arrow_drop_up arrow_drop_down
10 februari 2018 

Koolhydraatbeperkt weekmenu

Een koolhydraatbeperkt dieet is in principe niets anders dan koolhydraatarm eten + een aantal voedingsmiddelen toevoegen die gezonde koolhydraten (met een lage Glycemische Index) bevatten. Maar hoe ziet zo'n koolhydraatbeperkt weekmenu eruit?

Om je op weg te helpen heb ik een hele week voor je uitgewerkt. Dit menu bevat maximaal 100 gram koolhydraten per dag. Perfect voor binnen een koolhydraatbeperkt weekmenu.

In dit blog heb ik 7 dagen volledig voor jou uitgeschreven. Met 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. De mogelijkheden zijn echter eindeloos dus zie het ook zeker als een voorbeeld.

Aan het eind van dit blog vind je daarom ook een overzicht met de meest gestelde vragen én natuurlijk de antwoorden die van belang zijn als jij wilt starten met een koolhydraatbeperkt eetpatroon. Zodat niets jou in de weg staat om te starten.

Maar eerst, op naar een koolhydraatbeperkt weekmenu als voorbeeld.

Een koolhydraatbeperkt weekmenu

Belangrijk bij een koolhydraatbeperkt weekmenu is dat je kiest voor goede koolhydraten en niet de gehele dag gaat stapelen met koolhydraten. Dus 2 eetmomenten op een dag met goede koolhydraten. Of fruit + brood, of fruit + zoete aardappel, of havermout + fruit. Wil je bijvoorbeeld toch een maaltijd extra beperken met koolhydraten, kies dan eens voor koolhydraatarm brood of een koolhydraatarme pasta.

Maandag

Ontbijt: 150 gram Griekse Yoghurt met 20 gram noten en een banaan

Tussendoor: 3 blokjes kaas met plakjes komkommer

Lunch: Een goed gevulde maaltijdsalade, bestaande uit ijsbergsla, gerookte zalm (of vis naar keuze) en fetakaas.

Tussendoor: 20 gram noten gemengd + een appel

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten + zoete aardappelfrietjes

Tussendoor: 1 gekookt eitje


Dinsdag

Ontbijt: 150 gram Griekse Yoghurt, 25 gram amandelen + een kiwi

Tussendoor: Blokje pure chocolade

Lunch: 2 speltboterhammen met roomboter en kaas + rauwkost

Tussendoor: Een geraspte appel met kaneel

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten. En maak er een lekker sausje bij.

Tussendoor: 3 blokjes kaas met plakjes komkommer


Woensdag

Ontbijt: Fruitontbijtje: Banaan Kiwi Appel

Tussendoor: Gekookt eitje

Lunch: Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk op maaltijdsalade hoe je dit opbouwt.

Tussendoor: 2 grote tomaten gevuld met 100 gram hüttenkäse, peper

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 200 gram groenten + 75 gram quinoa

Tussendoor: 40 gram noten gemengd


Donderdag

Ontbijt: 50 gram havermout + 200 ml amandelmelk. Eventueel gezoet met zoetstoffen

Tussendoor: 40 gram gemengde noten

Lunch: 2 speltbolletjes besmeerd met brie en plakjes komkommer

Tussendoor: 2 stuks fruit naar keuze

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten

Tussendoor: 150 gram Griekse yoghurt


Vrijdag

Ontbijt: 200 gram kwark/ yoghurt met 40 gram noten

Tussendoor: 2 stuks fruit naar keuze

Lunch: Mozzarella met tomaat: 2 snee speltbrood, wat plakjes mozzarella, 2 tomaten, peper

Tussendoor: Paar plakjes gerookte zalm met rucola.

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten + 75 gram bruine rijst

Tussendoor: 2 blokjes kaas met wat snoeptomaatjes


Zaterdag

Ontbijt: 50 gram havermout + 200 ml amandelmelk. Eventueel zoeten met Stevia + kaneel

Tussendoor: Een gekookt eitje

Lunch: 2 snee roggebrood met roomboter en kaas + ham + rauwkost

Tussendoor: 3 augurken omwikkeld met 3 plakjes rookvlees of ham

Avondmaaltijd: Romige broccoli met zalm

Tussendoor: 40 gram noten gemengd


Zondag

Ontbijt: Fruitontbijtje: Banaan Kiwi Appel

Tussendoor: Een gekookt eitje

Lunch: Blikje tonijn met avocado en tomaat. Maak een dressing van Griekse yoghurt, mayonaise en dille.

Tussendoor: 3 augurken omwikkeld met 3 plakjes rookvlees of ham

Avondmaaltijd: 150 gram vlees met 100 gram bruine bonen en 400 gram gemengde groenten

Tussendoor: 40 gram noten gemengd


Koolhydraatbeperkt weekmenu uitleg

Dit koolhydraatbeperkt weekmenu is samengesteld uit diverse recepten uit mijn wekelijkse weekmenu's. Zoals je ziet ben ik van gemak. Het is namelijk mogelijk om uren in de keuken te staan met alle mogelijkheden die er zijn, maar ik wil je laten zien dat het ook wat simpeler kan.

Uiteraard kan je zelf kiezen met welke dag je begint. En zie je er zaken op staan die je absoluut niet lust of kan verdragen, kijk zeker even in deze handleiding voor hoe je dit het beste kunt doen.

En bevalt een ontbijtje goed (zoals de yoghurt) en dat is makkelijk voor jou in de ochtend, neem dat gewoon iedere dag.

Eet je liever geen tussendoortjes, dan is dat niet noodzakelijk. Het is echter wel belangrijk dat je niet de tussendoortjes zomaar overslaat, maar dat je de voedingswaarden die je mist aanvult bij de hoofdmaaltijden.

Uitgangspunten voor een koolhydraatbeperkt weekmenu

In mijn koolhydraatbeperkte weekmenu's ga ik uit van de volgende hoeveelheid calorieën:

Voor een vrouw: 1500-1600

Man: 1800-2200

Veelgestelde vragen over het koolhydraatbeperkt weekmenu

Hoeveel koolhydraten per dag

Weet dat een koolhydraatbeperkt weekmenu er niet op gericht is je calorieën zoveel mogelijk te beperken. Want te weinig eten zorgt voor sabotage van je lichaam. En een koolhydraatbeperkt eetpatroon is zeer zeker geen crashdieet.

Verder focus ik mij op de hoeveelheid koolhydraten die in mijn koolhydraatbeperkte weekmenu's gaan tot maximaal 100 gram koolhydraten per dag.

Lees hiervoor ook zeker: Hoeveel koolhydraten per dag?

Hoeveel vetten en eiwitten per dag

Naast de koolhydraten, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je voldoende eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgt. We gaan niet minder eten, maar anders eten.

Kijk daarvoor zeker even hier: Wat is de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

Heb je ook nog andere tussendoortjes in een koolhydraatbeperkt weekmenu

In dit blog vind je ontzettend veel tips en ideeën voor tussendoortjes. Van makkelijke ‘zo mee te nemen', tot kant en klare repen. Maar je vindt er ook een aantal lekkere bakrecepten: Koolhydraatarme snacks en tussendoortjes

Je kan deze prima in bovenstaand weekmenu verwerken.

Ik lees veel over afkickverschijnselen, hoe zit dit

Als jij start met het verwijderen van koolhydraten uit je eetpatroon, kan je bepaalde klachten ervaren. Dit hoort er allemaal bij, maar kan soms even vervelend zijn. Lees in dit blog hoe het zit en wat je eraan kunt doen: De 10 meest voorkomende afkickverschijnselen bij een koolhydraatarm dieet

Wat mag ik allemaal nog meer eten in een koolhydraatbeperkt weekmenu

Er is zoveel mogelijk en een koolhydraatbeperkt eetpatroon is minder strikt dan koolhydraatarm. Kijk maar eens in dit blog wat je allemaal kan eten, naast de koolhydraatarme voedingsmiddelenWat mag ik eten in een koolhydraatbeperkt dieet?

Wat zijn de verschillen tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt

Het grootste verschil zit in de hoeveelheid koolhydraten. Je hebt op koolhydraatbeperkt een iets ruimere keuze aan voedingsmiddelen. In dit artikel staan alle verschillen uitgelegd: De verschillen tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt

Weet je niet precies welk menu je moet kiezen? Ik help je met de tips in dit artikel: Wanneer kies je voor koolhydraatbeperkt i.p.v. koolhydraatarm?

Mag ik een wijntje blijven drinken

Wijn (of andere soort drank) en afvallen gaan niet heel goed samen. Hoewel er in vele alcoholische dranken geen koolhydraten zitten, kan het de vetverbranding afremmen. Benieuwd naar de mogelijke keuzes? Kijk zeker even hier: Alcohol en een koolhydraatarm dieet

Hoe snel kan ik afvallen

Dit is echt per persoon verschillend en daar kan en wil ik geen uitspraken over doen. Ieder lichaam is verschillend en iedereen heeft een andere achtergrond op het gebied van afvallen en diëten. Benieuwd wat er echt gebeurt? Je leest het hier: Hoe snel kun je resultaten verwachten?

