arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juli 2014 

Waar zitten koolhydraten in?

Vaak krijg ik de vraag waar zitten koolhydraten in en waar zitten weinig koolhydraten in. Inmiddels worden koolhydraten bestempeld als de boosdoeners van ons overgewicht. En niet het vet zoals vroeger vaak werd beweerd. Sinds ik een koolhydraatarm eetpatroon volg, merk ik ook dat ik veel beter op gewicht blijf. En me veel fitter en energieker voel.

Waar zitten koolhydraten in?

Dranken

Hiertoe behoren alle frisdranken die niet “light” zijn. Denk aan: fruitsappen, vruchtensappen en fruitsiropen die je moet verdunnen. Ook gezoete zuiveldrankjes zoals Chocomelk en Yogidrink zijn extreem koolhydraatrijke drankjes. Net als alle frisdranken. Allemaal vermijden. Alcoholische drankjes (wijn, bier e.a.) zijn ook koolhydraatrijk. Droge wijnen bevatten echter veel minder koolhydraten dan zoete wijnen.

Gedestilleerde sterke dranken (whisky, wodka, rum, tequila e.a.) bevatten geen koolhydraten meer omdat deze verdwijnen tijdens het fermentatieproces. Een glaasje alcohol op zijn tijd is echt geen schande. Behalve als je echt nog bezig bent met afvallen: niet doen.

Suiker, stropen en siropen

Alle suikers en siropen staan bol van de koolhydraten. Witte kristalsuiker basterdsuiker en poedersuiker. Maar ook suikerstroop, tarwestroop, rijststroop, maïsstroop, agavesiroop en ahornsiroop. Ook honing is één en al koolhydraat.

Maar er is nog wel verschil in echt ongezond en minder ongezond. Kristalsuiker nooit meer doen, rauwe honing, agavesiroop en ahornsiroop zijn af en toe geen probleem.

Snoep en chocolade

Hiertoe behoren alle vormen van snoep die niet suikervrij zijn. Zoals chocolaatjes, drop, m&m’s. Pure chocolade of cacao bevat minder koolhydraten dan melkchocolade, maar is nog altijd erg koolhydraatrijk. Het is wel de gezondere keuze. Of af en toe een suikervrij snoepje is geen probleem.

Lees ook: Zoetstoffen en een koolhydraatarm dieet

Ijs

Denk aan: roomijs, fruitsorbet en waterijsjes. Ook ijsjes die van puur fruitsap zijn gemaakt zijn koolhydraatrijk, vanwege de vruchtensuikers en druivensuikers. Het zijn wel de gezondere keuzes.

Gebak, koekjes en zoetwaren

Gebak en banket zijn nog veel koolhydraatrijker dan brood en broodvervangers. Dit soort baksels bestaat namelijk niet alleen grotendeels uit zetmeel, maar bevat bovendien bakken met transvet. Denk aan: koeken, droge koekjes & biscuits, vlaaien, taarten, cake, gebakjes, muffins, donuts, puddingbroodjes & suikerbrood.

Dit kan wel: Courgette brownies

Brood

Alle vormen van brood en broodvervangers bevatten veel zetmeel en zijn dus koolhydraatrijk. Niet alleen brood, maar alles waar veel graan (tarwe, rogge, mais, rijst, haver, gerst, gierst etc.) in zit, is koolhydraatrijk voedsel. Je hebt echter koolhydraatarm brood. Je kunt dit zelf bakken met koolhydraatarm meel of gewoon kopen bij de supermarkt. Vraag ernaar bij de broodafdeling.

Overige graanproducten

Voorbeelden hiervan zijn pasta (spaghetti e.a.), popcorn, couscous, tortilla’s, taco’s, pannenkoeken, croutons, pizzabodems, bladerdeeg enzovoort. Volop koolhydraten en tevens slechte vetten. En denk tevens aan ontbijtgranen zoals cornflakes, havermout, muesli en cruesli. Allemaal koolhydraten. Havermout echter, quinoa, zoete aardappel vallen onder de langzame goede koolhydraten. Die horen thuis in een gezond eetpatroon.

Let je op koolhydraten, dan neem je ook deze producten even niet. Je hebt echter ook koolhydraatarme pasta, die bij uitstek geschikt is als je op je koolhydraten let.

Fruit

Fruit bestaat voornamelijk uit water en fruitsuikers en is dus per definitie koolhydraatrijke voeding. Maar bananen bevatten meer koolhydraten dan een appel. Denk hierbij ook aan gedroogde vruchten zoals dadels, vijgen en abrikozen. Wil je je koolhydraatinname beperken, vermijd dan het fruit tijdelijk. Uiteraard past fruit, vanwege de vele voordelen, wel in een gezond eetpatroon. Wil je echter op je koolhydraten letten om af te vallen, vermijd het fruit dan tijdelijk.

