E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wikken & Wegen (Deel 2)

Wikken & Wegen (Deel 2)
22 november 2013 Linda Nordholt
In Afvallen, Emotie eten
Meten = Weten - Slank met Linda

Meten = Weten!

Ok! Nu weet je de mogelijke oorzaken van schommelingen in je gewicht, maar hoe zorgen we er nu voor dat de weegschaal ons puur de praktische informatie van ons gewicht geeft en we ons niet (emotioneel) laten leiden door het getal? Kilo’s blijken immers dagelijks te schommelen, soms zelfs met 0,5 tot 2 kilo!

Hoe reageert je lichaam op alle veranderingen?

Probeer je lichaam te begrijpen. Dit heeft mij ontzettend geholpen. Ik heb een jaar lang, ja serieus, een jaar lang mijn gewicht dagelijks bijgehouden en mij dagelijks op meerdere plekken opgemeten (met een meetlint). Dit wilde ik met name doen om de effecten van bijvoorbeeld een weekend zondigen, feestdagen, vakanties, menstruatie etc. op mijn lichaam te onderzoeken. En hierin een patroon te ontdekken.

Ik hoor alle goedbedoelde adviezen al: ‘sta niet meer dan 1 keer per week op de weegschaal’, maar ik wilde serieus grip krijgen op de diverse schommelingen. En natuurlijk ook zien dat als ik flink gezondigd had, hoe lang het zou duren voordat deze kilo’s er weer af waren. Wie herkent niet het effect op maandagochtend na een zaterdagavondje zondigen, dat je 1 of zelfs 2 kilo zwaarder bent? En je deze er stiekem op woensdag al weer af hebt als je weer in het gareel bent gegaan?

Nu vraag ik je niet om zo extreem te doen zoals ik het heb gedaan, maar weet, ik schrik niet meer van een kilootje meer. Ik heb rust en weet nu wat ik moet doen en laten om mijn gewicht onder controle te houden. Dus hierbij mijn tips:

Tips

  1. Koop een meetlint
  2. Meet jezelf eerst op voordat je op de weegschaal gaat staan. Centimeters zeggen vaak meer dan kilo’s.
  3. Plekken om je op te meten zijn je taille, je buik, je heupen, je bovenbenen en net boven de knieën.
  4. Schrijf deze centimeters op.
  5. Ga vervolgens op de weegschaal staan.

Het effect? Waarschijnlijk zie je steeds vaker het patroon dat er in centimeters niks is veranderd, terwijl wellicht de weegschaal een kilo of meer aangeeft. Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook gebeuren. Je bent in centimeters niks kwijt, maar in kilo’s wel. Je zult dan zien dat de centimeters ook volgen.

Maar, ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat als je dagen achtereen gezondigd hebt, de weegschaal waarschijnlijk wel de bijgekomen kilo’s aangeeft en het dan geen normale lichamelijke schommelingen zijn…….. Ook dan geldt, ga je op tijd in het gareel, dan zal er geen sprake zijn van direct ‘vast’ vet. En gaan de weegschaal en centimeters weer naar beneden.

Ga naar Deel 1 van Wikken & Wegen: Gewichtsschommelingen normaal?!? →

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*