Zoek je meer inspiratie voor een koolhydraatbeperkt weekmenu of koolhydraatbeperkte recepten? Kijk eens of de Club van Linda wat voor je is. Je ontvangt iedere week nieuwe koolhydraatbeperkte weekmenu's.

koolhydraatbeperkt weekmenu

 

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Ina
Door

Ina

op 3 June 2018

Hallo Linda Ik krijg alleen het ontbijt en tussendoor en lunch te zien, verder niets en kan ook niet slepen naar rechts. Gr. Ina

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 June 2018

Dat kan liggen aan je mobiel, of althans aan het artikel dat zich moeilijk aanpast aan de mobiel. Op een tablet of vaste computer moet het zichtbaar zijn en ik ga kijken of ik het artikel kan aanpassen:)

Marjolein van Drunen
Door

Marjolein van Drunen

op 4 June 2018

Hoi Linda, dankjewel voor het week menu, maar zit toch met een vraag hoeveel koolhydraten is dit per dag? Ik ben diabeet type 2 en koolhydraat beperkt is voor mij heel belangrijk.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 June 2018

Tot max 50 gram per dag.

verdonk
Door

verdonk

op 26 July 2018

Goedeavond, Mijn vraag is of dit dieet ook geschikt is met een gastric bypass. Of dat deze nog aangepast moet worden vind het namelijk erg veel als ik zie wat ik nu eet. Groetjes Sandra

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 26 July 2018

Mijn ervaring is dat het absoluut kan, uiteraard wel met vermindering van de hoeveelheden zoals jij aankan.

Sylvia
Door

Sylvia

op 8 August 2018

Wil ook graag wat afvallen...maar draag een ileo stoma....en ben S.LE patiente....hoe kan ik dit het beste doen....moet zeker 3 liter vocht hebben op een dag....en redelijk zout ! Graag uw hulp ! Gr Sylvia

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 12 August 2018

Hoi Sylvia, heb je mijn gratis weekmenu al gezien? overleg trouwens vooraf eerst met je huisarts of behandelend arts of koolhydraatarm geschikt is voor je: https://slankmetlinda.nl/gratis-koolhydraatarm-weekmenu/ Overigens raad ik je wel aan begeleiding hierin te zoeken. Uiteraard kan ik dit samen met je doen, dan mag je me mailen naar info@slankmetlinda.nl.

Anneke
Door

Anneke

op 14 May 2019

Hoi Linda, Is vervangen van slagroom in de koffie ipv koffiemelk een goed idee? Ik verdraag geen zwarte koffie. Gr. Anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 17 May 2019

Je kan zeker slagroom gebruiken hoor, geen probleem. Amandelmelk of kokosmelk kan ook een optie zijn.

Flohr
Door

Flohr

op 26 July 2019

Hoi Linda, Waarom wordt mijn reactie niet geplaatst?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 26 July 2019

Hoi Flohr, je kunt me gewoon een berichtje sturen onder het blog. Dan krijg ik die binnen en kan ik reageren en het bericht is goedkeuren. Dus laat je vraag maar weten hoor. En je krijgt bericht terug.

Anneke
Door

Anneke

op 5 September 2019

Hallo Linda, Kan ik ook beginnen met koolhydraatbeperk? Zo ja waar moet ik dan op letten Groetjes anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 6 September 2019

Hoi Anneke, inmiddels al contact via de mail gehad en ja, je kan ook zeker beginnen met koolhydraatbeperkt. Dus het weekmenu is een goede start.

Tania
Door

Tania

op 28 November 2019

Hoi Linda, Neem je bij 'kh beperkt' ook de volle Griekse yoghurt? Groetjes Tania

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 1 December 2019

Ja hoor, geen probleem. Maar je mag ook een ander soort kwark gebruiken, wat jij lekker vindt.

Anneke
Door

Anneke

op 11 February 2020

Hoi Linda Donderdag staat havermouth op het menu, Kan ik dat ook koud eten daar ik al om kwart over 5 s’morgens de deur uit ga? Groetjes anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 11 February 2020

Dit kan je zeker koud eten, maar ik weet niet of de smaak je dan zo bevalt. Warm is toch het lekkerst. Wat je dan wel kan doen is eventueel wat havervlokken toevoegen aan wat yoghurt. Dat is wel lekker en koud te eten.

Anneke
Door

Anneke

op 11 February 2020

Hallo Linda, Ik heb me toch genoten vandaag ik hoef alleen straks het laatste tussendoortje. Maar hoe kan het tot ik toch ga afvallen met zoveel voedsel 400 gr groente is veel,ik ben zo bang om bij te komen Groetjes anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 13 February 2020

Hoi Anneke, het is echt even omdenken ja. Het is ook veel maar dat mag je echt hebben. Fijn dat je ervan geniet en laat het je zeker smaken.

Anneke
Door

Anneke

op 12 February 2020

Hallo Linda, Er staat 75 gr quinoa Is dat gekookt of ongekookt gewogen BVD groetjes Anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 13 February 2020

Je mag hiervoor ongekookt gewogen aanhouden hoor!

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies