arrow_drop_up arrow_drop_down
11 mei 2020 

Is jouw bloedsuikerspiegel uit balans? Ontdek de 8 signalen

Bloedsuiker is een veel voorkomend begrip wanneer het gaat over gezondheid en welzijn. Maar het is ook ontzettend belangrijk in het kader van gezond kunnen afvallen. Dan spreek ik overigens niet van de term bloedsuiker, maar meer over de bloedsuikerspiegel en het in balans houden hiervan.

Of het nu gaat over gewicht willen verliezen, gezonder willen worden of blijven, energieniveau op peil houden en zelfs het onder controle houden van snaaibuien en hongerdipjes. Jouw bloedsuiker speelt hierbij een grote rol.

Het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel

Hoewel we vaak denken dat een middagdipje normaal is of dat je in de avond futloos op de bank zit of constant honger hebben, is dit in feite helemaal niet normaal. En dat is waar de bloedsuikerspiegel om de hoek komt kijken.

En is jouw bloedsuikerspiegel niet in balans, dan is afvallen vaak moeilijk, heb je weinig energie, heb je constant honger, denk je veel aan eten (en niet mogen eten), loop je constant te ‘zoeken’ naar wat je kunt eten en wanneer je weer kunt eten. Je zit als het ware vast in een suikerverslaving.

Voordelen van een stabiele bloedsuikerspiegel

Ik loop met jou door de 8 signalen die duiden op deze onbalans en laat je zien wat je eraan kunt doen. Want is deze in balans dan gaat er een wereld voor je open:

  1. Je valt op een gezonde manier af
  2. Je herstelt je stofwisseling
  3. Je kunt je diabetes type 2 omkeren of voorkomen dat je het krijgt
  4. Je krijgt betere cholesterolwaardes
  5. Je stabiliseert hormonen
  6. Je ervaart geen tot minder hoofdpijnklachten
  7. Je houdt snaaibuien onder controle
  8. Je krijgt veel meer energie
  9. Je hebt geen honger meer
  10. Je staat emotioneel sterker in je schoenen

Wat is ‘bloedsuiker’ eigenlijk?

Eerst even een korte theorie over de term bloedsuiker. Suiker verwijst naar de term glucose. Als je je lichaam als een auto ziet, werkt glucose als benzine voor de tank en geeft het ons energie voor de gehele dag. Het bloedsuikergehalte is de hoeveelheid glucose die in het bloed zit op een bepaald moment. En ons lichaam haalt glucose met name uit de voeding die je eet.

Het gaat dan met name om de koolhydraten die we eten, die in ons lichaam zullen worden afgebroken tot glucose als ze eenmaal zijn verteerd, die vervolgens in onze bloedbaan terechtkomen (bloedsuiker worden) om als energiebron te dienen. ‘Bloedsuiker’ verwijst dus gewoon naar de hoeveelheid suiker (of glucose) in jouw bloed op een bepaald moment.

Waarom is bloedsuiker belangrijk?

Koolhydraten die we eten, zoals in brood, pasta, aardappels, koekjes, chips etc., komen als glucose in het bloed. Dit gaat door het gehele lichaam, zodat we alle cellen kunnen voorzien van energie. Bloedsuiker is daarom onmisbaar.

Onder normale omstandigheden is het bloedsuikergehalte volledig in balans. Maar, je hebt slechts een bepaalde hoeveelheid glucose nodig voor directe energie. Heb je teveel dan reguleert je lichaam de bloedsuikerspiegel door overtollige hoeveelheden in de cellen op te slaan voor een later tijdstip.

In evenwicht wordt de bloedsuikerspiegel dus automatisch gereguleerd. Je eet wat koolhydraten en de insuline (het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt) verlaagt de bloedsuikerspiegel. Dit gebeurt door de snelheid te verhogen waarmee glucose door de cellen door het hele lichaam wordt opgenomen. Insuline is in wezen de verkeersregelaar van onze bloedbaan en bepaalt hoeveel glucose er op een bepaald moment in de bloedbaan nodig is. Als de bloedsuikerspiegel goed in balans is, ervaar je dus alle gezondheidsvoordelen die ik in het begin van dit artikel heb opgesomd.

Maar nu komt het, als jij teveel en te vaak koolhydraten eet, raakt de bloedsuikerspiegel uit balans. Een constante toevoer van koolhydraten en suikers naar de bloedbaan, betekent dat insuline constant aan het werk is om de constante toevoer van glucose naar de bloedbaan te regelen. Na verloop van tijd wordt deze insuline “moe” en resistent (ongevoelig) worden. Dit wordt ook wel aangeduid met de term insulineresistentie.

