E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Weet wat je eet en hoe je eet

Weet wat je eet en hoe je eet
27 januari 2014 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon

In mijn blog ‘Schijf van vijf: niet meer voor mij’ heb ik mijn ‘oude’ eetpatroon en mijn ‘nieuwe’ eetpatroon laten zien. Mijn oude eetpatroon staat symbool voor ons moderne Westerse voedingspatroon: veel brood, aardappelen, pasta en rijst. Veel zuivel en pakjes en zakjes (kant en klaar sauzen en mixen). Calorieën tellen en vetarm eten (veel magere en light producten).

In mijn nieuwe huidige eetpatroon eet ik geen aardappels, pasta, en rijst meer. Ben ik zeer matig met brood en zuivel. Ik tel geen calorieën meer en eet niet meer uit pakjes en zakjes.

Waarom?

Als je wilt afvallen, geen honger meer wilt hebben en vooral je lichaam wilt voeden, is het niet alleen belangrijk wat je eet, maar vooral hoe je eet en hiervoor de verhouding tussen de koolhydraten, vetten en eiwitten (voedingswaarden) in de gaten te houden. Dan snap je ook waarom je beter met mate aardappelen, pasta’s en rijst kunt eten.

Voedingsstoffen

Er zijn zo’n 50 voedingsstoffen, dus stoffen die in voeding voorkomen, bekend die nodig zijn voor alle levensprocessen: eiwitten (aminozuren), vetten, koolhydraten (zetmeel en suikers) en een groot aantal vitamines en mineralen. Het lichaam kan deze stoffen niet, of in onvoldoende mate zelf maken en daarom moeten we ze uit ons eten halen. Andere benodigde bestanddelen in het voedsel zijn vezels en water. Op alle etiketten vind je voedingswaardetabellen waarop deze voedingsstoffen vermeld staan. Zie hier een voorbeeld:

Voedingswaardetabel - Slank met Linda

Eiwitten, vetten en koolhydraten zijn de brandstof voor het lichaam. Maar wat zijn nu deze voedingsstoffen en wat betekenen ze?

  1. De eiwitten worden de bouwstenen van ons lichaam genoemd, die we nodig hebben om te groeien of weefsels te herstellen/ op te bouwen. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis, eieren en zuivel. Plantaardige eiwitten in een aantal groentesoorten, granen, zaden, noten, gedroogd fruit en peulvruchten.
  2. De vetten hebben een slechte reputatie maar de ene soort is beter voor onze gezondheid dan de andere en we hebben ze nodig, zowel plantaardige als dierlijke. De slechte zoals verzadigde vetten en transvetten (denk aan koek, chips) zijn niet goed voor je. Onverzadigde vetten zijn echter juist heel erg gezond. Deze vetten vind je bijvoorbeeld in noten en avocado’s, olijfolie en kokosolie.
  3. De koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers van het lichaam. Het is een verzamelnaam voor zetmeel en alle suikers. Koolhydraten zitten in fruit, groente, maar ook in snoep, chips en gebak. Maar vergeet ook niet de granen in brood, pasta en rijst.

Goede verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten

Als je ons moderne Westerse eetpatroon bekijkt, en deze naast mijn huidige eetpatroon legt, zie je de verschillen in verhouding:

Afbeelding 12

In mijn ‘Slank met Linda eetpatroon’ eet ik meer eiwitten, minder koolhydraten en meer vetten. Je ziet dus dat wij eigenlijk veel te veel koolhydraten eten. Lees suiker! En die zitten dus ook in brood, pasta, rijst en aardappelen, de voeding die wij het meeste eten. Daarnaast eten we te weinig eiwitten en zijn we zeer matig met (gezond) vet.

Conclusie gezond eetpatroon

Om af te vallen en gezond(er) te eten, is het belangrijk je lichaam te voeden en geen eten te eten voor ‘maagvulling’. Dit doe je door de samenstelling van de voedingswaarden te veranderen. En dat kan door het weglaten van bepaalde voeding, zoals brood, aardappelen, pasta’s en rijst, maar door toevoeging van andere voeding zoals noten, avocado, eieren, groenten, vlees, vis en fruit. Eet anders, niet minder!

