E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Hoeveel vetten per dag?

Hoeveel vetten per dag?
12 november 2015 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon
Hoeveel vetten per dag - Slank met Linda

In mijn blog ‘Van vetten wordt je vet…toch?’ heb ik je hoop ik duidelijk gemaakt dat je van zowel onverzadigde als verzadigde vetten toch echt niet dik wordt. Echter wel van vet in koekjes, chips etc. Het gaat hier namelijk vaak om de ongezonde verzadigde vetten en de meest schadelijke vetten: de transvetten.

De goede gezonde vetten heb je daarentegen hard nodig. Denk aan noten, vis, olijfolie, kokosolie, eieren. En je kunt hier zeker ook royaal mee zijn.

Maar hoeveel vetten per dag heb je nu nodig?

In dit blog vertel ik je meer over hoeveel vetten je per dag zou moeten eten.

Ik ga hierbij met name in op de hoeveelheid vetten je per dag moet eten als je je koolhydraatinname gaat verminderen om af te vallen. In mijn blog ‘Hoeveel koolhydraten per dag’ heb ik stil gestaan bij de hoeveelheid koolhydraten die je per dag kunt eten om af te vallen. Ook heb ik aangegeven dat als je een koolhydraatarm dieet gaat volgen, of in ieder geval jouw koolhydraatinname wilt beperken om af te vallen, je wel voldoende eiwitten en gezonde vetten moet gaat toevoegen. Er bestaat snel het gevaar dat je anders te weinig gaat eten en jouw lichaam in een spaarstand terecht komt. Je eet dan te weinig calorieën.

Ik ga hier uit van een gemiddelde calorie inname (energiebehoefte) van de 1500 per dag. En 1 gram vet levert 9 kcal. De hoeveelheden verschillen uiteraard per persoon, maar om je een kleine indruk te geven van hoe het eruit kan komen te zien, hierbij wat inzichten.

Richtlijn 1: 20-50 gram koolhydraten per dag

Bij deze richtlijn mag je vetinname op wel 45% van je totale energiebehoefte zitten. Dit betekent gemiddeld een vetinname van 65-95 gram per dag.

Richtlijn 2: 50-100 gram koolhydraten per dag

Bij deze richtlijn mag je vetinname op wel 30% van je totale energiebehoefte zitten. Dit betekent gemiddeld een vetinname van 50-80 gram per dag.

Richtlijn 3: 100-150 gram koolhydraten per dag

Bij deze richtlijn mag je vetinname op wel 30% van je totale energiebehoefte zitten. Dit betekent gemiddeld een vetinname van 50-80 gram per dag.

Bovengenoemde waardes zijn gemiddelden en kunnen per persoon verschillen. En het draait allemaal om de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten in jouw eetpatroon om op een gezonde en verantwoorde manier af te vallen. Hoe dit werkt? Lees mijn blog over hoeveel calorieën per daghoeveel eiwitten per daghoeveel koolhydraten per dag?

Wil je direct aan de slag met de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten? Download mijn gratis weekmenu.

Comments (15)

  1. Jeanette 5 maanden geleden

    Reken je de vetten uit bv brood, crackers, rijst, haver wat je per dag eet ook erbij, dus naast je inname van bv ghee of kokosolie?

    • Auteur
      Linda Nordholt 5 maanden geleden

      Ja, alle vetten tellen mee!

      • Jeanette 5 maanden geleden

        Pfftt dat wordt etiketten nakijken en uitrekenen, ! maar dankjewel voor de reactie,

        Groetjes Jeanette

  2. Carol v B 5 maanden geleden

    Pffff… ik vind het echt moeilijk.
    Ik ben 1.68 en weeg 95 omdat ik weer aan begin te komen na een maagverkleining, dat is op zich al frustrerend genoeg, maar goed, we pakken doooooorrrrr dus vandaar dat ik bij jou terecht ben gekomen ;). Koolhydraatbeperkt lijkt mij het beste, omdat ik best flinke porties op kan, helaas. Ik heb berekend dat ik het volgende aan moet houden,
    Te consumeren calorieen : 1695
    Vetinname : 130 gr (?????!!!! dit lijkt mij heel erg veel)
    Netto Koolhydraten : 50/100
    Eiwitten : 82 gr.

    Is die vettinname niet veel te veel?
    Ik sport niet, wandel wel een uur per dag met mijn teckel.
    Ik ben nu 2 weken bezig maar heb eerder het gevoel dat ik aan kom, ipv, afval…
    Kortom ik ben de wanhoop nabij.
    Natuurlijk zou ik graag bij de groep aan willen sluiten als ik het gevoel heb dat ik nu de juiste weg bewandel….
    M.v.g.
    Carol

  3. Daan 7 maanden geleden

    Ik sport behoorlijk veel (5x per week) maar heb wel zittend werk. Ben lang (1.90) en weeg 85 kilo. Heb uitgerekend dat ik ongeveer 2400 calorieën moet eten om verantwoord af te vallen (500cal onder behoefte). Kun je dan bovenstaand verhaal gewoon extrapoleren van 1500 naar 2400 calorieën Als je dan volgens bovenstaand verhaal (20% KH) een beetje omrekent kom je al snel op 200 gram vet. Is dat gezond?

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Oei Daan, ik weet niet precies hoe je die omrekening hebt gedaan. En hoeveel koolhydraten je als uitgangspunt neemt. Het kan kloppen overigens die 200 gram. Als jij koolhydraatarm eet, dan dien je juist meer vetten en eiwitten te eten zodat je aan je caloriebehoefte komt. Je sport veel, dus je kunt ook je eiwitinname wat ophogen en je vetten wat verlagen. Kies ook voornamelijk voor de gezonde vetten zoals avocado, noten, vette vis, volle yoghurt/ kwark, olijfolie, kokosolie. Zeker niet ongezond hoor. Ga je meer koolhydraten eten (bij koolhydraatbeperkt bijvoorbeeld) dan zou ik de vetten zeker verminderen.

  4. Sonaya 2 jaar geleden

    Hoe kunnen Richtlijn 2 ÷ 3 hetzelfde zijn qua vet-inname? Klopt dit wel?

    Gr. Sonaya

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Dank voor je reactie. Ja dit kan hoor. De waardes van de eiwitten en koolhydraten zijn alleen anders. De vetinname kan bij beide richtlijnen hetzelfde zijn.

  5. Bassie Stent 2 jaar geleden

    Leuke blog,
    Ik vind het zelf ook altijd lastig om goed met vetten om te gaan. Daarom probeer ik de frikandellen te laten staan en toch te gaan voor de ietwat gezondere kaassoufflé
    Groetjes Bassie

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Uhm, dan zou ik zelf voor een frikandel kiezen hoor. Daar zitten toch echt minder kh in dan een kaassouffle:)

  6. Laurien 3 jaar geleden

    Een leuke blog! Wat betreft de verzadigde vetten ook leuk om de volgende blog eens te lezen: https://authoritynutrition.com/saturated-fat-good-or-bad/

    Daarnaast is het zeer ongezond om in onverzadigde vetten/olien te bakken. Deze vetten oxideren snel en worden daardoor kankerverwekkend. De beste vorm van vet om in te bakken is verzadigd vet. Kokosolie is de beste soort olie om eten in te bakken, vooral op hogere temperaturen. Je moet overigens wel de juiste kokosolie hebben, bijvoorbeeld: https://nl.klezzer.com/8710267730306/ (Extra vierge is daarbij het toverwoord).

    Misschien ook een leuk idee om eens iets meer informatie te geven over cholesterol. Iets wat veel mensen niet weten is dat LDL-P (Particle size) de voornaamste indicator is van hart en vaatziektes. Ook belangrijk om te weten is dat LDL-P niet wordt gemeten bij een standaard cholestorol test. Aan een cholesterol zelftest heb je dus vrij weinig.

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Laurien, bedankt voor deze aanvulling en tips. Groetjes Linda

  7. J.J 3 jaar geleden

    Kokosolie is voor het grootste gedeelte verzadigd vet en behoort dus niet tot de gezonde vetten!

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Je hebt gelijk dat kokosolie, net als roomboter, een verzadigd vet is. Maar dit maakt het nog niet ongezond. Kokosolie is geen gewoon verzadigd vet, maar een zogenaamd middellange keten vetzuur (MCT genoemd). Deze vetten zijn gemakkelijk te verteren en worden in ons lichaam aangewend voor onze energievoorziening en niet voor eventuele vetopslag. Verzadigde vetten als kokosolie en roomboter zijn eerlijke, onbewerkte voedingsmiddelen waar onze gezondheid wel degelijk baat bij heeft. Het gaat te ver het hier helemaal uit te leggen hoe het precies zit en uiteraard kiezen voor afwisseling met olijfolie en andere vetten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*