Bonen en erwten

Bonen & erwten bestaan grotendeels uit zetmeel en zijn dus koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Hiertoe behoren onder andere witte bonen, sperziebonen, bruine bonen, tuinbonen, snijbonen en sojabonen. En doperwten, tuinerwten, spliterwten & linzen. Maar ook producten die zijn gemaakt van sojabonen zoals tofoe, tempeh, seitan & sojaburgers.

Wil je je koolhydraatinname beperken, vermijd dan bonen tijdelijk. Maar bonen passen heel goed in een gezond eetpatroon. Dus ben je eenmaal op gewicht, dan passen bonen uitstekend.

Bewerkte vleeswaren

Bewerkte vleeswaren zoals rookworst, knakworsten, voorverpakte hamburgers en voorverpakte halve haantjes zijn doorgaans koolhydraatrijk voedsel. Hetzelfde geldt voor vleeswaren voor op brood zoals salami, gebraden gehakt en boterhamworst.

Let op: onbewerkt vlees zoals biefstuk en varkenshaas is juist eiwitrijk en koolhydraatarm. Vlees bevat dus pas koolhydraten als het bewerkt is.

Chips, nootjes en zoutjes

De meeste soorten chips en zoutjes bestaan grotendeels uit koolhydraten Hierbij moet je denken aan paprikachips, borrelnootjes, Tuc. De enige koolhydraatarme zoutjes zijn verse, ongebrande pinda’s en noten (hazelnoten, paranoten, walnoten e.a.). En die zijn dus weer gezond.

Toetjes en vla

Denk aan toetjes zoals pudding, vla, (slag)room, mousse, pap, bavarois, tiramisu, crème brûlée, vruchtenyoghurt, hangop, fruitkwark en milkshake wordt meestal heel veel suiker toegevoegd. Dit soort desserts is dan ook extreem koolhydraatrijk voedsel. Naturelyoghurt en naturelkwark is daarentegen eiwitrijk en koolhydraatarm.

Wortels en knollen

Veel wortels en knollen bestaan voor een groot deel uit suikers en zetmeel. Voorbeelden hiervan zijn aardappels, rode bietjes, aardperen, pastinaak en rapen. Niet alle knollen en wortels zijn overigens koolhydraatrijk; zo zijn waspeen, radijsjes en koolrabi relatief koolhydraatarm.

Soepen

Erwtensoep, bonensoep, maïssoep en aardappelsoep zijn logischerwijs koolhydraatrijke voedingsmiddelen vanwege de basisingrediënten. Ook de meeste poedersoepjes en bliksoepen bevatten veel koolhydraten. Er zijn echter ook talloze koolhydraatarme soepen zoals uiensoep, tomatensoep, groentesoep en bouillonsoep. Vers gemaakt is dus altijd de beste keuze.

Sauzen en dressings

Vooral gezoete kant-en-klare sausjes behoren tot de koolhydraatrijke voeding. Voorbeelden hiervan zijn zoete sladressing en de alom bekende flesjes met whiskysaus, knoflooksaus, chilisaus en barbecuesaus. Zelf dressing maken met goede olie is de beste optie.

Kijk hier: Recepten voor gezonde sauzen: Eiwitrijk en koolhydraatarm

Zoet broodbeleg

Bijna alles wat zoet smaakt bevat koolhydraten. Zo ook zoet broodbeleg, waaronder chocopasta, hagelslag, jam, kokosbrood en appelstroop. Je hebt wel jams en pasta’s zonder suiker, die zijn prima om af en toe te eten.

Waar zitten geen koolhydraten in

Wil je letten op jouw koolhydraten, eet dan zoveel mogelijk koolhydraatarme voeding uit deze koolhydraatarme lijst en vermijd alles uit bovenstaande koolhydraatrijke lijst. Hopelijk helpt dit bij het maken van goede gezonde keuzes en heb je antwoord gekregen op de vraag: waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraatarm weekmenu

Renzo
Yvon
Door

Yvon

op 7 September 2017

Hallo linda Hoe kan ik zelf uitrekendn hoeveel eiwit vet en koolhydraten ik mag hebben op een dag? Max 50 gram koolhydraten maar de rest dan? Hoop dat dit voor mij gaat werken

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 11 September 2017

Dat kan altijd een lastige zijn ja. je gaat eerst je caloriebehoefte berekenen en dan stel je je percentages vast wat je wilt eten aan eiwitten en vetten. In persoonlijke begeleidingstrajecten doe ik dat natuurlijk altijd.

Levi
Door

Levi

op 22 August 2019

Hi Linda, leuk en interessant artikel! Hoe zit het precies met het eten van fruit? Kan je bij een koolhydraat arm dieet bijvoorbeeld wel gewoon 1-2 stukken fruit eten of kan je deze beter helemaal skippen? Ik kan me voorstellen dat je tegen tekorten aan loopt als je geen fruit meer gaat eten dus vandaar de vraag.

Linda Nordholt
Reactie plaatsen

Cookies