E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Ik lust niet alles of ik verdraag niet alles. Hoe kan ik wisselen en ruilen?

Ik lust niet alles of ik verdraag niet alles. Hoe kan ik wisselen en ruilen?
31 januari 2018 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon
ik lust niet alles

Starten met koolhydraatarm eten kan soms overweldigend zijn. Een nieuwe manier van koken, anders boodschappen doen, je gezin erbij betrekken. Voor velen is het toch echt ‘anders’ eten. En dat is helemaal niet erg, daarom wil je ook graag koolhydraatarm gaan eten. Een goede start kun je maken door van deze lijst te eten. Dan eet je alleen koolhydraatarme voedingsmiddelen en maak je een goede start.

Ik hamer er echter altijd op dat je wel zorgt dat je voldoende eet. Koolhydraatarm eten is namelijk geen kwestie van minder eten om af te vallen. In vele gevallen moet je juist meer gaan eten. Daarom werk ik ook zo graag met mijn boeken en met mijn weekmenu’s. Deze zijn helemaal uitgeschreven om het makkelijk voor je te maken. Om je boodschappen in huist te halen, om je dagen te plannen en natuurlijk op een verantwoorde manier af te vallen. Je komt zo namelijk geen voedingsstoffen tekort. In mijn begeleidingstrajecten leer ik vervolgens hoe je zelf koolhydraatarm tot je leefstijl kan maken. Hoe je je dagen indeelt zonder daarbij te weinig binnen te krijgen.

Met de boeken en met de weekmenu’s binnen de Club van Linda krijg ik natuurlijk ook vragen. Met name wanneer er zaken op het menu staan die teveel tijd in beslag nemen. Of wanneer er echt ingrediënten gebruikt worden die je niet lust. Maar ook vragen over als je glutenintolerant bent of lactose niet kunt verdragen.

In dit blog daarom de meest gestelde vragen over: Wisselen en ruilen. En dat op de juiste en verantwoorde manier.

Moet ik de weekmenu’s exact zo volgen?

Mijn weekmenu’s zijn altijd uitgeschreven in de juiste balans tussen koolhydraten eiwitten en vetten. Die balans werkt voor 99% van mijn klanten en zal ook zeker voor jou werken. Wil je wisselen en ruilen dan raad ik altijd aan om die balans in ogenschouw te houden. Ik heb altijd overal de voedingswaarden bij staan, dus je kunt altijd iets kiezen wat ongeveer dezelfde voedingswaarden heeft.

Wisselen van hele dagen

Geen tijd om voor te bereiden? Wissel dan een gehele dag om met een andere dag die voor die dag makkelijker is. Zo behoudt je de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten.

Wisselen tussen maaltijden en tussendoortjes

Je hoeft niet perse vast te houden aan de volgorde van het menu. Je kunt hele dagen wisselen, maar je kunt ook wisselen met maaltijden en tussendoortjes tussen de verschillende dagen. Bij ieder tussendoortje en maaltijd staan namelijk de voedingswaarden genoemd. Je kunt dus een tussendoortje of maaltijd wisselen met dezelfde (of bijna dezelfde) voedingswaarden.

Wat als je iets niet lust

  • Geen vis? Kies vlees of kip of 2 eieren.
  • Geen vlees? Kies vis of 2 eieren/ kwark/ yoghurt
  • Geitenkaas? Vervangen door kaas naar keuze
  • Groente? Vervangen door groente naar keuze

Bepaalde voedingsmiddelen zijn opgenomen om de voedingswaarde. Geitenkaas wordt door veel mensen beter verdragen dan gewone kaas. Maar kijk je naar de voedingswaarden dan kan het makkelijk vervangen worden door gewone kaas. Beide varianten zijn namelijk koolhydraatarm en eiwitrijk. Het verschil zit vaak in het vetgehalte.

  • Groenten zijn eigenlijk heel makkelijk te vervangen door een andere groente die je wel lust. Op groente bezuinig ik nooit. Staan er bijvoorbeeld tomaat en champignons op het menu, maar maken ze slechts onderdeel uit van een recept als extraatje, laat het dan gewoon weg. Of vervang de tomaat bijvoorbeeld door courgette of komkommer. En de champignon door bijvoorbeeld aubergine.
  • Kaas is ook iets wat niet iedereen lust. Alle recepten met kaas, kunnen zonder kaas. Met name bij de warme bereiding. Kaas wordt vaak gebruikt als smaakmaker. Staat het als tussendoortje op het menu dan gewoon vervangen door een ander tussendoortje.

