E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

5 kilo afvallen: Mijn 3 beste tips

5 kilo afvallen: Mijn 3 beste tips
27 oktober 2016 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon
5 kilo afvallen - Slank met Linda

Soms merk je ineens dat je, zonder dat je er erg in hebt, langzaam aan het aankomen bent. Soms gaat dat ongemerkt en zie je ieder jaar je gewicht iets omhoog gaan. Of je bent op vakantie geweest en je merkt dat er wel heel snel 5 kilo bij zit. Wat de reden ook is, 5 kilo afvallen is te overzien. Maar je wilt natuurlijk wel dat die 5 kilo er vervolgens af blijft. Je komt een heel eind door je eetpatroon eens onder de loep te nemen en voor jezelf vast te stellen waar het aan kan liggen. Je kunt besluiten om minder te snoepen en te snaaien. Maar mijn ervaring is dat je vaak wel op ‘jouw manier’ denkt gezond te eten, maar je toch ongemerkt wat kilootjes zwaarder wordt.

En dan nu: 5 kilo afvallen doe je zo

1. Reken af met de suikerverslaving

Ook al gebruik je geen suiker meer in de thee of koffie en probeer je suikers zoveel mogelijk te laten staan, toch kan het zijn dat je in een suikerverslaving terecht bent gekomen. Dit zijn tien symptomen van een suikerverslaving.

Herken jij jezelf erin?

  • Je voelt een constante behoefte naar suiker. Met name in de ochtend (een koekje of ontbijtkoek bij de koffie), aan het einde van de middag of begin van de avond.
  • Je bent constant op zoek naar eten, omdat je je leeg voelt.
  • Je hebt soms zo’n drang naar ‘verboden’ voedsel, dat je jezelf niet kunt beheersen of je alleen met veel discipline kunt beperken tot n snoepje of koekje.
  • Je hebt door de dag heen last van energiedips. Je voelt je soms echt moe en komt ’s avonds maar moeilijk van de bank af.
  • Na een lunch met brood voel je je slaperig, futloos en heb je een opgeblazen gevoel.
  • Je krijgt snel weer trek na een lunch met brood.
  • Je voelt je weleens flauw en slap als je een paar uur niets hebt gegeten.
  • Je hebt vaak hoofdhonger in plaats van echte buikhonger.
  • Je bent bang voor vet en gebruikt daarom veel light- en magere producten.
  • Je hebt last van snaaibuien in de avond.

Herken jij jezelf in twee of meer van deze symptomen, dan zou het kunnen dat je een (beginnende) suikerverslaving hebt.

Wellicht heb je op dit moment moeite met afvallen, heb je wat overtollig buikvet, of kom je zelfs aan. Misschien heb je weinig energie en kamp je met hongerdips en snaaimomenten, met name eind van de middag of na het avondeten. Je probeert wel minder te eten en te snaaien, maar jouw lichaam blijft ‘zeuren’.

Dat heeft alles te maken met het feit dat jouw basis-eetpatroon van ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondmaaltijd teveel koolhydraten, dus suikers, bevat. Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Koolhydraten zitten in fruit, groente, maar ook in snoep, chips en gebak. Daarnaast bestaan onze ‘gezonde tussendoortjes’ zoals Evergreen, Sultana’s en ontbijtkoeken uit koolhydraten (lees: suiker). Maar vergeet ook niet de granen in brood, pasta en rijst. Je snapt dus dat een eetpatroon met veel brood, aardappelen, rijst en ontbijtkoeken een eetpatroon is met veel suiker. Dat had je vast niet gedacht! En dit eetpatroon laat je vastzitten in de vicieuze cirkel van de zogeheten suikerverslaving. Met vetopslag tot gevolg. Je hebt dan een eetpatroon dat juist vet wil opslaan en geen vet wil verbranden.

De eerste stap is dus het afkicken van de suikerverslaving. Of je nu 5 kilo of 20 kilo moet of wilt afvallen, hier begint het mee. En dat doe je door je koolhydraatinname te minderen. Want verminder je jouw koolhydraatinname en suikerinname, dan creëer je een constante bloedsuikerspiegel en gaat jouw lichaam weer vet verbranden.

2. Stop met calorieën tellen

Jarenlang hebben we geprobeerd af te vallen door minder te eten en calorieën te tellen. Honger lijden is in deze visie een teken dat je afvalt. Het hoort erbij en je moet dus discipline hebben. Vaak val je de eerste keer met calorieën tellen best af. De tweede lijnpoging slaagt ook nog wel, maar een derde keer gaat je lichaam absoluut protesteren. Met als gevolg dat je nog minder gaat eten in een poging om gewicht te verliezen.

Daarnaast is het zo, dat bij het omlaag schroeven van hoeveelheden je vaak niet let op de voedingsstoffen die je op dat moment binnenkrijgt. Want in de voedingsmiddelen met gezonde vetten (zoals noten en avocado) zitten veel calorieën. Tel je calorieën, dan kies je eerder voor een plak ontbijtkoek dan voor een handje noten.

Het maakt verder wel degelijk uit waar jij je calorieën vandaan haalt. Zitten ze verpakt in chips, vlees, ijs, groenten, een hamburger, fruit, een koek of een soepje uit blik? Dat maakt een wereld van verschil. Sommige calorieën worden direct opgeslagen als vet in je lichaam (uit bijvoorbeeld koekjes) en sommige calorieën helpen je om lichaamsvet te verbranden (bijvoorbeeld uit olijfolie). Voeding die direct wordt opgeslagen als vet dient vaak als vulling. Voedingsmiddelen die zorgen voor vetverbranding, zorgen voor voeding van jouw lichaam.

Kijk dus eens kritisch naar jouw eetpatroon. Denk je dat je gewoon minder moet eten om 5 kilo af te vallen? Niks is minder waar.

Wat moet je dan wel doen om 5 kilo (of 20 kilo of meer) af te vallen?

3. Eet in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

Afvallen, een gezond eetpatroon aanleren en een gezond gewicht behouden, draait niet alleen om minder snoepen of snaaien. Of om calorieën tellen en gewoon minder eten. Het gaat om ánders eten.

En voor velen betekent dat zelfs meer eten. Hiermee kick je af van jouw suikerverslaving en laat je jouw lichaam weer doen wat het moet doen: vet verbranden!

En koolhydraten vormen hierin de sleutel tot een Slank & Gezond lichaam eiwitten. Ik ben van mening dat vermindering van koolhydraten, dus suiker, in jouw eetpatroon de beste beslissing ooit is die je kunt nemen. Je zult merken dat je gaat afvallen, zonder honger en meer energie krijgt. Je zet jouw lichaam weer aan tot vet verbranden.

Maar… stap niet in de valkuil om maar gewoon je koolhydraten zoals brood en aardappelen en pasta en rijst te schrappen. Ga je jouw koolhydraatinname verminderen, dan moet je dat wat je mindert in koolhydraten, aanvullen met voldoende eiwitten en gezonde vetten.

Conclusie: Eet in de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten. Die balans laat jou afkicken van de suikerverslaving, echt! Om af te vallen en gezond(er) te eten, is het belangrijk je lichaam te voeden en geen eten te eten voor ‘maagvulling’. Dit doe je door de samenstelling van de koolhydraten, eiwitten en vetten te veranderen. En dat kan door het weglaten van bepaalde voeding, zoals brood, aardappelen, pasta’s en rijst, maar door toevoeging van andere voeding zoals noten, avocado, eieren, groenten, vlees, vis en fruit.

Wil jij 5 kilo afvallen?

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*