arrow_drop_up arrow_drop_down
10 februari 2018 

Koolhydraatbeperkt weekmenu

In mijn blog ‘Wanneer kies je voor koolhydraatbeperkt i.p.v. koolhydraatarm?’ heb ik een aantal redenen genoemd waarom je beter of liever voor koolhydraatbeperkt kan kiezen in plaats van koolhydraatarm. Er is geen goed of fout in deze. In principe is koolhydraatbeperkt niets anders dan koolhydraatarm eten + een aantal voedingsmiddelen toevoegen die gezonde koolhydraten bevatten.

Mijn visie blijft echter bestaan: Eet in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Bij koolhydraatbeperkt is deze balans anders dan bij koolhydraatarm. Je eet namelijk iets meer koolhydraten, waardoor je automatisch iets minder eiwitten en vetten eet.

Zie ook: Wat is de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

Een koolhydraatbeperkt weekmenu

Maar hoe ziet zo’n koolhydraatbeperkt menu eruit? Om je op weg te helpen heb ik een hele week voor je uitgewerkt.

Belangrijk bij een koolhydraatbeperkt weekmenu is dat je kiest voor goede koolhydraten en niet de gehele dag gaat stapelen met koolhydraten. Dus 2 eetmomenten op een dag met goede koolhydraten. Of fruit + brood, of fruit + zoete aardappel, of havermout + fruit.

Maandag

Ontbijt: 150 gram Griekse Yoghurt met 20 gram noten en een banaan

Tussendoor: 3 blokjes kaas met plakjes komkommer

Lunch: Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk op maaltijdsalade hoe je dit opbouwt.

Tussendoor: 20 gram noten gemengd + een appel

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten + een zoete aardappel in plakjes opgebakken

Tussendoor: 1 gekookt eitje


Dinsdag

Ontbijt: 150 gram Griekse Yoghurt, 25 gram amandelen + een kiwi

Tussendoor: Blokje pure chocolade

Lunch: 2 speltboterhammen met roomboter en kaas + rauwkost

Tussendoor: Een geraspte appel met kaneel

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten. En maak er een lekker sausje bij.

Tussendoor: 3 blokjes kaas met plakjes komkommer


Woensdag

Ontbijt: Fruitontbijtje: Banaan Kiwi Appel

Tussendoor: Gekookt eitje

Lunch: Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk op maaltijdsalade hoe je dit opbouwt.

Tussendoor: 2 grote tomaten gevuld met 100 gram hüttenkäse, peper

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 200 gram groenten + 75 gram quinoa

Tussendoor: 40 gram noten gemengd


Donderdag

Ontbijt: 50 gram havermout + 200 ml amandelmelk. Eventueel zoeten met Stevia + kaneel

Tussendoor: 40 gram gemengde noten

Lunch: Een goed gevulde maaltijdsalade. Kijk weer op maaltijdsalade hoe je dit opbouwt.

Tussendoor: 2 stuks fruit naar keuze

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten

Tussendoor: 150 gram Griekse yoghurt


Vrijdag

Ontbijt: 200 gram kwark/ yoghurt met 40 gram noten

Tussendoor: 2 stuks fruit naar keuze

Lunch: Mozzarella met tomaat: 2 snee speltbrood, wat plakjes mozzarella, 2 tomaten, peper

Tussendoor: Paar plakjes gerookte zalm met rucola.

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten + 75 gram bruine rijst

Tussendoor: 2 blokjes kaas met wat snoeptomaatjes


Zaterdag

Ontbijt: 50 gram havermout + 200 ml amandelmelk. Eventueel zoeten met Stevia + kaneel

Tussendoor: Een gekookt eitje

Lunch: 2 snee roggebrood met roomboter en kaas + ham + rauwkost

Tussendoor: 3 augurken omwikkeld met 3 plakjes rookvlees of ham

Avondmaaltijd: 150 gram vlees of kip of 200 gram vis met minimaal 400 gram groenten. En maak er een lekker sausje bij.

Tussendoor: 40 gram noten gemengd


Zondag

Ontbijt: Fruitontbijtje: Banaan Kiwi Appel

Tussendoor: Een gekookt eitje

Lunch: Blikje tonijn met avocado en tomaat

Tussendoor: 3 augurken omwikkeld met 3 plakjes rookvlees of ham

Avondmaaltijd: 150 gram vlees met 100 gram bruine bonen en 400 gram gemengde groenten

Tussendoor: 40 gram noten gemengd


Zijn er bepaalde zaken die je niet lust? Zie ook: Ik lust niet alles of ik verdraag niet alles. Hoe kan ik wisselen en ruilen?

