E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm brood of speltbrood?

Koolhydraatarm brood of speltbrood?
1 april 2014 Linda Nordholt

Koolhydraatarm brood - Slank met Linda

Laatst kreeg ik een heel concrete vraag: Wat is nou beter? Koolhydraatarm brood of speltbrood?

Daar wil ik graag antwoord op geven. Helaas is het niet zo makkelijk te beantwoorden. Want als ik zou moeten kiezen zou ik zeggen: maakt niet uit, ze zijn beide even goed en even slecht.

Ik wil op de brooddiscussie dus wat dieper ingaan, zodat jullie begrijpen waar al die geluiden van ‘brood is slecht’ vandaag komen. En dan geef ik natuurlijk mijn advies!

Waar komt de discussie over brood is ongezond vandaan?

De felle discussie begon met het boek van W. Davis, de broodbuik. Veel mensen hebben een glutenintolerantie, tarweallergie of coeliakie. Zij kunnen gemakkelijk glutenvrije producten kopen in verschillende winkels. Volgens Davis wordt er te weinig aandacht besteed aan de effecten van tarwe op mensen die geen van deze aandoeningen hebben. In zijn boek stelt Davis  dat mensen door minder tarwe te eten, afvallen en afkomen van allerlei vermoeidheidsverschijnselen en buikklachten.

2 oorzaken (ik probeer het in mijn eigen woorden makkelijk te zeggen):

  1. De tarwe (een soort graan) is niet meer de tarwe zoals het geweest is. Er worden allerlei stoffen aan toegevoegd of weggehaald, waardoor het slechts een goedkope manier is om suikers / calorieën binnen te krijgen.
  2. De tarwe zorgt voor bloedsuikerpieken, die uiteindelijk zorgen voor vetopslag met name rond de buik (vandaar de naam van het boek: de broodbuik).

Ons lichaam, ook zonder een glutenintolerantie of tarweintolerantie, verdraagt tarwe niet meer.

Kort door de bocht wordt beweerd: Brood (onder andere door de tarwe) is slecht voor ons, het zorgt voor gezondheidsklachten waarvan we ons zelf niet eens bewust zijn en niet onbelangrijk: van brood word je dik.

Ons eetpatroon en mijn ervaring

Wij zijn opgegroeid met brood. Bruin brood, wit brood, geroosterd brood, stokbroodjes, meergranenbollen. Heerlijk! Ook ik ben gek op brood. Mijn eetpatroon heeft altijd bestaan uit veel brood, volkorenbrood. Maar mijn ‘probleem’ was dat het niet verzadigde, ik kon er van blijven eten. Ook van het volkorenbrood. Vaak liep ik ook met een opgeblazen gevoel rond, ik dacht dat het bij mij hoorde. Sinds ik gestopt ben met brood eten, zijn deze klachten voorbij. Het verhaal van Davis is dus in zekere zin van toepassing op mijzelf.

En nu? Stoppen met brood?

Begrijp me goed. Ik stel hier niet direct vast dat iedereen moet stoppen met brood eten. Veel mensen kunnen brood prima verdragen. Maar in mijn eigen opgedane ervaringen, blijkt inmiddels wel een kern van waarheid te zitten. Want wat ik zeker weet is dat in brood veel snelle koolhydraten zitten, die heel even voor een verzadigd gevoel zorgen maar even later weer juist het hongergevoel aanwakkeren. Je bloedsuikerspiegel gaat ervan schommelen waardoor je lichaam vet op gaat slaan en overgewicht kan ontstaan.

Het maakt hierbij niet uit om welk brood het gaat. Wit brood, volkorenbrood, speltbrood, meergranenbrood. Alle soorten brood zorgen voor bloedsuikerschommelingen. Bruin en volkorenbrood wordt ook vaak geverfd om het mooi bruin te maken. Serieus, kijk maar eens op de etiketten en je ziet geheid suiker staan. Ook bij volkorenbrood.

Als jij jezelf in deze klachten herkent van moeheid en een opgeblazen gevoel of andere vage klachten, vind ik het serieus het proberen waard om brood een tijdje weg te laten uit je eetpatroon. Je dient zelf te ervaren of deze klachten dan verdwijnen. Een andere reden om te brood een tijdje weg te laten is om te kijken of je hierdoor beter afvalt of op gewicht blijft.

Maar let op: brood dient natuurlijk wel vervangen te worden door andere voedingsmiddelen. Ga nooit minder eten! In mijn volgende blog ga ik hier dieper op in.

