E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Zondigen en toch afvallen: zo doe je dat

Zondigen en toch afvallen: zo doe je dat
2 februari 2017 Linda Nordholt
In Afvallen
Zondigen en toch afvallen, zo doe je dat

Ik hoor vaak dat het zo ‘zonde’ is om te zondigen. Dat het niet nodig is omdat het zo goed gaat. Dat lijkt vaak op korte termijn zo te zijn. Je bent vast in staat jezelf heel lang ongezonde voeding te ontzeggen. Maar weet dat de ‘geest’ op een gegeven moment gaat zeuren. Weer gaat vragen om suikers.

Geef je dan eenmaal toe, dan is het soms lastiger om weer in het gareel te komen.

En van een keer zondigen ga je echt niet aankomen. Misschien zie je de weegschaal en dag later ineens omhoog schieten, maar dat is echt geen vast vet wat er bij is gekomen. In de meeste gevallen is het vocht.

Ik hoef je echter niet te vertellen dat onbeperkt zondigen natuurlijk niet heel handig is. Wat kun je dan wel doen?

Zondig met beleid

Zondig met beleid! Dat klinkt misschien gek. Maar als je te streng voor jezelf bent is afvallen moeilijk en gaat de frustratie overheersen. Mag je af en toe zondigen, dan houd je het veel beter vol. Pak daarom je agenda en noteer alvast de feestjes, verjaardagen etc. Zodat je hier rekening mee kunt houden en eventueel je ’zondigdag’ voor die week kunt bepalen. Markeer die dag met bijvoorbeeld een kruis.

Ga je uit eten, kijk dan van tevoren alvast op de (online) menukaart en besluit wat je gaat eten. Schrijf dat ook op, zodat je hier rust in krijgt. Heb je een verjaardagsfeest bij iemand die je al langer kent en weet je ongeveer welke hapjes geserveerd worden? Schrijf van tevoren voor jezelf op wat je die avond kiest. Het gebakje? De hapjes? Het wijntje? Of toch niets van dat alles? Net zoals je een afspraak bij de tandarts in je agenda zet, noteer je nu de afspraak met jezelf.

De 80/20 regel

Heb je je voorgenomen om af te vallen, dan is het goed je de eerste periode strikt te houden aan jouw voorgenomen eetpatroon. Dit werkt motiverend en je hebt het gevoel goed op weg te zijn. Maar…. er breekt een moment aan waarop jouw hoofd weer gaat zeuren. Waarop het vraagt om dat wijntje, die pizza, een koekje of iets anders dat jij een tijd niet hebt gegeten. Slaat jouw motivatie om in frustratie, plan dan een zondigdag. De frustratie om iets niet te mogen eten is vaak slechter dan wanneer je het wel neemt, er optimaal van geniet en de draad daarna weer oppakt.

Maar: plan deze dag! Zet het in je agenda en kies één of twee dagen waarmee je wilt gaan zondigen. Zo maak je een afspraak met jezelf over wat je gaat eten en laat je je niet verleiden tot het nemen van meer. Ga ook niet volledig los, overeten kan schaden. Kies één dag of als je lichaam het toelaat twee dagen, maar ga niet stapelen. Iedere dag wijn, een koekje, chips of patat is natuurlijk geen zondigdag meer. Je vervalt dan langzaam weer in oude slechte gewoontes. En dat wil je juist niet.

Maar een zondigdag voedt de geest, zodat je er weer tegenaan kunt. Sta jezelf dat toe! Leef volgens de 80/20-regel. Tachtig procent van de tijd eet je gezond en volgens de doelstellingen die jij voor ogen hebt. Twintig procent van de tijd wijk je wat van het pad af. Maar let op: plan deze momenten en zie het als een afspraak met jezelf. En geniet ervan! Ga niet stapelen door iedere dag weer foute koolhydraten te eten, maar houd je vast aan de 80/20-regel. Compenseer op dagen dat je je voorgenomen hebt om te ‘zondigen’ niet. Eet gewoon om de twee drie uur maaltijden en tussendoortjes. Las na het zondigen eventueel een extra gezonde dag in.

Leer zondigen

Train jezelf in omgang met een zondigdag. Het is namelijk niet ondenkbaar dat je na een zondigdag die suikerverslaving weer voelt opkomen. Maar juist dan is het zo belangrijk dit te beseffen en tegen jezelf te zeggen dat je hebt genoten, maar nu weer in het gareel wilt. Niet om af te vallen, maar om de
energie en het gezonde eetpatroon te behouden. Zie dit als een proces met vallen en opstaan, maar ervaar het wel. Dat is de beste training die je jezelf kunt geven.

Ik ben benieuwd of jij jezelf een zondigmomentje toestaat. Laat je reactie achter, ik hoor het graag.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*