E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Alcohol en een koolhydraatarm dieet

Alcohol en een koolhydraatarm dieet
26 september 2019 Linda Nordholt
In Slank & Gezond Weetje
koolhydraatarm alcohol

Een koolhydraatarm dieet is niets meer of minder dan het verminderen van je koolhydraten, zoals geraffineerde granen, bepaalde soorten fruit, zetmeelrijke groenten en richten zich in plaats daarvan op het eten van veel gezonde vetten en eiwitten.

Er bestaat echter altijd veel onduidelijk over het gebruik van alcohol. Iedereen weet best dat het verstandig is niet teveel te drinken en als je wilt afvallen dat je alcohol beter even kunt laten staan. Maar de verwarring ontstaat altijd door het feit dat vele soorten alcohol helemaal geen koolhydraten bevatten. Hoe zit dit?

Hoe zit het met de koolhydraten in alcohol?

Een flesjes bier van 33 cl bevat gemiddeld 10 gram koolhydraten. Een glas zoete witte wijn bevat gemiddeld 6,5 gram koolhydraten per 100 ml, terwijl droge witte wijn slechts zo’n 1 gram koolhydraten per 100 ml bevat.

Whisky, Jenever, Gin en Rum bevatten helemaal geen koolhydraten. Uiteraard hebben deze laatste dranken wel weer een hoger alcoholpercentage.

Kijken we alleen naar de koolhydraten, dan kun je dus heel goed genieten van de wat sterkere dranken aangezien ze geen koolhydraten bevatten.

Maar….ze leveren wel calorieën en bevatten natuurlijk alcohol.

Het ‘gevaar’ van alcohol op een koolhydraatarm dieet

Het ‘gevaar’ van het drinken van alcohol zit dus niet zozeer in de koolhydraten als we kijken naar de sterke drank. Een glas bier is omwille van de hoeveelheid koolhydraten echt uitgesloten. Het zit in de alcohol.

  • Alcohol maakt hongerig, waardoor je snel extra gaat eten. Ook wordt je ‘zwakker’ in het zeggen van nee. En 1 glas kan leiden tot meer glazen als de rem eraf is.
  • Alcohol is een gifstof voor je lichaam, wat niet kan worden opgeslagen. Je lichaam wil dit zo snel mogelijk weer uit je lichaam hebben. De vertering van vet en koolhydraten gaat op dat moment even langzamer, of staat zelfs stil. Het lichaam kan daardoor de overtollige hoeveelheden vet en koolhydraten opslaan in de vetvoorraad.
  • Naast meer vetopslag, remt teveel alcohol ook de vetverbranding in de cellen
  • Teveel alcohol resulteert in spierafbraak
  • Alcohol stimuleert de aanmaak van het stresshormoon cortisol (te hoge cortisol niveau’s resulteren in o.a. spierafbraak en vetopslag)

Zoals je kunt lezen heeft alcohol veel (metabole) nadelen. Ben je een persoon die goed op gewicht is en veel sport, dan kan je zonder al teveel problemen alcohol drinken.

Los even van de mogelijke schadelijke gezondheidseffecten die het met zich meebrengt. Daar gaat dit artikel niet over.

Maar voor mensen die proberen hun gewicht onder controle te houden of af te vallen is het drinken van alcohol geen goed idee.

Dat wil niet zeggen dat je niet een glas kunt drinken en toch kunt afvallen of op gewicht kunt blijven.

De alcoholgrens en afvallen is voor iedereen verschillend. Sommigen drinken iedere avond een glaasje en vallen af. Bij anderen weer stokt het afvalproces. Dat is dus een kwestie van uitvinden wat voor jou het beste werkt.

Welke keuze in alcohol kun je het beste maken bij een koolhydraatarm dieet

In onderstaande tabellen zie je de voedingswaarden inclusief de koolhydraten (per 100 ml). Deze heb ik gebruikt van de website Voedingswaardetabel.

Je ziet dus dat in Berenburg, Brandewijn, Gin, Jenever en Whisky geen koolhydraten zitten. Op basis van de hoeveelheid koolhydraten de beste keuzes. Drink ze dan niet met een suikerrijke frisdrank, maar bijvoorbeeld met Spa Rood of gecombineerd met een Light Drankje. Verder zie je dat Champagne bijvoorbeeld slechts 1,3 gram koolhydraten bevat per 100 ml. En Cognac 1.

Dus je ziet, een glaasje alcohol op zijn tijd moet kunnen, maar dit is geheel afhankelijk van hoe jij reageert op alcohol en of het natuurlijk het afvallen niet in de weg zit.

Alcohol_koolhydraatarmKoolhydraatarm_alcohol

Een cocktail die best kan

En uiteraard wil ik je wel inspireren voor 1 van de beste keuzes voor een koolhydraatarm drankje/ cocktail.

Een basis cocktail waar je alle kanten mee op kunt.

Nodig:

  • 35 ml wodka (of rum, gin, jenever)
  • Klein limoentje of citroen
  • 200 ml bruisend water (spa rood)

Bereiding:

  1. Meet de wodka af en giet in een glas.
  2. Snijd de limoen of citroen in kwartjes.
  3. Pers het sap van een kwart limoentje of citroentje uit op de wodka.
  4. Giet het bruisende water erop.
  5. Roer eventjes en proef of je eventueel nog iets meer limoensap erin wilt.

Voor extra smaak:

  • Voeg een aantal aardbeien of frambozen toe
  • Voeg wat blaadjes munt toe
  • Voeg wat Stevia toe voor zoetigheid
  • Gebruik wat ijsblokjes voor meer koelte
  • Gebruik een bruisend water met een smaakje (uiteraard suikervrij)

Het is uiteindelijk een keuze van jezelf of je alcohol wilt (blijven) drinken. Nogmaals, omwille van de koolhydraten hoef je het niet te laten, maar omwille van de alcohol is het wellicht beter om het even niet te doen.

In ieder geval niet in de eerste weken om zo je lichaam te laten wennen aan het koolhydraatarme eetpatroon en er zo de optimale gezondheidsvoordelen uit te kunnen halen. En wil je dan toch een glaasje alcohol drinken, drink het dan met mate en laat in ieder geval het bier staan en kies voor de koolhydraatarme varianten.

Drink er dan in ieder geval voldoende water bij en het liefst niet op een lege maag, om zo het extra snacken tegen te gaan.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*