arrow_drop_up arrow_drop_down
Schijf van vijf? Niet meer voor mij
16 januari 2014 

Schijf van vijf? Niet meer voor mij

Als ik vertel dat ik geen koolhydraten meer eet, waaronder brood, geen aardappels, pasta en rijst en de ontbijtkoeken, crackers, sultana's en optimel uit mijn leven heb gebannen, krijg ik vaak verontwaardigde blikken. En dat snap ik maar al te goed. En ik zal ook nooit iemand mijn eetpatroon opleggen, want belangrijker vind ik dat iemand een eetpatroon heeft dat past binnen de gezondheidswensen, huidig eetpatroon en mogelijkheden.

Van iemand die momenteel ongezond eet en leeft, verwacht ik echt niet ineens een ommekeer naar een eetpatroon wat voor zo'n persoon ‘niet normaal' lijkt. Maar weet, een gezond eetpatroon kan zoveel voor je betekenen.

Schijf van Vijf is achterhaald

Ongeveer 5 jaar geleden at ik volledig volgens de schijf van vijf, opgesteld door het Voedingscentrum. Veel brood, aardappelen, pasta, rijst. Ik lette met name op de hoeveelheid calorieën die ik at. Ik telde ze en lette ook op de calorieën op de producten. Ik was ‘bang' voor vet en at alles mager en light. Dit had ik mijzelf zo aangeleerd met de kennis over en ervaring met voeding die ik toen had. Ik dacht serieus gezond bezig te zijn met mijn ontbijtkoek met minder suiker, optimel yoghurt, volkoren pasta.

Van Schijf van Vijf naar koolhydraatarm

Inmiddels heb ik een ander eetpatroon. Namelijk een koolhydraatarm eetpatroon. Vergelijk dit maar eens:

koolhydraatarm

Eerlijk is eerlijk: Ik had inmiddels de koekjes bij de koffie al wel opgegeven en kon het door de week keurig aan doen. Ik had een eetpatroon wat ik ‘wel aankon'. Maar……. Ik had de hele dag honger, had weinig energie en 's avonds kon ik niet stoppen met denken aan ‘wat lekkers'. Met etentjes of onverwachte lunches had ik moeite met kiezen. Waar zitten de minste calorieën in? En waar het minste vet? Je snapt, ook de kilootjes kwamen er langzaam aan bij.

Kortom, ik had het moeilijk! Dit moest anders……

Mijn verandering

Ik ben inmiddels aardig wat kilootjes kwijt, ik heb nooit meer honger, heb meer energie dan ooit en het belangrijkste: ik blijf op gewicht. En ik ben nooit meer op dieet. Ook ik heb af en toe momenten waarop ik mezelf weer wat ‘suikers' en alcohol gun, en ja, dat ik wat aankom. Maar het kost me inmiddels geen enkele moeite meer om na zo'n moment (weekend, feestje, vakantie) weer in het gareel te gaan en weer gezond te eten. Een eetpatroon volgens de 80/20 regel. En dat zonder calorieën te tellen, veel meer gezonde vetten te eten, te kiezen voor de goede koolhydraten en voldoende eiwitten toe te voegen.

Mijn breekpunt

Ik had een ‘omslagpunt': Het moment waarop ik besefte dat ik geen honger meer had en er zelfs momenten waren waarop ik niet aan eten dacht. Ik wilde niet meer anders. Dat ik daarbij tevens aansloot bij een opkomende wending in hoe we in Nederland tegen een gezond eetpatroon aankijken, was mij nog niet bekend.

Maar hoe ben ik nou gekomen vanuit de eens zo vertrouwde Schijf van Vijf, naar een koolhydraatarm dieet dat er niet meer op lijkt? En dat dat zorgt voor het verdwijnen van alle klachten, me meer energie geeft en ik op gewicht blijf?

Dat wil ik graag met je delen. Ben je benieuwd? Lees het in dit blog waarin ook de verschillen tussen mijn vroegere voedingspatroon en huidige voedingspatroon toelicht: Weet wat je eet en hoe je eet

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Nel
Door

Nel

op 10 August 2015

Beste Linda, Staan in het 365 koolhydraatarme recepten boek, ook vegetarische recepten? Vriendelijke groet, Nel Blenk

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 24 August 2015

Hallo Nel, in het boek staan ook groenterecepten en wat vegetarische recepten. Maar het grootste gedeelte is wel met vis en/ of vlees.

Bart
Door

Bart

op 3 July 2018

Magere kipfilet, ontbijtkoek met minder suiker, achterham en kant en klare tomatensaus staan allemaal niet in de schijf van vijf. Dus waarom beweert u: "(...) at ik volledig volgens de schijf van vijf (...)"?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 26 July 2018

Het artikel is gedateerd en de Schijf van Vijf is inmiddels op vele fronten aangepast. Kip staat er nog steeds in en dat is goed. Ze raden echter nog steeds aan 3 keer per week wat 'groots' te eten en 2 keer per dag wat 'kleins' (waaronder een ontbijtkoek of ijsje of koekje).

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies