arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juli 2014 

Waar zitten koolhydraten in?

Vaak krijg ik de vraag waar zitten koolhydraten in en waar zitten weinig koolhydraten in. Inmiddels worden koolhydraten bestempeld als de boosdoeners van ons overgewicht. En niet het vet zoals vroeger vaak werd beweerd. Sinds ik een koolhydraatarm dieet volg, merk ik ook dat ik veel beter op gewicht blijf. En me veel fitter en energieker voel.

Ik kan me dus voorstellen dat jij je ook afvraagt waar allemaal koolhydraten in zitten. Daarom hierbij een opsomming.

Waar zitten koolhydraten in?

Dranken

Hiertoe behoren alle frisdranken die niet “light” zijn. Denk aan: fruitsappen, vruchtensappen en fruitsiropen die je moet verdunnen. Ook gezoete zuiveldrankjes zoals Chocomelk en Yogidrink zijn extreem koolhydraatrijke drankjes. Net als alle frisdranken. Allemaal vermijden. Alcoholische drankjes (wijn, bier e.a.) zijn ook koolhydraatrijk. Droge wijnen bevatten echter veel minder koolhydraten dan zoete wijnen.

Lees ook: Alcohol en een koolhydraatarm dieet

Gedestilleerde sterke dranken (whisky, wodka, rum, tequila e.a.) bevatten geen koolhydraten meer omdat deze verdwijnen tijdens het fermentatieproces. Een glaasje alcohol op zijn tijd is echt geen schande. Behalve als je echt nog bezig bent met afvallen: niet doen.

Suiker, stropen en siropen

Alle suikers en siropen staan bol van de koolhydraten. Witte kristalsuiker basterdsuiker en poedersuiker. Maar ook suikerstroop, tarwestroop, rijststroop, maïsstroop, agavesiroop en ahornsiroop. Ook honing is één en al koolhydraat.

Maar er is nog wel verschil in echt ongezond en minder ongezond. Kristalsuiker nooit meer doen, rauwe honing, agavesiroop en ahornsiroop zijn af en toe geen probleem. Mits je een koolhydraatbeperkt dieet volgt. Voor koolhydraatarm kan je beter gebruikmaken van zoetstoffen die geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel.

Lees ook: Zoetstoffen en een koolhydraatarm dieet

Snoep en chocolade

Hiertoe behoren alle vormen van snoep die niet suikervrij zijn. Zoals chocolaatjes, drop, m&m's. Pure chocolade of cacao bevat minder koolhydraten dan melkchocolade, maar is nog altijd erg koolhydraatrijk. Het is wel de gezondere keuze. Of af en toe een suikervrij snoepje is geen probleem.

Ijs

Denk aan: roomijs, fruitsorbet en waterijsjes. Ook ijsjes die van puur fruitsap zijn gemaakt zijn koolhydraatrijk, vanwege de vruchtensuikers en druivensuikers. Het zijn wel de gezondere keuzes.

Deze zijn bijvoorbeeld wel suikervrij en koolhydraatarm: Aardbei ijsballetjes

Gebak, koekjes en zoetwaren

Gebak en banket zijn nog veel koolhydraatrijker dan brood en broodvervangers. Dit soort baksels bestaat namelijk niet alleen grotendeels uit zetmeel, maar bevat bovendien bakken met transvet. Denk aan: koeken, droge koekjes & biscuits, vlaaien, taarten, cake, gebakjes, muffins, donuts, puddingbroodjes & suikerbrood.

Voor gezondere varianten kijk zeker even hier: Koolhydraatarme snacks en tussendoortjes

Brood

Alle vormen van brood en broodvervangers bevatten veel zetmeel en zijn dus koolhydraatrijk. Niet alleen brood, maar alles waar veel graan (tarwe, rogge, mais, rijst, haver, gerst, gierst etc.) in zit, is koolhydraatrijk voedsel. Je hebt echter wel koolhydraatarm brood. Je kunt dit zelf bakken met koolhydraatarm meel of gewoon kopen bij de supermarkt. Vraag ernaar bij de broodafdeling.

Ben je glutenintolerant, dan is dit brood een perfecte optie: Koolhydraatarm glutenvrij brood

Overige graanproducten

Voorbeelden hiervan zijn pasta (spaghetti e.a.), popcorn, couscous, tortilla's, taco's, pannenkoeken, croutons, pizzabodems, bladerdeeg enzovoort. Volop koolhydraten en tevens slechte vetten. En denk tevens aan ontbijtgranen zoals cornflakes, havermout, muesli en cruesli, rijstwafel. Allemaal koolhydraten. Havermout echter, quinoa, zoete aardappel vallen onder de langzame goede koolhydraten. Die horen thuis in een gezond eetpatroon.

Let je op koolhydraten, dan neem je ook deze producten even niet. Je hebt echter ook koolhydraatarme pasta, die bij uitstek geschikt is als je op je koolhydraten let.

Fruit

Fruit bestaat voornamelijk uit water en fruitsuikers en is dus per definitie koolhydraatrijke voeding. Maar bananen bevatten meer koolhydraten dan een appel. Denk hierbij ook aan gedroogde vruchten zoals dadels, vijgen en abrikozen. Deze vruchten zijn overigens wel toegestaan als je koolhydraatbeperkt eet.

Lees ook: Wat mag ik eten in een koolhydraatbeperkt dieet?

Wil je je koolhydraatinname strikter beperken, vermijd dan het fruit tijdelijk. Of kies voor aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bosbessen of bramen.

Lees ook: Fruit en een koolhydraatarm dieet

Bonen en erwten

Bonen & erwten bestaan grotendeels uit zetmeel en zijn dus koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Hiertoe behoren onder andere witte bonen, sperziebonen, bruine bonen, tuinbonen, snijbonen en sojabonen. En doperwten, tuinerwten, spliterwten & linzen. Maar ook producten die zijn gemaakt van sojabonen zoals tofoe, tempeh, seitan & sojaburgers.

