arrow_drop_up arrow_drop_down
1 februari 2018 

De meest gestelde vragen over mijn gratis koolhydraatarme weekmenu

Zoheee, mijn gratis weekmenu is inmiddels al meer dan 100.000 keer gedownload. Voor velen die net kennis maken met een koolhydraatarm dieet kan het een omslag betekenen. Iets wat je natuurlijk wilt, maar wat ook vragen kan opwerpen.

Ik heb de meest gestelde vragen even op een rijtje gezet voor je.

Huh? Ik zie niks van aardappelen, pasta of rijst?

Ja, het is een hele omschakeling. Koolhydraatarm eten is zo anders dan je gewend bent. Want laten nu juist aardappelen, pasta en rijst veel koolhydraten bevatten. Dit zijn nu juist de voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je momenteel niet of met moeite afvalt. Deze voedingsmiddelen laten je vastzitten in de zogeheten suikerverslaving, ook wel koolhydraatverslaving genoemd.

Ditzelfde geldt ook voor ‘normaal' tarwebrood of speltbrood (of rogge ed.). Deze kan je het beste vervangen door koolhydraatarm brood. En wees niet bang, pasta is ook gewoon te vervangen door koolhydraatarme pasta.

Ook koolhydraatarm glutenvrij brood is mogelijk, voor als je een glutenintolerantie hebt.

Anders eten, niet minder

Afvallen, een gezond eetpatroon aanleren en een gezond gewicht behouden, draaien niet om minder snoepen of snaaien. Of om calorieën tellen en minder eten. Het gaat om ánders eten. En voor velen betekent dat zelfs meer eten. Het zijn niet de calorieën die dik maken, het is het teveel aan koolhydraten!

Door het eten van veel koolhydraten blijft je lichaam er ook steeds om vragen. Je lichaam is als het ware verslaafd aan de koolhydraten en zit vast in de vicieuze cirkel van de suiker- of koolhydraatverslaving. Ik snap ook dat je op dit moment denkt: Ik kan niet zonder brood of pasta of aardappelen. Maar dat is nu juist die suikerverslaving die ‘spreekt'.

Als dat bij jou ook zo is, dan is afvallen en op gewicht blijven een hele opgave. Jouw lichaam wil namelijk helemaal geen vet verbranden. Dus… om jouw lichaam weer in de vetverbrandende modus te zetten, dien je af te kicken van de suikerverslaving en moet je een constante bloedsuikerspiegel creëren.

Hoe doe je dat? Door je koolhydraatinname te minderen. Maar dat wat je mindert in koolhydraten vul je aan met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Je geeft je lichaam de kans weer te helen en daarmee te kunnen afvallen en weer gezond(er) te worden.

En te starten met strikt koolhydraatarm, dus met het gratis koolhydraatarm dieet weekmenu, laat je jouw lichaam snel afkicken.

Maar mag ik dan nooit meer brood, aardappelen, pasta en rijst?

Natuurlijk wel. Je hoeft natuurlijk niet altijd strikt koolhydraatarm te eten. Op een gegeven kun je prima overstappen op een koolhydraatbeperkt dieet. Ik krijg heel vaak de vraag: ‘Als je weer normaal gaat eten, dan kom je weer heel snel aan'.

En dat klopt, ga jij je eetpatroon niet structureel aanpassen naar een ander eetpatroon met minder koolhydraten, dan ga je weer aankomen. Je lichaam gaat dan weer vet opslaan. Weet dat een eetpatroon met veel koolhydraten niet normaal is. Wij eten echt teveel koolhydraten tegenwoordig.

Je zult dus daadwerkelijk je eetpatroon moeten aanpassen.

Hoeveel calorieën en koolhydraten bevat het weekmenu?

Het weekmenu gaat uit van rond de 1500-1600 calorieën per dag. Dat is gemiddeld voor een vrouw. Een man mag zeker 200 calorieën meer hebben. Het menu is gebaseerd op strikt koolhydraatarm, maximaal 50 gram koolhydraten per dag.

Lees ook: Hoeveel calorieën per dag?

En lees ook zeker: Hoeveel koolhydraten per dag?

