E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm dieet weekmenu

Koolhydraatarm dieet weekmenu
20 januari 2016 Linda Nordholt
Wat eet je bij een koolhydraatarm dieet

Tegenwoordig heeft iedereen weleens van de term ‘koolhydraatarm’ gehoord of erover gelezen. En ook dat dit een goede en verantwoorde manier is om af te vallen. Maar hoe ziet een koolhydraatarm dieet weekmenu er nu uit?

De meest bekende manier van afvallen is  calorieën tellen. Maar het zijn niet de calorieën die ons dikker maken, het zijn de koolhydraten. En dan met name de geraffineerde, dus slechte, koolhydraten en suikers. Je leest er alles over in mijn blog ‘koolhydraatarm dieet’.

In mijn ogen is sprake van een strikt koolhydraatarm dieet als je tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag eet. Eet je minder dan 50 gram koolhydraten per dag, dan raakt je lichaam na ongeveer 48 uur in ketose. Dat houdt in dat je lichaam alle koolhydraatreserves heeft opgebruikt en overschakelt op een alternatieve energiebron: de vetreserves in het lichaam. Je lichaam gaat dus vet verbranden. Je ervaart een ‘boost’ in afvallen.

Wil je gaan starten met koolhydraatarm eten om af te vallen, dan begint vaak de zoektocht. Wat moet en mag ik dan wel eten?

Om je op weg te helpen minder dan 50 gram koolhydraten per dag te eten, heb ik een mooi koolhydraatarm dieet weekmenu voor je samengesteld. Want let op, ga je jouw koolhydraatinname verminderen, dan moet je dat wat je mindert in koolhydraten, aanvullen met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Het draait daarbij allemaal om de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten. En daarom heb ik in dit koolhydraatarm dieet weekmenu gezorgd voor minder koolhydraten, maar voldoende eiwitten en vetten. Een kleine kanttekening, dus hoeveelheden kunnen per persoon verschillen en het koolhydraatarm dieet weekmenu is een voorbeeld.

 

Een compleet koolhydraatarm dieet weekmenu

Maandag

Ontbijt 200 gram magere kwark, magere yoghurt of sojayoghurt met  40 gram noten
Tussendoor 3 blokjes 30+ kaas met plakjes komkommer
Lunch Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk hier hoe je dit opbouwt.
Tussendoor 40 gram noten gemengd
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor Gekookt eitje
[/spb_text_block]

Dinsdag

Ontbijt 150 gram magere yoghurt (of kwark of sojayoghurt), 25 gram amandelen, 2 eetlepels zemelen
Tussendoor 40 gram noten gemengd
Lunch Groenteomelet: 2 eieren, 50 gram hamblokjes, zakje groente 150 gram, 1-2 eetlepels olie, kruiden
Tussendoor 3 blokjes 30+ kaas met plakjes komkommer
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor Rauwe ham met een eitje

Woensdag

Ontbijt Champignonomelet: 2 eieren, 50 gram champignons, 1 eetlepel olijfolie of vloeibare margarine, 25 gram kaas, bijvoorbeeld mozzarella of ricotta of belegen kaas, geraspt, peper en zout
Tussendoor Gekookt eitje
Lunch Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk hier hoe je dit opbouwt.
Tussendoor 2 grote tomaten gevuld met 100 gram hüttenkäse, peper
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 200 gram groenten
Tussendoor 40 gram noten gemengd

Donderdag

Ontbijt Ei tomaten sandwich: 2 eieren, 1 tomaat, 2 plakken kaas, 2 plakken ham
Tussendoor 1 handje (30 gr) noten
Lunch Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk hier hoe je dit opbouwt.
Tussendoor Een gekookt eitje
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 150 gram magere kwark

Vrijdag

Ontbijt 200 gram magere kwark, magere yoghurt of sojayoghurt met 40 gram noten
Tussendoor Een gekookt eitje
Lunch Mozzarella met tomaat: koolhydraatarme boterham, wat plakjes mozzarella, 2 tomaten, peper
Tussendoor Paar plakjes gerookte zalm met rucola.
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 2 blokjes 30+ kaas of geitenkaas met komkommer

Zaterdag

Ontbijt 200 gram magere yoghurt, kwark of sojayoghurt met 30 gram noten
Tussendoor Een gekookt eitje
Lunch Omelet met avocado en spinazie
Tussendoor 3 augurken omwikkeld met 3 plakjes rookvlees of ham
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 40 gram noten gemengd

Zondag

Ontbijt Hüttenkäse met rauwe ham en radijs: 200 gram hüttenkäse, 5 radijsjes, 5 plakjes rauwe ham (of kip- of kalkoenfilet)
Tussendoor Een gekookt eitje
Lunch Blikje tonijn met avocado en tomaat
Tussendoor 40 gram noten gemengd (ongezouten en ongebrand)
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 150 gram magere yoghurt, kwark (eventueel met wat noten aangevuld)

 

Comments (67)

  1. Rebecca 13 uur geleden

    Hoi Linda mag je ook magere aardbei kwark?

    • Auteur
      Linda Nordholt 14 minuten geleden

      Ik zou het houden bij de volle kwark/ yoghurt zonder smaakje. In de aardbei kwark zit vaak toch weer suiker of zoetstof. Een keer kan echt geen kwaad, maar ik zou het niet als basis kiezen.

  2. Janin 1 week geleden

    Hoi Linda.
    Ik lees heel vaak een gekookt ei, als ik het dan ook nog in mijn salade doe is het wel heel veel. Hoeveel eieren mag je eigenlijk eten per week?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*