arrow_drop_up arrow_drop_down
Is een koolhydraatarm dieet gezond of juist gevaarlijk
24 januari 2019 

Is een koolhydraatarm dieet gezond of juist gevaarlijk

Is een koolhydraatarm dieet gezond of juist ongezond en zelfs gevaarlijk? Ik wil wedden dat je het allemaal al gehoord hebt. Een koolhydraatarm dieet is: gevaarlijk, ongezond, niet vol te houden, je mag niks, je hebt koolhydraten nodig en ga zo maar door.

Graag wil ik al deze, ik noem het maar mythes en onwaarheden, met je bespreken. Want echt, koolhydraatarm eten is gezond, lekker, makkelijk en niet beperkend.

Over het algemeen worden koolhydraatarme diëten (laat ik ze zo maar even noemen) gevaarlijk en ongezond genoemd, door degene die ergens de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Ook door mensen die de huidige wetenschap niet op de voet volgen of nog de ‘oude' regels van het Voedingscentrum aanhangen.

Studies ondersteunen nog steeds het feit dat koolhydraatarm eten gezond is en een geweldige keuze is voor gewichtsverlies, gezonde bloedvaten, betere cholesterolwaardes, diabetes type 2, darmgezondheid en mentale helderheid. Ook wordt er veel onderzoek gedaan naar koolhydraatarm in combinatie met ziekten, die steeds vaker een positieve uitkomst geven.

Mijn top 10 van vooroordelen op de vraag: Is koolhydraatarm eten ongezond?

1.     Mythe 1: We eten geen koolhydraten en we beperken fruit en groenten

Ten eerste eten we niet koolhydraatvrij en ten tweede bestaan er geen essentiële koolhydraten. We hebben essentiële vetzuren en essentiële eiwitten, maar er bestaat niet zoiets als een essentiële koolhydraat. We hebben ze dus gewoon niet nodig. Overigens eten we fruit, maar we kiezen voor fruit met minder koolhydraten, zoals bessen, aardbeien of frambozen. Maar we blijven weg van zeer suikerrijk fruit zoals mango, bananen en ananas.

De koolhydraten die we eten komen uit voedingsmiddelen bomvol voedingsstoffen. Zoals groenten, noten, eieren en zuivelproducten.

Lees ook: Vitaminetekort bij koolhydraatarm dieet: Is dit mogelijk en zo ja, hoe voorkom je dit

De groente-inname neemt voor de meeste mensen zelfs toe. We verwijderen de bewerkte koolhydraten uit onze voeding en vervangen ze met meer groenten, gezonde vetten en eiwitten.

Lees ook: Fruit en een koolhydraatarm dieet: Wat is koolhydraatarm fruit

2.     Mythe 2: We eten veel te veel vlees en eiwitten

Dit is echt een mythe. We eten voldoende eiwitten en niet teveel eiwitten. Ik pleit er zelfs voor om te eten in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Vermindering van koolhydraten, maar toevoeging van meer gezonde vetten en voldoende eiwitten. Dit bevat dus nooit een teveel aan vlees en eiwitten. Ook kiezen we voor onbewerkt vlees en vis en niet zoals zovelen denken voor bewerkte schnitzels en kibbeling.

Eieren staan ook veelvuldig op het menu. Angst voor eieren in combinatie met een te hoog cholesterol is allang achterhaald. Eiwitten zijn echter nodig voor essentiële aminozuren. Aminozuren behoren tot de belangrijkste bouwstenen van eiwitten; er zijn essentiële en niet-essentiële aminozuren. De essentiële halen we uit ons eten, omdat het menselijk lichaam deze aminozuren niet zelf kan aanmaken.

Lees ook: Hoeveel eiwitten per dag bij een koolhydraatarm dieet

3.     Mythe 2: Koolhydraatarm is niet gevarieerd

Juist omgekeerd. We eten volledig volwaardig. Wanneer je de koolhydraten uit je eetpatroon haalt, wat blijft er dan over? Al de rest. Een koolhydraatarm eetpatroon verwijdert juist alle rommel. Bewerkte en voorverpakte voeding, chips, koekjes, fastfood etc.

Kijk maar eens in deze lijst wat er allemaal mogelijk is: Eten zonder koolhydraten: koolhydraatarme voedingsmiddelen

4.     Mythe 4: Koolhydraatarm is niet bedoeld voor de lange termijn

Studies tonen voortdurend aan dat, zodra mensen starten met koolhydraatarm eten, ze dit ook blijven doen. Dat is onderdeel van het succes van zo'n manier van eten. Want als je eenmaal koolhydraatarm eet, wil je niet meer anders.