Koolhydraatarme recepten ontvangen

Ina
Door

Ina

op 3 June 2018

Hallo Linda Ik krijg alleen het ontbijt en tussendoor en lunch te zien, verder niets en kan ook niet slepen naar rechts. Gr. Ina

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 June 2018

Dat kan liggen aan je mobiel, of althans aan het artikel dat zich moeilijk aanpast aan de mobiel. Op een tablet of vaste computer moet het zichtbaar zijn en ik ga kijken of ik het artikel kan aanpassen:)

Marjolein van Drunen
Door

Marjolein van Drunen

op 4 June 2018

Hoi Linda, dankjewel voor het week menu, maar zit toch met een vraag hoeveel koolhydraten is dit per dag? Ik ben diabeet type 2 en koolhydraat beperkt is voor mij heel belangrijk.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 June 2018

Tot max 50 gram per dag.

verdonk
Door

verdonk

op 26 July 2018

Goedeavond, Mijn vraag is of dit dieet ook geschikt is met een gastric bypass. Of dat deze nog aangepast moet worden vind het namelijk erg veel als ik zie wat ik nu eet. Groetjes Sandra

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 26 July 2018

Mijn ervaring is dat het absoluut kan, uiteraard wel met vermindering van de hoeveelheden zoals jij aankan.

Sylvia
Door

Sylvia

op 8 August 2018

Wil ook graag wat afvallen...maar draag een ileo stoma....en ben S.LE patiente....hoe kan ik dit het beste doen....moet zeker 3 liter vocht hebben op een dag....en redelijk zout ! Graag uw hulp ! Gr Sylvia

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 12 August 2018

Hoi Sylvia, heb je mijn gratis weekmenu al gezien? overleg trouwens vooraf eerst met je huisarts of behandelend arts of koolhydraatarm geschikt is voor je: https://slankmetlinda.nl/gratis-koolhydraatarm-weekmenu/ Overigens raad ik je wel aan begeleiding hierin te zoeken. Uiteraard kan ik dit samen met je doen, dan mag je me mailen naar info@slankmetlinda.nl.

Anneke
Door

Anneke

op 14 May 2019

Hoi Linda, Is vervangen van slagroom in de koffie ipv koffiemelk een goed idee? Ik verdraag geen zwarte koffie. Gr. Anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 17 May 2019

Je kan zeker slagroom gebruiken hoor, geen probleem. Amandelmelk of kokosmelk kan ook een optie zijn.

Flohr
Door

Flohr

op 26 July 2019

Hoi Linda, Waarom wordt mijn reactie niet geplaatst?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 26 July 2019

Hoi Flohr, je kunt me gewoon een berichtje sturen onder het blog. Dan krijg ik die binnen en kan ik reageren en het bericht is goedkeuren. Dus laat je vraag maar weten hoor. En je krijgt bericht terug.

Anneke
Door

Anneke

op 5 September 2019

Hallo Linda, Kan ik ook beginnen met koolhydraatbeperk? Zo ja waar moet ik dan op letten Groetjes anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 6 September 2019

Hoi Anneke, inmiddels al contact via de mail gehad en ja, je kan ook zeker beginnen met koolhydraatbeperkt. Dus het weekmenu is een goede start.

Tania
Door

Tania

op 28 November 2019

Hoi Linda, Neem je bij 'kh beperkt' ook de volle Griekse yoghurt? Groetjes Tania

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 1 December 2019

Ja hoor, geen probleem. Maar je mag ook een ander soort kwark gebruiken, wat jij lekker vindt.

Anneke
Door

Anneke

op 11 February 2020

Hoi Linda Donderdag staat havermouth op het menu, Kan ik dat ook koud eten daar ik al om kwart over 5 s’morgens de deur uit ga? Groetjes anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 11 February 2020

Dit kan je zeker koud eten, maar ik weet niet of de smaak je dan zo bevalt. Warm is toch het lekkerst. Wat je dan wel kan doen is eventueel wat havervlokken toevoegen aan wat yoghurt. Dat is wel lekker en koud te eten.

Anneke
Door

Anneke

op 11 February 2020

Hallo Linda, Ik heb me toch genoten vandaag ik hoef alleen straks het laatste tussendoortje. Maar hoe kan het tot ik toch ga afvallen met zoveel voedsel 400 gr groente is veel,ik ben zo bang om bij te komen Groetjes anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 13 February 2020

Hoi Anneke, het is echt even omdenken ja. Het is ook veel maar dat mag je echt hebben. Fijn dat je ervan geniet en laat het je zeker smaken.

Anneke
Door

Anneke

op 12 February 2020

Hallo Linda, Er staat 75 gr quinoa Is dat gekookt of ongekookt gewogen BVD groetjes Anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 13 February 2020

Je mag hiervoor ongekookt gewogen aanhouden hoor!

Reactie plaatsen

Cookies