arrow_drop_up arrow_drop_down
15 december 2014 

Teveel gegeten: Alles verpest?

Iedereen gaat zich wel eens te buiten en eet teveel. Hoofdhonger in plaats van buikhonger noemen we dat. Of: de ogen zijn vaak groter dan de maag. Met als gevolg dat we ons schuldig voelen en ons dan maar helemaal laten gaan.

Zie ook: Ben jij een emotie eter? Wat is het en 8 tips hoe hiermee om te gaan

Is een keer teveel eten slecht en ongezond?

Maar is zo’n uitspatting nu echt zo slecht voor je? Verpest je dan meteen je dieet of gezonde voedingspatroon?

Als je de weegschaal een dag later moet geloven: JA. Maar de kunst is om daarna direct in het gareel te gaan en dan is het niet zo erg als je je waarschijnlijk voelt na die uitspatting.

Het goede nieuws is dat een keer zondigen met eten niet meteen je hele gezonde tour verpest, als je de rest van de tijd gezond eet en ook nog eens voldoende beweegt. Je moet al gauw 7000 kilocalorieën binnenkrijgen om een kilogram vet aan te komen. Je zult het waarschijnlijk wel een dag later op de weegschaal zien, maar dit is dus geen ‘vast’ vet.

Heel simpel dus: Geef jezelf dus toestemming om af en toe te genieten. Als je daarna maar weer terug gaat in het gareel (of dieet). Het belangrijkste is dat je niet altijd te veel eet en drinkt.

Lees ook: Omgaan met een terugval tijdens het diëten

En daarin schuilt het probleem. Want na zo’n uitspatting wil ons lichaam vaak niet stoppen en dan zijn de dagen erna de boosdoeners van de schade.

Wat te doen als je teveel gegeten hebt? Tips

Een schuldgevoel na een avondje lekker eten is dus niet nodig, maar toch is het slim om zo snel mogelijk weer de gezonde weg op te gaan. Deze tips helpen je:

Laat je niet uit het veld slaan als je een keer echt te veel hebt gegeten.

Leg je er bij neer, val terug op je gezonde eetpatroon en probeer de volgende keer iets beter op je porties te letten. Neem de volgende keer een rationele beslissing dat je gaat zondigen. Beslis dat je lekker gaat genieten, zonder schuldgevoel. Juist het schuldgevoel en de stress die dit met zich meebrengt zijn niet goed voor je.

Ga niet compenseren

Sla de dag na de uitspatting geen maaltijden over. Door een maaltijd over te slaan, heb je op een later moment meer honger en is de kans groter dat je je dan weer overeet. Ga ook zeker de dag zelf niet compenseren door te denken: ‘ik sla de lunch en alle tussendoortjes over, dan mag ik vanavond lekker veel’.

Vermijd de weegschaal de dag erna

Het gewicht dat je dan ziet (wat zeker zwaarder zal zijn) klopt niet met de werkelijkheid. Dit is niet omdat je meteen kilo’s bent aangekomen, maar omdat je lichaam waarschijnlijk veel water vasthoudt. Zout is hiervan de veroorzaker. En gewichtsschommelingen hierin zijn heel normaal.

Bepaal van te voren wat je gaat eten en drinken

Door de gemaakte afspraken met jezelf hierover zul je minder snel toegeven aan onverwachte verleidingen. Voorbeelden:

  • Je gaat met een gevulde maag naar de visite
  • Je spreekt met jezelf af niet meer dan 2 glazen wijn te nemen
  • Je beslist om wel een gebakje te nemen, maar geen hapjes
  • Je besluit om alleen eiwitrijke versnaperingen te nemen

Eet verder rustig en kauw goed. Je voeding wordt op deze manier beter verteerd, wat je spijsvertering ten goede komt. Door rustig te eten, voel je aankomen dat je verzadigd bent en stop je op tijd met eten.

Koolhydraatarm weekmenu

Jolanda
Door

Jolanda

op 2 September 2015

Handige lijst Ik zou graag de nieuwsbrief willen ontvangen!?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 2 September 2015

Hoi Jolanda, ik heb je ingeschreven. Je ontvangt daarmee ook direct het gratis ebook. Check je mail maar!

Jolanda
Door

Jolanda

op 2 September 2015

Handige lijst Ik zou graag de nieuwsbrief willen ontvangen!?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 2 September 2015

Hoi Jolanda, ik heb je ingeschreven. Je ontvangt daarmee ook direct het gratis ebook. Check je mail maar!

Barbera
Door

Barbera

op 7 October 2015

Uitnodigende en informatieve site

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 8 October 2015

Dank je wel. Leuk om te horen!

Barbera
Door

Barbera

op 7 October 2015

Uitnodigende en informatieve site

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 8 October 2015

Dank je wel. Leuk om te horen!

Harjan
Door

Harjan

op 9 August 2016

Je tips helpen me, bedankt!

Harjan
Door

Harjan

op 9 August 2016

Je tips helpen me, bedankt!

Harjan
Door

Harjan

op 9 August 2016

Hoe kom ik aan het ebook?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 9 August 2016

Welk ebook bedoel je? Het gratis ebook of de ebooks met menu's?

Harjan
Door

Harjan

op 9 August 2016

Dan bedoel ik het gratis ebook

Linda Nordholt
Harjan
Door

Harjan

op 9 August 2016

Hoe kom ik aan het ebook?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 9 August 2016

Welk ebook bedoel je? Het gratis ebook of de ebooks met menu's?

Harjan
Door

Harjan

op 9 August 2016

Dan bedoel ik het gratis ebook

Linda Nordholt
Reactie plaatsen

Cookies