Comments (8)

  1. Netha 3 jaar geleden

    Herkenbaar wat hier boven staat vermeld en ben ook 25 kilo kwijt in 8 maanden. ..ik moet er nog een paar…maar mijn vraag aan linda is af en toe heb ik zin in een pasta …hoe zit het met volkorenpasta…pas het wel in deze leefstijl. …ik heb trouwens heel veel aan je site…interessante en steeds boeiend. Dankje wel

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Bedankt voor het compliment:) Er is niks mis met een keer volkorenpasta of speltpasta of zilvervliesrijst. Gewoon doen hoor. Let verder op de dag iets meer op je koolhydraten en een pasta is helemaal goed.

  2. Barend 4 jaar geleden

    Begonnen met weinig calorieen, niet meer snoepen, en vooral geen suikers meer, toen flink afgevallen.
    Later overgestapt op langzame koolhydraten eetpatroon zoals peulvruchten en nagenoeg geen fruit meer (dat was moeilijk, zeker als tussendoortje miste ik dat) en nu 29 kg afgevallen in 8 maanden tijd. Wel flink gaan sporten, en wat het beangrijkste was:
    de mindsetting! besef, ongooien van je eetpatroon, sporten weer oppakken, en gezond eten.
    Nu gewichtverlies geheel onder controle.
    De mindsetting die je maakt is volgens mij het belangrijkste omdat dit de drive is van alles. Gezond eten kun je snel leren, er voldoende informatie beschikbaar op internet en mede-gezondeters. Hierin eigen weg zoeken, wat is prettig en werkbaar voor je.
    TOen in begon met afvallen, na de midsetting dus, gekeken naar de valkuilen van anderen. Extreme voedingspatronen hou je niet vol, wel gematigde patronen en deels gebaseerd op je eigen behoefte.
    Drink nog steeds mijn whisky, biertje en wijntje, maar hou er rekening mee later. Dus na een “zondig” weekend met drankjes, dagen geen drank om tecompenseren en voor mij maakt dit geheel dat het werkbaar en leuki blijft.
    Etreme shakes dieeten hou je niet vol omdat het niet lekker is en te veel afwijkt van je natuurlijk opgeboude patroon. Ik deed dit, een klein beetje eigen patroon en een groot deel nieuw pratoon. Later lasik ergens dat dit het 20/80 principe was. 20 procent niet veranderen (zo blijft het leuk), 80 procent wel veranderen. Wordt na een paar maanden ook leuk.
    Voel me happier, energieker, vrolijker, gezonder, sterker……

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Barend, wat een leuk bericht zeg. Dank je voor het delen en natuurlijk mijn complimenten voor je! Groeten Linda

  3. loes 4 jaar geleden

    Hallo Linda,
    eet je ook wel gewoon fruit, hoe vaak en welke ?
    Groetje Loes

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Loes, maar natuurlijk eet ik fruit. Ik ben gek op bananen die eet ik het meest. Ik weet dat hier veel suikers in zitten, maar ik eet ze om de dag. Verder eet ik bessen door de yoghurt, kiwi, mango, mandarijnen en aardbeien. Eigenlijk alles wel wat voorhanden is. Ik eet vaak 1 tot 2 stuks per dag.

  4. Thea 't Hart 5 jaar geleden

    Linda, Bedankt voor al je goede tips! Ik ben 80 en moet erg op m’n gewicht letten, en lees je nieuwsbrief met aandacht. Koolhydraten verminder ik al drastisch, en verlies inderdaad gewicht!
    Thea ’t Hart

    • Auteur
      Linda 5 jaar geleden

      Hallo Thea, wat fijn dat ik je met mijn tips op weg kan helpen. Nooit te oud om gezond te eten toch? Dank voor je reacties.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*