Uiteindelijk gaat het erom dat je het principe van koolhdyraatarm eten snapt. Het gaat namelijk nooit om 1 voedingsmiddel maar om het totale eetpatroon op die dag.

Wat als je iets niet verdraagt

  • Glutenintolerantie: Denk aan brood, muesli ed. Vervang door een ander gerecht zoals bijvoorbeeld een salade of ander lunch- of ontbijtgerecht. Of maak zelf koolhydraatarm brood met amandelmeel of kokosmeel.
  • Lactoseintolerantie: Denk aan yoghurt/ kwark/ kaas. Vervang door een plantaardige variant zoals kokosyoghurt of sojayoghurt. Of kies voor een lactosevrije variant.
  • Notenallergie: Kies voor een vervanging met gezonde vetten, zoals avocado, vis, lijnzaad, extra olijfolie, roomboter.

Combineren met het gezin

Een veelgehoorde ‘klacht’ is dat koolhydraatarm eten moeilijk te combineren is met het gezin. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Meestal gaat het hierbij om de avondmaaltijd. Maar alle recepten zijn in principe makkelijk voor het hele gezin te maken en dan doe je er vervolgens voor je gezin een aardappeltje of pasta of rijst bij.

Waar haal je je boodschappen

  • Mijn menu’s zijn zoveel mogelijk merkloos. Er worden dus geen bepaalde merken voorgeschreven en je kunt je boodschappen zelf zo duur maken als je wilt.
  • De meeste producten zijn bij alle supermarkten te koop.

Mag ik wel een patatje of een wijntje?

Binnen de Slank met Linda methode is zondigen absoluut toegestaan. Zeker eerst even 2 tot 3 weken strikt. Zodat je lichaam even goed kan omschakelen en vet kan gaan verbranden. En dan zul je ook merken dat een keertje zondigen geen roet in het eten gooit.

Comments (28)

  1. Thea 1 week geleden

    Hallo Linda
    Ik heb je week dieet gelezen. Mijn probleem is dat ik bijna geen groente lust. Broccoli, bloemkool, komkommer, sla, andijvie, witlof , boerenkool enz. Ik heb geprobeerd ze te leren eten, maar dat lukt niet. Eten was niet leuk meer. Als ik weglaat wat ik niet lekker vind blijft er weinig over. Kan ik koolhydraat arm eten ? Nu eet ik veel kwark, huttenkase, magere kaas, vlees (veel kip) en eieren. Met multivitamine. Groente alleen in soep en ovenschotel.

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 week geleden

      Hoi Thea, ik had je ook al even per mail beantwoord. En als je het niet lust, dan is het lastig jezelf te dwingen. Eet de groenten die je wel lekker vindt en richt je op lekkere soep en ovenschotels. Je haalt ook je voedingsstoffen uit de andere voeding die je eet. Vul het aan met noten en veel gezonde vetten. Ik denk dat je dan al gezonder eet dan wanneer je veel koolhydraten en suikers eet en ook geen groente tot je neemt. Niet gaan frustreren en doe wat in jouw vermogen ligt om aan te passen in je eetpatroon.

  2. Rilana 4 weken geleden

    Ik kan geen kwark of yoghurt verdragen waar ik dat mee gevangen smorgens ik wil graag brood voor smiddags houden vooral als ik werk

  3. Miranda 1 maand geleden

    Kan ik kaas ook vervangen in worst en zo ja welke soorten

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Ja dat kan. Denk aan ham, salami, harde worsten (chorizo, boerenmetworst), serranoham, achterham, spek. Ik versta onder ‘worst’ even vlees in de breedste zin van het woord:)

  4. joke hansen 2 maanden geleden

    Hoi lInda, ik eet elke ochtend Griekse yoghurt met 4 gedroogde pruimen, anders heb ik veel last van obstipatie. Ik vind het ook heel lekker en wil niet zo graag gebakken ei en dergelijke s’morgens vroeg. Mag dit of niet ? of stopt het de afvalprocedure ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Joke, als dit goed bevalt dan is dat natuurlijk prima. Echter zijn gedroogde pruimen wel suikerrijk en passen daarmee niet als je strikt koolhydraatarm wilt eten. De suikers kunnen het ketose proces verstoren. Maar…..het past wel binnen koolhydraatbeperkt. Ook daar kun je prima mee afvallen. Dus kijk gewoon hoe het gaat. Je kan altijd nog de pruimen vervangen door gebroken lijnzaad of psylliumvezels om te kijken of dat ook goed werkt. Dat past wel binnen koolhydraatarm.

  5. Sonia 4 maanden geleden

    Hallo ,ik kan geen komkommer verdragen, mag ik deze vervangen door augurken

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Jazeker, dat is geen enkel probleem. Kies wel voor zure augurken (en niet de zoetzuur met vaak suiker erin). Bleekselderij kan ook of radijsjes.

  6. Ik 4 maanden geleden

    Wat voor een soorten groenten eet je bij het avondeten? En wat kan je voor ham (blokjes)vervangen?

  7. Wilma 7 maanden geleden

    Waar kan ik huttekase het beste door vervangen?

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Als je roomkaas lust is dat een goede vervanger.

  8. Amanda 7 maanden geleden

    Hoi hoi, Ik ga morgen weer starten met je boek. Nu staat er veel tussendoor tomaat met tonijn op. Ik lust beide niet. Hoe kan ik deze het beste vervangen? Gr amanda

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Je kunt deze vervangen door een ander tussendoortje uit het boek. Gekookt eitje, handje noten, blokjes kaas + komkommer. Dat zit goed hoor.

  9. Bianca 9 maanden geleden

    Goedeavond… Heb je weekmenu binnen ben heel nieuwschirig naar de smaken… Alleen kruiden naar smaak bij sommige gerechten denk ik van oooo ja peper en zout kennen we natuurlijk…. En als ik je boek besteld is dat dan ongeveer het zelfde wat zo week menu is wat je me gemail heb

    • Auteur
      Linda Nordholt 9 maanden geleden

      Het boek is wel wat anders, maar het principe komt op hetzelfde neer. Uiteraard meer variatie en meer recepten.

  10. Juud 10 maanden geleden

    Hallo
    Ik ben fan van zelf gemaakte granola.
    Hierin zit havermoud honing noten en zaden. Past dit binnen dit dieet.
    Ik mis in het weekmenu het fruit

  11. Linda van der Laan 10 maanden geleden

    Hallo Linda,
    ik ben van plan om weer te starten met koolhydraatarm eten. Ik heb echter snel last van obstipatie als ik op deze manier eet. Heb jij een oplossing?
    Met vriendelijke groet,
    Linda

    • Auteur
      Linda Nordholt 10 maanden geleden

      Gebruik eventueel psylliumvezels, lijnzaad, chiazaad voor de vezels.

  12. Corine 12 maanden geleden

    Hallo Linda,
    Ik heb ernstige maagklachten, te hoge zuurproductie en een scheur in middenrif, hierdoor moet ik vetarm eten, verdraag ik geen koolsoorten, paprika, ui en kruiden en kan ik maar kleine porties eten. Ook heb ik prikkelbaar darm syndroom. Van kaas krijg ik migraine. Denk je dat jouw programma toch wat voor mij kan betekenen?

    • Auteur
      Linda Nordholt 12 maanden geleden

      Vetarm en koolhydraatarm gaan helaas niet samen. Maar ik neem aan dat je wel gezonde vetten tot je kan nemen? En dat het met name gaat om het vermijden van transvetten? Want voor een goed functioneren van je lichaam heb je echt vetten nodig.

  13. MJ 12 maanden geleden

    Hoi Linda,
    In je 30 dgn boek komt rucola regelmatig terug. Nu is dat net een groente die ik niet erg lekker vind. Te bitter.
    Ik heb het, nu na 1 week, vervangen voor spinazie maar vraag me af of dit een goede vervanger is ivm de voedingswaarden van rucola en spinazie. Komen deze wel overeen etc.
    Dank alvast voor de tip.

    • Auteur
      Linda Nordholt 12 maanden geleden

      Dat had je niet beter kunnen doen. helemaal goed. Een ander soort sla zou ook kunnen of bijvoorbeeld een koolsoort. Maar dit is top hoor.

  14. Klaas Smit 1 jaar geleden

    Hallo, kan je mij zeggen hoeveel gram kaas, vlees en groente ik per keer kan eten?
    Ik heb dit nl al een keer eerder gedaan, m aar daar kwam ik dan wel een hoeveelheid tegen, wel zo makkelijk als ik een salade oid maak. Ik hoor graag van je.
    Groetjes Klaas Smit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*