Je wordt je zo bewust van alle rommel die er in voedingsmiddelen kan zitten, dat je het wel laat die keuze te maken. Ook is er sprake van een grotere mentale weerbaarheid en wordt het afrekenen met emotie eten makkelijker. Om maar niet te spreken van de energie die je krijgt.

5.     Mythe 5: Je hebt koolhydraten nodig voor energie

Veel mensen geven juist aan, dat ze nog nooit zoveel energie hebben gehad. Koolhydraten en suikers maken moe. Vet is een veel duurzamere brandstof dan koolhydraten. We hebben niet voor niets 3 macronutriënten die dienen als energiebron (koolhydraten, eiwitten en vetten). Zodra we al onze opgeslagen koolhydraten (glycogeen) hebben verbruikt, schakelen we over naar de vetverbrandingsmodus. Dit wordt ook wel ketose genoemd.

We hebben een bijna onbeperkte hoeveelheid energie in onze vetopslag. Je zit niet langer vast in de suikerverslaving, met een schommelende bloedsuikerspiegel. En alle hongerdipjes en snaaibuien die daarbij horen.

Lees ook: Hoeveel vetten per dag bij een koolhydraatarm dieet

6.     Mythe 6: Koolhydraatarm is gewoon een hype, dat waait wel over

Mensen eten al duizenden generaties lang koolhydraatarm. Het is eigenlijk een hype dat we zo koolhydraatrijk zijn gaan eten en bang geworden zijn voor vet. Hele bevolkingsgroepen gedijen op koolhydraatarm. Het eerste boek werd in 1862 uitgegeven door William Banting en dr. Harvey, die gewichtsverlies voorgeschreven hadden door geen brood te eten, geen pasta, geen suiker, geen bier, geen zetmeel – alleen vlees, vis en groenten. Ook werd dit voorgeschreven voor wie diabetes type 2 had.

Lees ook: Alles over een koolhydraatarm en diabetes type 2 dieet

7.     Mythe 7: Al dat vet zorgt voor hart- en vaatziekten

Studie na studie, en zeer recentelijk nóg een studie, heeft ons herhaaldelijk laten zien dat het de koolhydraten in onze voeding zijn die de boosdoeners zijn. Die slechte cholesterol waardes creëert, slechte verhouding van triglyceriden veroorzaakt, zorgen voor insulineresistentie, ons risico op hartaandoeningen en diabetes type 2 verhoogt. En niet onbelangrijk ons orgaanvet (visceraal vet) laten toenemen.

Het eten van minder koolhydraten en meer gezonde vetten, vermindert juist elke afzonderlijke risicofactor. Door je koolhydraten te verminderen, verlaag je je triglyceriden (beste voorspeller van hartziekten), verlaag je de bloeddruk, verbeter je de HDL en verbeter je de omvang en het type LDL.

Lees ook: Hoog cholesterol en koolhydraatarm dieet

8.     Mythe 8: We eten niet genoeg vezels

We eten juist meer groenten. En wat dacht je van noten. Lijnzaad. Avocado. Kokos. Maar hoeveel vezels is genoeg? De mythe van het alleen kunnen verkrijgen van vezels uit volkoren brood is onjuist. Datzelfde geldt overigens ook voor jodium. Volkorenbrood wordt vrij vaak bewerkt en daarna worden de vezels en granen weer toegevoegd en vervolgens voorzien van vitamines. Ik haal liever mijn vezels uit onbewerkte voeding.

Lees ook: Supplementen bij koolhydraatarm dieet: De 10 beste supplementen die je kunt toevoegen

9.     Mythe 9: Ketose is gevaarlijk

In eerste instantie betekent koolhydraatarm niet, dat je de hele tijd in ketose zit. Maar hier heerst altijd een angst, het is ook een ‘eng' woord. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe je je slaap overleeft door niet te eten?

Je lichaam schakelt over op vetverbranding als alle glycogeenvoorraden zijn gebruikt en het vet gaat gebruiken als energie. Vet komt uit je vetcellen in je bloedbaan, deze vetzuren worden omgezet in ketonen die het lichaam en de hersenen voeden. Een heel natuurlijk gebruik van een andere energiebron dan het gebruik van koolhydraten. Ketose is heel anders dan ketoacidose. Ketoacidose is een aandoening die optreedt bij type 1-diabetici waarbij het niveau van ketonen in het lichaam niet kan worden gereguleerd. Het maakt het bloed zuur en kan dodelijk zijn. Voor gezonde mensen is ketose een hele natuurlijke toestand.

De reden dat vaak gesproken wordt van gevaarlijk en ongezond over ketose, is omdat het bepaalde bijwerkingen met zich mee kan brengen. Dit heeft echter niets met ongezond of gevaarlijk te maken.

Lees daarvoor zeker even dit artikel: De bijwerkingen van ketose

10.  Mythe 10: Onze hersenen hebben koolhydraten (glucose) als brandstof nodig

Niet waar. Ons brein kan van brandstof worden voorzien door zowel glucose als ketonen. Op deze manier hebben wij als mens, sinds mensenheugenis hongersnoden en periodes van vasten overleefd. De hersenen kunnen efficiënt op ketonen werken, sterker nog, dit is wat veel mensen zo'n mentale helderheid en continue concentratie geeft.

Een koolhydraatarm eetpatroon (of eerder een ketose dieet, waarbij er nog minder koolhydraten worden en nog veel meer vet) heeft een anti-epileptisch effect voor mensen met epilepsie. Ketose is ook een betere toestand herstel en herstel van neuronen, vermindering van aanvallen en preventie van de ziekte van Alzheimer. Als glucose door bepaalde delen van de hersenen wordt vereist, kan ons lichaam het produceren door middel van gluconeogenese. Gluconeogenese betekent letterlijk: het opnieuw geboren worden van glucose. In de gluconeogense kan de lever glucose maken uit eiwitten en vetten. Dit onder invloed van het hormoon cortisol uit de bijnierschors. De gluconeogenese maakt glucose wanneer er sprake is van schaarsheid aan glucose in de cellen, met name de cellen in het brein.

Dus is koolhydraatarm ongezond?

Door bovenstaande 10 vooroordelen op te sommen, ben je er hopelijk van overtuigd, dat koolhydraatarm eten gezond is en niet gevaarlijk. Zelf eet ik al meer dan 10 jaar koolhydraatarm en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben zo gezond als een vis, heb tonnen met energie, heb geen verstoorde relatie met eten meer en ik blijf keurig op gewicht.

Waarom zijn anderen van mening dat koolhydraatarm eten wel gevaarlijk is?

Omdat het berichten zijn die in ons geheugen staan gegrift. Koolhydraatarm eten is echt omdenken. Alles wat we ooit dachten te weten over gezonde voeding, zit inmiddels toch echt anders in elkaar. En veranderen is ook lastig. Zeker als je nog vastzit in de suikerverslaving.

Wat echter gevaarlijk is, is het eten van bewerkt voedsel en de vele suikers en geraffineerde koolhydraten.

koolhydraatarm dieet ongezond

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Carla
Door

Carla

op 7 November 2019

Hallo Linda Ik ben het helemaal eens met wat je hier boven schrijft. Ik eet nu ook ongeveer 2 jaar koolhydraat arm ,12 kg mee afgevallen,voel me top, heb super veel energie, ben hartstikke gezond,maar krijg ook altijd deze vooroordelen te horen.....heel vermoeiend, maar het zit er bij de meeste mensen zo ingestampt ........roepen ook direct “ oh ik kan niet zonder brood” dat hoeft dus ook niet( heerlijk dat courgette brood.) .dat het bewijs anders is zien of willen ze niet zien. Maar ik wil dus zeggen ...ik ben een groot fan van koolhydraatarm.....?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 7 November 2019

Yessss, heel fijn te lezen en je bent super bezig. Vooral lekker doen waar jij je goed bij voelt en volg je eigen pad.

Marja
Door

Marja

op 1 December 2019

Ik ben nu bijna twee weken bezig met koolhydraat arm eten en voel me inderdaad veel beter. Wat ik vooral fijn vind is dat de lekkere trek verdwijnt. Ik hunkerde s avonds vaak naar chips, chocola of koek en nadat ik me een dag keurig had ingehouden ging ik voor de bijl. Maar nu taal ik er helemaal niet meer naar. Dat maakt het gevecht veel makkelijker. Ik vind de recepten van Linda bijna allemaal lekker (ik heb het alleen niet zo op garnalen :(). Wat ik me wel afvraag is hoe lang mag je koolhydraat arm eten. Zit daar een limiet aan en moet je op gegeven moment naar koolhydraat beperkt eten?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 3 December 2019

