E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Teveel gegeten: Alles verpest?

Teveel gegeten: Alles verpest?
15 december 2014 Linda Nordholt
In Emotie eten, Gezond eetpatroon
Teveel gegeten - Slank met Linda

Iedereen gaat zich wel eens te buiten en eet teveel. Hoofdhonger in plaats van buikhonger noemen we dat. Of: de ogen zijn vaak groter dan de maag. Met als gevolg dat we ons schuldig voelen en ons dan maar helemaal laten gaan.

Maar is zo’n uitspatting nu echt zo slecht voor je? Verpest je dan meteen je dieet of gezonde voedingspatroon?

Als je de weegschaal een dag later moet geloven: JA. Maar de kunst is om daarna direct in het gareel te gaan en dan is het niet zo erg als je je waarschijnlijk voelt na die uitspatting.

Het goede nieuws is dat een keer zondigen niet meteen je hele gezonde tour verpest, als je de rest van de tijd gezond eet en ook nog eens voldoende beweegt. Je moet al gauw 7000 kilocalorieën binnenkrijgen om een kilogram vet aan te komen. Je zult het waarschijnlijk wel een dag later op de weegschaal zien, maar dit is dus geen ‘vast’ vet.

Heel simpel dus: Geef jezelf dus toestemming om af en toe te genieten. Als je daarna maar weer terug gaat in het gareel (of dieet). Het belangrijkste is dat je niet altijd te veel eet en drinkt.

En daarin schuilt het probleem. Want na zo’n uitspatting wil ons lichaam vaak niet stoppen en dan zijn de dagen erna de boosdoeners van de schade.

Tips

Een schuldgevoel na een avondje lekker eten is dus niet nodig, maar toch is het slim om zo snel mogelijk weer de gezonde weg op te gaan. Deze tips helpen je:

  1. Laat je niet uit het veld slaan als je een keer echt te veel hebt gegeten. Leg je er bij neer, val terug op je gezonde eetpatroon en probeer de volgende keer iets beter op je porties te letten. Neem de volgende keer een rationele beslissing dat je gaat zondigen. Beslis dat je lekker gaat genieten, zonder schuldgevoel. Juist het schuldgevoel en de stress die dit met zich meebrengt zijn niet goed voor je.
  2. Ga niet compenseren: Sla de dag na de uitspatting geen maaltijden over. Door een maaltijd over te slaan, heb je op een later moment meer honger en is de kans groter dat je je dan weer overeet. Ga ook zeker de dag zelf niet compenseren door te denken: ‘ik sla de lunch en alle tussendoortjes over, dan mag ik vanavond lekker veel’.
  3. Vermijd de weegschaal de dag na een feestje. Het gewicht dat je dan ziet (wat zeker zwaarder zal zijn) klopt niet met de werkelijkheid. Dit is niet omdat je meteen kilo’s bent aangekomen, maar omdat je lichaam waarschijnlijk veel water vasthoudt. Zout is hiervan de veroorzaker.
  4. Bepaal van te voren wat je gaat eten en drinken. Door de gemaakte afspraken met jezelf hierover zul je minder snel toegeven aan onverwachte verleidingen. Voorbeelden:
  • Je gaat met een gevulde maag naar de visite
  • Je spreekt met jezelf af niet meer dan 2 glazen wijn te nemen
  • Je beslist om wel een gebakje te nemen, maar geen hapjes
  • Je besluit om alleen eiwitrijke versnaperingen te nemen

Eet verder rustig en kauw goed. Je voeding wordt op deze manier beter voorverteerd, wat je spijsvertering ten goede komt. Door rustig te eten, voel je aankomen dat je verzadigd bent en stop je op tijd met eten.

Ga jij je boekje wel eens te buiten?

Comments (9)

  1. Harjan 3 jaar geleden

    Hoe kom ik aan het ebook?

  2. Harjan 3 jaar geleden

    Je tips helpen me, bedankt!

  3. Barbera 4 jaar geleden

    Uitnodigende en informatieve site

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Dank je wel. Leuk om te horen!

  4. Jolanda 4 jaar geleden

    Handige lijst
    Ik zou graag de nieuwsbrief willen ontvangen!?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Jolanda, ik heb je ingeschreven. Je ontvangt daarmee ook direct het gratis ebook. Check je mail maar!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*