E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

De meest gestelde vragen over mijn gratis koolhydraatarme weekmenu

De meest gestelde vragen over mijn gratis koolhydraatarme weekmenu
1 februari 2018 Linda Nordholt
vragen gratis koolhydraatarme weekmenu

Zoheee, mijn gratis weekmenu is inmiddels al meer dan 100.000 keer gedownload. Voor velen die net kennis maken met koolhydraatarm eten kan het een omslag betekenen. Iets wat je natuurlijk wilt, maar wat ook vragen kan opwerpen.

Ik heb de meest gestelde vragen even op een rijtje gezet voor je.

Huh? Ik zie niks van brood, aardappelen, pasta of rijst?

Ja, het is een hele omschakeling. Koolhydraatarm eten is zo anders dan je gewend bent. Want laten nu juist brood, aardappelen, pasta en rijst veel koolhydraten bevatten. Dit zijn nu juist de voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je momenteel niet of met moeite afvalt. Deze voedingsmiddelen laten je vastzitten in de zogeheten suikerverslaving, ook wel koolhydraatverslaving genoemd.

Afvallen, een gezond eetpatroon aanleren en een gezond gewicht behouden, draaien niet om minder snoepen of snaaien. Of om calorieën tellen en minder eten. Het gaat om ánders eten. En voor velen betekent dat zelfs meer eten. Het zijn niet de calorieën die dik maken, het is het teveel aan koolhydraten!

Door het eten van veel koolhydraten blijft je lichaam er ook steeds om vragen. Je lichaam is als het ware verslaafd aan de koolhydraten en zit vast in de vicieuze cirkel van de suiker- of koolhydraatverslaving. Ik snap ook dat je op dit moment denkt: Ik kan niet zonder brood of pasta of aardappelen. Maar dat is nu juist die suikerverslaving die ‘spreekt’.

Als dat bij jou ook zo is, dan is afvallen en op gewicht blijven een hele opgave. Jouw lichaam wil namelijk helemaal geen vet verbranden. Dus… om jouw lichaam weer in de vetverbrandende modus te zetten, dien je af te kicken van de suikerverslaving en moet je een constante bloedsuikerspiegel creëren.

Hoe doe je dat? Door je koolhydraatinname te minderen. Maar dat wat je mindert in koolhydraten vul je aan met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Je geeft je lichaam de kans weer te helen en daarmee te kunnen afvallen en weer gezond(er) te worden.

En te starten met strikt koolhydraatarm, dus met het gratis weekmenu, laat je jouw lichaam snel afkicken.

Maar mag ik dan nooit meer brood, aardappelen, pasta en rijst?

Natuurlijk wel. Je hoeft natuurlijk niet altijd strikt koolhydraatarm te eten. Op een gegeven kun je prima een koolhydraatbeperkt eetpatroon aanhouden. Ik krijg heel vaak de vraag: ‘Als je weer normaal gaat eten, dan kom je weer heel snel aan’.  En dat klopt, ga jij je eetpatroon niet structureel aanpassen naar een ander eetpatroon met minder koolhydraten, dan ga je weer aankomen. Je lichaam gaat dan weer vet opslaan. Weet dat een eetpatroon met veel koolhydraten niet normaal is. Wij eten echt teveel koolhydraten tegenwoordig. Je zult dus daadwerkelijk je eetpatroon moeten aanpassen. En eigenlijk alles wat je ooit geleerd hebt over afvallen los moeten laten. Koolhydraatarm eten = omdenken. Ik weet zeker dat jij op een gegeven de aardappelen en pasta niet eens mist. En dan ben je van die suikerverslaving af.

Hoeveel calorieën en koolhydraten bevat het weekmenu?

Het weekmenu gaat uit van rond de 1500-1600 calorieën per dag. Dat is gemiddeld voor een vrouw. Een man mag zeker 200 calorieën meer hebben. Het menu is gebaseerd op strikt koolhydraatarm, maximaal 50 gram koolhydraten per dag.

Is zoveel vet wel goed voor je?

De spelregels op koolhydraatarm eten zijn volledig anders dan de regels die gelden bij de traditionele diëten waarbij minder eten en calorieën tellen voorop staat. Vetten heb je juist nodig om vet te verbranden. Lees ook zeker dit blog daarover.

Ik zie heel veel eieren. Is dat niet slecht voor het cholesterol? 

Eieren zijn in tegenstelling tot we altijd gehoord hebben, super gezond. Maar het is niet zo gek dat velen dat nog denken i.v.m. verhoging van het cholesterol. Dit is allang niet meer zo. De inzichten zijn hierover veranderd. Eieren verhogen namelijk het goede cholesterol (HDL) en verlagen het slechte cholesterol (LDL). Ik zelf eet gemiddeld 2 tot 3 eieren per dag: gebakken, gekookt. Heerlijk, dus geniet er volop van.

Waarom staat er geen fruit op het menu?

Koolhydraatarm is het vermijden van koolhydraten en suikers tot maximaal  50 gram per dag. Koolhydraatarm gaat uit van het principe van ketose. Doordat je lichaam snel de koolhydraten heeft opgebruikt als energiebron, schakelt het snel over naar het gebruik van vetten als energiebron. Je kunt daarmee sneller afvallen en je lichaam sneller laten afkicken van een suikerverslaving. En nu komt het, ga je hierbij fruit eten, dan kan dat het ketoseproces verstoren. Fruit bevat van nature suiker, en wel in de vorm van vruchtensuiker, oftewel fructose. Voor je lichaam maakt het niet welke vorm van suiker je binnenkrijgt: suiker is suiker!

Het proces dat ketose heet kan verstoord worden door het eten van fruit en daarmee ook de effecten van het afvallen.

Wat als ik iets niet lust? Mag ik maaltijden wisselen?

  • Geen vis? Kies vlees of kip of 2 eieren.
  • Geen vlees? Kies vis of 2 eieren/ kwark/ yoghurt.
  • Een bepaald soort kaas? Vervangen door kaas naar keuze of laat kaas weg.
  • Een bepaalde groente? Vervangen door groente naar keuze.

Koolhydraatarm eten kan soms wat meer tijd in beslag nemen. Voorbereiden, boodschappen doen, plannen, en je moet nadenken over hoe je dit kunt combineren met je gezin. Je kunt echter alles ruilen. Hele dagen omruilen. Of vaker een dag doen die makkelijk te doen is. Of gewoon onderling maaltijden en tussendoortjes ruilen. Het mag allemaal. En voor je gezin maak je er dan wat aardappeltjes, pasta of rijst bij.

Lees hier verder voor een uitgebreide toelichting op wisselen en ruilen.

Ik gebruik medicatie. Kan ik starten met het menu en koolhydraatarm eten?

Gebruik je momenteel medicijnen en heb je medische klachten, overleg dan altijd met je huisarts of je mag starten met koolhydraatarm eten. Mijn ervaring is echter dat koolhydraatarm eten de perfecte manier is om je gezondheid te verbeteren, maar slik je medicijnen dan kan het zijn dat dit bijgesteld moet worden. En dat kan vrij snel gaan. Dus overleg altijd met je arts dat je dit wilt gaan doen.

Wat mag ik allemaal nog meer eten?

In mijn blog ‘Eten zonder koolhydraten’ vind je een volledige lijst met voedingsmiddelen die allemaal passen binnen een koolhydraatarm eetpatroon.

Wat kan ik na het weekmenu doen?

Je kunt verder gaan met koolhydraatarm door je aan te sluiten bij de Club van Linda. Daar krijg je iedere week een nieuw weekmenu en heb je toegang tot een forum waar je al je vragen kunt stellen. Je kunt ook kiezen voor mijn boek ‘De koolhydraatarme 30 dagen boost’.

Overigens hoef je niet altijd strikt koolhydraatarm te blijven eten. Je vind daarom binnen de Club van Linda ook iedere week nieuwe koolhydraatbeperkte weekmenu’s. Of kijk eens bij mijn boek ‘Het koolhydraatbeperkt 60 dagen menu’.

