E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Fruit en een koolhydraatarm dieet

Fruit en een koolhydraatarm dieet
27 juli 2017 Linda Nordholt

Een grote schok voor veel mensen die kennis maken met het koolhydraatarme dieet: ik mag geen fruit gebruiken!? Hoe zit dit?

In deze video de 3 meest gestelde vragen over fruit en koolhydraatarm eten. In deze video bedoel ik dat je kiest voor een strikte koolhydraatbeperking tot maximaal 50 gram kh per dag.

1. Fruit is toch gezond? Waarom zie ik bij jou geen fruit terug op het menu?

Laat ik voorop stellen dat fruit gezond is. Het bevat vitaminen en vezels en zijn daarmee goed voor je lichaam. Alleen….koolhydraatarm eten draait om het principe van afvallen. Geen calorieën tellen, maar letten op je koolhydraatinname.

Koolhydraatarm gaat uit van het principe van ketose. Doordat je lichaam snel de koolhydraten heeft opgebruikt als energiebron, schakelt het snel over naar het gebruik van vetten als energiebron. Je kunt daarmee sneller afvallen en je lichaam sneller laten afkicken van een suikerverslaving.

En nu komt het, ga je hierbij fruit eten, dan kan dat het ketoseproces verstoren. Fruit bevat van nature suiker, en wel in de vorm van vruchtensuiker, oftewel fructose. Voor je lichaam maakt het niet welke vorm van suiker je binnenkrijgt: suiker is suiker!

2. Maar ik wil koolhydraatarm eten en toch fruit eten. Kan dat?

Ja dat kan zeker. Kies dan vooral voor de koolhydraatarme fruitsoorten zoals bessen, aardbeien, frambozen. Kijk dan of je niet boven de 50 gram kh per dag uit komt. Let er wel op dat het eten van fruit het ketose proces kan verstoren. Kun je helemaal niet zonder fruit, dan is wellicht koolhydraatbeperkt een betere keuze voor je. Kijk deze video maar eens: https://slankmetlinda.nl/de-5-verschillen-tussen-koolhydraatarm-en-koolhydraatbeperkt/

3. Krijg ik geen tekorten door het eten van geen fruit?

Tekorten krijg je niet zozeer door het niet eten van geen fruit. Het gaat er verder vooral om wat je de rest van de dag eet en hoe je lichaam vitaminen en mineralen opneemt. De strekking van een koolhydraatarm dieet is dat je meer gezonde vetten en eiwitten eet en daarnaast meer groenten waar je vervolgens ook je vitaminen en mineralen uit haalt. Ben je geen groente eter en wissel je hierin weinig af dan is het goed een goede multivitamine te nemen.

 

 

Bekijk ook mijn video voor meer uitleg:

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*