arrow_drop_up arrow_drop_down
4 december 2017 

Van een koolhydraatarm dieet naar een koolhydraatarme leefwijze

Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer spreek over koolhydraatarm eten, dan over het volgen van een koolhydraatarm dieet. Het woordje dieet doet toch vaak iets negatiefs met je en je hebt het vast vaker gehoord: Je moet je eetpatroon blijvend aanpassen en het moet je nieuwe leefstijl worden.

Daarom spreek ik ook steeds vaker over koolhydraatarm eten, omdat het natuurlijk niet iets tijdelijks is. Koolhydraatarm kies je om je eet- en leefpatroon blijvend om te gooien. Het is geen van A tot Z project. Iets wat we wel vaak zo gedacht hebben en nog steeds denken als we het hebben over een dieet.

Laten we dat diëten dus vooral loslaten. De sleutel tot succes ligt dus ook om vanuit het zogeheten dieetdenken te gaan naar die blijvende verandering.

Ik geef je mijn 7 beste tips om dit te doen:

Tip 1: Zet jezelf op de eerste plaats

Okee, dit vind ik een hele belangrijke. Want hoe vaak zie ik het niet gebeuren dat we vooral bezig zijn met anderen. Zorgen voor anderen, denken om anderen en dat we onszelf een beetje vergeten. Met name bezig zijn met de omgeving, wat die er allemaal wel niet van vinden. Dat je weer aan de lijn gaat doen. Noem het allemaal maar op.

Het eerste wat ik dan ook aan klanten laat weten is: Dit doe je voor jezelf, jij moet voor jezelf zorgen om ook voor anderen te zorgen en jij bent het waard. En echt, dit mag je voelen tot in je tenen. Omarm de reis die je gaat maken als je gaat starten met koolhydraatarm eten. En ben je eenmaal onderweg, misschien ook al jaren, dan nog ben jij de belangrijkste persoon die een lifestyle verandering doormaakt. Zolang je altijd terug grijpt op jezelf, je doet het voor jezelf, kan niemand je iets wijs maken. Wees trots, wees een voorbeeld en vertrouw altijd op jezelf.

Tip 2: Focus op gezondheid

Vaak starten we met een ‘dieet' of methode om af te vallen. Vaak hebben we in ons hoofd: ‘ik wil graag 10 kilo afvallen'. Dit is het zogeheten dieetdenken. ‘Nog 2 kilo en dan mag ik weer'. Maar dat is de grootste valkuil.

Terugval in oude gewoonten komt vaak voor bij degene die heel streng zijn voor zichzelf en zich daardoor een hele lang tijd alles ontzien. Snaaien of regelrechte eetbuien kunnen voortkomen uit het feit dat jij jezelf bijna niets toestaat. ‘Je bent op dieet en moet afvallen'. Stop dus met afvallen en leg de focus op het aanleren van een gezond eetpatroon. Je zult merken dat er echt ruimte is om te zondigen en dat je jezelf echt niet alles hoeft te ontzeggen.

Je zult merken dat door het starten met koolhydraatarm eten, een eerste stap is gezet. Je hebt geen honger meer en je gaat zien dat je echt niet minder gaat eten. Honger is geen optie en totaal geen voorwaarde om af te vallen.  Pas wanneer je het afvallen durft los te laten, je focust op een gezond eetpatroon dan behaal jij jouw gezondheidswensen en doelstellingen.

Overigens, je kan jezelf ook helemaal gek maken door te blijven focussen op gewicht. Schommelingen in je gewicht horen er ook bij, dus dat is nog een reden om niet altijd te vertrouwen op de weegschaal.

Lees ook: Schommelend gewicht en een koolhydraatarm dieet

Tip 3: Ga op zoek naar koolhydraatarme vervangers

Misschien wel het meest uitdagende van het eigen maken van de koolhydraatarme lifestyle is het aanleren van nieuwe kookgewoonten. Andere boodschappen doen, andere recepten maken. Maar dat maakt koolhydraatarm eten eigenlijk ook heel geweldig. Want weet je dat er voor iedere koolhydraatrijke variant wel een koolhydraatarme variant te vinden is?

koolhydraatarme-vervangers

En echt, op een gegeven moment wil je niet meer anders. En zul je ook merken dat je smaak echt is veranderd.

