Sneller afvallen door wandelen
07 november 2021 
6 min. leestijd

Sneller afvallen door wandelen

Het klinkt misschien een beetje te mooi om waar te zijn: afvallen door te wandelen. Voor veel van ons is wandelen vooral een middel om ons van A naar B te bewegen en gaat het redelijk moeiteloos en zonder te zweten. 

Des te beter dus dat wandelen helpt om sneller slank te worden. Ik wil graag wel even het woordje ‘sneller’ benadrukken in de vorige zin. Wat je eet is namelijk veel belangrijker om gewicht te verliezen dan sporten

Sporten is natuurlijk niet ongezond en kent vele andere voordelen maar om gewicht te verliezen is het echt belangrijk om eerst je voedingspatroon aan te passen, naar een koolhydraatarm dieet bijvoorbeeld. 

Achtereenvolgend bespreek ik:

[[showindex]]


Afvallen door elke dag te wandelen

Ondanks dat wandelen dus redelijk moeiteloos gaat, kun je er zeker van afvallen. In verhouding met de inspanning die je ervoor levert, verbrand je er zelfs redelijk wat calorieën mee.  

Het is een beetje lastig om te bepalen hoeveel calorieën je precies verbrandt met wandelen want dit is afhankelijk van een aantal factoren. Hoe zwaarder je bijvoorbeeld bent, hoe meer moeite het je spieren kost om te bewegen en dus hoe meer calorieën je verbrandt. Een ding is in ieder geval zeker, door al een half uur tot uur per dag te wandelen kun je een paar extra honderd calorieën verbranden. 

Als je wandelen echt wilt gebruiken om af te vallen, raad ik je aan om ongeveer 1 uur per dag met een stevige pas te wandelen. Voor sommige mensen klinkt dat misschien wat veel maar eigenlijk is het zo gepiept. Dit hoeft namelijk niet meteen een hele onderneming te worden. Als je naar de supermarkt moet die een paar straten verderop ligt en je wandelt erheen, ben je al snel 15 minuten aan het lopen. Het helpt om hier voor jezelf een routine van te maken. Als je een vroege vogel bent, loop dan bijvoorbeeld elke ochtend een half uurtje of een blokje om voordat je begint met werken. Zie ook de tips hieronder!


Wandelen gezond voor lichaam en geest

Wandelen helpt niet alleen bij het afvallen maar het heeft ook talloze andere gezondheidsvoordelen. Het vermindert stress, is goed voor je bloedsomloop, hersenen en versterkt je immuunsysteem. Daarnaast reduceert het de kans op dementie, hartaanvallen en beroertes.

Wandelen zorgt er ook voor dat de kilo’s die je kwijt bent, er vanaf blijven. Dit heeft ermee te maken dat je bij het afvallen naast vet ook spiermassa verliest. Echter door te bewegen, zorg je er juist voor dat je spiermassa behoudt en dit is belangrijk om je verbranding op pijl te houden. 

Daarbij helpt wandelen tegen emotie-eten. Onderzoek wijst uit dat een wandeling van slechts 15 minuten, waarbij je de pas er goed in hebt, al bijdraagt in het verminderen van emotie-eten. 

Ik hoor en lees vaker dat wandelen bijdraagt aan het verbranden van buikvet. Hier zijn de meningen echter over verdeeld. Sommige onderzoekers geven aan dat aerobic-activiteiten, zoals wandelen bijdragen aan het verbranden van buikvet. Terwijl andere onderzoeken uitwijzen dat het bijna niet mogelijk is om op een plek vet te verbranden. 


Wandelen en koolhydraatarm eten 

Extra fijn aan wandelen als (sport)activiteit tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet is dat het wel je spijsvertering op gang helpt maar dat je er niet enorm meer honger van krijgt. Hierdoor voorkom je dat je snel te veel gaat eten. Mensen die niet afvallen maar wel goed bezig zijn met bewegen, eten namelijk vaak nog te veel. Ze denken dan dat doordat ze bewegen ze ook meer kunnen gaan eten. Dus probeer extra te wandelen maar niet extra te gaan eten. 


Tips om af te vallen door te wandelen 

Het kost wat tijd om van regelmatig wandelen echt een gewoonte maken maar hier heb je de rest van je leven profijt van. De volgende tips helpen je misschien om van de bank aan de wandel te gaan. 


1. Gebruik je voeten als vervoersmiddel

Toen ik erachter kwam hoe gezond wandelen is voor lichaam en geest, ben ik bewust vaker gaan wandelen i.p.v. fietsen of autorijden. Hoewel fietsen natuurlijk ook goed voor je is, doe je langer over wandelen waardoor je dus ook langer in beweging bent. Vooral de kleine afstanden naar de supermarkt, het station, de vriend of vriendin een paar straten verder, de brievenbus en noem maar op, leg ik voortaan altijd wandelend af. 


2. Ga vaker de natuur in en geniet 

Zie wandelen niet als iets dat moet maar maak er een activiteit van. Vooral nu tijdens de herfst is het prachtig om in de bossen te wandelen. Er zijn talloze apps of informatie op internet over mooie bosgebieden in Nederland en vaak zijn de wandelroutes al uitgestippeld en hoef je alleen maar de gekleurde paaltjes te volgen. 


3. Zoek een wandelmaatje! 

Samen is alles leuker dan alleen. Vooral voor de motivatie is het fijn om een wandelmaatje te hebben. 


4. Luister naar muziek, een boek of podcast 

Ik snap dat je niet elke dag zin hebt om met iemand samen te wandelen. Wat ik vaker doe als ik in het donker wandel (en dus niet kan genieten van de mooie natuur), is muziek, een podcast of een boek op bijvoorbeeld storytel luisteren. Dit zijn ook nog eens dingen waar je normaal op een dag misschien niet zoveel tijd voor neemt. 


5. Gebruik een stappenteller, of motivatie app

Er zijn heel veel coachings app op de markt die je kunnen motiveren om in beweging te komen en lekker veel stappen te zetten.

 

6. Creëer een routine 

Dit is misschien wel de belangrijkste. Creëer een routine voor jezelf. Plan wanneer je gaat wandelen en het liefst elke dag een vast moment. Dan is de kans veel groter dat je ook daadwerkelijk gaat. 


7. Door weer en wind 

Ik snap dat het vooral op regenachtige dagen niet altijd aantrekkelijk is om naar buiten te gaan maar kies dan een moment op de dag dat de zon even doorbreekt of dat het even droog is. Je zult zien dat je dan extra geniet van de wandeling. Je kunt natuurlijk ook gewoon in de regen gaan en je er helemaal aan toegeven, ook wel eens lekker! Vooral als je daarna een lekkere warme douche of bad kunt nemen. 


Ik hoop dat deze informatie je geïnspireerd heeft om van de bank af te komen en eens lekker te genieten van de buitenlucht. Wat is jouw ervaring met wandelen tijdens een koolhydraatarm dieet? Laat het me weten!

koolhydraatarme recepten

Over de schrijver
Mijn naam is Loes en ik ben de nieuwe collega van Linda. Sinds mijn tienerjaren ben ik al erg gepassioneerd over gezonde voeding en leefstijl. Met mijn jonge, frisse blik hoop ik nog meer mensen enthousiast te maken voor Slank met Linda en koolhydraatarm eten. Want ik vind dat iedereen het verdient om lekker in z'n vel te zitten.
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down