Hoi Marja, dank je wel voor het delen van dit bericht. Wat fijn dat je je al beter voelt. En eigenlijk mag en kan je altijd koolhydraatarm blijven eten. Daar zit geen limiet aan. Wel kan je overwegen op een gegeven moment weer wat goede koolhydraten toe te voegen. Maar daar moet je je wel goed bij blijven voelen.

therry
Door

therry

op 9 December 2019

zijn er ook mensen in de groep die ervoor gekozen hebben om koolhydraat beperkt te gaan doen?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 9 December 2019

Jazeker, steeds meer mensen kiezen voor koolhydraatbeperkt omdat het wat minder strikt is. Ook voor wie gezonder wil gaan eten en een paar kilo wil afvallen is koolhydraatbeperkt ook een geweldige weg.

Annie
Door

Annie

op 9 June 2020

Haai Linda, Wat klinkt dit ontzettend inspirerend, zeg. Dank je wel! Ik sta aan het begin en ben op het idee gekomen om koolhydraatarm te gaan eten door het lezen van Het glutengevaar van Dr. Pelmutter. Ken je dat boek ook? Jouw vehaal komt geheel overeen met de wetenschappelijke info uit dit boek van deze Amerikaanse dokter. Hij raadt ook diverse supplementen aan. Vind jij dat ook aan te raden? Bvd en groetjes, Een enthousiaste Annie

Annie
Door

Annie

op 9 June 2020

Haai Linda, Wat klinkt dit ontzettend inspirerend, zeg. Dank je wel! Ik sta aan het begin en ben op het idee gekomen om koolhydraatarm te gaan eten door het lezen van Het glutengevaar van Dr. Pelmutter. Ken je dat boek ook? Jouw vehaal komt geheel overeen met de wetenschappelijke info uit dit boek van deze Amerikaanse dokter. Hij raadt ook diverse supplementen aan. Vind jij dat ook aan te raden? Bvd en groetjes, Een enthousiaste Annie

Linda Nordholt
Antoinette de Laat
Door

Antoinette de Laat

op 23 November 2020

Hallo Linda, Dit artikel versterkt mijn gevoel om door te gaan. De weekmenu's geven me houvast. Ik ben me bewust geworden dat deze levenswijze voor het leven is en geen dieet. En wil ook niet meer terug naar mijn oude levenswijze. Ik voel me goed. Ben in 8 maanden 13 kilo kwijt. Niet door minder te eten maar gezonder te eten en de menu's te volgen. Het hongergevoel s'avonds is er nog steeds. Neem wat kleins. Ben van maat XL naar M gegaan. Door de variatie aan maaltijden geniet ik veel meer van eten. Het is elke week weer een feestje. Door het volgen van de weekmenu's heb ik zo goed als geen darmklachten meer gehad door mijn gluten intolerantie. Dankjewel Linda

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 25 November 2020

Wauw wauw wauw, wat een geweldig bericht dit! En wat ben ik blij voor je. 13 kilo?! Dat is echt een topresultaat. Dank je wel dat je dit deelt en ga zo door zou ik zeggen. Want ook geen darmklachten meer is zo'n verademing. Liefs Linda

Simone Van Leeuwen
Door

Simone Van Leeuwen

op 28 December 2020

Ik wil vooral reageren op jouw uitleg over de zogenaamde gevaren van koolhydraatarm. Ik ben hier nu sinds augustus mee bezig via Keer Diabetes Om en met een fantastisch resultaat al. Van mijn medicatie af. Cholesterol omlaag. Enz. Waarom ik dit schrijf is dat ik bij de diabetes verpleegkundige ook die zelfde dreiging hoorde over de gevaren. Daar ben ik weg gegaan omdat ik positief begeleid wil worden. Hoe bereik je de artsen, verpleegkundigen en diëtisten met nieuwe inzichten is mijn vraag.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 4 January 2021

Hoi Simone, wat een heerlijk positief verhaal en mijn oprechte complimenten. Ik hoop met mijn blog en weekmenu's mensen te inspireren en zelf te laten kiezen voor de leefstijl die ze willen. Er zijn inmiddels zoveel mooie positieve ervaringen, zoals die van jou, en het enige wat je kunt is een goed voorbeeld stellen. Te kiezen voor jezelf en anderen niet proberen te overtuigen. Jij hebt laten zien dat dit een goed pad is, waarmee je je gezondheid hebt teruggewonnen. Er is al een kentering gaande, maar verandering heeft tijd nodig. Dat gaat komen hoor!

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies