arrow_drop_up arrow_drop_down
5 februari 2020 

Koolhydraatarme snacks en tussendoortjes

Gezonde koolhydraatarme snacks en tussendoortjes zijn vaak lastig op een koolhydraatarm dieet.

Wat moet je nu weer eten? En hoe kan je koolhydraatarme snacks makkelijk meenemen?

Ik heb een mooie lijst van koolhydraatarme snacks gemaakt.

De meeste zijn kant en klaar en daar komt geen bakken bij kijken. Maar het is ook heel makkelijk om bijvoorbeeld muffins in bulk te bakken. Deze kan je invriezen en zo vers uit de diepvries meenemen.

Een uitgangspunt voor tussendoortjes is dat het grootste gedeelte bestaat uit eiwitten en/ of vetten. Velen zijn gewend alleen rauwkost tussendoor te eten. Daar is niks mee, maar het vult niet goed. Wil je graag rauwkost eten, doe dit samen met bijvoorbeeld kaas of een goed vullende dip.

Heb je eigenlijk helemaal geen behoefte aan koolhydraatarme tussendoortjes, dan is dat geen enkel probleem. Enige advies wat ik hierin wil meegeven, en dat doe ik ook bij mijn weekmenu’s in mijn boeken en mijn Club van Linda, is dat je tussendoortjes niet zomaar weg moet weglaten. De voedingswaarden die je daardoor ‘mist’ moet je dan wel aanvullen bij de hoofdmaaltijden.

De reden dat ik nog altijd werk met weekmenu’s waarin tussendoortjes zijn verwerkt, is dat ik zie dat er snel te weinig wordt gegeten. Ook merk ik dat voor wie net start met een koolhydraatarm eetpatroon, het heel fijn is dat er tussendoortjes gegeten mogen worden. Dit maakt het op lange termijn makkelijker vol te houden. Ook zie ik vaak dat na verloop van tijd de trek in tussendoortjes juist verdwijnt. Je kan ze dan prima overslaan en je calorieën binnenkrijgen met 3 hoofdmaaltijden.

Lijst met 35 koolhydraatarme snacks en tussendoortjes

  1. Bakje Griekse Yoghurt (met walnoten)
  2. Blokjes 30+ kaas met plakjes komkommer
  3. Een gekookt eitje
  4. Handje ongebrande ongezouten noten (bijvoorbeeld hazelnoot, amandelen, walnoot, paranoten, pecannoten, macademianoten etc.)
  5. Tomaten gevuld met hüttenkäse (en wat peper)
  6. Paar plakjes gerookte zalm met rucola
  7. Mozzarella gesneden met plakjes tomaat en peper
  8. Parmaham met kaas en rucola opgerold
  9. Augurken omwikkeld met een plakje rookvlees of ham
  10. Hüttenkäse met geprakte noten
  11. Rauwe ham gevuld met hüttenkäse en radijs of komkommer
  12. Kipfiletplakjes gevuld met plakjes avocado
  13. Kerstomaatjes met vleeswaren omhuld
  14. Een haring met uitjes
  15. Forel
  16. Bakje aardbeien met slagroom
  17. Knabbelspek of knabbelbacon (kant en klaar te koop)
  18. Bulletproof koffie of pindakaas snack
  19. Pompoenmuffin
  20. Courgettebrownies
  21. Kop koffie met slagroom of kokosmelk
  22. Baby bell kaasjes
  23. Grillworst
  24. Chorizo
  25. Olijven met feta
  26. Gekookte mosselen
  27. Bakje garnalen
  28. Gerookte zalm
  29. Bordje makreel
  30. Bleekselderijstengel met pindakaas
  31. Blauwe bessen met hüttenkäse
  32. Cheese Pops (kant en klaar te koop)
  33. Komkommer met filet americain
  34. Komkommer met roomkaas
  35. Rauwkost met knoflooksaus of mayonaise

Hoeveel koolhydraten mogen er in koolhydraatarme snacks zitten?

Hou voor kant en klare koolhydraatarme snacks als stelregel aan dat het 5 gram of minder koolhydraten per 100 gram bevat. Dan zit je altijd goed.

Soms zie je dat bepaalde ingrediënten van een recept die je zelf maakt, zoals amandelmeel of kokosmeel, wel wat meer koolhydraten bevatten. Maar op het totale recept valt dit eigenlijk in het niet.

Koolhydraatarme recepten ontvangen

Patricia
Door

Patricia

op 23 November 2016

Hoi Linda, In heel veel gerechten wordt kaas gebruikt, wat ik echt niet lust! Welke vervanger van kaas kan je adviseren?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 30 November 2016

Je hoeft geen kaas te gebruiken hoor. Dat mag je gewoon weglaten. Maak het eventueel lekker met room of creme fraiche.

Dorien
Door

Dorien

op 30 June 2017

Hoi Linda, het boek 30 dagen boost gekocht maar bij de 1e dag staat tussendoor gemengde noten . Hoeveel gram mag ik dan pakken? Gr Dorien

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 3 July 2017

Hoi Dorien, je mag 20 gram aanhouden hoor. Groetjes Linda

claudia
Door

claudia

op 2 July 2017

ik heb altijd een beetje moeite met hoeveelheden. hoeveel blokjes kaas mag je (liefst hoeveel gram want mijn blokjes kunnen wel veel groter zijn dan die van jou :-). En hoeveel zalm enz. enz. Ik heb net je gratis weekmenu gedownload en wil daar mee aan de slag. Groetjes Claudia

Myranda
Door

Myranda

op 8 November 2017

Hoi Linda, Bedankt voor dit handige lijstje! Groetjes, Myranda

ghislainedevries1994
Door

ghislainedevries1994

op 20 January 2018

Hoi Linda, Ik ben echt enorm dol op fruit. Nu heb ik de eerste gratis week gehad maar merk dat ik het niet kan volhouden om geen fruit te eten. Zijn er soorten die wel mogen? Groetjes

Linda Nordholt
Slank met Linda
Door

Slank met Linda

op 6 June 2018

Een vraagje bij sommige van jou aanbevolen snacks staan geen hoeveelheden ,zoals de blokjes kaas ,de serranoham ,de augurken .plakjes vleeswaren en nog veel meer van wat er op het lijstje staan.wat zijn eigenlijk de aanbevolen hoeveelheden ?? Met vriendelijke groet, Karin van den Bos.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 8 June 2018

Dat is helemaal afhankelijk van wat je de rest van de dag eet...dus de porties worden aangepast en ingepast in de dag.

Martine
Door

Martine

op 22 July 2018

Ik beweeg dagelijks zo’n 11 uur op een dag waarvan ik er zeker 5 in fors tempo loop door het bos op ongelijk terrein. Ik heb een discussie met mijn partner dat hij beweert koolhydraten nodig te hebben om zijn bloedsuikerspiegel op peil te houden terwijl ik zeg dat je dat doet door regelmatig te eten. Daarnaast vraag ik mij af hoeveel ik op een dag moet eten. Nu kom ik vaak niet verder dan 2 bakken yoghurt met wat aardbeien en een eigen gemaakt cruesli waar dadels, noten, boekweitvlokken, kokosrasp, zout en kaneel en 99% chocolade stukjes. Daarbij neem ik vaak 1mozzarella bol mee met tomaat en komkommer. S avonds wok ik groente met tempeh of wat vlees en crème fraiche. Ik kom echter wel aan........ voorheen at ik ook bananen en spelt pasta of brood maar dat probeer ik nu allemaal weg te laten. Het afvallen blijft echter ook achterwege

Linda Nordholt
Reactie plaatsen

Cookies