Ik wil eigenlijk niet zonder brood en fruit? Kan dat?

Mijn gratis weekmenu is koolhydraatarm. Maar je kunt ook kiezen voor koolhydraatbeperkt. Voeg dan gewoon 2 snee speltbrood of goed volkoren brood toe en 2 stuks fruit als tussendoortje. Meteen goed koolhydraatbeperkt starten kan ook met mijn weekmenu’s binnen de Club van Linda.

Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust in een reactie onder dit blog.

Comments (36)

  1. joke hansen 4 maanden geleden

    wordt er in het weekmenu van zondag rauwe zalm of gerookte zalm bedoeld ?

    Mag Griekse yoghurt ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Hoi Joke, Griekse Yoghurt mag zeker. En voor de zalm kun je gerookte zalm gebruiken of eventueel een zalmmoot die je eventueel wat kunt aanbakken en dan nog even kunt laten meesudderen.

  2. Hilda 6 maanden geleden

    Hoi Linda,
    Bedankt voor het weekmenu, dat is een goed begin voor mij. Ik lees me al een paar weken in en toch blijft het moeilijk voor mij. Hoeveel en wat wanneer… mensen hebben het over apps…. snap er ook niks van hoe moet je dat nou aflezen maar goed. Alle begin is moeilijk.

    Nu mijn vraag. Ik lust echt geen avocado. Je geeft aan groente met andere groente vervangen. Wat voor advies geef je over vervanging avocado?
    En ik vind water op zich prima maar niet de hele dag door. Ik heb een bepaald merk gekocht met 0% en heel laag in kh <0,5 gr per 100 ml verdund. Kan dat gewoon?

    • Auteur
      Linda Nordholt 6 maanden geleden

      Hoi Hilda, wat je zegt alle begin is lastig en even inkomen. Lees vooral de artikelen op mijn blog door dan kom je er langzaam maar zeker in. En als je verdere hulp nodig hebt, kun je altijd overwegen je aan te melden bij de Club van Linda. Een avocado is niet zo 1 op 1 te vervangen. Het gaat om vervanging van de gezonde vetten. Dus bijv. noten, olijfolie, zalm. En ik denk dat je een light drankje bedoelt? Geen probleem, maar hou er rekening mee dat zoetstoffen een eventuele zoetbehoefte in stand kunnen houden. Maar qua voedingswaarden past het prima.

  3. Janieke 6 maanden geleden

    Hoi linda,

    Ik ben deze week begonnen met het gratis weekmenu.
    Nu was mijn vraag is het verplicht om de tussendoortjes te nemen met name na de warme maaltijd, ik heb dan geen honger meer. Ik heb nu wel wat gegeten,maar als het niet nodig is dan laat ik het liever soms weg.
    Ik hoor graag van je.
    Groetjes

    • Auteur
      Linda Nordholt 6 maanden geleden

      Geen enkel probleem om het weg te laten, maar probeer wel de voedingswaarden die je ‘mist’ door het tussendoortje bij een andere maaltijd binnen te krijgen. Het menu is helemaal uitgeschreven in de juiste balans en te weinig eten is niet de bedoeling.

  4. hillypathuis51 7 maanden geleden

    Fantastisch!
    Dank voor de snelle reactie.
    Het is opgelost. 😀😀

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Gelukkig en dank je wel voor je bericht. Dit is net zo vervelend voor ons als het voor jou is. Dus blij te horen dat het is opgelost.

  5. hillypathuis51 7 maanden geleden

    Dag Linda.
    Ik heb me aangemeld. Betaling geregeld. Heb een bevestiging ontvangen……plus wachtwoord. Maar kan niet inloggen. Dat is toch niet de bedoeling lijkt me.
    Probeer al 2 dagen telefonisch contact te krijgen maar word niet opgenomen.
    Hoop echt dat ik gauw iets hoor….want dit is niet fijn. Groet Hilly

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Hoi Hilly, dit is zeker niet de bedoeling nee. Ik ga je direct mailen en proberen te bellen, want dit moet opgelost worden. Komt in orde.

  6. Linda Nordholt 10 maanden geleden

    Goedemorgen Linda,

    Kun je de boeken ook kopen bij de boekhandel ?

    Vriendelijke groet,
    Trudy

    • Auteur
      Linda Nordholt 10 maanden geleden

      Hoi Trudy, ja dat kan zeker. Gewoon even vragen en anders kunnen ze het altijd bestellen.

  7. help 10 maanden geleden

    Hoi Linda,

    Ik ben een paar maanden weer ‘teruggevallen’ in het eten wat de rest van het gezin ook eet. Nu was ik 7 kilo afgevallen, maar er zitten er al weer 5 aan. Heel vervelend dus. Nu ben ik sinds een maand weer begonnen met koolhydraatbeperkt, hetzelfde als waar ik eerder die 7 kilo mee was afgevallen, maar nu val ik niets af. Hoe kan dat?
    Na twee weken was ik 1.5 kilo kwijt, maar na een weekend iets meer eten (wat ik daarvoor ook deed en wél afviel), zat dit er weer aan en tot nu toe nogsteeds..
    Ik sport er ook bij, twee keer per week, dat deed ik eerder niet. Maar dat lijkt me juist een extra boost om af te vallen, niet om juist níets af te vallen toch?

    • Auteur
      Linda Nordholt 8 maanden geleden

      Er kunnen vele redenen zijn waardoor je nu niet afvalt. Dat is lastig voor mij om zo te bepalen. En extra sporten draagt niet per definitie bij aan sneller afvallen. Het kan ook voor extra stress in je lichaam zorgen, waardoor afvallen juist niet lukt. Of je creëert meer spiermassa. Het kan zijn dat je toch onbewust teveel koolhydraten eet, te weinig eet of je moet je lichaam gewoon weer even de tijd geven. Kilo’s zeggen niets over vet verbranden. Je kan ook proberen om eens koolhydraatarm te gaan doen en te kijken hoe dat gaat.

  8. Myra 11 maanden geleden

    Hoi, koolhydraatarm eten is heerlijk. En ook ik wil een paar kilo kwijt. Maar hoe zit dat op dagen dat je sport? Hoeveel kan/mag/moet je dan meer eten aan gezonde calorieën? Ik doe bodypump, grit, attack, CX Works, bodybalance, wandelen…

    • Auteur
      Linda Nordholt 10 maanden geleden

      Normaliter adviseer ik om voor of na het sporten wat extra eiwitten tot je te nemen. Met name als je merkt dat je dit nodig hebt. Je lichaam moet echt wennen aan het sporten op minder koolhydraten, dus luister goed naar je lichaam en forceer niet. Je hoeft op dagen dat je sport niet perse meer te eten, maar ik merk vaak dat na het sporten wel iets extra’s nodig is. Bijvoorbeeld een bak kwark met wat noten.

  9. Annet 11 maanden geleden

    Hoi Linda,
    Koolhydraatarm eten zou ik wel willen, maar ik wordt weeehouden door het volgende.
    Door geen brood te eten missen we toch jodiumbevattend bakkerszout, essentieel voor de schildklier?
    En als we geen fruit eten missen we toch veel vitaminen en vezels?
    Vezels zijn toch ook van groot belang in het voorkomen van m.n. darmkanker?
    Hoe zit dit?

    Groetjes, Annet

    • Auteur
      Linda Nordholt 11 maanden geleden

      Hoi Annet, goeie vragen:) Vezels krijg je binnen door meer groenten te eten, noten, lijnzaad. Ik hou hier altijd rekening mee bij het opstellen van mijn weekmenu’s bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor brood. Je hebt dit niet nodig om je jodium binnen te krijgen. Jodium zit in vele andere voedingsmiddelen waaronder eieren, witvis, garnalen, gerookte zalm, olijven, avocado, yoghurt en kaas o.a. Je kunt eventueel kiezen voor zout met extra toegevoegd jodium. Of zeewier en kelp. En fruit bevat veel suikers, maar zijn daardoor niet per definitie ongezond. https://slankmetlinda.nl/fruit-en-een-koolhydraatarm-dieet/

  10. Veltman uitgevers 12 maanden geleden

    Hallo Linda, ik heb je boek gekocht van de koolhydraatarme 30 dagen boost. Ben maandag 30 juli 2018 begonnen. Vandaag de tomatensoep met ballen gemaakt. Mijn kleine pannetje zit vol. Is dit wel voor 1 persoon in 1 keer opeten of is het voor 4 personen? Best heel veel. Gr. Wilma

    • Auteur
      Linda Nordholt 12 maanden geleden

      Je mag dit wel voor 2 of 4 personen rekenen hoor. Geniet ervan!

  11. Anouk goedhart 1 jaar geleden

    Sommige dingen die in de weekmenus voorkomen vind ik echt niet lekker zoals advocado, kokos, aubergine, courgette, pijnboompitten en amandelen.

    Hoe kan ik deze producten vervangen voor iets anders?

    En hoe zit het als je in de ochtend om 5 uur in de auto al zit en geen tijd om thuis te ontbijten dus dit in de auto doet. Kwark is dan geen Handige optie.?

  12. Ice 1 jaar geleden

    Hallo Linda,
    Ik heb een probleem, ik zit momenteel in een plateau, ik kan niet meer afvallen. Ik weeg 60 kg en moet nog 5 kg afvallen (na bevalling).
    Heb jij enige tips om deze plateau te doorbreken? Ik doe van alles (koolhydraatarm eten en lekker sporten).
    Ik hoop dat je me kan helpen,

    Groetjes Ice

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Wellicht kun je hier je tips vinden: https://slankmetlinda.nl/afvallen-lukt-niet/. Uiteraard kan ik je hierin ook persoonlijk adviseren, dan kunnen we een intakegesprek plannen en kan ik kijken hoe we samen je plateau kunnen doorbreken.

  13. Teunie 1 jaar geleden

    Ik heb me aangemeld maar zie nergens een pdf formulier

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Wat bedoel je precies Teunie? Je ontvangt het weekmenu in de mail. Als dit niet het geval is, stuur even een mailtje naar administratie@slankmetlinda.nl dan help ik je verder.

  14. Arend 1 jaar geleden

    ik wil de het eerste weekmenu printen, maar zie tot mijn verbazing dat dat wel 8 A4-tjes zijn, is er ook een simpele tekst variant waar alles op 1 of 2 velletejes staat en lekker overzichtelijk is?

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Oei met zoveel variatie in recepten is het niet mogelijk om dit op 2 A4tjes te houden. Juist om het per dag te organiseren ontstaat er overzicht per dag. We hebben vele mogelijke manier geprobeerd, maar minder A4 helaas:)

  15. cohooydonk 1 jaar geleden

    Hoi Linda ik heb me vanavond ingeschreven maarik kan nergerns in loggen ik snap het ikheb betaalt ik heb ook een wachtwoord gekregen , snap er niks van groetjes coby

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Ik ga het voor je nakijken hoor. Je ontvangt een mailtje van ons. Groetjes Linda

  16. Ria 1 jaar geleden

    goeie morgen,
    Ik wil wel de boeken , maar kan ik dan ook lid worden van de Club?
    Mijn computer staat nl boven en op en neer naar boven om naar een recept te kijken, vind ik vervelend.

    vr.gr. Ria

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Het kan allebei hoor. Je kunt zowel de boeken bestellen als lid worden van de Club van Linda. De menu’s binnen de Club van Linda kun je ook gewoon printen dus dan heb je die ook bij de hand.

  17. Tamara 1 jaar geleden

    Ik heb een allergie voor noten!Door wat kannen deze vervangen

  18. fransiscawahl 1 jaar geleden

    Hoi Linda
    voor hoeveel personen zij de weekmenus’
    gr.

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Voor 1 persoon hoor.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*