Ben jij suikerverslaafd? 4 eenvoudige tips om je suikerverslaving tegen te gaan
24 februari 2022 
3 min. leestijd

Ben jij suikerverslaafd? 4 eenvoudige tips om je suikerverslaving tegen te gaan

Ben jij suikerverslaafd? In dit artikel geef ik je 4 eenvoudige tips om je suikerverslaving tegen te gaan. Het begint altijd bij het herkennen van je suikerverslaving, heb je dit door dan kun je daarna gaan kijken wat je er tegen kunt gaan doen. 

Hoe herken je nou wanneer je wilt eten 'vanuit je suikerverslaving' oftewel hoofdhonger? Vaak krijgen we dan zin in junkfood; chips, patat, snoep, chocolade, taart, koekjes. Deze ‘zin in eten’ komt allemaal uit onze hersenen en niet omdat ons lichaam echt eten nodig heeft.  

Lees ook: Heb jij een suikerverslaving? Dit zijn de symptomen.

4 eenvoudige tips om je suikerverslaving tegen te gaan

Voordat ik je eenvoudige tips geef om je suikerverslaving tegen te gaan nog even dit. Soms heb je misschien zin in eten maar heb je ook gewoon echt honger. Hiervoor moet je goed alert zijn op het verschil tussen maaghonger en hoofdhonger.  

Als je maaghonger hebt, zorg er dan voor dat je ook echt een maaltijd gaat eten. Het eten van een maaltijd is misschien niet zo aantrekkelijk als het ijsje of de zak snoep waar je eigenlijk zin in had.

1. Vermijd geraffineerde suikers & kies voor de juiste zoetstoffen

Natuurlijk de belangrijkste tip om van je suikerverslaving af te komen is laat alle vormen van geraffineerde suikers staan. Je zult dan wat last kunnen hebben van afkickverschijnselen maar het helpt wel enorm.

Geraffineerde suikers en eenvoudige koolhydraten zitten in producten als snoep, koekjes, gebak, chips, vruchtensappen, witte rijst, pasta etc. 

Kies hiervoor in de plaats producten met de juiste zoetstoffen. Met de juiste zoetstoffen bedoel ik geen kunstmatige zoetstoffen want die hebben hetzelfde effect op je hersenen als geraffineerde suiker. Lees hiervoor: zoetstoffen en een koolhydraatarm dieet

Daarbij worden suikers altijd onder veel soorten namen op verpakkingen vermeld. Het is dus belangrijk dat je verborgen suikers leert herkennen, zodat je ook deze producten kunt vermijden.

Lees hiervoor: Wat betekent: 'Koolhydraten, waarvan suikers....' op de etiketten? 

2. Vervang dit voor gezonde producten

Eet gezond! Als je al die suikers gaat laten, ontstaat er heel veel ruimte voor alternatieve, gezonde producten. Het is hierbij belangrijk om te kiezen voor de juiste koolhydraten, vetten en eiwitten

Lees hiervoor: Eten zonder koolhydraten, koolhydraatarme voedingsmiddelen

Met mijn gratis weekmenu, kun je kennis maken met koolhydraatarm eten en kick je snel af van je suikerverslaving. 



3. Neem een hete douche, ga een stuk wandelen etc. 

Een hete douche nemen of een stuk wandelen kunnen er allebei voor zorgen dat je beloningssysteem geactiveerd wordt. De zin in eten krijgen is vaak niet omdat je lichaam erom vraagt maar omdat je hersenen vragen om een beloning.

Een hete douche van 5 tot 10 minuten bijvoorbeeld kan het 'ik heb zin in eten' gevoel wegnemen omdat het ervoor zorgt dat je op een andere manier een beloning krijgt. 

Ook een wandeling maken kan helpen. Door te wandelen wordt er endorfine aangemaakt in je hersenen. Hierdoor krijgen je hersenen hun ‘ beloning’ en is een beloning door middel van eten niet meer nodig. Dit heeft ook nog het voordeel dat je van het eten thuis weg wandelt, tenzij je in rap tempo naar de supermarkt rent natuurlijk ;).

Ook voldoende slaap is van belang bij het tegengaan van je suikerverslaving. 

4. Eet gezonde tussendoortjes

Zorg ervoor dat je tussen je maaltijden door eet. 6 Eetmomenten per dag kan echt helpen om een snaaibui tegen te gaan. Eet bijvoorbeeld een goed vullende koolhydraatarme snack: Koolhydraatarme snacks en tussendoortjes

En haal geen junkfood in huis! Ik vertrouw mezelf ook nog niet altijd als ik weet dat er een zak chips of chocolade pinda’s in de kast ligt. Als je dan trek krijgt in iets te eten dan pak je in ieder geval iets gezonds uit de kast. 

Dus...

Bovenstaande tips hebben mij en anderen heel erg geholpen en bedenk dat elke keer dat je toegeeft de volgende suikeraanval weer moeilijker te weerstaan is. 

Lees ook: bestaat een suikerverslaving?

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met je omtrent koolhydraatarm eten + het opbouwen van een gezonde relatie met eten. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust!
Reactie plaatsen

GRATIS: Koolhydraatarm weekmenu 

Maak kennis met koolhydraatarm eten en download mijn GRATIS WEEKMENU

  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag
  • Makkelijke en heerlijke recepten
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!