Insulineresistentie

En juist hier ontstaan de problemen, wat zich vooral in het begin uit met ‘simpele’ onschuldig lijkende symptomen zoals hongerdipjes, futloosheid, hoofdpijn, moeheid, hersenmist (watten in je hoofd). Hoewel je misschien constant koolhydraten of suikers eet, waarvan je denkt dat ze je energie leveren, komt die energie niet meer naar de cellen waar de energie nodig is. Na verloop van tijd betekent dit dat jouw lichaam meer en meer energie (lees koolhydraten en suikers) wil hebben. Je voelt dan een constante drang om te eten.

Insuline resistentie ligt steeds meer en vaker ten grondslag aan vele gezondheidsklachten en aan overgewicht. Het is dus beter tijdig en altijd aandacht te blijven besteden aan het in balans houden van je bloedsuikerspiegel, voordat het te laat is en je diabetes type 2 ontwikkelt (onder andere).

8 belangrijke signalen omtrent je bloedsuikerspiegel

Ik bespreek 8 signalen met je, waaruit blijkt dat het nu de tijd is aandacht te besteden aan je bloedsuikerspiegel. En ik laat je zien hoe je dat kunt doen.

1. Je hunkert constant naar koolhydraten en suikers

Als jij constant zin hebt in brood, pasta, koekjes, chips, chocolade en hier ook veel van eet, dan is jouw bloedsuikerspiegel al uit balans. Je lichaam vraagt namelijk constant naar snelle energie en dat kan alleen door het eten van koolhydraten en suikers. Ik hoor velen zo vaak zeggen: ‘Ik kan echt niet zonder mijn brood of pasta’, maar dat is nu precies waar het mis gaat. Jij denkt niet zonder te kunnen, omdat je lichaam niet zonder kan. Je bent echt als het ware verslaafd.

Want iedere keer na het eten van koolhydraten stijgt jouw bloedsuikerspiegel, gevolgd door een snelle daling. En bij deze daling begint je lichaam weer te snakken naar koolhydraten. Zo zit je letterlijk vast in een koolhydraatverslaving, ook wel suikerverslaving genoemd. Doorbreek je dit niet tijdig, dan zal jouw lichaam niet alleen ongezonder worden, maar ook steeds makkelijker de koolhydraten opslaan als vet.

2. Je voelt je geïrriteerd als een maaltijd wordt gemist

Als je niet zonder een maaltijd kunt, of niet te lang zonder eten kunt, is dit een belangrijk teken dat je bloedsuikerspiegel niet in balans is. Je zou in principe prima 4 uur zonder maaltijd moeten kunnen. Maar dit is absoluut onmogelijk, zolang jij jouw lichaam blijft voorzien van koolhydraten als energiebron. Er is namelijk een veel efficiëntere energiebron voor je lichaam en dat is vet.

3. Je ervaart regelmatig hersenmist

Net als de cellen in je lichaam, hebben de cellen in je hersenen glucose nodig voor energie. Daarom, als de hersenen niet op tijd brandstof krijgen, kunnen ze niet efficiënt functioneren. Als jouw bloedsuikerspiegel laag is, zullen de hersenen op dat moment dus te weinig energie hebben. Dat merk je aan concentratieproblemen, watten in je hoofd en soms zelfs wat warrigheid.

Maar ga nu niet denken dat je dus wel koolhydraten nodig hebt voor je hersenen. Dat is namelijk niet waar. Want als er geen glucose beschikbaar is, schakelt het over op gebruik van ketonen. Die zelfs een meer efficiënte bron van energie zijn dan glucose.

Lees ook: Een koolhydraatarm dieet – Een complete (beginners)handleiding

4. Je wordt ’s nachts wakker

Slecht slapen of ’s nachts vaak wakker worden, is een veelvoorkomend verschijnsel, maar het is eigenlijk niet normaal. Hoewel er natuurlijk vele andere redenen kunnen zijn dat je slecht slaapt of veel wakker wordt, is een verstoorde bloedsuikerspiegel er daar een van.

Mensen zijn ontworpen om gedurende de nacht vet te verbranden voor energie. Met name omdat het lang en langzaam brandt. In tegenstelling tot de koolhydraten en suikers die snel verbranden (gebruikt worden als energie).

Eet je overdag veel koolhydraten, dan blijft je lichaam ook in de nacht constant vragen om koolhydraten. Maar er komen tijdens de slaap natuurlijk geen koolhydraten binnen waardoor je wakker kunt worden. Je lichaam komt gewoon niet toe aan het verbranden van vetten voor de energie, waardoor je onrustig kunt worden.

5. Je hebt moeite met afvallen

Insulineresistentie is een veelvoorkomende oorzaak van gewichtstoename, voornamelijk in de buikstreek. Een verhoging van het insulinegehalte, als gevolg van het onvermogen om koolhydraten te verwerken, kan leiden tot vetopslag.

Insuline wordt niet voor niets het vetopslag hormoon genoemd. En blijf je koolhydraten en suikers tot je nemen, dan zal er steeds meer sprake zijn van vetopslag. Dan is het echt tijd om je eetpatroon onder de loep te nemen en te kiezen voor een koolhydraatarm eetpatroon. En vooral te stoppen met crashdiëten en calorieën tellen.

6. Je hebt constant honger

Voortdurend het gevoel hebben dat je ‘zoekende’ bent naar eten en trek ervaart, is een van de meest voorkomende tekenen dat je bloedsuikerspiegel niet in balans is. Als je constant energie binnenkrijgt (d.w.z. voedsel), maar je je echt nooit verzadigd voelt, is dit een teken dat deze brandstof niet je cellen bereikt. En het leidt daardoor tot meer eten. Het is de insulineresistentie en teveel en te vaak koolhydraten tot je nemen, wat leidt tot een algeheel gevoel van honger.

7. Je voelt je ’s middags slaperig

Vermoeidheid is een ander signaal dat jouw bloedsuikerspiegel niet in balans is. Wanneer glucose in je bloedbaan blijft, in plaats van naar de lichaamscellen te gaan waar het hoort te komen, krijgen je spieren niet genoeg brandstof om te gebruiken voor energie. Bovendien, als je jouw ochtend begint met veel koolhydraten en zoetigheid, krijg je al een enorme bloedsuikerpiek te verwerken. En na de daling krijg je al weer snel trek en kun je je snel uitgeput voelen.

Je kunt wel nagaan dat als je meerdere van deze pieken en dalingen hebt gehad, je in de middag helemaal uitgeput bent. Niet voor niets kennen we de reclame van ’16 uur cup-a-soup’. Je hebt tegen die tijd dan echt een opkikker nodig om het uit te kunnen houden tot de avondmaaltijd.

Lees ook: Suikerverslaving, heb jij dat?

8. Je voelt een constante onrust omtrent eten

Voor wie vele diëten heeft gevolgd kan het wel met mij eens zijn dat eten iets is geworden van ‘dit is gezond of dat is ongezond’ of ‘dit mag ik wel of dit mag ik niet’. Je bent constant met eten en niet eten bezig. Dit is niet alleen ontstaan uit het verleden van diëten, maar ook uit de constante angst om honger te krijgen. Of de angst en onrust die je kunt ervaren om iets fout te doen.

Je hebt onbewust ook hierdoor jouw bloedsuikerspiegel ‘verwaarloosd’. Je kent geen lichamelijk verzadigingssignaal meer en je weet vaak niet meer goed te luisteren naar je lichaam. Breng je bloedsuikerspiegel in balans en je ervaart direct meer rust omtrent eten.

Lees ook: Ben jij een emotie eter? Wat is het en 8 tips hoe hiermee om te gaan

Start met koolhydraatarm eten voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Mocht jij veel van bovenstaande signalen herkennen, dan is het belangrijk je te gaan richten op het in balans brengen én houden van je bloedsuikerspiegel. Dit is ook echt de enige manier om jouw lichaam uiteindelijk weer af te kunnen laten vallen en gezonder te maken.

Maar hoe breng je je bloedsuikerspiegel in balans? Door een koolhydraatarm dieet te gaan volgen en je leefstijl hiermee direct te veranderen. Dit betekent dat je je koolhydaatinname gaat verminderen, maar dat wat je mindert in koolhydraten vul je aan met eiwitten en vetten.

Start nog vandaag met mijn gratis koolhydraatarme weekmenu. Je ervaart direct de positieve effecten op jouw bloedsuikerspiegel.

 

Koolhydraatarm weekmenu

Reactie plaatsen

Cookies