E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm eten: door de bomen het bos weer zien

Koolhydraatarm eten: door de bomen het bos weer zien
31 augustus 2016 Linda Nordholt
In Afvallen, Koolhydraatarm Dieet
Koolhydraatarm eten - Slank met Linda

Denk je echt dat ik jaren geleden, toen ik voor het eerst hoorde van de term koolhydraatarm eten, ik wist waar ik moest beginnen? Ik had geen flauw benul van wat koolhydraten nou eigenlijk zijn. Laat staan waar ze in zaten en waar niet. Inmiddels heb ik daar een lijst van samengesteld ‘Eten zonder koolhydraten’.

Hoewel ik veel bezig was met afvallen, diëten, calorieën tellen, klonk koolhydraatarm wel aantrekkelijk. Een andere manier van afvallen dan calorieën tellen of minder snoepen en jezelf naar de sportschool slepen. Maar ja, waar moest ik beginnen. Uiteraard met mezelf in te lezen. Wat destijds een hype leek, blijkt koolhydraatarm toch echt wel de manier te zijn om naast afvallen, gezond te zijn en blijven. Ik heb er niet voor niets een visie over ontwikkeld 🙂 en draag ik dit uit vanuit mijn eigen kennis en ervaring.

Maar Google maar eens op de term koolhydraatarm. Je vind er vele termen zoals low carb, eiwitdieet, suikervrij dieet, hoog vet dieet. Je vind dan vervolgens zo ontzettend veel verhalen, meningen, manier om koolhydraatarm te eten en welke methode de beste is of niet. Ik zal proberen je een klein beetje op weg te helpen. Want er bestaat niet 1 manier van koolhydraatarm eten. Wel zijn allen het over een paar basisprincipes eens.

De basisprincipes van koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten betekent dat je minder koolhydraten eet, maar meer eiwitten en gezonde vetten. Het belangrijkste is dat je suikers en zetmeel beperkt. Wanneer je dit principe toepast, creëer je een stabiele bloedsuikerspiegel en de niveaus van het vetopslaghormoon insuline zullen dalen. De vetverbranding wordt verhoogd, je ervaart geen honger en al snel zul je meer energie ervaren.

Een basisoverzicht geven van wat je dan wel en niet mag en kunt eten, wordt al wat moeilijker. Want daar zitten al snel de verschillen. Verschillen die je vind in de hoeveelheid koolhydraten die je per dag kunt eten (sommige vormen zijn heel strikt, sommige minder strikt) als de visie erachter. Sommige koolhydraatarme diëten laten wel zuivel toe, andere niet. En sommigen laten granen toe en anderen weer niet. Maar in de basis komt het hier op neer:

Wat eet je wel?

  • Veel groenten
  • Voeding met gezonde vetten zoals noten en zaden, vis, olie en vetten, avocado en eieren
  • Voldoende eiwitten, zoals eieren, vlees, vis

Wat eet je niet?

  • Ontbijtgranen als gesuikerde muesli en cruesli
  • Ontbijtkoeken, koeken, mueslirepen
  • Koekjes, chips, zoutjes etc.
  • Fastfood
  • Kant-en-klaarmaaltijden
  • Alles uit pakjes en zakjes zoals soepen, sauzen, ovenschotels etc.
  • Gepaneerd, gefrituurd, bewerkt voedsel
  • Frisdranken, vruchtensappen

Maar zoals ik al zei, de verschillen tussen diverse koolhydraten zijn er ook. Om je daarin een beetje wegwijs te maken, bespreek ik hierbij in mijn ogen de belangrijkste omdat je zo de verschillen goed kunt zien:

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij voornamelijk vetten gegeten worden en weinig eiwitten en koolhydraten. Het klassieke ketogeen dieet bestaat voor 80% uit vetten en 20% uit eiwitten en koolhydraten. In de beginfase is het mogelijk dat de verhouding 90% en 10% is. Het doel hiervan is om het lichaam zo snel mogelijk in ketose, optimale staat van vetverbranding, te krijgen.

Bij het ketogeen dieet is dus de inname van koolhydraten tot maximaal 20 gram per dag. In sommige diëten wordt zuivel en granen helemaal afgeraden omdat dit het afvallen kan vertragen. Dus ook binnen dit ketogeen dieet vind je verschillen. Het principe is wel: tot maximaal 20 gram koolhydraten per dag en de rest haal je uit vetten en minimum aan eiwitten.

‘Normaal’ koolhydraatarm dieet

Ik noem het even het normale koolhydraatarme dieet, omdat je deze toch vaak tegenkomt en ik deze zelf ook toepas. Je hebt hierin echter verschillende gradaties van koolhydraatbeperking. Het strikte koolhydraatarme dieet beperkt zich tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag en het minder strikte (ook wel koolhydraatbeperkt) gaat uit van maximaal 100 gram koolhydraten per dag. Des te minder koolhydraten je eet, des te meer eiwitten en vetten je eet. Eet je tot maximaal 100 gram koolhydraten per dag ook dan kies je alleen voor gezonde koolhydraten en laat je alle slechte koolhydraten staan. Ook hierbij geldt weer, sommigen laten zuivel toe en sommigen raden het af. En sommige staan bijvoorbeeld wel (koolhydraatarm) brood toe en sommige verbieden granen helemaal.

Paleo dieet

Het paleo dieet kijkt eigenlijk helemaal niet naar hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten per dag. Maar in feite komt het wel daarop neer, althans in mijn ogen. Het Paleo dieet is gebaseerd op het eten zoals onze voorouders dat bedoeld hebben. Terug naar de oertijd zeg maar. Paleo wordt ook meer ingezet als manier van leven dan om af te vallen. Alhoewel dit laatste wel kan gebeuren, omdat je toch je koolhydraatinname beperkt. Paleo is wel heel strikt voor wat betreft graan en zuivel: niet. Er wordt niet gesproken over maximum in koolhydraten en de hoeveelheid eiwitten en vetten. Alleen de Paleo leer geldt: eet alleen voeding zoals de natuur en onze voorouders het bedoeld hebben (even kort door de bocht gezegd).

Mijn visie op koolhydraatarm eten

Geen mens is hetzelfde en dus ook geen enkel lichaam. Het belangrijkste is dat je doet wat voor jou het beste werkt. Ik ben echter door schade en schande wijs geworden dat uitersten niet werken. Uiteraard zijn slechte koolhydraten en suikers niet goed voor je en daarvan vind ik ook: vermijden. Maar om geheel zuivel en granen te vermijden gaat ver. Ook hiervoor geldt, ben je glutenintolerant en lactoseintolerant, dan zijn zuivel en granen uit den boze. Dat geeft je lichaam vanzelf aan.

In mijn visie heeft afvallen en gezond eten alles te maken met het eten in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Wat ik namelijk vaak fout zie gaan is dat er vaak gestart wordt met minder koolhydraten eten. Maar dat dan vergeten wordt voldoende eiwitten en vetten toe te voegen. Des te minder koolhydraten je eet, des te meer eiwitten en vetten je toevoegt. Ongeacht welke methode. Wel dienen de eiwitten en vetten in mijn ogen altijd meer te zijn dan de koolhydraten. Het draait dus allemaal om balans en niet om uitersten.

Comments (2)

  1. Claudia 3 jaar geleden

    Goedemorgen.
    Allereerst complimenten voor de site.
    Vraagje, ik ben nu een week bezig de koolhydraten achterwegen te laten maar ben 2 ons aangekomen. Moet er wel bij zeggen dat ik 3x per week intensief sport (cardio + krachttraining).
    Mijn dag ziet er zo uit:
    ontbijt: 1 eiwit shake
    tussendoor: 3 a 4 blokjes kaas
    lunch: 2 sneetjes koolhydraatarm brood rijkelijk belegd met sla, kaas, ham, eitje of goed gevulde salade met kip / vis
    tussendoor: hard gekookt ei
    diner: wok groente met kip / vis of goed gevulde salade met kip / vis
    Daarnaast drink ik ongeveer 3 liter water
    Zou graag 10 kg willen afvallen.
    Wat zou de reden kunnen zijn dat ik niet afval?
    Wat zou de

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Claudia, dat is heel lastig voor mij om zo te beoordelen. Dan zou ik meer van je moeten weten en samen met jou een voedingsdagboek bij moeten houden om tot de kern te kunnen komen. Het kan zijn dat je te weinig eet, of dat de balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten niet goed is. Dat zou ik in een persoonlijk traject met je moeten achterhalen. Zou je dit graag willen dan mag je me altijd mailen naar info@slankmetlinda.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*