Wil je je koolhydraatinname beperken, vermijd dan bonen tijdelijk. Maar bonen passen heel goed in een gezond eetpatroon. Dus ben je eenmaal op gewicht, dan passen bonen uitstekend.

Bewerkte vleeswaren

Bewerkte vleeswaren zoals rookworst, knakworsten, voorverpakte hamburgers en voorverpakte halve haantjes zijn doorgaans koolhydraatrijk voedsel. Hetzelfde geldt voor vleeswaren voor op brood zoals salami, gebraden gehakt en boterhamworst.

Let op: onbewerkt vlees zoals biefstuk en varkenshaas is juist eiwitrijk en koolhydraatarm. Vlees bevat dus pas koolhydraten als het bewerkt is.

Chips, nootjes en zoutjes

De meeste soorten chips en zoutjes bestaan grotendeels uit koolhydraten Hierbij moet je denken aan paprikachips, borrelnootjes, Tuc. De enige koolhydraatarme zoutjes zijn verse, ongebrande pinda's en noten (hazelnoten, paranoten, walnoten e.a.). En die zijn dus weer gezond.

Toetjes en vla

Denk aan toetjes zoals pudding, vla, (slag)room, mousse, pap, bavarois, tiramisu, crème brûlée, vruchtenyoghurt, hangop, fruitkwark en milkshake wordt meestal heel veel suiker toegevoegd. Dit soort desserts is dan ook extreem koolhydraatrijk voedsel. Naturelyoghurt en naturelkwark is daarentegen eiwitrijk en koolhydraatarm.

Wortels en knollen

Veel wortels en knollen bestaan voor een groot deel uit suikers en zetmeel. Voorbeelden hiervan zijn aardappels, rode bietjes, aardperen, pastinaak en rapen. Niet alle knollen en wortels zijn overigens koolhydraatrijk; zo zijn waspeen, radijsjes, wortelpeterselie en koolrabi relatief koolhydraatarm.

Kijk hier voor frietjes van groenten die wel kunnen: Koolhydraatarme frietjes: 3 tips

Soepen

Erwtensoep, bonensoep, maïssoep en aardappelsoep zijn logischerwijs koolhydraatrijke voedingsmiddelen vanwege de basisingrediënten. Ook de meeste poedersoepjes en bliksoepen bevatten veel koolhydraten. Er zijn echter ook talloze koolhydraatarme soepen zoals uiensoep, tomatensoep, groentesoep en bouillonsoep. Vers gemaakt is dus altijd de beste keuze.

Voor een lekker recept: Bloemkool kip soep

Of deze: Knolselderij bloemkoolsoep

Sauzen en dressings

Vooral gezoete kant-en-klare sausjes behoren tot de koolhydraatrijke voeding. Voorbeelden hiervan zijn zoete sladressing en de alom bekende flesjes met whiskysaus, knoflooksaus, chilisaus en barbecuesaus. Zelf dressing maken met goede olie is de beste optie.

Kijk hier: Recepten voor gezonde sauzen: Eiwitrijk en koolhydraatarm

Zoet broodbeleg

Bijna alles wat zoet smaakt bevat koolhydraten. Zo ook zoet broodbeleg, waaronder chocopasta, hagelslag, jam, kokosbrood en appelstroop. Je hebt wel jams en pasta's zonder suiker, die zijn prima om af en toe te eten.

Glutenvrije producten

Er is inmiddels een hele markt ontstaan aan glutenvrije producten. Voor mensen die glutenvrij moeten eten een geweldig alternatief. Echter, dit betreffen vaak producten met veel koolhydraten en zijn bewerkt.

Lees hiervoor meer in dit artikel: Is glutenvrij hetzelfde als koolhydraatarm: De overeenkomsten en verschillen

Waar zitten geen koolhydraten in

Wil je letten op jouw koolhydraten, eet dan zoveel mogelijk koolhydraatarme voeding uit deze koolhydraatarme lijst en vermijd alles uit bovenstaande koolhydraatrijke lijst. Hopelijk helpt dit bij het maken van goede gezonde keuzes en heb je antwoord gekregen op de vraag: waar zitten koolhydraten in?

Interessante links

Gezond afvallen

Afvallen zonder dieet

Bestaat het beste dieet?

Is koolhydraatarm ongezond en gevaarlijk?

Waarom een crashdieet niet werkt en hoe je wél kunt afvallen!

De verschillen tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt

Koolhydraatarm dieet weekmenu

Koolhydraatbeperkt weekmenu

Is het voedingsmiddel koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt?

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Renzo
Yvon
Door

Yvon

op 7 September 2017

Hallo linda Hoe kan ik zelf uitrekendn hoeveel eiwit vet en koolhydraten ik mag hebben op een dag? Max 50 gram koolhydraten maar de rest dan? Hoop dat dit voor mij gaat werken

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 11 September 2017

Dat kan altijd een lastige zijn ja. je gaat eerst je caloriebehoefte berekenen en dan stel je je percentages vast wat je wilt eten aan eiwitten en vetten. In persoonlijke begeleidingstrajecten doe ik dat natuurlijk altijd.

Levi
Door

Levi

op 22 August 2019

Hi Linda, leuk en interessant artikel! Hoe zit het precies met het eten van fruit? Kan je bij een koolhydraat arm dieet bijvoorbeeld wel gewoon 1-2 stukken fruit eten of kan je deze beter helemaal skippen? Ik kan me voorstellen dat je tegen tekorten aan loopt als je geen fruit meer gaat eten dus vandaar de vraag.

Linda Nordholt
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies