E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wat is de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

Wat is de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten
25 februari 2018 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon
balans koolhydraten, eiwitten vetten

Wellicht de meest gestelde vraag aan mij: Maar wat is nu die juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. En eerlijk is eerlijk, dit is natuurlijk wat ik overal ook vertel en schrijf. Ik merk wel altijd een bepaalde voorzichtigheid in het antwoorden hiervan, omdat ieder lichaam anders is en daarmee ook de balans. Het belangrijkste hierbij is dat wat je gaat minderen in koolhydraten, je altijd moet aanvullen met voldoende eiwitten en vetten.

Waarom wat voorzichtig?

Omdat ik in mijn persoonlijke begeleiding altijd deze balans op maat maak. De hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten wordt namelijk berekend op basis van de hoeveelheid calorieën die je per dag kunt eten. En die hoeveelheid is weer afhankelijk van wie je bent: leeftijd, activiteitsniveau, gewicht, man/ vrouw, lengte.

Dan is het vervolgens een advies van mijn kant in welk pad we gaan bewandelen: koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt of wellicht zelfs ketogeen? Deze keuze is afhankelijk van gezondheidswensen, doelstellingen op het gebied van afvallen, maar ook zeker afhankelijk van of je bepaalde voeding kunt verdragen/ verteren. Zijn er bijvoorbeeld intoleranties of zijn er medische klachten, dan kan het zijn dat we daar ons pad op moeten aanpassen. Wel/ geen zuivel, wel/geen fruit, wel/geen granen. Wat is je verleden op het gebied van diëten en afvallen?

Je ziet, allemaal factoren die kunnen meespelen om voor jou een voedingsadvies op maat te maken. Maar ook dan zijn we er niet. Ik zie het altijd als een reis om je leefstijl definitief te veranderen. En dat betekent ook constant zoeken naar wat optimaal voor jou werkt. Gaan we starten met koolhydraatbeperkt, maar gaat dit niet naar behoren, dan gaan we koolhydraatarm proberen. Merk je bepaalde klachten bij het starten met koolhydraatarm, dan moeten we daar naar kijken.

Dit soort zaken kan ik alleen maar doen in mijn begeleidingstrajecten.

Maar…inmiddels heb ik als voedingsdeskundige behoorlijk wat klanten gezien, gesproken en begeleid. En weet ik dat er een basis uitgangspunt is in die balans, die voor 95% van mijn klanten werkt. Deze balans is bij koolhydraatarm anders dan bij koolhydraatbeperkt. En die balans die houd ik aan in mijn weekmenu’s en in mijn boeken.

Wat is nu die balans die ik gebruik?

Binnen mijn Slank met Linda methode zijn er 2 basiswegen die je kunt bewandelen. Zowel mijn boeken als de weekmenu’s binnen de Club van Linda gaan uit van deze 2 wegen: koolhydraatarm (tot 50 gram kh per dag) of koolhydraatbeperkt (tot 100 gram kh per dag).

De balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten bij koolhydraatarm

Verminder jij jouw koolhydraatinname tussen de 20-50 gram per dag, dan leert mijn ervaring, dat de volgende balans leidend kan zijn:

  • Koolhydraten 10%
  • Eiwitten 45%
  • Vetten 45%

Dit betekent dus dat met dit eetpatroon (beperking van koolhydraten tussen de 20-50 gram per dag) de totale energie inname (alles wat je eet en drinkt) voor 10% afkomstig is uit koolhydraten, 45 % uit eiwitten en 45 % uit vetten.

In absolute getallen is het dus afhankelijk van de hoeveelheid calorieën die je op een dag moet binnenkrijgen om af te vallen. In mijn boeken en mijn weekmenu’s komt dit als basis op het volgende neer (gebaseerd op een vrouw):

Calorieën 1500-1600
Koolhydraten 20-50 gram
Eiwitten 100-130 gram
Vetten 100-130 gram

 

De balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten bij koolhydraatbeperkt

Verminder jij jouw koolhydraatinname tussen de 50-100 gram per dag, dan leert mijn ervaring, dat de volgende balans leidend kan zijn:

  • Koolhydraten 20%
  • Eiwitten 40%
  • Vetten 40%

Dit betekent dus dat met dit eetpatroon (beperking van koolhydraten tussen de 50-100 gram per dag) de totale energie inname (alles wat je eet en drinkt) voor 20% afkomstig is uit koolhydraten, 40 % uit eiwitten en 40 % uit vetten.

Calorieën 1500-1600
Koolhydraten 50-100 gram
Eiwitten 90-120 gram
Vetten 90-120 gram

 

Conclusie:

Wil je jouw juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten bepalen, dan kun je de volgende stappen zetten.

Stap 1: bepaal jouw caloriebehoefte per dag aan de hand van jouw persoonlijke gegevens en mate van beweging
Stap 2: bepaal jouw mate van koolhydraatbeperking op basis van een keuze uit één van de genoemde wegen: koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt
Stap 3: bekijk vervolgens hoeveel eiwitten en vetten je nodig hebt.

Of volg het standaard advies van mij dat voor 95% van de mensen geldt.

En wil je hier helemaal niet over nadenken en gewoon lekker starten met koolhydraatarm eten. Download mijn gratis weekmenu.

Comments (14)

  1. Marja 22 uur geleden

    Beste Linda,
    Wat héb ik al veel informatie gehaald van jouw site. Heel erg bedankt voor jouw duidelijke uitleg. Ik heb nu ook jouw boek besteld. Ondanks dat ik al een poosje koolhydraatarm eet (10 kg gewicht verloren)heb ik nog een vraag over de eiwitten. Ik zit rond de 40 tot 50 kh. per dag. Maar het valt voor mij niet mee om voldoende eiwitten te pakken. Met vet zit ik rond de 100, soms wat meer, maar de eiwitten blijven rond de 60, 70 hangen. Heb jij nog een goede tip voor mij? Ik wil wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgen… Hartelijk dank voor deze site.

    • Auteur
      Linda Nordholt 33 minuten geleden

      Hoi Marja, dank je wel en fijn dat je wat alle informatie hebt. En natuurlijk leuk dat je mijn boek hebt. Dan kun je daar toch de recepten uithalen met voldoende eiwitten? Of de weekmenu’s volgen? Als jij op voldoende calorieën zit en daarmee je calorieën iets meer opvult met vetten dan eiwitten, dan is dat geen probleem. Maar met bijv. 50 gram gerookte kip of zalm extra, heb je al aardig wat eiwitten te pakken. Kaas en kwark (skyr bijvoorbeeld) leveren ook eiwitten. Kijk ook zeker in het boek naar eiwitrijke recepten. Heel veel plezier ermee.

  2. isabel 2 maanden geleden

    hoi,

    het lukt me maar niet om te begrijpen hoe ik er achter kom hoe ik weet hoeveel koolhydraten in iets zit en hoe ik dan weet of ik het mag en hoe ik het kan verdelen met mijn vetten en eiwitten vindt het zo lastig om de berekening temaken en te kijken hoe ik dus aan die procenten kom kunt u mij eens uitleggen hoe het werk?
    dus hoe zie ik wat ik mag ? hoe weet ik hoeveel ik heb gehad per dag?
    hoe verdeel ik het ? dus 10 procent is…. ik mag 5 g khd per item maar hoe berekenen ik dat
    en hoe weet ik hoeveel ik nog mag op die dag is er een app voor die precies zegt watik wel en niet mag en hoeveel ik al heb gehad en als ik het in toets zegt of ik het kan eten of nniet
    lukt mij zelf gewoon neit goed

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Isabel, om te zien waar koolhydraten in zitten kun je het beste een voedingsapp (bijv. myfitnesspal) gebruiken. Ook kun je deze app instellen op de balans die je vindt in dit artikel. Mocht je liever niet willen tellen, kijk dan eens of weekmenu’s die al uitgeschreven zijn wat je voor zijn: https://slankmetlinda.nl/club-van-linda-2/
      Dan kun je van daaruit je je er verder in verdiepen. Uiteraard kan ik je ook persoonlijk begeleiden. Dan mag je me altijd even mailen naar info@slankmetlinda.nl

  3. Jitske 6 maanden geleden

    Hallo Linda, Ik ben me aan het inlezen op kha, maar ik begrijp de verdeling calorieën, koolhydraten etc niet. Bij een inname van 1500 calorieën op 1 dag, dan is 10% koolhydraten toch 150 koolhydraten en geen 20-50? 45% eiwit/vetten is dan 675 gr ipv 90. Kun je mij uitleggen hoe je eea berekend?
    groet, Jitske

    • Auteur
      Linda Nordholt 6 maanden geleden

      Hoi Jitske, zo werkt het niet. De 1500 calorieën (eigenlijk kcal) is het totaal aantal calorieën wat je eet op een dag en die wordt samengesteld uit de 3 macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten. Iedere macronutriënt levert een hoeveelheid energie. Eén gram koolhydraat levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie. Eén gram eiwit levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie. Eén gram vet levert gemiddeld 9 kcal (37 kJoule) energie. Dus het is niet bij koolhydraten 10% van de totale calorieën, maar je moet het eerst terugrekenen. Ik zal dit nog zeker even concreter gaan vormgeven in een blog.

