arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2014 

Superfood: Cacao

Wie smacht er nu niet af en toe naar chocolade. Zo’n heerlijke reep. Maar ja, deze suikerrijke, verpakte melkchocoladerepen die je in de supermarkt vindt zijn helaas niet goed voor ons.

Rauwe cacao

Maar rauwe cacao is juist ontzettend goed. Ik heb het over de echte, originele, liefst rauwe, pure cacao. Je kunt de bonen gebruiken, die nogal bitter zijn, of je kunt in een gezondheidswinkel poeder kopen om er heerlijke desserts mee te maken.

Chocolade is rijk aan antioxidanten, magnesium, ijzer, chroom, mangaan, zink, koper, vitamine C, fosfor en meer. Het bevat ook veel tryptofaan, een krachtige humeurverbeteraar, die van groot belang is bij de productie van serotonine. Serotonine zorgt voor vermindering van angst en heeft hetzelfde effect op onze hersenen als liefde.

Zie ook dit recept met cacao: Courgette brownies

Melk, puur of bitter

De Nederlandse warenwet heeft strenge eisen opgelegd aan criteria melkchocolade en pure chocolade. Iets mag chocolade heten als er 32% cacao in zit. Het heet dan melkchocolade. Als er 54% in zit mag het puur heten. Is het percentage hoger dan 65% dan mag het extra bitter heten. Het mag duidelijk zijn dat pure chocolade of extra bittere chocolade het meest gezond is. Sommige repen bevatten 85% cacao en noemen dat pure chocolade. Besef dat pure chocolade van 54% cacao nog altijd 46% slechte stoffen zoals suiker en melkvetten bevat.

En ook dit lekkere recept bevat cacao, super gezond dus: De vette snack

Welke keuze cacao

Wil je de gezondheidsvoordelen van cacao ervaren, kies dan voor pure chocolade (liefst met minimaal 70% pure chocola). Echte liefhebbers kunnen ook kiezen voor raw cocoa nibs. Of rauwe cacao poeder. Te koop bij natuurwinkels of reform winkels, zoals de Tuinen.

Ook nog eens goed te gebruiken als zoetstof in de koolhydraatarme keuken, zie ook: Zoetstoffen en een koolhydraatarm dieet

Heb jij het al geprobeerd?

Koolhydraatarm weekmenu

Reactie plaatsen

Cookies