En dan: Kan ik wel speltbrood, volkorenbrood of koolhydraatarm brood eten?

Dat wit brood inmiddels als zeer slecht bestempeld staat, weten we wel. Dit doet echt helemaal niets goeds voor je lichaam. Volkoren brood is dan al een veel betere keuze. Het zorgt voor een meer verzadigd gevoel, en geeft de koolhydraten wat langzamer af aan je bloed. Hierdoor zijn de bloedsuikerpieken minder.

Inmiddels is spelt razendsnel populair geworden. Ook ik adviseer dit vaker dan volkorenbrood. Maar is speltbrood dan een oplossing? Even 3 stellingen:

  1. Spelt bevat minder calorieën dan volkorenbrood: Niet waar
  2. Het heeft langzame koolhydraten: Waar, maar dat geldt dus ook voor volkorenbrood
  3. Mensen met glutenallergie kunnen het ook eten: helaas niet waar, want speltbrood zit ook vol gluten

MAAR: en daarom is spelt wel gezonder als volkorenbrood: Dat komt omdat spelt nog niet zo ver doorgekweekt is als het tarwe waar we tegenwoordig ons brood van maken. Spelt heeft daardoor nog veel meer voedingsstoffen dan tarwe.

MAAR: spelt is duurder om mee te werken, waardoor fabrikanten ook hier weer allerlei trucjes mee uithalen. Er moet sprake zijn van 100% spelt als je wilt profiteren van deze gezondheidsvoordelen.

Kijk maar eens naar dit etiket (het zijn weliswaar beschuiten, maar dit geldt zeker ook voor brood). Er zitten veel suikers in:

Beschuiten spelt - Slank met Linda

En koolhydraatarm brood dan?

Koolhydraatarm brood is letterlijk brood met een verlaagd koolhydraatgehalte. Koolhydraatarm brood mag wettelijk pas koolhydraatarm genoemd worden als er ten minste 30% minder koolhydraten in zitten in vergelijking met normaal brood. Het tarwemeel in koolhydraatarm brood wordt in de meeste gevallen vervangen door sojameel (vanwege het hogere eiwitgehalte en lagere koolhydraatgehalte). Ook wordt er vaak gebruikgemaakt van extra olie of margarine en soms andere ingrediënten die van nature vezelrijk zijn en een hoger vetgehalte hebben, zoals lijnzaad en zonnebloempitten.
Koolhydraatarm brood kan dus een goed alternatief zijn voor volkorenbrood of speltbrood als je wilt letten op de koolhydraatinname. Ook ik adviseer vaak koolhydraatarm brood bij een strikt koolhydraatarm eetpatroon. Dat kan perfect. Maar ook voor koolhydraatarm brood gelden dezelfde nadelen als de andere broodsoorten.

Dus? Wat moet ik nu?

De drempel om brood te schrappen is vaak heel hoog. Angstig zelfs voor veel mensen. Het is namelijk makkelijk mee te nemen en heel lekker. Je komt er pas achter of brood nadelig is voor jou door het serieus een aantal dagen te schrappen. Eet dan weer een boterham en kijk wat het met je doet. Wil je brood absoluut niet schrappen, probeer je dan in ieder geval te beperken tot 2 sneetjes per dag. Dan beperk je in ieder geval de bloedsuikerschommelingen die zorgen voor vetopslag.

Laat wit brood altijd staan, kies dan beter voor volkorenbrood. Een nog betere keuze is speltbrood of de beste keuze speltzuurdesem. Koolhydraatarm brood is de beste keuze als je op de koolhydraatinname let. Maar deze kun je dan ook weer gaan vervangen voor speltbrood.

De beste manier om erachter te komen hoe jij reageert op brood is: luister naar je lichaam. Heb jij last van een opgeblazen gevoel na het eten van brood? Of last vaak last van een middagdip? Dan kan het zijn dat je reageert op het eten van brood. Dit kan zelfs onbewust zijn. Vaak denken we dat dit hoort bij ons, moeheid in de middag of een zere buik in de loop van de dag. Probeer brood dan eens een tijdje te vermijden. Kijk wat het doet met je lichaam en gevoel. Of stap over op speltbrood. In mijn volgende blog zal ik aandacht besteden aan hoe je brood kunt vervangen.

Wil jij ook op een gezonde en verantwoorde manier afvallen met een koolhydraatarm eetpatroon? En wil ook jij geen strijd meer voeren tegen de kilo’s, een Slank & Gezond eetpatroon hebben en niet onbelangrijk een gezonde relatie met eten?

 

Comments (21)

  1. Wieke 12 maanden geleden

    Hallo Linda , in je gratis week menu voor zondag staat 200 geam hütenkase maar is t de bedoeling dat ik dit in 1 ontbijt nuttig?

    Mvg

    • Auteur
      Linda Nordholt 11 maanden geleden

      Yep, dat mag je hebben:)

  2. Frenchi 2 jaar geleden

    Hallo…
    Ik ben in ruim 1.5 jaar nu 51 kilo afgevallen door kha te eten…. Ik ben nu sinds 2 weken overgestapt op koolydraatbeperkt en eet nu af en toe 2 sneetjes volkorenbrood ..andere dagen meestal havermout 30 gr….1 stuk fruit per dag en ongeveeer 1a 2 keer per week schepje volkorenpasta/ zilvervliesrijst..verder kha….ik blijf hiermee mooi gelijk..ik eet geen suikers….zit tussen de 50 en 75 koolydr op een dag ongeveer….nu hoor ik dat brood weer niet goed is…ik eet ook havermout..kan ik dat beter doen dan als 1 a 2 kee per week 2 sneetjes brood?
    Gr frenchi

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Wauw, top zeg en mijn complimenten. 2 sneetjes volkorenbrood of speltbrood op koolhydraatbeperkt is helemaal prima hoor. Als jij het er goed op doet en geen snelle trek ervaart gewoon doen. Havermout is natuurlijk ook perfect. Dus je bent goed bezig.

  3. schmid 3 jaar geleden

    Het beste kan je je brood in een natuurwinkel kopen.
    In de meeste zit helemaal geen suiker. Soms in klein deeg, om ze wat langer houdbaar te houden.
    Beter niet in supermarkten kopen, om dat ze het daar ”Speltbrood noemen, maar dat er toch tarwe in zit, en een beetje Spelt.
    Altijd etiketten lezen.
    Spelt is lichter dan soyabrood of het glutenvrije brood, waar weer suiker en vaak maismeel inzit, wat ”zwaar valt.
    Je betaald meer, maar de beste optie is de natuurwinkel! Bv Ekoplaza.

  4. Susan 3 jaar geleden

    Hoe zit het dan met het extra volkorenbrood (meer vezels, minder zout) van de Aldi? Dat is bij mij favoriet (erg lekker, blijft lang vers ook uit de diepvries nog lekker vers) en volgens de ingrediëntenlijst is er helemaal geen suiker aan toegevoegd. Ik ontbijt met een groene smoothie of havermout met melk en fruit en als lunch eet ik 2-3 boterhammen omdat ik het lekker vind en het makkelijk is om mee te nemen en uit de hand te eten (ben postbezorger dus eet vaak buiten als ik op straat ben).

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Hoi Susan, er lijkt me dan niks mis met het volkorenbrood als er geen suiker aan is toegevoegd. Probeer je te beperken tot 2 sneetjes per dag. Groet Linda

  5. Marloes 4 jaar geleden

    Hallo ik eet sinds augustus geen brood pasta aardappelen rijst etc meer. Dus voornamelijk groente vlees eieren fruit en noten… Maar…. Ik miste het brood opeens zo erg dat ik toch gisteren een koolhydraatarm brood heb gehaald. Nu lees ik er zoveel over dat ik toch bijna spijt heb.. Het ligt in de diepvries en heb net vandaag een sneetje op en ja denk niet dat het iedere dag gaat gebeuren maar het voelt toch een beetje als cheaten… Maar zou het nou echt kwaad kunnen zou ik iedere dag of om de dag of een paar keer per week 1 sneetje eten?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Marloes, koolhydraatarm brood is brood dat veel minder koolhydraten bevat dan gewoon brood. Dit is dus geen enkel probleem om te gebruiken. 2 sneetjes per dag kan prima, dus voel je niet schuldig hoor.

  6. Renata 4 jaar geleden

    1,1 gram suiker in 100 gram…is dat niet te verwaarlozen? Want die suiker is toch de dikmaker (snelle koolhydraten) niet de overige (langzame) koolhydraten? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Renata, het gaat mij niet om die 1,1 gram suikers. Het gaat me juist om de toegevoegde suikers wat bij de ingrediënten staat: suiker, glucose, fructose. Dat betekent dat er extra suiker is toegevoegd en dat zijn juist de dikmakers. Althans, suikers die de suikerverslaving in stand houden.

    • John 3 jaar geleden

      Wat denk je van de 65 g koolhydraten?
      Die worden ook gewoon in suikers omgezet in je bloed.
      Dat hele pak speltbeschuit kan zo de afvalemmer in, wat mij betreft.

  7. Iva 4 jaar geleden

    Waar koop je koolhydraatarm brood?
    En begrijp ik het goed dat spelbeeld dus niet koolhydraatarm is?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Iva, speltbrood is niet koolhydraatarm en bevat dezelfde hoeveelheid koolhydraten als een gewoon snee volkorenbrood. Koolhydraatarm brood koop je bij een goede bakker of bij de grotere supermarkten. Vraag er maar eens naar.

  8. G.Roskamp 4 jaar geleden

    Linda
    Al jaren kamp ik met de kwestie brood eten. Inmiddels ben ik over gegaan op speltbrood (63%) wat me in ieder geval beter bevalt. Vaak splits ik het ontbijt in helft bij opstaan en helft omstreeks half 11. Op die manier doe ik het o.a. in mijn vakantie. Tegenwoordig bestaat mijn ontbijt thuis uit: schaaltje roer yoghurt aangevuld met een flinke lepel Herbalife. Daar kan ik de hele ochtend mee doen. Tussen de middag eet ik
    1 1/2 a 2 sneetjes speltbrood. Al sinds midden jaren 90 gebruik ik eigenlijk geen aardappelen, ja in de winter in een keertje stamppot. Wel eet ik graag een stukje vlees. Pasta’s, rijst ed zal ik zelf niet snel koken, wel vind ik Chinees erg lekker vanwege de bijlagen en dat valt ook beter. Pannenkoek bak ik van speltbloem ook dat voelt beter aan.
    Er is al eens onderzoek naar mijn klachten gedaan: opgezette buik na het eten van brood en ik kan dan niet lopen vanwege de kortademigheid. Ik heb geen coeliakie (wel 2 kleinkinderen hebben het), maar ik heb te weinig van het enzym: alpha-glucosidase, waardoor de omzetting van koolhydraten in glucose in de knoop komt.
    Heb jij misschien nog een aanvulling voor mij? Het gaat me niet om afvallen, maar om me prettiger te voelen.
    Met heel veel dank G.Roskamp

  9. Leonie Heine 4 jaar geleden

    Gekiemd speltbrood van terassana natuurvoedingswinkel kun je wel nuttigen!

  10. Anoniem 5 jaar geleden

    Hoi Linda, Wat ik dan niet snap aan de foto is dat er welliswaar veel koolhydraten inzitten -65 gr.- maar maar 1,1gr. suikers. Ik heb altijd begrepen dat de suikers het meest schadelijk zijn en dat de rest van minder belang is?

    • Auteur
      Linda 5 jaar geleden

      Hallo, bedankt voor je reactie. Brood bevat veel koolhydraten (suikers) die zorgen voor bloedsuikerschommelingen. Dit is niet goed voor je lichaam, want als je lichaam teveel insuline aanmaakt kan het zorgen voor vetopslag. Koolhydraten, waarvan suikers, zegt niets over of er suiker aan toegevoegd is. Kijk maar eens bij de ingrediënten. Hier staan termen als suiker, glucosestroop, wat betekent dat er nog extra suiker aan het brood is toegevoegd. En dat is altijd geraffineerde, dus de slechte suiker. Wil je hier meer over lezen, kijk maar eens bij: http://slankmetlinda.nl/suikerverslaving/. Het zijn dus suikers die zeker van belang zijn, maar daarnaast ook of de koolhydraten goede of slechte koolhydraten zijn. Lees deze blog maar eens: http://slankmetlinda.nl/koolhydraten-wel-of-niet/

      • Pieter 4 jaar geleden

        Ik vind dat jouw tekst niet de vraag van Anoniem beantwoordt. Op het etiket is te lezen 65g koolhydraten, waarvan 1,1g suikers. Dus er zijn niet meer dan 1,1g suikers in die beschuit aanwezig, of dat nou in het product zat, of toegevoegd is, of wat dan ook.

        • Auteur
          Linda Nordholt 4 jaar geleden

          Hallo Pieter, je hebt gelijk hoor. Het klopt dus idd dat er maar 1,1 gram suikers inzitten en dat dit het totaal is. Het zegt alleen niets over of het natuurlijke of toegevoegde suikers zijn. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*