Koolhydraatarm weekmenu

Is zoveel vet wel goed voor je?

De spelregels op koolhydraatarm eten zijn volledig anders dan de regels die gelden bij de traditionele diëten waarbij minder eten en calorieën tellen voorop staat. Vetten heb je juist nodig om vet te verbranden.

Hoe dit zit lees je hier: Waarom vet eten om vet te kunnen verbranden

Ik zie heel veel eieren. Is dat niet slecht voor het cholesterol? 

Eieren zijn in tegenstelling tot we altijd gehoord hebben, super gezond. Maar het is niet zo gek dat velen dat nog denken i.v.m. verhoging van het cholesterol. Dit is allang niet meer zo. De inzichten zijn hierover veranderd. Eieren verhogen namelijk het goede cholesterol (HDL) en verlagen het slechte cholesterol (LDL). Ik zelf eet gemiddeld 2 tot 3 eieren per dag: gebakken, gekookt. Heerlijk, dus geniet er volop van.

Lees ook: Hoog cholesterol en een koolhydraatarm dieet

Waarom staat er geen fruit op het menu?

Koolhydraatarm is het vermijden van koolhydraten en suikers tot maximaal  50 gram per dag. Koolhydraatarm gaat uit van het principe van ketose. Doordat je lichaam snel de koolhydraten heeft opgebruikt als energiebron, schakelt het snel over naar het gebruik van vetten als energiebron. Je kunt daarmee sneller afvallen en je lichaam sneller laten afkicken van een suikerverslaving. En nu komt het, ga je hierbij fruit eten, dan kan dat het ketoseproces verstoren.

Fruit bevat van nature suiker, en wel in de vorm van vruchtensuiker, oftewel fructose. Voor je lichaam maakt het niet welke vorm van suiker je binnenkrijgt: suiker is suiker! Overigens, blauwe bessen, frambozen, aardbeien, bramen en bosbessen zijn wel toegestaan.

Lees ook: Fruit en een koolhydraatarm dieet

Mag ik nog wel zoete dingen eten?

Hoewel we suikers vermijden, mag je gerust gebruik maken van zoetstoffen. Kies dan wel voor de goede varianten die geen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Kijk zeker in dit artikel welke zoetstoffen je het beste kan gebruiken: Zoetstoffen en een koolhydraatarm dieet

Wat als ik iets niet lust? Mag ik maaltijden wisselen?

  • Geen vis? Kies vlees of kip of 2 eieren.
  • Geen vlees? Kies vis of 2 eieren/ kwark/ yoghurt.
  • Een bepaald soort kaas? Vervangen door kaas naar keuze of laat kaas weg.
  • Een bepaalde groente? Vervangen door groente naar keuze.

Koolhydraatarm eten kan soms wat meer tijd in beslag nemen. Voorbereiden, boodschappen doen, plannen, en je moet nadenken over hoe je dit kunt combineren met je gezin. Je kunt echter alles ruilen. Hele dagen omruilen. Of vaker een dag doen die makkelijk te doen is. Of gewoon onderling maaltijden en tussendoortjes ruilen. Het mag allemaal. En voor je gezin maak je er dan wat aardappeltjes, pasta of rijst bij.

Lees ook: Ik lust niet alles of ik verdraag niet alles. Hoe kan ik wisselen en ruilen?

Ik gebruik medicatie. Kan ik starten met het menu en koolhydraatarm eten?

Gebruik je momenteel medicijnen (voor bijvoorbeeld diabetes type 2) en heb je medische klachten, overleg dan altijd met je huisarts of je mag starten met koolhydraatarm eten. Mijn ervaring is echter dat koolhydraatarm eten de perfecte manier is om je gezondheid te verbeteren, maar slik je medicijnen dan kan het zijn dat dit bijgesteld moet worden. En dat kan vrij snel gaan. Dus overleg altijd met je arts dat je dit wilt gaan doen.

Lees ook: Alles over een koolhydraatarm en diabetes type 2 dieet

Wat mag ik allemaal nog meer eten?

In mijn blog ‘Eten zonder koolhydraten' vind je een volledige lijst met voedingsmiddelen die allemaal passen binnen een koolhydraatarm eetpatroon.

Wat kan ik na het weekmenu doen?

Je kunt verder gaan met koolhydraatarm door je aan te sluiten bij de Club van Linda. Daar krijg je iedere week een nieuw weekmenu en heb je toegang tot een forum waar je al je vragen kunt stellen. Je kunt ook kiezen voor 1 van mijn boeken.

Ik wil eigenlijk niet zonder brood en fruit? Kan dat?

Mijn gratis weekmenu is koolhydraatarm. Maar je kunt ook kiezen voor een koolhydraatbeperkt dieet. Voeg dan gewoon 2 snee speltbrood of goed volkoren brood toe en 2 stuks fruit als tussendoortje.

Zie ook: Wat mag ik eten in een koolhydraatbeperkt dieet?

Meteen goed koolhydraatbeperkt starten kan ook met dit menu: Koolhydraatbeperkt weekmenu

Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust in een reactie onder dit blog.

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
fransiscawahl
Door

fransiscawahl

op 1 February 2018

Hoi Linda voor hoeveel personen zij de weekmenus' gr.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 1 February 2018

Voor 1 persoon hoor.

Tamara
Door

Tamara

op 18 March 2018

Ik heb een allergie voor noten!Door wat kannen deze vervangen

Linda Nordholt
Ria
Door

Ria

op 21 March 2018

goeie morgen, Ik wil wel de boeken , maar kan ik dan ook lid worden van de Club? Mijn computer staat nl boven en op en neer naar boven om naar een recept te kijken, vind ik vervelend. vr.gr. Ria

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 21 March 2018

Het kan allebei hoor. Je kunt zowel de boeken bestellen als lid worden van de Club van Linda. De menu's binnen de Club van Linda kun je ook gewoon printen dus dan heb je die ook bij de hand.

cohooydonk
Door

cohooydonk

op 23 March 2018

Hoi Linda ik heb me vanavond ingeschreven maarik kan nergerns in loggen ik snap het ikheb betaalt ik heb ook een wachtwoord gekregen , snap er niks van groetjes coby

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 23 March 2018

Ik ga het voor je nakijken hoor. Je ontvangt een mailtje van ons. Groetjes Linda

Arend
Door

Arend

op 28 March 2018

ik wil de het eerste weekmenu printen, maar zie tot mijn verbazing dat dat wel 8 A4-tjes zijn, is er ook een simpele tekst variant waar alles op 1 of 2 velletejes staat en lekker overzichtelijk is?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 28 March 2018

Oei met zoveel variatie in recepten is het niet mogelijk om dit op 2 A4tjes te houden. Juist om het per dag te organiseren ontstaat er overzicht per dag. We hebben vele mogelijke manier geprobeerd, maar minder A4 helaas:)

Teunie
Door

Teunie

op 10 April 2018

Ik heb me aangemeld maar zie nergens een pdf formulier

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 10 April 2018

Wat bedoel je precies Teunie? Je ontvangt het weekmenu in de mail. Als dit niet het geval is, stuur even een mailtje naar administratie@slankmetlinda.nl dan help ik je verder.

Ice
Door

Ice

op 23 May 2018

Hallo Linda, Ik heb een probleem, ik zit momenteel in een plateau, ik kan niet meer afvallen. Ik weeg 60 kg en moet nog 5 kg afvallen (na bevalling). Heb jij enige tips om deze plateau te doorbreken? Ik doe van alles (koolhydraatarm eten en lekker sporten). Ik hoop dat je me kan helpen, Groetjes Ice

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 31 May 2018

Wellicht kun je hier je tips vinden: https://slankmetlinda.nl/afvallen-lukt-niet/. Uiteraard kan ik je hierin ook persoonlijk adviseren, dan kunnen we een intakegesprek plannen en kan ik kijken hoe we samen je plateau kunnen doorbreken.

Anouk goedhart
Door

Anouk goedhart

op 22 June 2018

Sommige dingen die in de weekmenus voorkomen vind ik echt niet lekker zoals advocado, kokos, aubergine, courgette, pijnboompitten en amandelen. Hoe kan ik deze producten vervangen voor iets anders? En hoe zit het als je in de ochtend om 5 uur in de auto al zit en geen tijd om thuis te ontbijten dus dit in de auto doet. Kwark is dan geen Handige optie.?

Linda Nordholt
Veltman uitgevers
Door

Veltman uitgevers

op 31 July 2018

Hallo Linda, ik heb je boek gekocht van de koolhydraatarme 30 dagen boost. Ben maandag 30 juli 2018 begonnen. Vandaag de tomatensoep met ballen gemaakt. Mijn kleine pannetje zit vol. Is dit wel voor 1 persoon in 1 keer opeten of is het voor 4 personen? Best heel veel. Gr. Wilma

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 31 July 2018

Je mag dit wel voor 2 of 4 personen rekenen hoor. Geniet ervan!

Annet
Door

Annet

op 15 August 2018

Hoi Linda, Koolhydraatarm eten zou ik wel willen, maar ik wordt weeehouden door het volgende. Door geen brood te eten missen we toch jodiumbevattend bakkerszout, essentieel voor de schildklier? En als we geen fruit eten missen we toch veel vitaminen en vezels? Vezels zijn toch ook van groot belang in het voorkomen van m.n. darmkanker? Hoe zit dit? Groetjes, Annet

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 28 August 2018

Hoi Annet, goeie vragen:) Vezels krijg je binnen door meer groenten te eten, noten, lijnzaad. Ik hou hier altijd rekening mee bij het opstellen van mijn weekmenu's bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor brood. Je hebt dit niet nodig om je jodium binnen te krijgen. Jodium zit in vele andere voedingsmiddelen waaronder eieren, witvis, garnalen, gerookte zalm, olijven, avocado, yoghurt en kaas o.a. Je kunt eventueel kiezen voor zout met extra toegevoegd jodium. Of zeewier en kelp. En fruit bevat veel suikers, maar zijn daardoor niet per definitie ongezond. https://slankmetlinda.nl/fruit-en-een-koolhydraatarm-dieet/

Myra
Door

Myra

op 4 September 2018

Hoi, koolhydraatarm eten is heerlijk. En ook ik wil een paar kilo kwijt. Maar hoe zit dat op dagen dat je sport? Hoeveel kan/mag/moet je dan meer eten aan gezonde calorieën? Ik doe bodypump, grit, attack, CX Works, bodybalance, wandelen...

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 14 September 2018

Normaliter adviseer ik om voor of na het sporten wat extra eiwitten tot je te nemen. Met name als je merkt dat je dit nodig hebt. Je lichaam moet echt wennen aan het sporten op minder koolhydraten, dus luister goed naar je lichaam en forceer niet. Je hoeft op dagen dat je sport niet perse meer te eten, maar ik merk vaak dat na het sporten wel iets extra's nodig is. Bijvoorbeeld een bak kwark met wat noten.

help
Door

help

op 25 September 2018

Hoi Linda, Ik ben een paar maanden weer 'teruggevallen' in het eten wat de rest van het gezin ook eet. Nu was ik 7 kilo afgevallen, maar er zitten er al weer 5 aan. Heel vervelend dus. Nu ben ik sinds een maand weer begonnen met koolhydraatbeperkt, hetzelfde als waar ik eerder die 7 kilo mee was afgevallen, maar nu val ik niets af. Hoe kan dat? Na twee weken was ik 1.5 kilo kwijt, maar na een weekend iets meer eten (wat ik daarvoor ook deed en wél afviel), zat dit er weer aan en tot nu toe nogsteeds.. Ik sport er ook bij, twee keer per week, dat deed ik eerder niet. Maar dat lijkt me juist een extra boost om af te vallen, niet om juist níets af te vallen toch?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 9 November 2018

Er kunnen vele redenen zijn waardoor je nu niet afvalt. Dat is lastig voor mij om zo te bepalen. En extra sporten draagt niet per definitie bij aan sneller afvallen. Het kan ook voor extra stress in je lichaam zorgen, waardoor afvallen juist niet lukt. Of je creëert meer spiermassa. Het kan zijn dat je toch onbewust teveel koolhydraten eet, te weinig eet of je moet je lichaam gewoon weer even de tijd geven. Kilo's zeggen niets over vet verbranden. Je kan ook proberen om eens koolhydraatarm te gaan doen en te kijken hoe dat gaat.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 1 October 2018

Goedemorgen Linda, Kun je de boeken ook kopen bij de boekhandel ? Vriendelijke groet, Trudy

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 1 October 2018

Hoi Trudy, ja dat kan zeker. Gewoon even vragen en anders kunnen ze het altijd bestellen.

hillypathuis51
Door

hillypathuis51

op 3 January 2019

Dag Linda. Ik heb me aangemeld. Betaling geregeld. Heb een bevestiging ontvangen......plus wachtwoord. Maar kan niet inloggen. Dat is toch niet de bedoeling lijkt me. Probeer al 2 dagen telefonisch contact te krijgen maar word niet opgenomen. Hoop echt dat ik gauw iets hoor....want dit is niet fijn. Groet Hilly

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 3 January 2019

Hoi Hilly, dit is zeker niet de bedoeling nee. Ik ga je direct mailen en proberen te bellen, want dit moet opgelost worden. Komt in orde.

hillypathuis51
Door

hillypathuis51

op 3 January 2019

Fantastisch! Dank voor de snelle reactie. Het is opgelost. ??

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 3 January 2019

Gelukkig en dank je wel voor je bericht. Dit is net zo vervelend voor ons als het voor jou is. Dus blij te horen dat het is opgelost.

Janieke
Door

Janieke

op 8 January 2019

Hoi linda, Ik ben deze week begonnen met het gratis weekmenu. Nu was mijn vraag is het verplicht om de tussendoortjes te nemen met name na de warme maaltijd, ik heb dan geen honger meer. Ik heb nu wel wat gegeten,maar als het niet nodig is dan laat ik het liever soms weg. Ik hoor graag van je. Groetjes

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 8 January 2019

Geen enkel probleem om het weg te laten, maar probeer wel de voedingswaarden die je 'mist' door het tussendoortje bij een andere maaltijd binnen te krijgen. Het menu is helemaal uitgeschreven in de juiste balans en te weinig eten is niet de bedoeling.

Hilda
Door

Hilda

op 23 January 2019

Hoi Linda, Bedankt voor het weekmenu, dat is een goed begin voor mij. Ik lees me al een paar weken in en toch blijft het moeilijk voor mij. Hoeveel en wat wanneer... mensen hebben het over apps.... snap er ook niks van hoe moet je dat nou aflezen maar goed. Alle begin is moeilijk. Nu mijn vraag. Ik lust echt geen avocado. Je geeft aan groente met andere groente vervangen. Wat voor advies geef je over vervanging avocado? En ik vind water op zich prima maar niet de hele dag door. Ik heb een bepaald merk gekocht met 0% en heel laag in kh <0,5 gr per 100 ml verdund. Kan dat gewoon?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 26 January 2019

Hoi Hilda, wat je zegt alle begin is lastig en even inkomen. Lees vooral de artikelen op mijn blog door dan kom je er langzaam maar zeker in. En als je verdere hulp nodig hebt, kun je altijd overwegen je aan te melden bij de Club van Linda. Een avocado is niet zo 1 op 1 te vervangen. Het gaat om vervanging van de gezonde vetten. Dus bijv. noten, olijfolie, zalm. En ik denk dat je een light drankje bedoelt? Geen probleem, maar hou er rekening mee dat zoetstoffen een eventuele zoetbehoefte in stand kunnen houden. Maar qua voedingswaarden past het prima.

joke hansen
Door

joke hansen

op 27 March 2019

wordt er in het weekmenu van zondag rauwe zalm of gerookte zalm bedoeld ? Mag Griekse yoghurt ?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 27 March 2019

Hoi Joke, Griekse Yoghurt mag zeker. En voor de zalm kun je gerookte zalm gebruiken of eventueel een zalmmoot die je eventueel wat kunt aanbakken en dan nog even kunt laten meesudderen.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies