Bestaat een suikerverslaving?
24 februari 2022 
3 min. leestijd

Bestaat een suikerverslaving?

Bestaat een suikerverslaving? De discussie of een suikerverslaving wel of niet bestaat gaat maar door en door. Het ene onderzoek zegt dit, het andere onderzoek zegt dat.

Het probleem is dat je nooit helemaal zeker weet wat nou de waarheid is, want al het onderzoek dat gedaan wordt, moet ook gefinancierd worden en je raadt al waar dat geld meestal vandaan komt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zeker goed dat dingen onderzocht worden maar vooral op het gebied van voeding denk ik dat er altijd tegenstrijdigheden en meningsverschillen zullen blijven.

Wat mijn advies daarom is, is om uit te proberen wat voor jou goed voelt en klopt en op basis hiervan jouw eigen waarheid te vormen. Ik zal je in ieder geval op de hoogte brengen van de waarheid die ik geleerd heb en geloof op basis van mijn eigen ervaring.

Bestaat er zo iets als een suikerverslaving, net zoals er een alcohol of drugs verslaving bestaat? Voordat we hier op in gaan is het eerst belangrijk om toe te lichten wat suikers (en koolhydraten) nou precies zijn.

Om elke dag weer energie te kunnen leveren heeft ons lichaam brandstof nodig. Een belangrijke brandstofleverancier zijn de koolhydraten.

Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Elke keer wanneer je koolhydraat- of suikerrijke voeding eet, wordt er insuline afgescheiden door de alvleesklier.

Zodra de insuline is vrijgekomen kan de suiker in de vorm van glucose van het bloed naar de cellen worden geleid, zodat het gebruikt kan worden door de cellen om er energie uit te halen. Glucose dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten en denken. Ieder mens heeft glucose in het bloed. Men noemt dit ook wel bloedsuiker.

Kortom, officieel zijn koolhydraten suikers en bestaat er geen verschil. Alle koolhydraten zijn in principe suikers. Koolhydraten zitten in fruit, groente, maar ook in snoep, chips en gebak. Maar vergeet ook niet de granen in brood, pasta en rijst.

Als je enkelvoudige koolhydraten (zoetwaren, suikers, ook wel slechte of snelle koolhydraten) neemt zal je bloedsuiker relatief snel stijgen om vervolgens nog sneller te dalen. Hierdoor zal je je moe en slaperig voelen, en zelfs naar nog meer suikers en koolhydraten verlangen.

Maar ook als je meervoudige koolhydraten neemt, stijgt je bloedsuiker. Meervoudige koolhydraten zitten met name in volkorenbrood, volkorenpasta, havermout, zilvervliesrijst. Bij deze laatste variant zal echter de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen dus zijn ze in dat opzicht beter voor je lichaam.

In deze lijst vind je voedingsmiddelen waar geen tot weinig koolhydraten in zitten: Eten zonder koolhydraten: koolhydraatarme voedingsmiddelen

Wanneer je echter te vaak of te veel van deze 'verkeerde' koolhydraten eet, raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat zorgt voor vetopslag.

Ik hoor vaak: “Ik kan niet zonder brood, pasta en aardappelen. Dan is mijn maaltijd niet af. Maar ik kan er wel de hele dag van blijven eten’. Daar is een logische verklaring voor. Je voelt geen verzadiging als je dit eet, je kunt er van blijven eten en je lichaam krijgt een soort verslaving aan de bloedsuikerpieken.

Of suiker echt dezelfde verslavende werking heeft als drugs en alcohol is moeilijk te zeggen omdat we nou eenmaal niet zonder eten kunnen. Onderzoeken die beweren dat de suikerverslaving niet bestaat, hanteren strenge criteria waaraan een verslaving moet voldoen.

Ik kan me best voorstellen dat een suikerverslaving niet bestaat als je ze naast al deze criteria legt. Maar mensen die net als ik ervaring hebben met koolhydraatarm eten weten heel goed dat je lichaam kan afkicken van suikers en dat het dus wel een gewoonte is waar je je lichaam vanaf kunt helpen.

Na een vakantie of weekend vol koolhydraten, slecht eten en alcohol blijft mijn lichaam vaak vragen om dit soort eten. Maar is het dan mijn lichaam dat vraagt om een stokbroodje, wijntje, chocolaatje etc. of 'de verslaving'? Zo kun je naar mijn idee dus wel spreken van een 'verslaving'.


Lees ook: Heb jij een suikerverslaving? Dit zijn de symptomen. 

En: Ben jij suikerverslaafd? 4 eenvoudige tips om je suikerverslaving tegen te gaan.


Of maak kennis met koolhydraatarm eten. Start vandaag en download mijn gratis weekmenu. >>>




Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met je omtrent koolhydraatarm eten + het opbouwen van een gezonde relatie met eten. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust!
Reactie plaatsen

GRATIS: Koolhydraatarm weekmenu 

Maak kennis met koolhydraatarm eten en download mijn GRATIS WEEKMENU

  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag
  • Makkelijke en heerlijke recepten
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!