E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm dieet weekmenu

Koolhydraatarm dieet weekmenu
20 januari 2016 Linda Nordholt
Wat eet je bij een koolhydraatarm dieet

Tegenwoordig heeft iedereen weleens van de term ‘koolhydraatarm’ gehoord of erover gelezen. En ook dat dit een goede en verantwoorde manier is om af te vallen. Maar hoe ziet een koolhydraatarm dieet weekmenu er nu uit?

De meest bekende manier van afvallen is  calorieën tellen. Maar het zijn niet de calorieën die ons dikker maken, het zijn de koolhydraten. En dan met name de geraffineerde, dus slechte, koolhydraten en suikers. Je leest er alles over in mijn blog ‘koolhydraatarm dieet’.

In mijn ogen is sprake van een strikt koolhydraatarm dieet als je tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag eet. Eet je minder dan 50 gram koolhydraten per dag, dan raakt je lichaam na ongeveer 48 uur in ketose. Dat houdt in dat je lichaam alle koolhydraatreserves heeft opgebruikt en overschakelt op een alternatieve energiebron: de vetreserves in het lichaam. Je lichaam gaat dus vet verbranden. Je ervaart een ‘boost’ in afvallen.

Wil je gaan starten met koolhydraatarm eten om af te vallen, dan begint vaak de zoektocht. Wat moet en mag ik dan wel eten?

Om je op weg te helpen minder dan 50 gram koolhydraten per dag te eten, heb ik een mooi koolhydraatarm dieet weekmenu voor je samengesteld. Want let op, ga je jouw koolhydraatinname verminderen, dan moet je dat wat je mindert in koolhydraten, aanvullen met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Het draait daarbij allemaal om de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten. En daarom heb ik in dit koolhydraatarm dieet weekmenu gezorgd voor minder koolhydraten, maar voldoende eiwitten en vetten. Een kleine kanttekening, dus hoeveelheden kunnen per persoon verschillen en het koolhydraatarm dieet weekmenu is een voorbeeld.

 

Een compleet koolhydraatarm dieet weekmenu

Maandag

Ontbijt 200 gram volle kwark met  40 gram noten
Tussendoor 3 blokjes 48+ kaas met plakjes komkommer
Lunch Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk hier hoe je dit opbouwt.
Tussendoor 40 gram noten gemengd
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor Gekookt eitje

 

Dinsdag

Ontbijt 150 gram volle yoghurt of kwark, 25 gram amandelen, 2 eetlepels gebroken lijnzaad
Tussendoor 40 gram noten gemengd
Lunch Groenteomelet: 2 eieren, 50 gram hamblokjes, zakje groente 150 gram, 1-2 eetlepels olie, kruiden
Tussendoor 3 blokjes 48+ kaas met plakjes komkommer
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor Rauwe ham met een eitje

Woensdag

Ontbijt Champignonomelet: 2 eieren, 50 gram champignons, 1 eetlepel olijfolie, 25 gram kaas, bijvoorbeeld mozzarella of ricotta of belegen kaas, geraspt, peper en zout
Tussendoor Gekookt eitje
Lunch Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk hier hoe je dit opbouwt.
Tussendoor 2 grote tomaten gevuld met 100 gram hüttenkäse, peper
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 200 gram groenten
Tussendoor 40 gram noten gemengd

Donderdag

Ontbijt Ei tomaten sandwich: 2 eieren, 1 tomaat, 2 plakken kaas, 2 plakken ham
Tussendoor 1 handje (30 gr) noten
Lunch Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk hier hoe je dit opbouwt.
Tussendoor Een gekookt eitje
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 150 gram volle kwark

Vrijdag

Ontbijt 200 gram volle kwark met 40 gram noten
Tussendoor Een gekookt eitje
Lunch Mozzarella met tomaat: koolhydraatarme boterham, wat plakjes mozzarella, 2 tomaten, peper
Tussendoor Paar plakjes gerookte zalm met rucola.
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 2 blokjes 48+ kaas of geitenkaas met komkommer

Zaterdag

Ontbijt 200 gram volle yoghurt met 30 gram noten
Tussendoor Een gekookt eitje
Lunch Omelet met avocado en spinazie
Tussendoor 3 augurken omwikkeld met 3 plakjes rookvlees of ham
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 40 gram noten gemengd

Zondag

Ontbijt Hüttenkäse met rauwe ham en radijs: 200 gram hüttenkäse, 5 radijsjes, 5 plakjes rauwe ham (of kip- of kalkoenfilet)
Tussendoor Een gekookt eitje
Lunch Blikje tonijn met avocado en tomaat
Tussendoor 40 gram noten gemengd (ongezouten en ongebrand)
Avondmaaltijd 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten
Tussendoor 150 gram volle yoghurt, kwark (eventueel met wat noten aangevuld)

 

Comments (76)

  1. Anoniem 2 weken geleden

    Hallo Linda, bedankt voor de duidelijke Info. Klopt het dat je helemaal geen fruit mag? En kan ik ipv bv ham met augurk tussendoor ook alleen augurk pakken?

  2. Karen 3 weken geleden

    Hallo Linda, met interesse je stuk gelezen. Toch een paar vraagjes. Noten mag ik niet hebben en zuivel ook. Iet veel. Griekse yochurt mag dat ook? Ik heb colitus ulcerosa en reageer sterk op zuivel. En noten vind ik echt heel erg vies. Heb je een oplossing hiervoor? Gr,
    Karen

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 weken geleden

      Hoi Karen, Griekse Yoghurt kan altijd, maar ik lees dat je niet tegen zuivel kan? Griekse Yoghurt is ook zuivel hoor. Je kan evt geitenyoghurt gebruiken of toch een ander recept kiezen. Noten zijn niet verplicht, je kan altijd een ander tussendoortje kiezen: https://slankmetlinda.nl/koolhydraatarme-snacks-en-tussendoortjes/

  3. Truus 4 weken geleden

    Hallo Linda
    Heb een paar vraagjes
    Hutte kase ,radijsjes ,mozzarella, vis, en radijsjes mag je die ook vervangen voor iets anders ik list dat niet wel al geprobeerd maar ga letelijk over mijn nek en zo na waar voor kan ik het vervangen.
    Alvast dankjewel

  4. Mirjam 1 maand geleden

    Hoi, even een vraagje: welke zemelen mag je? Er zijn haverzemelen en tarwezemelen🤔

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Ow sorry, ik dacht dat ik dat al had aangepast. Ik bedoel eigenlijk gebroken lijnzaad. Meteen aangepast en hopelijk heb ik je niet in verlegenheid gebracht. Of heb je al zemelen gekocht? Dan gebruik je die gewoon hoor. Het is een kleine hoeveelheid. Liefs Linda

      • Mirjam 1 maand geleden

        Ha Linda,

        Bedankt voor je antwoord! Nee dat heb je niet gedaan hoor, ik had gebroken lijnzaad in huis en dacht, t’zal vast wel goed zijn en zo niet dan haal ik het voor de volgende keer in huis😄

        Groetjes,

        Mirjam

  5. Rebecca 2 maanden geleden

    Hoi Linda mag je ook magere aardbei kwark?

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Ik zou het houden bij de volle kwark/ yoghurt zonder smaakje. In de aardbei kwark zit vaak toch weer suiker of zoetstof. Een keer kan echt geen kwaad, maar ik zou het niet als basis kiezen.

  6. Janin 2 maanden geleden

    Hoi Linda.
    Ik lees heel vaak een gekookt ei, als ik het dan ook nog in mijn salade doe is het wel heel veel. Hoeveel eieren mag je eigenlijk eten per week?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*