E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Fruit en een koolhydraatarm dieet

Fruit en een koolhydraatarm dieet
27 juli 2017 Linda Nordholt

Een grote schok voor veel mensen die kennis maken met het koolhydraatarme dieet: ik mag geen fruit gebruiken!? Hoe zit dit?

In deze video de 3 meest gestelde vragen over fruit en koolhydraatarm eten. In deze video bedoel ik dat je kiest voor een strikte koolhydraatbeperking tot maximaal 50 gram kh per dag.

1. Fruit is toch gezond? Waarom zie ik bij jou geen fruit terug op het menu?

Laat ik voorop stellen dat fruit gezond is. Het bevat vitaminen en vezels en zijn daarmee goed voor je lichaam. Alleen….koolhydraatarm eten draait om het principe van afvallen. Geen calorieën tellen, maar letten op je koolhydraatinname.

Koolhydraatarm gaat uit van het principe van ketose. Doordat je lichaam snel de koolhydraten heeft opgebruikt als energiebron, schakelt het snel over naar het gebruik van vetten als energiebron. Je kunt daarmee sneller afvallen en je lichaam sneller laten afkicken van een suikerverslaving.

En nu komt het, ga je hierbij fruit eten, dan kan dat het ketoseproces verstoren. Fruit bevat van nature suiker, en wel in de vorm van vruchtensuiker, oftewel fructose. Voor je lichaam maakt het niet welke vorm van suiker je binnenkrijgt: suiker is suiker!

2. Maar ik wil koolhydraatarm eten en toch fruit eten. Kan dat?

Ja dat kan zeker. Kies dan vooral voor de koolhydraatarme fruitsoorten zoals bessen, aardbeien, frambozen. Kijk dan of je niet boven de 50 gram kh per dag uit komt. Let er wel op dat het eten van fruit het ketose proces kan verstoren. Kun je helemaal niet zonder fruit, dan is wellicht koolhydraatbeperkt een betere keuze voor je. Kijk deze video maar eens: https://slankmetlinda.nl/de-5-verschillen-tussen-koolhydraatarm-en-koolhydraatbeperkt/

3. Krijg ik geen tekorten door het eten van geen fruit?

Tekorten krijg je niet zozeer door het niet eten van geen fruit. Het gaat er verder vooral om wat je de rest van de dag eet en hoe je lichaam vitaminen en mineralen opneemt. De strekking van een koolhydraatarm dieet is dat je meer gezonde vetten en eiwitten eet en daarnaast meer groenten waar je vervolgens ook je vitaminen en mineralen uit haalt. Ben je geen groente eter en wissel je hierin weinig af dan is het goed een goede multivitamine te nemen.

Bekijk ook mijn video voor meer uitleg:

Comments (6)

  1. Ellen 3 maanden geleden

    Wij zijn 10 kg afgevallen,maar mijn buik blijft dik ??

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Dat is super, complimenten. En helaas….het is onmogelijk om plaatselijk af te vallen. Dus als dat een probleemzone is, dan zal dat het blijven. Dan eventueel met sporten kijken of je je buik strakker kunt krijgen.

  2. Lien 5 maanden geleden

    Als je al je vitamines en mineralen uit groente wilt halen moet je daar wel heel erg veel van eten, dat zullen maar weinig mensen doen. Ik vind het een beetje een vreemd advies om ze dan maar uit een potje te halen. Je kunt best iets meer dan 50 gram koolhydraten eten en prima afvallen hoor. Ik eet rond de 100 gram koolhydraten per dag en val gewoon af. Misschien dat het heel iets minder snel gaat, maar dat lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel voor je lichaam. Je hele leven zo weinig koolhydraten eten zullen veel mensen niet vol houden en als je weer meer koolhydraten gaat eten zul je ook snel weer aankomen. Ik heb nu geen overgewicht meer en voel me helemaal prima. Juist omdat ik gezond eet, minder koolhydraten dan een gemiddeld persoon, maar nog wel af en toe kan genieten van een lekker broodje of wat m&m’s in het weekend kan ik dit prima volhouden.

    • Auteur
      Linda Nordholt 5 maanden geleden

      Hoi Lien, ik ben het helemaal met je eens dat je ook met max. 100 gram koolhydraten kunt afvallen. Een richtlijn, koolhydraatbeperkt, die ik ook veel gebruik. Het klopt echter niet dat je alleen de vezels uit groenten haalt, je haalt ze ook uit noten, lijnzaad, avocado en ja, op koolhydraatarm (als je het goed wilt doen) eet je meer groenten. Koolhydraatbeperkt is echter niet voor iedereen geschikt en bevat nog teveel koolhydraten, waaronder fruit. Denk aan mensen met diabetes type 2. Fruit geeft immers bloedsuikerpieken die je juist wilt vermijden.

  3. Marie vander Vecht 5 maanden geleden

    Mag ik wel s”morgens en s’avonds een kopje koffie met melk drinken.

    • Auteur
      Linda Nordholt 5 maanden geleden

      Dat mag zeker hoor. Ik zou wel kiezen voor volle melk of kies eens voor slagroom, kokosmelk of amandelmelk. Deze laatste 2 zijn ook zonder lactose wat vaak beter wordt verdragen én het afvallen niet tegenhoudt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*