wuiven wij vaak weg met hard werken, stress of een drukke dag of week gehad. Maar niets is minder waar. De koolhydraten en suikers zijn hierop van grote invloed.

7. We krijgen (weer) zin in iets lekkers

En om de middagdip tegen te gaan, grijpen we dan ook vaak naar de cup-a-soup of wat zoets. Want je voelt je waarschijnlijk niet top en wilt daar met voeding wat aan doen. En zo ontstaan er gedurende de dag vele bloedsuikerpieken, waardoor jouw lichaam de kenmerken vertoont van een koolhydraat- of suikerverslaving. Zelfs als je geen extra suiker in je thee of koffie doet is de kans groot dat je toch meer suiker binnenkrijgt dan goed voor je is. En dat je dus stiekem verslaafd bent.

Naast futloosheid en vermindering van energie, is vetopslag een kenmerk van de suikerverslaving. Als je koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel zoals je gezien hebt. Je lichaam probeert dit zo snel mogelijk te herstellen en wil de bloedsuikerspiegel laten dalen. Wanneer je te vaak of te veel koolhydraten eet, raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat zorgt voor vetopslag.

Dus wil je afvallen en jezelf weer energiek voelen en niet onbelangrijk lekker in je vel zitten, dan zul je moeten afkicken van de suikerverslaving. Dus start vandaag nog met een koolhydraatarm dieet.

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Jan van Beek
Door

Jan van Beek

op 28 February 2017

Ha Linda, ik wil je vertellen dat ik de meeste diëten gevolgd heb en heel blij was toen ik jouw advertentie zag. Meteen aangemeld, maar toen zag ik een nadeel waar de meeste diëten, voor mij althans, mank aan gaan en dat zijn de etenswaren die je weg moet gooien. Ik woon en leef alleen, helaas, ben trouwens een leuke vent van 70 jr. en zoek nog een lekkere meid die mij helpt koken. Maar als ik bv Atkins volg moet meer als (dan) de helft van mijn aangeschafte voedingswaren na een paar dagen weggooien. Is het mogelijk om een low budget dieet samen te stellen zodat mijn etenswaren niet na een paar dagen in de kliko moeten verdwijnen omdat er een totaal nieuw recept is waar je weer verse ingrediënten ingekocht moeten worden? Je begrijpt nu wat ik bedoel. Graag wil ik je feedback geven over mijn bedoeling. Groet van Jan van Beek

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 28 February 2017

Hoi Jan, in de menu's probeer ik zoveel mogelijk ingrediënten te gebruiken die opgaan. Maar ik zoek ook naar afwisseling. Maar daarom kun je ook wisselen en ruilen en kijken wat het beste bij je past. Het is zeker niet de bedoeling om voeding weg te gooien. Bedoel je dat je je hebt aangemeld bij de ledenomgeving? Daar kun je juist dit soort dingen ook delen en worden alle creaties gedeeld. Velen gaan voor gemak en gebruiken daarom ook vaak hetzelfde de volgende dag nog een keer. Ik hoop je juist daar te leren dat afvallen geen kwestie is van je helemaal aan voorgeschreven menu's te houden, maar juist te doen dat wat werkt voor jou. Je mag me altijd even mailen naar info@slankmetlinda.nl.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down