E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Is koolhydraatarm ongezond en gevaarlijk?

Is koolhydraatarm ongezond en gevaarlijk?
24 januari 2019 Linda Nordholt
koolhydraatarm ongezond en gevaarlijk

Is koolhydraatarm ongezond en gevaarlijk?

Ik wil wedden dat je het allemaal al gehoord hebt. Koolhydraatarm eten is: gevaarlijk, ongezond, niet vol te houden, je mag niks, je hebt koolhydraten nodig en ga zo maar door.

Graag wil ik al deze, ik noem het maar mythes en onwaarheden, met je bespreken. Want echt, koolhydraatarm eten is gezond, lekker, makkelijk en niet beperkend.

Over het algemeen worden koolhydraatarme diëten (laat ik ze zo maar even noemen) gevaarlijk en ongezond genoemd door degene die ergens de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Ook door mensen die de huidige wetenschap niet op de voet volgen of nog de ‘oude’ regels van het Voedingscentrum aanhangen.

Studies ondersteunen nog steeds het feit dat koolhydraatarm een geweldige keuze is voor gewichtsverlies, hartgezondheid, diabetes, een gezond eetpatroon, darmgezondheid, mentale helderheid. Ook wordt er veel onderzoek gedaan naar koolhydraatarm in combinatie met ziekten die steeds vaker een positieve uitkomst geven.

Mijn top 10 van vooroordelen op de vraag: Is koolhydraatarm eten ongezond?

Let op: ik heb het in dit artikel over koolhydraatarm (tot 50 gram koolhydraten per dag, ook wel strikt koolhydraatarm) en niet over koolhydraatbeperkt (tot 100 gram koolhydraten per dag)

1.     We eten geen koolhydraten en we beperken fruit en groenten

Ten eerste eten we niet koolhydraatvrij en ten tweede bestaan er geen essentiële koolhydraten. We hebben essentiële vetzuren en essentiële eiwitten, maar er bestaat niet zoiets als een essentiële koolhydraat. We eten fruit, maar we kiezen voor voedingsrijk fruit zoals bessen, maar blijven weg van zeer suikerrijk fruit zoals mango, bananen en ananas. De koolhydraten die we eten komen uit voedingsrijke noten, bessen, zuivelproducten. De groente-inname neemt voor de meeste mensen zelfs toe. We verwijderen de bewerkte koolhydraten uit onze voeding en vervangen ze met meer groenten, gezonde vetten en eiwitten.

2.     We eten veel te veel vlees en eiwitten

Sorry, nog een mythe. We eten voldoende eiwitten en niet teveel eiwitten. Ik pleit er zelfs voor om te eten in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Vermindering van koolhydraten, maar toevoeging van meer gezonde vetten en voldoende eiwitten. Dit is nooit teveel. Ook kiezen we voor onbewerkt vlees en vis en niet zoals zovelen denken voor bewerkte snitzels en kibbeling. Eieren staan ook veelvuldig op het menu. Angst voor eieren in combinatie met een te hoog cholesterol is allang achterhaald. Eiwitten zijn echter nodig voor essentiële aminozuren. Aminozuren behoren tot de belangrijkste bouwstenen van eiwitten; er zijn essentiële en niet-essentiële aminozuren. De essentiële moeten tijdens de voeding worden opgenomen, omdat het menselijk lichaam deze aminozuren niet zelf kan aanmaken.

3.     Koolhydraatarm is niet gevarieerd

Juist omgekeerd. We eten een volledige variëteit aan volwaardig voedsel. Wanneer je de koolhydraten uit je eetpatroon haalt, wat blijft er dan over? Al de rest. Een koolhydraatarm eetpatroon verwijdert juist alle rommel. Bewerkte en voorverpakte voeding, chips, koekjes, fastfood etc. Kijk voor de gein eens bij mijn recepten en je zult versteld staan van wat je allemaal kan en mag eten. Ook mijn lijst met ‘eten zonder koolhydraten’ laat zien dat het pure voeding is.

4.     Koolhydraatarm is niet bedoelt voor de lange termijn

Studies tonen voortdurend aan dat zodra mensen starten met koolhydraatarm eten, ze het voorgoed doen. Dat is onderdeel van het succes van zo’n manier van eten. Want als je eenmaal koolhydraatarm eet, wil je niet meer anders. Je wordt je zo bewust van alle rommel die er in voedingsmiddelen kan zitten, dat je het wel laat die keuze te maken. Ook is er sprake van een grotere mentale weerbaarheid en wordt het afrekenen met emotie eten makkelijker. Om maar niet te spreken van de energie die je krijgt. Misschien vecht daarom de voedingsindustrie zo hard terug. Zodra ze een klant verliezen, verliezen ze ze voor het leven.

5.     Je hebt koolhydraten nodig voor energie

Veel mensen geven juist aan dat ze nog nooit zoveel energie hebben gehad. Koolhydraten en suikers maken moe. Vet is een veel duurzamere brandstof dan koolhydraten. Zodra we al onze opgeslagen koolhydraten (glycogeen) hebben verbruikt, schakelen we over naar de vetverbrandingsmodus. We hebben een bijna onbeperkte hoeveelheid energie in onze vetopslag. Je zit niet langer in de suikerachtbaan met een schommelende bloedsuikerspiegel, met alle hongerdipjes en snaaibuien die daarbij horen.

6.     Koolhydraatarm is gewoon een hype, dat waait wel over

Mensen eten al duizenden generaties lang koolhydraatarm. Het is eigenlijk een hype dat we zo koolhydraatrijk zijn gaan eten en bang geworden zijn voor vet. Hele bevolkingsgroepen gedijen op koolhydraatarm. Het eerste boek werd in 1862 uitgegeven door William Banting en dr. Harvey die gewichtsverlies voorgeschreven hadden door geen brood te eten, geen pasta, geen suiker, geen bier, geen zetmeel – alleen vlees, vis en groenten.

7.     Al dat vet zorgt voor hart- en vaatziekten

Studie na studie, en zeer recentelijk nóg een studie, heeft ons herhaaldelijk laten zien dat het de koolhydraten in onze voeding zijn die de boosdoeners zijn. Die LDL-cholesterolgehalte verhoogt, slechte verhouding van triglyceriden veroorzaakt, ons risico op hartaandoeningen en diabetes type 2 verhoogt. Het eten van minder koolhydraten en meer gezonde vetten, vermindert juist elke afzonderlijke risicofactor. Door je koolhydraten te verminderen, verlaag je je triglyceriden (beste voorspeller van hartziekten), verlaag je de bloeddruk, verbeter je de HDL en verbeter je de omvang en het type LDL.

8.     We eten niet genoeg vezels

We eten juist meer groenten. En wat dacht je van noten. Lijnzaad. Avocado. Kokos. Maar hoeveel vezel is hoe dan ook genoeg? De mythe van het alleen kunnen verkrijgen van vezels uit volkoren brood is onjuist. Datzelfde geldt overigens voor jodium, maar dat zal een ander artikel worden. Volkorenbrood wordt vrij vaak bewerkt en daarna worden de vezels en granen weer toegevoegd en vervolgens voorzien van vitamines. Ik haal liever mijn vezels uit onbewerkte voeding.

9.     Ketose is gevaarlijk

In eerste instantie betekent koolhydraatarm niet dat je de hele tijd in ketose zit. Maar hier heerst altijd een angst, het is ook een ‘eng’ woord. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe je je slaap overleeft door niet te eten? Je lichaam schakelt over op vetverbranding als alle glycogeenvoorraden zijn gebruikt en het vet gaat gebruiken als energie. Vet komt uit je vetcellen in je bloedbaan, deze vetzuren worden omgezet in ketonen die het lichaam en de hersenen voeden. Een heel natuurlijk gebruik van een andere energiebron dan het gebruik van koolhydraten. Ketose is heel anders dan ketoacidose. Ketoacidose is een aandoening die optreedt bij type 1-diabetici waarbij het niveau van ketonen in het lichaam niet kan worden gereguleerd. Het maakt het bloed zuur en kan dodelijk zijn.

10.  Onze hersenen hebben koolhydraten (glucose) als brandstof nodig

Niet waar. Ons brein kan van brandstof worden voorzien door zowel glucose als ketonen, waardoor wij mensen sinds mensenheugenis hongersnoden en periodes van vasten hebben overleefd. De hersenen kunnen efficiënt op ketonen werken, sterker nog, dit is wat veel mensen zo’n mentale helderheid en continue concentratie geeft die ze nog nooit eerder hebben ervaren. Een koolhydraatarm eetpatroon (of eerder ketogeen waarbij er nog minder koolhydraten worden en nog veel meer vet) heeft een anti-epileptisch effect voor mensen met epilepsie. Ketose is ook een betere omgeving voor herstel en herstel van neuronen, vermindering van aanvallen en preventie van de ziekte van Alzheimer. Als glucose door bepaalde delen van de hersenen wordt vereist, kan ons lichaam het produceren door middel van gluconeogenese. Dus het lijkt erop dat glucose helemaal niet de favoriete brandstof voor de hersenen is.

Dus is koolhydraatarm gevaarlijk?

Door bovenstaande 10 vooroordelen op te sommen, ben ik er hopelijk in geslaagd om je te laten zien dat koolhydraatarm eten dus niet gevaarlijk is. Zelf eet ik al meer dan 10 jaar koolhydraatarm en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben zo gezond als een vis, heb tonnen met energie, heb geen verstoorde relatie met eten meer en ik blijf keurig op gewicht. Waarom zijn anderen van mening dat koolhydraatarm eten wel gevaarlijk is? Omdat het berichten zijn die in ons geheugen staan gegrift. Wij mensen zijn bang voor verandering en laten we wel wezen. Het opgeven van alles waar we eigenlijk aan verslaafd zijn is niet makkelijk. Velen blijven daarom liever bij het oude vertrouwde. Vergis je niet dat vaak geloofd wordt wat men wil geloven, omdat dat beter uitkomt voor hen. Wat echter gevaarlijk is, is het eten van bewerkt voedsel en het ongelofelijk koolhydraatrijke eetpatroon dat de meerderheid eet, leidend tot obesitas, hart- en vaatziekten, insulineresistentie etc.

 

 

Comments (2)

  1. Carla 13 uur geleden

    Hallo Linda
    Ik ben het helemaal eens met wat je hier boven schrijft.
    Ik eet nu ook ongeveer 2 jaar koolhydraat arm ,12 kg mee afgevallen,voel me top, heb super veel energie, ben hartstikke gezond,maar krijg ook altijd deze vooroordelen te horen…..heel vermoeiend, maar het zit er bij de meeste mensen zo ingestampt ……..roepen ook direct “ oh ik kan niet zonder brood” dat hoeft dus ook niet( heerlijk dat courgette brood.) .dat het bewijs anders is zien of willen ze niet zien.
    Maar ik wil dus zeggen …ik ben een groot fan van koolhydraatarm…..😀

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 uur geleden

      Yessss, heel fijn te lezen en je bent super bezig. Vooral lekker doen waar jij je goed bij voelt en volg je eigen pad.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*