Tip 4: Probeer nieuwe dingen uit en varieer

Een van de dingen die ik vaak hoor is dat koolhydraatarm eten eentonig is en saai is. Nou, dat betekent dus dat je niet de juiste recepten hebt. Of je hebt gewoon een hekel aan koken en komt eigenlijk zelf vaak bij hetzelfde uit. Maar juist op koolhydraatarm kun je zoveel eten. Je kunt zoveel variëren en je kunt er echt van blijven genieten.

Blijf vooral focussen op alles wat je kan en mag eten. Ga eens bakken als het gaat om tussendoortjes. Zelfs taarten zijn al koolhydraatarm te krijgen. Maak eens een lekkere ovenschotel en gebruik kaas als garnering. Leer kruiden te gebruiken en kies voor jezelf iedere week gewoon 1 of 2 nieuwe recepten die je gaat proberen. Zo breidt jij je eigen favorieten uit, leg je jezelf geen al te hoge druk op met 2 nieuwe recepten per week. Maar het blijft zo wel leuk en uitdagend.

Koolhydraatarme recepten ontvangen

Tip 5: Lees je in op koolhydraatarm eten

Naarmate we langer op een koolhydraatarm eetpatroon zitten, kan het wel eens voorkomen dat je wat ‘makkelijk' wordt. Wellicht ben je begonnen met je strikt aan weekmenu's te houden of heb je zelfs al je koolhydraten geteld. Om een daadwerkelijke verandering door te maken is het goed om te weten waar koolhydraten in zitten. En waar niet. Waar zitten eiwitten en vetten in. En hoeveel kun je van alles ongeveer op een dag eten. Hoe zit het met alcohol? Met voedselintoleranties? Met hormonen? Etc etc.

Er is zoveel te ontdekken op het gebied van koolhydraatarm eten en stel jezelf ook als doel om te snappen wat je doet. Om te snappen waarom je soms heftig kan reageren op bepaalde voeding. Of waarom je ineens minder energie hebt. Omarm koolhydraatarm eten als een persoonlijke reis en training van jezelf. Het is jouw levenslange cadeautje. Zet jezelf op de eerste plaats weet je nog?

Tip 6: Leer je koolhydraatgrens kennen

Het hoger liggende doel van een koolhydraatarme lifestyle is het leren ontdekken en kennen van jouw koolhydraatgrens. Sommige mensen vallen pas af als ze onder de 30 gram koolhydraten eten. Bij weer anderen gaat het afvallen al makkelijk met 150 gram koolhydraten per dag.

Datzelfde geldt voor het op gewicht blijven. Waar de één alweer aankomt met 50 gram koolhydraten op een dag, kan een ander tot wel 100 gram koolhydraten per dag eten om gewoon op hetzelfde gewicht te blijven. Weet dat het absoluut niet noodzakelijk is om altijd heel strikt koolhydraatarm te eten. Je kunt prima een portie goede gezonde koolhydraten toevoegen. Zolang jij weet tot hoever je kunt gaan met je koolhydraatinname, dan heb je het absolute doel bereikt.

Tip 7: Leer je zondiggrens kennen

Net zoals dat je nooit meer koolhydraten zou mogen eten, is het ook niet zo dat je noooooit meer pizza, patat, chocolade, wijn etc. mag eten. Natuurlijk mag je zondigen met eten. Maar ook hier geldt: Ken jouw zondiggrens.

Lees ook: Zondigen en toch afvallen: zo doe je dat

Sommigen kunnen iedere avond rustig 2 glaasjes alcohol drinken en blijven op gewicht (of vallen zelfs nog af), weer andere komen al aan van 1 avondje wat alcohol drinken. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, mits je dit van jezelf weet. En hoe lang je weer nodig hebt om te herstellen. Dus jezelf alles ontzeggen is onzin, maar ken je grenzen.

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Marian Nekeman
Door

Marian Nekeman

op 8 August 2018

Ja ik wil graag weten, als ik mijn abonneer zit ik daar dan voor een bepaalde tijd aan vast? Ik zag dat je maandelijks automatisch afschrijft en dat is dan niet zo'n groot bedrag maar ik hou dat soort zaken liever zelf in de hand met een vaste maandelijkse afschrijving, begrijp je wat ik bedoel? graag je reactie, groet van Marian

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 12 August 2018

Hoi Marian, je zit nergens aan vast en kan op elk moment weer opzeggen hoor. Het bedrag wordt wel automatisch afgeschreven maar zodra je ons laat weten dat je dit niet meer wenst zetten wij het abonnement direct stop.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies