arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2014 

Superfood: Chiazaad

Chiazaad komt van de Chiaplant. De zaadjes die deze plant afgeeft lijken een beetje op maanzaad. Ze zijn inmiddels bij de meeste supermarkten te verkrijgen.

Waarom zou je chiazaad gebruiken?

  1. Chiazaad brengt je bloedspiegel in balans: Als je chiazaadjes 10 minuten laat weken in water dan wordt het geheel een beetje gelly-achtig. Indien deze gel in je maag komt dan zorgt dit ervoor dat de omzetting van koolhydraten naar suikers wordt vertraagd. Hierdoor ontstaat er een zwakkere suikerpiek in je bloed, waardoor er minder insuline hoeft te worden aangemaakt. Dankzij het gelly effect heb je ook eerder een vol gevoel wat misschien voor jou mooi is meegenomen als je wilt afvallen.
  2. Chiazaad is rijk aan eiwitten die je nodig hebt om spieren en ander weefsel in je lichaam op te bouwen. Spieren verbruiken meer calorieën in rust dan vet, dus meer spieren zijn óók heel goed voor je als je je gezonde gewicht wilt bereiken.
  3. Betere absorptie van calcium voor je botten en hart, belangrijk voor het samentrekken en ontspannen van spieren.
  4. Belangrijke bron van omega 3; het voedsel voor je hersenen: de gezonde meervoudige onverzadigde vetten die we zo nodig hebben om onze hormonen in balans te houden. Omega 3 remt ontstekingen en verlaagd bovendien het risico op hart- en vaatziekten. En niet onbelangrijk: goed voor onze hersenen.

Hoe gebruik je chiazaad?

Chiazaad is op allerlei manieren heel makkelijk te gebruiken. Tip: vermeng 2 eetlepels chiazaad met 1 kopje water. De volgende ochtend kun je het chiazaden-mengsel gebruiken in je havermout, kwark, smoothie of eiwit-shake!

Chiazaad is koolhydraatarm en wordt daarom ook veelvuldig gebruikt in een koolhydraatarm dieet. Ook door mij!

Maar let op

Chiazaad is niet voor iedereen geschikt. Het kan een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree en misselijkheid veroorzaken. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de vele vezels die het bevat. Heb je last van verstopping dan zijn deze vezels juist een voordeel. Maar drink dan vooral ook voldoende water want anders kunnen de vele vezels juist weer tot verstopping leiden.

Chiazaad heeft een bloedverdunnende en dus bloeddrukverlagende werking. Daarom is er een contra-indicatie met bloedverdunners, bloeddrukverlagers en vochtafdrijvende medicijnen. Dit betekent dat je bij gebruik van deze medicijnen chiazaad misschien beter niet kunt gebruiken. Pas dus ook op als je een te lage bloeddruk hebt; ook dan is chiazaad niet geschikt voor je.

Ben jij al bekend met chiazaad? Wat zijn jouw ervaringen?

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
zonderzooi
Door

zonderzooi

op 5 March 2014

Ik eet zelf dagelijks chia zaden, geweldige zaadjes!

Sander
Door

Sander

op 30 April 2014

Er zijn zeker een heleboel kruiden, groenten en fruit welke een krachtige werking hebben op het menselijke oranisme. Omdat pas relatief recent deze krachtige kruiden vanuit bijvoorbeeld het Amazone gebied naar ons toe zijn gekomen kijken we nog wat argwanend wat er allemaal deze kant op aan het komen is. Niet voor niets wordt het tropisch regenwoud de apotheek van moeder natuur genoemd; we kunnen nog een heleboel leren van de inheemse volkeren zoals welke planten voor welke kwalen bestemd zijn etc. Wij hobbelen daarentegen voor de meeste klachten naar de huisdokter, die het tegenwoordig vaak ook niet meer weet en je van het kastje naar de muur stuurt. Stuitte op dit bericht; http://enditdan.nl/wp/blog/2014/04/29/martijn-katan-bevooroordeeld-over-de-voordelen-van-cocosolie/

Linda
Door

Linda

op 2 May 2014

Hoi Sander, bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Ik ben zelf aan het experimenteren met alle 'nieuwe' superfoods. Niet alle superfoods zijn aan mij besteed hoor. Kokosolie daarentegen weer wel. Ik zeg altijd maar, luister goed naar je lichaam. En zorg voor een gezond eetpatroon. Als je de verrijking daarvan kunt vinden in superfoods, of er mee wil experimenteren, lijkt me dat heel goed.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies