E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wat betekent: ‘Koolhydraten, waarvan suikers……’ op de etiketten?

Wat betekent: ‘Koolhydraten, waarvan suikers……’ op de etiketten?
14 januari 2015 Linda Nordholt

Vraag krijg ik de (terechte) vraag wat het toch betekent: Koolhydraten, waarvan suikers op die etiketten. Zoals bijvoorbeeld ‘Koolhydraten 10 gram, waarvan suikers 8 gram’.

Wat ik vaak als eerste uitleg is, als je wilt letten op je koolhydraatinname, je het beste kunt kiezen voor producten met minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram. Dan zit je wel goed. Maar wat als al deze koolhydraten bestaan uit suiker? Wat als er staat: koolhydraten, waarvan suikers beiden 5 gram? Dan slaat de twijfel toe. Is dit dan wel goed?

Ja, dit is goed. Want de suikers die staan vermeld bij de voedingswaarden onder het kopje koolhydraten, zeggen niks over de toegevoegde slechte suikers. Ik probeer het uit te leggen:

Als je het etiket van een product ziet, zijn er 2 zaken waar je op moet letten:

1. De ingrediënten, wat er uit ziet als volgt:

 Naamloos

2. De voedingswaardetabel, wat eruit ziet als volgt:

Wat betekent Koolhydraten waarvan suikers

 

Ingrediënten

Onder het kopje ‘ingrediënten’ staan alle verschillende grondstoffen die een fabrikant heeft toegevoegd om het product samen te stellen. Daarbij kun je denken aan suikers, zouten, smaakmakers, vulstoffen en andere grondstoffen die nodig zijn bij de vervaardiging van een product. Denk aan het maken van een taart: alles wat je nodig hebt voor deze taart zouden dan op bij de ingrediënten staan.

Voedingswaardetabel

De voedingswaardetabel op een etiket bevat informatie over de totale hoeveelheid energie die een product levert, onderverdeeld in de voedingsstoffen voor het lichaam (koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen). Hier vind je dus de informatie die aangeeft in hoeverre het product het lichaam voedt of vult. Hierin staat ook altijd de term ‘koolhydraten, waarvan suikers’.

Staat er bij de ingrediënten het woord ‘suiker’ of een afgeleide daarvan, dan heeft de fabrikant er suiker aan toegevoegd. En dit is de slechte suiker. Let op: Soms zie je bij de ingrediënten ‘natuurlijke suikers’ vermeld staan. Dit is misleidend omdat je dan denkt dat het wel okee is. Dit zijn vaak vruchtenconcentraten en dus heel geconcentreerde suikers. Niet goed dus.

En nu komt het: Wat als er bij de ingrediënten geen suikers staan, maar wel onder het kopje ‘koolhydraten, waarvan suikers’ in de voedingswaardetabel? Is dit product nu wel of niet suikervrij?

Antwoord: indien er geen suikers aan het product zijn toegevoegd (dit kun je zien bij de ingrediënten), dus staat er bij de ingrediënten niks aan suikers, dan zitten er alleen natuurlijke suikers in het product. Dus van nature aanwezig in de ingrediënten. Je kunt het product dan prima eten, zonder bang te zijn voor de koolhydraten en suikers. Staat er in de voedingswaardetabel bij koolhydraten waarvan suikers dus bijvoorbeeld: koolhydraten 5 gram, waarvan suikers 5 gram, kan het best zijn dat deze 5 gram suikers natuurlijke suikers zijn die van nature in het product voorkomen. Staat er echter bij de ingrediënten suiker, dan zijn er suikers toegevoegd. Dus controleer altijd de ingrediëntenlijst op toegevoegde suikers.

Comments (37)

  1. Fred 1 jaar geleden

    Hoi Linda,

    Ivm mijn diabetes let ik op koolhydraten en suiker.
    Het blijft mij een beetje wazig allemaal.

    Mijn vraag is kan ik onderstaande nu rustig eten of niet!

    Verse Ananas
    Product informatie
    13,5 gram koolhydraten per 100 gr. – waarvan suikers: 0 gram.

    Dus dit is meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram ananas echter geen suiker.

    Kan ik dit nu wel of niet eten.

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Ananas bevat alleen suiker. Weliswaar natuurlijke maar dat maakt voor het lichaam niets uit. Ik zou deze vermijden, met name ivm je bloedsuikerspiegel.

      • Anna 11 maanden geleden

        Maar dan kun je toch eigenlijk geen 1 fruit stuk eten?

        • Auteur
          Linda Nordholt 11 maanden geleden

          Dat kan zeker wel. Het is even afhankelijk van hoe strikt jij je koolhydraatinname wilt beperken. Kies je voor koolhydraatarm dan zou ik kiezen voor koolhydraatarm fruit zoals bessen of aardbeien. Kies je voor koolhydraatbeperkt dan kun je prima 2 stuks fruit per dag eten. Het is helemaal afhankelijk van wat jij wilt bereiken, hoe jij reageert op koolhydraten en hoe je gezondheid verder is.

  2. Kenneth Nwosu 2 jaar geleden

    Hoi Linda,
    Helaas maak je in dit artikel een zeer veel gemaakt fout.

    ‘Waarvan suikers’ heeft helemaal niets te maken met toegevoegde of natuurlijke suikers maar met het aantal ketens waaruit het type koolhydraat is opgebouwd. Eén en twee ketens (mono- en disachariden) vallen onder de term ‘waarvan suikers’. Hiermee is ook meteen een van de vragen van je lezers beantwoord. Korte ketens zijn snelle suikers, dit is dan ook het belang mbt het metabolisme. Het lichaam zelf ziet geen verschil tussen toegevoegde suikers of natuurlijke suikers dus het zou geen nut hebben dit onderscheidt te maken.

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Hey Kenneth, dank voor je reactie en goed dat je kritisch meekijkt. Volgens mij zeggen we hetzelfde toch? Dat die ‘waarvan suikers’ niks zegt over toegevoegde of natuurlijke suikers? En jij geeft me gewoon een aanvulling op het artikel, want het klopt helemaal dat suiker = suiker en het lichaam hier geen onderscheid tussen maakt.

    • Lin 1 jaar geleden

      Oh jawel geloof mij, als je allergisch bent zoals ik dan merkt uw lichaam het direct, die toegevoegde suikers. Daarom heel belangrijk om het onderscheid te maken

  3. Christof 2 jaar geleden

    Beste Linda

    Ik loop lange afstanden (langer dan marathon). Ik wil echter enkel trage suikers eten en geen of weinig snelle suikers. Maar hoe herken ik deze twee? Hoe onderscheid ik deze? Heeft u nog nuttige tips ivm eten en drinken voor mijn duursport?

    Alvast bedankt

    Met vriendelijke groetjes
    Christof simons

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Dit staat helaas niet zo op het etiket. Je eet dan met name koolhydraten met een lage GI. Hier heb ik er iets meer over verteld: https://slankmetlinda.nl/eetschema-afvallen/
      Binnen de ledenomgeving heb ik overigens een volledige voedingslijst staan met voeding die deze lage GI heeft, maar ik snap dat je daar niet perse lid voor wilt worden:) Denk aan havermout, zoete aardappel, quinoa, peulvruchten etc….

  4. Romke 2 jaar geleden

    Ik wil beginnen met het Koolhydraatarm eten maar vroeg mij enkele dingen af:
    – Toegevoegde suikers zijn niet goed maar hoe herken ik deze bij de ingredienten? in de industrie worden lijkt mij ook synonimen gebuikt om de consument te misleiden?
    – Als een product wel toegevoegde suikers heeft maar het totaal aantal koolhydraten is 3,5gr. waarvan suikers 3,0gr. Kan ik deze dan eten?
    – Als een product (Spelt Lijnzaad crackers van SMAAKT) geen toegevoegde suikers heeft maar de Koolhydraten zijn 44gr. waarvan suikers 1,6gr. Kan ik deze dan eten? indien nee, welke crackers kan ik dan wel eten?

  5. Claudia 3 jaar geleden

    Als je zo min mogelijkheid koolhydraten wilt eten en ze dus telt, welke tel je dan? Gewoon wat achter ‘koolhydraten’ staat of wat achter ‘koolhydraten, waarvan suikers’ staat?

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Claudia, dan tel je wat achter koolhydraten staat. Dus niet wat achter suikers staat. Groetjes Linda

  6. Raymond 3 jaar geleden

    Beste Linda,

    Is het met vetten zo dat er ook een bepaalde ratio is als met koolhydraten (5g op 100g) waarop gelet moet worden?

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Raymond, er zijn wel verschillende opvattingen, maar met vetten kijk ik zelf altijd naar het totaal op een dag. En dan ook nog eens naar de balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Afhankelijk van je koolhydraatmindering dien je meer of minder vetten te eten.

  7. monique 4 jaar geleden

    Wat houd precies in ‘goede koolhydraten’? ik wil ook graag minder koolhydraten eten. ik ben al begonnen met geen brood en aardappelen. nu eet ik s ochtends 2 eieren en als lunch een salade of griekse yoghurt met kaneel, zoetstof (natuurlijke) en beetje muesli mix en event. 1 stuk fruit. is dit een goed begin? of zit er in de lunch dan teveel suikers? ik ben net naar de winkel geweest om brood te vervangen door havermout en zag daar ook koolhydraten, meer dan 5g op staan. is griekse yoghurt of magere kwark met havermout wel geschikt? voor koolhydraatarm?

  8. Thomas 4 jaar geleden

    Hoi Linda,

    Op de pindakaas staat koolhydraten 11 gram, waarvan suikers 6,4 gram.
    Wat betekend dit nou precies. Koolhydraten zijn toch sowieso suikers en wat is die andere 5,6 gram dan?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Thomas, een hele goed vraag:). Het totaal van de koolhydraten in pindakaas is 11 gram. Zonder al te wetenschappelijk te zijn, dit is de optelsom van zetmeel en suikers. Die vervolgens ook nog uit meerdere componenten bestaan. Suikers zijn dus 6,4 gram, de overige zijn de andere componenten waaronder zetmeel. Vezels zijn ook koolhydraten, maar die worden apart vernoemd op een etiket. Wat ik in ieder geval duidelijk wilde maken met dit artikel is dat deze hoeveelheid suikers genoemd op het etiket nog niks zegt over de toegevoegde suikers. Hopelijk ben je zo weer wat wijzer. Groet Linda

  9. Jianna 4 jaar geleden

    Van de dokterbkreeg ik te horen dat mijn suiker te hoog is. En zit in verhoogd risico groep diabetes 2 . Vreselijk geschrokken eet nu geen suiker meer drink geen frisdrank. Ik kijk op pakjes maar ik raak helemaal in de war. Koolhydraten heb je toch nodig? Hoe krijg ik de suiker nou helemaal laag en dat ik er nooit meet last van heb.

    Dank alvast jianna

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Beste Jianna, zou je me een pb kunnen sturen naar info@slankmetlinda.nl? Dan kan ik je er wat meer over vertellen. Dat is wat lastig om zo een heel verhaal in de blog te doen. Alvast bedankt. Groet Linda

  10. Sophie 4 jaar geleden

    Hoi Linda,

    Kan ik dus opvatten dat als ik suikervrij/ minder suiker wil eten, ik dus ook automatisch koolhydraat arm moet/ zal eten?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Sophie, dit kun je niet zo stellen hoor. Suikervrij betekent dat je alle geraffineerde suikers laat liggen. Je kunt daarbij wel fruit gebruiken. Suikervrij wil niet direct zeggen koolhydraatarm. Wil je naast suikervrij eten ook koolhydraatarm eten, zul je fruit, pasta ed ook even moeten laten. Wel is het zo, dat als je gaat letten op suikers in producten, en je dus bijvoorbeeld geen pakjes en zakjes meer gebruikt, je wel automatisch minder koolhydraten gaat eten.

  11. Esther 4 jaar geleden

    Hoi Linda,

    Ik probeer sinds kort te letten op het aantal suikers wat ik eet. Nu las ik in je blog dat je redelijk goed zit als je minder dan 5 gram koolhydrateten per 100 gram aanhoudt. Nu eet ik onder andere een schaaltje Griekse yoghurt als ontbijt. Deze bevat voorzover ik kan ontdekken geen toegevoegde suikers. De koolhydraten hierin per 100 gram zijn 7,1 gram waarvan suikers ook 7,1 gram. Ik vroeg me af of de Griekse yoghurt, ondanks de niet toegevoegde suikers, wel ‘verantwoord’ is.

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Esther, Griekse yoghurt is een prima keuze. Echter, wil je strikter op koolhydraten letten, dan kun je beter kiezen voor een andere variant. Griekse yoghurt bevat vaak ook meer vetten. Het is echt geen probleem om dit te gebruiken, maar kijk ook naar de rest van je dag hoe je zit met jouw koolhydraten en vetten.

  12. Els 4 jaar geleden

    Beste Linda, hoe kan het dat bij diverse eiwitrijke maaltijdvervangers het eerste ingredient suiker is? Is dit wel goed?

    Met vriendelijke groet,
    Els

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Els, dit is een zeer terechte en goede vraag. Mijn antwoord is: ja hoor dit is geen enkel probleem. De maaltijdvervangers zoals ik die inzet zijn geschikt als een ‘boost’ in afvallen op een prettige manier. Je wilt lekkere producten, mits ze koolhydraatarm en eiwitrijk zijn. Dus ja, er zitten suikers in, maar de samenstelling van de producten en de manier waarop het wordt ingezet om af te vallen, maakt het een verantwoorde manier met ja, wat suikers erin. Je kickt namelijk met gebruikmaking van de producten zeker af van de suikerverslaving, omdat je in ketose raakt. De vetverbranding is hierdoor optimaal.

  13. ali 4 jaar geleden

    Ik vind allemaal helemaal mooi

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Ali, bedankt voor jouw compliment. Doet me goed! Groet, Linda

  14. Jolanda 4 jaar geleden

    Hallo Linda,
    Ik zag jouw site en staan interessante dingen/recepten op.
    Wij verdiepen ons al een tijdje in koolhydraatarm eten maar wat ik nog steeds niet snap is hoe je aan netto opneembare koolhydraten komt,,,,,, ik las iets over aantal koolhydraten – de vezels maar soms kom ik dan nog niet op het aantal netto koolhydraten wat men beweerd dat er in een product zit……hoop dat je dit wilt uitleggen, groet Jolanda

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hallo Jolanda, bedankt voor je reactie. Het verschil in uitleg en lezen van etiketten is of het gaat om een Nederlands of Amerikaans product. In de ‘koolhydraatarme wereld’ wordt altijd gerekend met netto koolhydraten. Deze netto koolhydraten zijn de koolhydraten die de bloedsuikerspiegel beïnvloeden. Ook wel verteerbare of opneembare koolhydraten genoemd. Netto koolhydraten krijg je door het aantal “gewone” koolhydraten te verminderen met sommige zoetstoffen (bijvoorbeeld polyolen, zoals maltitol of sorbitol). Dit geldt ook in Nederland. In Amerika worden vezels apart genoemd onder koolhydraten, die je er ook nog af kunt trekken. Dus een Nederlands product is het aantal netto koolhydraten de koolhydraten minus de polyolen. Bij een Amerikaans product ditzelfde maar dan ook minus de vezels (dietary fibers). Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

  15. Karin 4 jaar geleden

    Interessant artikel! Maar wat nou als er bij de ingrediënten suiker staat een in de voedingswaarde tabel staat koolhydraten waarvan suiker 0gr. Hoe kan dat vraag ik me af.. Ik had laatst een doosje cranberry notenmix maar de cranberries waren helemaal bewerkt en daar was suiker aan toegevoegd (bij ingrediënten stond dus rietsuiker) . Maar bij koolhydraten waarvan suiker stond 0. Zou jij dit kunnen verklaren?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Karin, dat is merkwaardig en interessant. Zou je mij wellicht een fotootje kunnen sturen van het etiket? Dan zal ik daar eens naar kijken. Je mag het sturen naar info@slankmetlinda.nl

  16. HJ 4 jaar geleden

    Maar wat is nu een koolhydraat, niet zijn de een suikers? Dat was de vraag hier, maar ik zie daar geen antwoord op.

  17. elle 5 jaar geleden

    Ik zou graag nog een verdiepende vraag stellen naar aanleiding van deze uitleg. Wanneer is een product hoog in eigen suikers? Is 6,4 g op 11 g koolhydraten veel? (Zoals in de pindakaas hierboven) of is de 5 g suiker in mijn yoghurt og 6 g koolhydraten meer? Wanneer kan je zeggen over een product dat het echt te veel is?

    Suikers veranderen ook bij verhitting, de effecten op het lichaam kunnen dan een heel ander karakter krijgen. Kunnen we van een etiket aflezen of het verwerken van een product de eigenschappen verandert?

    • Auteur
      Linda Nordholt 5 jaar geleden

      Hallo Elle, bedankt voor je vraag. Ik zal het proberen helder uit te leggen. Allereerst is op een etiket niet af te lezen wat de werking van de suiker is. Dan over de vraag wanneer een product hoog in suiker is. Een appel bevat ongeveer 16 gram koolhydraten, waarvan suikers 16 gram. Dit is hoog in suikers, maar het zijn wel de natuurlijke gezonde suikers. Er is geen suiker aan toegevoegd, want het is een natuurlijk product. Als een product bijvoorbeeld 16 gram suiker bevat, waarvan 10 gram suikers, is het niet te zeggen of dit te hoog is. Het gaat namelijk om het feit of de suikers, toegevoegde suikers zijn. En dit zie je dan vervolgens bij de ingrediënten. Dus een appel bevat wel veel suikers, maar de gezonde suikers. Een product waarvan er staat 16 gram koolhydraten, waarvan suiker 10 gram, is het altijd van belang ook te kijken bij de ingrediëntenlijst. Als je de stelling aanhoudt van producten minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram, zul je ook niet hoog in eigen suikers zitten. Kleine kanttekening: sommige producten zoals havermout of quinoa bevatten veel meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram. Wil je koolhydraten mijden, dan zijn deze producten wat minder geschikt. Maar deze producten bevatten de gezonde goede koolhydraten, waardoor ze weer absoluut passen in een gezond eetpatroon.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*