E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wikken & Wegen (Deel 1)

Wikken & Wegen (Deel 1)
15 november 2013 Linda Nordholt
In Afvallen, Emotie eten

ik wil afvallen

Gewichtsschommeling normaal?!

Jaren geleden: het was weer zo’n dag. De weegschaal bepaalt dat ik een kilo zwaarder ben dan gisteren. Ik heb geen gekke dingen gedaan, ik heb me keurig netjes aan mijn eetschema gehouden en toch: 1 kilo zwaarder. Een hele dag was ik chagrijnig. Het weg doen van de weegschaal was geen optie en in de kast stoppen had geen effect. Kortom, verandering!

Iedereen weet dat als je dagen achtereen hebt gezondigd de weegschaal naar alle waarschijnlijkheid omhoog is geschoten.  Maar zelfs als je een zeer nauwkeurig dieet plan volgt, is het niet ongewoon om je gewicht dagelijks te zien verspringen.

En hoe graag we de goedbedoelde adviezen willen opvolgen van 1 keer per week wegen, dat gaat ons vaak niet lukken! Als je op dieet bent (of althans gezonder bezig bent), wil je toch gewoon iedere dag zien waar je het voor doet? Je gevoel wint het dan volgens mij altijd van je verstand en je stapt tegen beter weten op die schaal!

Dus ik zeg: ga vooral iedere dag op die weegschaal staan, maar…… leer wel omgaan met het getal van de weegschaal. En laat je humeur hier niet van af hangen, ook niet als de weegschaal omhoog is gesprongen.

In deze tweedelige blog wil ik je meer vertellen over de mogelijke oorzaken van gewichtsschommelingen. Verder wil ik je een methode laten zien hoe je de weegschaal gewoon als een praktisch instrument kunt gebruiken om je gewicht te controleren. Zonder dat het meteen je humeur bepaalt als de weegschaal weer eens wat hoger aanwijst.

Eerst maar eens de mogelijke oorzaken van gewichtsschommelingen op een rijtje:

Het moment van de dag:

’s Avonds ben je zwaarder dan in de ochtend. Een liter water weegt ongeveer 1 kilo. Aangezien de meeste van ons proberen om voldoende te drinken zal het gewicht hierdoor beïnvloedt worden

Ondergrond:

Je bent je misschien niet bewust van dit feit, maar het plaatsen van je weegschaal op verschillende soorten ondergronden kan het gewicht veranderen. Hoe meer een oppervlak inzakt, hoe minder kans je hebt om een nauwkeurige gewicht te krijgen.

Koolhydraten:

Wanneer je koolhydraten consumeert, reageert je lichaam op de stijging van de bloedsuikerspiegel. Het eten van meer koolhydraten leidt tot meer water tussen de cellen. Als je niet dagelijks dezelfde hoeveelheid koolhydraten binnen krijgt zal je gewicht op en neer schommelen

Zout eten:

Een toename van zout in je eten,  zorgt voor een tijdelijke verhoging van waterretentie. Anderzijds, een verlaagde natriuminname zorgt voor minder opslag van water. Het resultaat: schommeling in gewicht door meer of minder zout.

Obstipatie of onregelmatige stoelgang:

Dit behoeft volgens mij geen uitleg….

Maaginhoud:

Een avond zwaar(der) tafelen zorgt voor een vollere maaginhoud. Dit kun je terugzien op de weegschaal tot het moment dat dit volledig verteerd is en je lichaam heeft verlaten.

Medicijngebruik:

Diverse medicijnen, zelfs het slikken van een aspirine of rennie, kan zorgen voor gewichtsschommelingen.

Hormonale schommelingen, menstruatie en overgang:

Hormonen in ons lichaam doen rare dingen met ons. Alle vrouwen herkennen wel het opgeblazen gevoel voor de menstruatie wat zich, ook duidelijk door het vasthouden van vocht, uit op de weegschaal.

Stress:

Stress is slecht voor je gezondheid. Het kan het proces van afvallen zelfs tegenhouden.

Spiermassa:

Sport je regelmatig en werk je daarbij aan je spieren, dan kun je zelfs zwaarder worden op de weegschaal.

Praktische tips:

Het beste is om jezelf iedere keer op hetzelfde tijdstip te wegen onder dezelfde omstandigheden. Kies er bijvoorbeeld voor om meteen als je uit bed komt ’s ochtends op de weegschaal te staan. Het verdient de voorkeur je weegschaal op een dikke, harde ondergrond te zetten, en niet op vloerbedekking. En laat deze daar staan. Dit zijn de dingen waar je zelf invloed op hebt. Op hormonale schommelingen, medicijngebruik, stress en de hoeveelheid koolhydraten heb je vaak minder invloed. Je lichaam is immers geen machine en laat zich niet altijd makkelijk sturen.

Benieuwd naar hoe ik tegenwoordig om ga met de weegschaal? Lees mijn blog volgende week in deel 2 met tips om je humeur niet door het getal op de weegschaal te laten bepalen.

Heb jij last van schommelingen in je lichaam? En hoe ga je daarmee om?

Comments (3)

  1. Yvon 4 jaar geleden

    Hoi,

    Vraagje ik heb nu al 2 weken niet gesnoept en bijna elke dag 45 minuten crosstrainer
    Maar val niks af
    Mijn eten heb ik aangepast van zo min mogelijk kolydraatarm niets helpt wat doe ik verkeerd
    Ochtend beetje Brinta wake up havermout 200 ml halfvollemelk
    Middag kwart met appel
    Avond zoveel mogelijk kip groente met af en toe rijst
    Tussendoor appel of nootjes, eierkoek

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Yvon, het is lastig je zo een persoonlijk antwoord te geven. Daarvoor zou ik echt een persoonlijk traject met je moeten aangaan om zaken duidelijker te krijgen. Het kan wel zijn dat je te weinig eet. Als je koolhydraatarm eet, dien je wel voldoende vetten en eiwitten toe te voegen. Wellicht heb je wat aan het e-book ‘De 10 succesfactoren voor een Slank & Gezond lichaam’ dat binnenkort verschijnt. Daarin krijg je denk ik echt antwoord op jouw vragen. Groeten, Linda

  2. MB 6 jaar geleden

    natuurlijk heb ook ik schommelingen en heb dan de pest in . Ga gewoon weer vrolijk verder en dan zie ik na een paar dagen het goede resultaat , als je natuurlijk niet zondigt tussen door . meestal weet je zelf wel waaraan het ligt, te weinig gedronken of bewogen en net iets anders gegeten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*