E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wanneer kies je voor koolhydraatbeperkt i.p.v. koolhydraatarm?

Wanneer kies je voor koolhydraatbeperkt i.p.v. koolhydraatarm?
4 februari 2018 Linda Nordholt
koolhydraatbeperkt

Mijn blog staat vol met artikelen gelinkt aan koolhydraatarm eten, koolhydraatarm dieet, koolhydraatarme leefstijl. Maar weet je dat koolhydraatarm niet altijd betekent dat je geen koolhydraten meer mag hebben? En strikt koolhydraatarm is voor velen ook niet eens nodig of noodzakelijk?

Maar hoe kies je nou je pad? Ik help je erbij.

Koolhydraatarm eten betekent in mijn visie dat je minder koolhydraten eet tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Dat wat je mindert in koolhydraten vul je aan met eiwitten en vetten. Als je veel of wat sneller wilt afvallen, kun je je eetpatroon veranderen door de inname van koolhydraten en suikers drastisch te verminderen. Hiermee kick je snel af van jouw suikerverslaving en gaat je lichaam over in de vetverbrandingsmodus: ketose.

Koolhydraatbeperkt is minder strikt en je eet dan 50 tot 100 gram koolhydraten per dag. Je kunt ook hiermee snel afvallen, maar je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen. Je eet hierbij eigenlijk volgens de regels van koolhydraatarm maar voegt op een dag 1 of 2 porties goede gezonde koolhydraten toe.

Omdat uitersten niet werken en niemand hetzelfde is, is het belangrijk dat jij een voedingspatroon aanleert dat bij je past en de goede balans tussen de voedingsstoffen bevat. Voor de een is dat een strikte beperking van koolhydraten, koolhydraatarm. Een ander kan prima een portie goede, gezonde koolhydraten eten, waarmee het voedingspatroon koolhydraatbeperkt is. De een reageert goed op zuivel en wat granen, voor een ander is dit uit den boze.

Wanneer is koolhydraatbeperkt geschikt voor jou?

  1. Je hoeft niet veel af te vallen

In wat wij een normaal eetpatroon noemen (met veel brood, aardappelen ed) eet je al snel meer dan 150 gram koolhydraten per dag. Met een koolhydraatbeperkt eetpatroon beperk je je koolhydraatinname tot onder de 100 gram per dag, waarmee je al veel gezonder bezig bent. Hiermee kun je makkelijk een aantal kilo afvallen. Overigens als je veel moet afvallen kan koolhydraatbeperkt ook prima, maar het kan wat langer duren. Ook is mijn ervaring dat je met koolhydraatbeperkt toch nog wat last kunt houden van de suikerverslaving doordat je toch meer koolhydraten eet. Dit kan leiden tot meer trek waardoor het lastiger is vol te houden. Moet je dus echt meer dan 10 kilo afvallen dan zal mijn advies zijn om te starten met koolhydraatarm.

  1. Je wilt gewoon gezonder leven

Wellicht eet je momenteel veel kant en klare producten en krijg je daarmee teveel suikers, zouten en ongezonde vetten binnen. Je wilt graag je eetpatroon aanpassen, maar niet puur om af te vallen. Dan is koolhydraatbeperkt een geweldige stap die je kunt zetten. Je zult merken dat je meer energie krijgt en minder hongerdipjes op een dag. En je eet vrijwel geen suikers (alleen uit fruit) en ongezonde transvetten.

  1. Je hebt koolhydraatarm geprobeerd maar het is teveel moeite

Ik kan bij niemand in zijn/ haar leven kijken. Ik weet dat koolhydraatarm voor sommigen gewoon te bewerkelijk is. En ik hoor zelfs wel eens dat al die kaas, eieren en noten niet meer te eten zijn. Dat kan. Maar om nu helemaal te stoppen met koolhydraten beperken zou jammer zijn. Dan adviseer ik altijd om gewoon weer even minder strikt te doen en over te stappen op koolhydraatbeperkt. Je voelt vanzelf wel weer of je klaar bent voor koolhydraatarm. Of misschien ook niet. Er is geen goed of fout op dit vlak. Het gaat erom dat je doet wat bij jou past.

  1. Je mist je brood en je fruit

Hoewel je op strikt koolhydraatarm ook koolhydraatarm brood kunt eten en er ook echt fruit gegeten kan worden (denk aan koolhydraatarm fruit zoals bessen en frambozen), kan het zijn dat je fruit echt mist. Of een snee gewoon speltbrood of goed volkoren brood. Als dit gaat frustreren dan zal ik je aanraden over te stappen op koolhydraatbeperkt. Hoewel ik zeker weet dat je smaak gaat veranderen op koolhydraatarm, weet ik uit ervaring in mijn praktijk dat fruit en brood soms gemist kan worden. Geen enkele schande om dan gewoon koolhydraatbeperkt te gaan te volgen.

  1. Je wilt koolhydraatarm afbouwen

In mijn blog ‘Op gewicht blijven, hoe doe je dat? Heb ik verteld dat je jouw koolhydraatgrens moet leren kennen. Je hoeft dus niet altijd strikt koolhydraatarm te blijven eten als je op gewicht wilt blijven. Sommigen vinden het juist wel fijn, maar je kunt ook als je op je streefgewicht zit of je streefgewicht nadert, je koolhydraatinname weer wat ophogen. Dit kan dan door het toevoegen van fruit, zoete aardappel, zilvervliesrijst, een volkoren boterham. Je kan dan overstappen op koolhydraatbeperkt. Ik zie vaak dat het op gewicht blijven met wat meer goede koolhydraten dan geen enkel probleem is.

Liever starten met koolhydraatarm eten? Download dan mijn gratis koolhydraatarme weekmenu.

 

 

Comments (4)

  1. jacqueline 1 uur geleden

    hoi Linda. ik vraag me af hoeveel eiwitten je mag op ’n dag. ze zeggen 1 grper kilo wat je weegt. maar daar zit je al gauw aan. dus mij. vraag mag je meer? en moet je dan ook meer vetten eten? groetjes jacqueline

  2. Marleen 4 maanden geleden

    Hallo
    Ik ben Marleen en 41 jaar oud en heb 2 kinderen.
    2 jaar terug is bij mij darmkanker vastgesteld. Ik heb de hele behandelingen van chemo, stralen, operatie en nog eens chemo doorstaan.
    Helaas heeft de chemo ook veel kwaad gedaan; nl. Mij perifeer een autonoom zenuwstelsel aangetast. En zeker mij darmgestel.
    Ik zit met het LARS syndroom, ze dachten dat een stoma zou helpen , maar helaas. Ik verstop constant.
    Ik ben deze 2 jaar tussen de 15 a 20 kg bijgekomen en heb er hinder van. Momenteel gelopen de artsen nog niet omdat ik nog in mij herstel zit.
    Ik zelf vind wel dat ik er al iets aan moet doen.
    Ik had al info gevonden over koolhydraadarm dieet en had al wat recepten en zo.
    Maar uw uitleg is vollediger.
    Helaas ben ik terug wat terug mijn oude gewoon te gaan eten. Ik kon nl weer 2 weken niet af gaan.
    Wat als ik dat van u toe pas? Ik wil niet verstopt blijven. Wel vermageren.
    Wat kan ik doen? Want met mijn stoma mag ik al geen noten, erwten, maïs en champions.

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Hoi Marleen, dank je voor dit open bericht. Heftig zeg. Jouw situatie vraagt echt om een persoonlijke aanpak. Iemand die met je meekijkt en je volgt. Er zal echt een plan op maat gemaakt moeten worden. Eventueel in overleg met je behandelend arts. Je mag me altijd even mailen naar info@slankmetlinda.nl zodat ik samen met jou kan kijken welk pad jij het beste kunt volgen. Ook kan je jouw huisarts/ behandelend arts vragen naar een diëtist/ voedingsdeskundige die hierin gespecialiseerd is. Liefs, Linda

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*