arrow_drop_up arrow_drop_down
Schommelend gewicht en een koolhydraatarm dieet
15 november 2013 

Schommelend gewicht en een koolhydraatarm dieet

Jaren geleden: het was weer zo'n dag. Een schommelend gewicht en de weegschaal bepaalt dat ik een kilo zwaarder ben dan gisteren. Ik heb geen gekke dingen gedaan, ik heb me keurig netjes aan de richtlijnen van het koolhydraatarm dieet gehouden en toch: 1 kilo zwaarder. Een hele dag was ik chagrijnig.

Het weg doen van de weegschaal was geen optie (het was overigens echt een obsessie) en in de kast stoppen had geen effect. Kortom, verandering!

Iedereen weet dat als je dagen achtereen hebt gezondigd, de weegschaal naar alle waarschijnlijkheid omhoog schiet.

Maar zelfs als je een zeer nauwkeurig koolhydaatarm dieet weekmenu volgt, is het niet ongewoon om een dagelijks schommelend gewicht te zien.

Hoe is een schommelend gewicht en een koolhydraatarm dieet toch mogelijk?

In dit blog wil ik je meer vertellen over de mogelijke oorzaken van gewichtsschommelingen. Verder wil ik je laten zien hoe je de weegschaal gewoon als een praktisch instrument kunt gebruiken om je gewicht te controleren. Zonder dat het meteen je humeur bepaalt als de weegschaal weer eens wat hoger aanwijst.

Hoe kan je gewicht schommelen

Schommelingen in ons gewicht zijn heel normaal. Je ziet echter dat voor wie wil afvallen, of daar ontzettend veel mee bezig is, het soms een obsessie kan worden. De weegschaal is een graadmeter geworden voor of we succesvol zijn of niet in afvallen.

Is het getalletje omlaag gegaan, dan voelen we ons trots en weten we dat het goed gaat. Gaat het getalletje omlaag dan voelt dat als falen of ‘ik doe iets niet goed'.

De weegschaal weegt echter de totale massa van alles wat in je lichaam aanwezig is. Spieren, vocht, vet, maaginhoud. Ook schommelt je gewicht door andere omstandigheden.

Dus laten we eens kijken naar de mogelijke oorzaken waardoor je een schommelend gewicht hebt:

Het moment van de dag

's Avonds ben je zwaarder dan in de ochtend. Een liter water weegt ongeveer 1 kilo. Aangezien de meeste van ons proberen om voldoende te drinken, zal het gewicht hierdoor beïnvloed worden.

Weeg daarom altijd in de ochtend op een nuchtere maag en nadat je naar het toilet bent geweest om te plassen. Doe dit ook zonder je kleding aan. Probeer het ook altijd rond hetzelfde tijdstip te doen, want hoe gek het ook klinkt, een uur later wegen dan wat je normaal doet, kan al een halve kilo schelen.

Ondergrond van de weegschaal

Je bent hier misschien helemaal niet mee bezig, maar het plaatsen van je weegschaal op verschillende soorten ondergrond kan het gewicht veranderen. Hoe meer een oppervlak inzakt, hoe minder kans je hebt om een nauwkeurig gewicht te krijgen. Laat je weegschaal daarom ook altijd op dezelfde plek staan.

Het eten van verschillende hoeveelheden koolhydraten

Wanneer je koolhydraten consumeert, reageert je lichaam op de stijging van de bloedsuikerspiegel. Het eten van meer koolhydraten leidt tot meer water tussen de cellen. Als je niet dagelijks dezelfde hoeveelheid koolhydraten binnen krijgt, zal je gewicht op en neer schommelen. En ook al hanteer je voor jezelf een maximum aantal koolhydraten per dag, dit zal altijd blijven schommelen.

Zout eten

Enerzijds, een toename van zout in je eten,  zorgt voor een tijdelijke verhoging van waterretentie. Anderzijds, een verlaagde natriuminname zorgt voor minder opslag van water. Het resultaat: schommeling in gewicht door meer of minder zout.

Overigens is zout van essentieel belang op een koolhydraatarm of ketose dieet. Te weinig zout tot je nemen kan leiden tot vele klachten en zelfs tot niet afvallen. Want des te minder zout je binnen krijgt, des te meer vocht gaat je lichaam vasthouden (hoe tegenstrijdig het kan klinken). Vul daarom altijd zout aan.

Lees daarover meer in dit artikel: Het belang van elektrolyten (zout, kalium en magnesium) bij een koolhydraatarm dieet

Obstipatie, diarree of onregelmatige stoelgang

Zeker bij de start met een koolhydraatarm eetpatroon, kan je stoelgang veranderen. Jouw lichaam moet leren om meer eiwitten en vetten te verteren. Dit kan leiden tot obstipatie, maar ook tot diarree. Niks om je zorgen over te maken, maar dit kan natuurlijk leiden tot een toename in gewicht of ineens een snellere daling in gewicht.

Dit heeft beiden echter niets te maken met afvallen. Meer specifiek met vet verbranden. Diarree leidt tijdelijk tot meer vochtverlies. Obstipatie leidt tot meer gewicht in je darmen en daarmee vaak ook tot vocht vasthouden.

Maaginhoud

Een avond zwaar(der) tafelen zorgt voor een vollere maaginhoud. Dit kun je terugzien op de weegschaal, tot het moment dat dit volledig verteerd is en de voeding je lichaam heeft verlaten. Na een etentje wat zwaarder zijn in gewicht, heeft overigens niets te maken met ‘ineens aangekomen'. Ook dit is vaak weer vocht of je hebt in volume gewoon iets meer gegeten.

Lees ook: Teveel gegeten: Alles verpest?

Medicijngebruik

Diverse medicijnen, zelfs het slikken van een aspirine, kan zorgen voor gewichtsschommelingen. Het kan overigens ook liggen aan de ontsteking of pijn waarvoor je de medicatie slikt. Je lichaam is dan zo hard bezig met andere processen in het lichaam, dat afvallen daar even niet bij hoort. Ook is je lichaam dan sneller geneigd vocht vast te houden.

Echter, sommige medicatie zoals insuline, schildkliermedicatie of anti depressiva of prednison zijn wel veroorzakers van het echt niet kunnen afvallen of zelfs (tijdelijk) aan te komen.

Hormonale schommelingen, menstruatie en overgang

Hormonen in ons lichaam doen rare dingen met ons (gelukkig ook veel goede). Alle vrouwen herkennen wel het opgeblazen gevoel voor de menstruatie wat zich, ook duidelijk door het vasthouden van vocht, uit op de weegschaal.

Kijk maar eens naar deze dame die mij appte dat ze ineens van de 1 op de andere dag was aangekomen.

schommelend gewicht koolhydraatarm dieet

Stress

Stress. Wie heeft er niet eens last van?! Een beetje stress op zijn tijd is echt geen probleem, maar stress, is slecht voor je gezondheid. Het kan het proces van afvallen zelfs tegenhouden, maar zorgt ook zeker voor schommelingen in het gewicht.

Hoe dat zit, lees je hier: Stress en aankomen. Hoe kan dat toch?

Spiermassa

Sport je regelmatig en werk je daarbij aan je spieren, dan kun je zelfs zwaarder worden op de weegschaal. Dit zegt echter niets over je vetpercentage, wat in de meeste gevallen omlaag gaat. Je ‘massa' verandert en je wordt droger. Dit is dus een goed teken, maar de weegschaal kan hierdoor wel stil blijven staan of zelfs omhoog schieten.

Ook kan het zijn dat je na het sporten juist lichter of wat zwaarder bent. Je kan óf veel vocht verliezen tijdens het sporten door zweten. Of je spieren houden juist meer vocht vast. Ga dus na het sporten niet op de weegschaal omdat dit helemaal niets zegt.

Hoeveel kan je gewicht schommelen

Hoe graag we dus ook iedere dag ons gewicht willen zien dalen, dit is niet hoe ons lichaam werkt. Sterker nog, door schommelingen in het gewicht laat je lichaam eigenlijk zien dat het voor je aan werken is.

Die weegschaal mag een graadmeter voor je zijn, maar alleen als je los kan zien van resultaat in afvallen. Het gaat uiteindelijk om vet verlies. Zolang de lijn dalende is, dan gaat het goed. Dus kijk nooit naar een momentopname van de weegschaal.

En kijk maar eens naar dit plaatje hoe het werkelijk werkt in ons lichaam. Dit plaatje kwam ik eens tegen op instagram en vond het zeer pakkend en realistisch.

gewicht schommelt

Hoe dit precies zit en welke resultaten je mag verwachten, lees je in dit blog: Hoe snel kun je resultaten verwachten?

Praktische tips voor een schommelend gewicht

Je mag best iedere dag op de weegschaal staan, maar…… leer wel omgaan met het getal van de weegschaal. En laat je humeur hier niet van af hangen, ook niet als de weegschaal omhoog is gesprongen.

Weeg op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden

Het beste is om jezelf iedere keer op hetzelfde tijdstip te wegen onder dezelfde omstandigheden. Kies er voor om meteen als je uit bed komt 's ochtends op de weegschaal te staan. Het verdient de voorkeur je weegschaal op een dikke, harde ondergrond te zetten, en niet op vloerbedekking. En laat deze daar staan. Dit zijn de dingen waar je zelf invloed op hebt.

Op hormonale schommelingen, medicijngebruik, stress en de hoeveelheid koolhydraten heb je vaak minder invloed. Je lichaam is immers geen machine en laat zich niet altijd makkelijk sturen.

Probeer je lichaam te begrijpen

Dit heeft mij ontzettend geholpen. Ik heb een jaar lang, ja serieus, een jaar lang mijn gewicht dagelijks bijgehouden en mij dagelijks op meerdere plekken opgemeten (met een meetlint). Dit wilde ik met name doen om de effecten van bijvoorbeeld een weekend zondigen, feestdagen, vakanties, menstruatie etc. op mijn lichaam te onderzoeken. En hierin een patroon te ontdekken.

Ik hoor alle goedbedoelde adviezen al: ‘sta niet meer dan 1 keer per week op de weegschaal', maar ik wilde serieus grip krijgen op de diverse schommelingen. En natuurlijk ook zien dat als ik flink gezondigd had met eten, hoe lang het zou duren voordat deze kilo's er weer af waren.

Wie herkent niet het effect op maandagochtend na een zaterdagavondje zondigen, dat je 1 of zelfs 2 kilo zwaarder bent? En je deze er stiekem op woensdag al weer af hebt als je weer in het gareel bent gegaan?

Nu vraag ik je niet om zo extreem te doen zoals ik het heb gedaan, maar weet, ik schrik niet meer van een kilootje meer. Ik heb rust en weet nu wat ik moet doen en laten om mijn gewicht onder controle te houden.

Meten is weten bij gewichtsschommelingen

Wat ik oprecht altijd adviseer is om je centimeters op te meten. Die zeggen zoveel meer dan kilo's.

  • Koop dus een meetlint
  • Meet jezelf eerst op, voordat je op de weegschaal gaat staan. Centimeters zeggen vaak meer dan kilo's.
  • Plekken om je op te meten zijn je taille, je buik, je heupen, je bovenbenen en net boven de knieën.
  • Schrijf deze centimeters op.
  • Ga vervolgens op de weegschaal staan.

Het effect? Waarschijnlijk zie je steeds vaker het patroon dat er in centimeters niks is veranderd, terwijl wellicht de weegschaal een kilo of meer aangeeft. Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook gebeuren. Je bent in centimeters niks kwijt, maar in kilo's wel. Je zult dan zien dat de centimeters ook volgen.

Maar, ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat als je dagen achtereen gezondigd hebt met eten, de weegschaal waarschijnlijk wel de bijgekomen kilo's aangeeft en het dan geen normale lichamelijke schommelingen zijn……..

Ook dan geldt, ga je op tijd in het gareel, dan zal er geen sprake zijn van direct ‘vast' vet. En gaan de weegschaal en centimeters weer naar beneden.

Mocht het nu zo zijn dat je al 6 weken lang stil staat in afvallen, dan heb je een plateau bereikt en is het zaak te kijken naar welke aanpassingen jij kan doen. Of wat hiervan de mogelijke oorzaken zijn. Lees daarvoor verder in dit artikel: Koolhydraatarm eten en toch niet afvallen: Stel jezelf deze 10 vragen

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
MB
Door

MB

op 24 November 2013

natuurlijk heb ook ik schommelingen en heb dan de pest in . Ga gewoon weer vrolijk verder en dan zie ik na een paar dagen het goede resultaat , als je natuurlijk niet zondigt tussen door . meestal weet je zelf wel waaraan het ligt, te weinig gedronken of bewogen en net iets anders gegeten.

Yvon
Door

Yvon

op 19 August 2015

Hoi, Vraagje ik heb nu al 2 weken niet gesnoept en bijna elke dag 45 minuten crosstrainer Maar val niks af Mijn eten heb ik aangepast van zo min mogelijk kolydraatarm niets helpt wat doe ik verkeerd Ochtend beetje Brinta wake up havermout 200 ml halfvollemelk Middag kwart met appel Avond zoveel mogelijk kip groente met af en toe rijst Tussendoor appel of nootjes, eierkoek

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 24 August 2015

Hoi Yvon, het is lastig je zo een persoonlijk antwoord te geven. Daarvoor zou ik echt een persoonlijk traject met je moeten aangaan om zaken duidelijker te krijgen. Het kan wel zijn dat je te weinig eet. Als je koolhydraatarm eet, dien je wel voldoende vetten en eiwitten toe te voegen. Wellicht heb je wat aan het e-book 'De 10 succesfactoren voor een Slank & Gezond lichaam' dat binnenkort verschijnt. Daarin krijg je denk ik echt antwoord op jouw vragen. Groeten, Linda

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies