E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm, wat mag je eten: 3 manieren om koolhydraatarm te eten

Koolhydraatarm, wat mag je eten: 3 manieren om koolhydraatarm te eten
6 juni 2019 Linda Nordholt
koolhydraatarm-wat-mag-je-eten

Koolhydraatarm, maar wat mag je eten dan!? Zoveel mensen zijn volledig verward als het gaat om het koolhydraatarme dieet en de vele verschillende visies die hierover worden gedeeld. Met name de vraag over wat je wel en niet mag eten wordt vaak aan mij gesteld: ‘Is dit koolhydraatarm?’ of ‘Op de ene website lees ik dat je wel zoetstoffen mag gebruiken of zuivel, op een andere website wordt dit strikt verboden’.

In dit artikel wil ik deze verwarring wegnemen, want er is namelijk niet 1 manier om koolhydraatarm te eten. Laat staan 1 beste manier om het te volgen.

De beste manier is dé manier die past bij jou. Jouw gezondheidsdoelstellingen, jouw dagelijkse leven met je werk en gezin en wat zorgt voor een leefstijlverandering die is vol te houden op lange termijn. Ieder lichaam is anders, ieder lichaam reageert verschillend op voeding en ieder lichaam heeft een andere geschiedenis met wellicht voedselintolerantie of medicijngebruik.

Het belangrijkste is dat je een manier vindt die bij jou past en waar jij je prettig bij voelt. Ongeacht wat de zogenaamde koolhydraatarme regels zijn.

In dit artikel bespreek ik met je:

  • Hoeveel koolhydraten moet je nou eten op een dag?
  • Hoe zit het met fruit en een koolhydraatarm eetpatroon?
  • Mag ik nou wel of geen zuivel eten?
  • Mag ik nou wel of geen gebruik maken van zoetstoffen?
  • Mag ik wel of geen koolhydraatarm brood eten?
  • Hoe zit het met havermout en een zoete aardappel?
  • Een volledig overzicht van de verschillen, zodat jij jouw keuze kunt maken

Op alle vragen is ja en nee te beantwoorden. En dat maakt de verwarring alleen maar groter. Maar ik loop het stap voor stap met je door.

Hoeveel koolhydraten moet je nou eten op een dag?

De verwarring hieromtrent ontstaat doordat de term koolhydraatarm eigenlijk bestaat uit een verzamelnaam voor de mate van koolhydraatbeperking.

De 1 vindt tot maximaal 100 gram koolhydraten per dag al koolhydraatarm, terwijl de ander vindt dat maximaal 70 gram koolhydraten per dag koolhydraatarm is. En weer een ander zegt dan je maximaal 20 gram koolhydraten per dag mag. Dit is hoe het werkelijk zit:

100-150 gram koolhydraten per dag: Koolhydraatbewust – Gewichtsbehoud bij normale stofwisseling

50-100 gram koolhydraten per dag: Koolhydraatbeperkt – Voor makkelijk gewichtsverlies

20-50 gram koolhydraten per dag: Koolhydraatarm – Optimale vetverbranding

0-20 gram koolhydraten per dag: Ketogeen dieet of ketose dieet – Optimale vetverbranding

>>>>>>>Te vergelijken met de vorige richtlijn van koolhydraatarm, echter met het verschil dat je op een ketogeen dieet nog minder koolhydraten eet, gematigd eiwitten en veel meer vetten.

Koolhydraatarm betekent dus dat je tussen de 20 en maximaal 50 gram koolhydraten per dag eet. Niet meer en niet minder.

Hoe zit het met fruit op een koolhydraatarm eetpatroon?

Wanneer er gesproken wordt over een koolhydraatarm eetpatroon in combinatie met het eten van een banaan, mandarijn, kersen, kiwi’s etc. dan is er eigenlijk geen sprake van een koolhydraatarm eetpatroon, maar van een koolhydraatbeperkt eetpatroon. Deze fruitsoorten bevatten namelijk veel koolhydraten en suikers, waardoor je al snel over je maximum van 50 gram koolhydraten per dag gaat.

Fruitsoorten die vallen onder koolhydraatarm fruit zijn: aardbeien, frambozen, blauwe bessen. Als je deze fruitsoorten dus tegenkomt in een recept, dan valt het onder koolhydraatarm (even afhankelijk van de andere ingrediënten). Maar een groene smoothie die dadels en banaan bevat is NIET koolhydraatarm, maar koolhydraatbeperkt.

Mag ik nou wel of geen zuivel eten?

Zuivel is toegestaan. Hieronder valt yoghurt, kaas, kwark, slagroom, roomboter. De reden waarom je kan lezen dat zuivel niet is toegestaan, is dat het lactose bevat. En dit kan door veel mensen niet verdragen worden EN kan ervoor zorgen dat je niet afvalt. Voor de 1 werkt het prima om zuivel toe te voegen. Maar mocht je er niet tegen kunnen of je staat stil in afvallen en eet veel zuivel, dan is het goed dit te laten. Hierin is echter geen goed of fout. Je bent dus niet fout bezig als je zuivel eet.

Mag ik nou wel of geen gebruik maken van zoetstoffen?

Ja en nee….sorry daar gaan we weer. Zoetstoffen geven geen calorieën en ook geen koolhydraten. Daarom zijn ze perfect om op een koolhydraatarm eetpatroon toe te voegen. Echter…..zoetstoffen kunnen de behoefte naar zoet in stand houden, doordat ze een insulinepiek kunnen veroorzaken. Om het zekere voor het onzekere te nemen, adviseren sommigen om dit daarom maar helemaal te laten staan. Maar elk lichaam reageert anders. En velen vallen prima af en hebben geen extra trek in zoet door het gebruik van zoetstoffen. Wil je gebruik maken van zoetstoffen dan adviseer ik wel altijd pure Stevia of erythritol. Deze hebben geen invloed op de bloedsuikerspiegel (bij velen) en zijn daarmee de meest gezondere keuze uit het aanbod van zoetstoffen.

Mag ik wel of geen koolhydraatarm brood eten?

De vraag over koolhydraatarm brood is eigenlijk terug te brengen tot een meer algemenere vraag, namelijk: ‘Mag ik granen hebben’. Granen bevatten gluten (met uitzondering uiteraard van glutenvrije granen) en kunnen daarmee ontstekingsbevorderend werken. Sommigen beweren dat ze daarom slecht zijn voor iedereen en je ze te allen tijde moet vermijden. Daarnaast is het zo dat granen behoorlijk koolhydraatrijk zijn. Ze passen daarmee niet binnen de grens van maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Ook geven deze koolhydraten insulinepieken en die wil je maar al te graag vermijden.

Bij mij ligt de waarheid in het midden. Enerzijds adviseer ik altijd om pasta’s, volkoren brood/ spelt brood en alle graanrijke koolhydraatrijke producten te laten staan als je koolhydraatarm wilt eten. Maar kijken we naar koolhydraatarm brood dan past dit prima. Het is immers brood met een koolhydraatverlaagd aantal koolhydraten ten opzichte van ‘normaal’ brood. Echter, ben je glutenintolerant dan is dit geen optie. Je kunt dan wel kiezen om het brood zelf te bakken met amandelmeel of kokosmeel.

Hoe zit het met havermout en een zoete aardappel?

Deze voedingsmiddelen zijn per definitie niet koolhydraatarm. Ze bevatten ontzettend veel koolhydraten en zijn met moeite in te passen in je dagtotaal van 50 gram koolhydraten. Echter, dit zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die vallen onder de zogeheten ‘goede gezonde koolhydraten’. Omwille van de hoeveelheid koolhydraten zijn het voedingsmiddelen die vallen onder koolhydraatbeperkt. Zie je dus recepten voorbij komen met havermout en/ of zoete aardappel (net als fruit eigenlijk) dan is het koolhydraatbeperkt. Hou daar rekening mee.

Koolhydraatarm, wat mag ik eten: een volledig overzicht

Uitgaande van bovengenoemde verschillen, kunnen we 3 manieren onderscheiden waarop je koolhydraatarm kunt eten.

  • Strikt koolhydraatarm
  • Bewust koolhydraatarm
  • Flexibel koolhydraatarm

 

Strikt koolhydraatarm Bewust koolhydraatarm Flexibel koolhydraatarm
Eet tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag Eet tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag Eet tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag
Strikt bijhouden (in een voedingsapp) wat je eet en hoeveel koolhydraten je per dag binnenkrijgt Niet tellen, maar je beperkt je tot het eten van voedingsmiddelen met minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram Niet tellen en geen voedingsapps bijhouden. Alleen zo min mogelijk koolhydraten en suikers eten naar eigen inzicht
Je focust op het eten van ‘whole foods’: vlees, vis, eieren, noten, vetten, groene groenten. Geen extra’s zoals zoetstoffen, amandelmeel, kokosmeel of andere zelfgemaakte baksels. Geen granen en in veel gevallen ook geen zuivel. Je eet ‘whole foods’ maar vindt het geen probleem om eens een eiwitrijke kant en klaar reep of zoetstoffen te gebruiken. Ook maak je graag gebruik van baksels met amandelmeel/ kokosmeel en/of zoetstoffen. En neem je gerust koolhydraatarm brood van de supermarkt Je eet koolhydraatarm, maar eet ook ‘niet koolhydraatarme voeding’, zolang het past in je dagtotaal van maximaal 50 gram koolhydraten per dag.

 

 

Voor wie: Deze manier is het beste voor iemand die moeite heeft met luisteren naar zijn/ haar lichaam.Twijfelt over of het goed gaat en graag inzicht wil in getalletjes.Ook voor wie strikt koolhydraatarm om medische redenen belangrijk is (Diabetes type 2 bijvoorbeeld, PCOS, hormonale disbalansen) is het bijhouden van wat je eet belangrijk. En is de keuze voor de juiste voedingsmiddelen belangrijk om je bloedsuikerspiegel volledig in balans te houden en geen ontstekingen wilt krijgen. Voor wie: Voor diegenen die gek worden van tellen, omdat dit uit het verleden al zo vaak moest gebeuren met calorieën.Die het zo simpel mogelijk willen houden en op gevoel zo gezond koolhydraatarm mogelijk willen eten. Voor wie: Voor diegenen die graag wat gezonder willen eten, zonder zichzelf alles te willen ontzeggen.Die eigenlijk wel gezond zijn, geen overgewicht hebben, maar wel merken dat het minderen van koolhydraten en suikers positieve effecten heeft.Ook voor wie een druk bestaan heeft en het ontzettend veel moeite en planning kost om alles vers te bereiden, kan dit een weg zijn.
Werkt het: Jazeker Werkt het: Jazeker Werkt het: Jazeker

 

Je ziet dus, er is geen direct goed of fout. Het is echter altijd blijven luisteren naar je lichaam en ervaren wat bepaalde voeding met je doet. Vraag jezelf ook af of het eten van bepaalde voedingsmiddelen (zoals zoetstoffen, koolhydraatarm brood of een kant en klare eiwitreep) je brengt naar waar je naartoe wilt met je gewicht en gezondheid of dat het je juist verder afhaalt van je doelen.

Ik voel me namelijk veel beter bij een strikt koolhydraatarm eetpatroon en volg dit ook zoveel mogelijk. Echter met vakanties of speciale gelegenheden wijk ik echt wel eens af van dat plan. Dan ben ik meer flexibel koolhydraatarm OF zelfs koolhydraatbeperkt of –bewust.

Nu ben ik benieuwd: welke vorm volg jij en waarom? Laat hieronder je reactie achter!

 

Comments (2)

  1. Ellen Niezen 1 maand geleden

    Hoi Linda!
    Wat een topstuk, dit. Eindelijk iemand die het goed en helder uitlegt! Persoonlijk heb ik het niet (meer) nodig. Mijn man en ik eten al ruim twee jaar koolhydraatarm. We zijn resp. 18 en 22 kg afgevallen en we hebben nog nooit zo lekker gegeten! Het lijkt wel of alles veel lekkerder smaakt! Onze dagelijkse zuivel is vervangen door ongezoete soja melk en yoghurt en dat bevalt heel goed., het is even wennen maar nu vinden we gewone melk niet eens meer lekker. Ik maak af en toe ijsjes van Griekse yoghurt, room, vanille essence en erythritol , die zijn wel heerlijk ! We merken dat te veel zuivel, dus ook kaas op den duur zorgt voor stilstand of zelfs aankomen, dus dat blijven we , op speciale gelegenheden na, zoveel mogelijk beperken. Fruit beperken we tot aardbeien, blauwe bessen, frambozen. Af en toe een half appeltje door de witlofsalade, kippenlevertjes etc. En tenslotte delen we ongeveer eens per week een lekker handsinaasappel. Dit doen we overigens wel pas sinds we vinden dat we in principe voldoende zijn afgevallen. Koolhydraatarm brood koop ik nooit omdat daar toch meestal veel meer koolhydraten in zitten dan in mijn eigen baksels. Bijvoorbeeld die heerlijk bruine bolletjes volgens jouw recept, maar ook zelfgebakken kha stokbrood, zaden en pitten crackers, allemaal heerlijk! Dus wij zien geen enkele reden om over te stappen op kh-beperkt of bewust, we vinden dit top! Tenslotte voor iedereen die nog twijfelt of het allemaal wel gezond is: Wij hadden beiden een te hoge bloeddruk en ik had daarnaast ook een te hoog cholesterolgehalte. Van beiden is geen sprake meer! Mijn LDL cholesterol is nog nooit zo laag geweest en beiden hebben we een bloeddruk van rond de 118 / 70 !

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Wauw Ellen, wat een geweldig mooi verhaal en heel erg bedankt voor het delen. Dit waardeer ik enorm en mijn oprechte complimenten voor hoe jullie het doen. Geweldig en hou dit lekker zo vast. Liefs Linda

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*