  4. Olga 7 maanden geleden

    Hallo Linda, ik ben 4 maanden bezig met koolhydraat arm eten en dat bevalt mij prima, ik ben 7,5 kg afgevallen, maar in cm gaat er niets af,
    Ik heb een zittend beroep maar probeer wel of te wandelen of op de hometrainer te bewegen afhankelijk van het weer.
    Ik gebruik het liefst simpele en duidelijke recepten en voel mij daar prima bij.
    Groetjes olga

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      7,5 kilo is ook super. En de centimeters gaan er zeker wel af, maar misschien nog niet op de plekken waar jij dat wilt. Bekijk ook vooral je gezicht (maak een voor en nafoto). Dan ga je ook zeker verschil zien. Je doet het super. Ga zo door!

  5. Jacqueline 1 jaar geleden

    Ik ben nu een tijdje bezig met het koolhydraatarm eten-dieet. Alhoewel het eerder wel snel leek, te gaan, lijkt het nu stil te staan. Ik vind het gewoon erg lastig om elke x weer iets nieuws te verzinnen. Het is me ook niet helemaal duidelijk of je nou wél, of gééén ei-gelen mag.Ik drink nog best aardig wat alcohol ook, denk niet, dat dat echt goed is!

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Alcohol kan het afvalproces verstoren dus dat zou ik dan zeker even laten. En wellicht is de Club van Linda wat voor je met weekmenu’s en een forum om juist al deze vragen te kunnen stellen. En je krijgt heel veel recepten: https://slankmetlinda.nl/club-van-linda/

    • Bianca 5 maanden geleden

      Hallo Linda,
      Ik ben nu bezig met mijn derde week koolhydraat beperkt te eten. Koolhydraat arm lukt me qua hoeveelheid koolhydraten niet, vandaar dat ik voor koolhydraat beperkt heb gekozen. De eerste week verloor ik één kilo en de tweede week een halve kilo. Dit was waarschijnlijk vocht. En ik voelde dat mijn buik minder opgeblazen was. Ik voelde me goed en doordat ik resultaat voelde en zag was ik erg gemotiveerd. Nu in de derde week gebeurd er niets. De weegschaal staat al vijf dagen op hetzelfde gewicht. Daardoor ga ik twijfelen of ik het wel goed doe. Ik eet in de ochtend vaak Griekse yoghurt met zaden en pitten en blauwe bessen of Frambozen. Als lunch wissel ik een salade af met havenmout banaan pannenkoekjes of een stuk Notenbrood. En bij het avond eten laat ik de koolhydraten helemaal links liggen. Tussendoor eet ik af en toe een paar happen Griekse yoghurt, wat walnoten /Pecannoten en in de avond wat olijven /blokje kaas of een handje ongezouten noten. Waar ga ik de fout in?? Zou je mij dat kunnen vertellen?

      • Auteur
        Linda Nordholt 5 maanden geleden

        Waarschijnlijk ga je nergens de fout in en moet je gewoon iets meer geduld hebben. En de weegschaal zegt soms helemaal niets, maar de centimeters des te meer. Lees dit artikel maar eens: https://slankmetlinda.nl/hoe-snel-resultaten-verwachten/
        Want je doet het verder hartstikke goed!!

        • Bianca 5 maanden geleden

          Wat fijn om te lezen dat ik het wel goed doe. Dat geeft weer motivatie om door te gaan. Zit er in de havermout banaan pannenkoeken niet teveel koolhydraten? Of kan dat geen kwaad zo één a twee keer in de week?

          • Auteur
            Linda Nordholt 5 maanden geleden

            Hoi Bianca, volg je strikt koolhydraatarm, dan zou ik de havermout en banaan even laten. Maar dit past heel goed in koolhydraatbeperkt. Eet je koolhydraatarm puur voor je gezondheid en een paar kilo’s, dan kun je deze pannenkoek zeker wel een keer op het menu zetten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*