E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Verstoppertje spelen met suiker (Deel 1)

Verstoppertje spelen met suiker (Deel 1)
19 januari 2015 Linda Nordholt
In Afvallen, Gezond eetpatroon

In mijn blog Suiker: Verslaving of een keuze heb je al kunnen lezen dat suiker een verslavend effect heeft. Het is dan ook het beste om suiker te vermijden. Velen weten wel te minderen met suiker in de koffie of thee, maar wist je dat dit niet eens de meest gegeten suiker is? Suiker is namelijk zeer goed verstopt in producten waarvan je het niet verwacht en de structuur is lang niet meer de witte kristalsuiker zoals we die kennen. Ook worden we vaak misleid met verschillende benamingen. Kortom, tijd voor een lezing over suiker!

Natuurlijk en geraffineerd

Natuurlijke suikers zijn suikers die voorkomen in groenten en fruit. Dit zijn de goede gezonde suikers. Geraffineerde suiker, de slechte variant, wordt meestal gewonnen uit suikerbieten en uit suikerriet. Het sap daaruit wordt ‘gezuiverd’: alle vitamines en mineralen worden eruit gefilterd, tot er alleen nog zuivere suiker (sacharose/sucrose) overblijft. En dat wordt vaak verkocht als de suiker die wij kennen, maar ook in fabrieken in heel veel van ons voedsel verwerkt.

Suikervrij betekent dus: niet toegevoegd door de hand van de mens.

Suiker verschillende namen - Slank met linda
Suiker: waar zit dat in?

Geraffineerde suiker is dus de slechte suiker en die kun je het beste vermijden. Maar helaas zit deze suiker niet alleen in snoep en koekjes, waarvan we weten dat het zoet is. Wist je dat het ook in de volgende producten zit?

Brood:
De meeste soorten brood die je in de supermarkt koopt bevatten suiker. De suiker wordt aan het brooddeeg toegevoegd om het gist te laten werken. Suiker wordt tevens vaak gebruikt als aanvulling op het uiterlijk van het brood. Zo zorgt een klein beetje extra suiker voor een bruinere korst.

Vleeswaren:
In bijna alle voorverpakte vleeswaren zit suiker. Vaak vermomd als dextrose of glucosestroop. Niet alleen om de smaak te versterken, maar ook voor langere  houdbaarheid.

Honing:
Honing is een zoet natuurproduct. Maar toch wordt er ook nog suiker toegevoegd. Waarom? Zoet is nog niet zoet genoeg voor onze smaak.

Ketchup:
Tomaten zijn gezond. Maar tomatenketchup weer minder, want er zit veel suiker in. Een klein beetje kan geen kwaad, maar weet dat in een fles ketchup zo’n 45 klontjes suiker zitten. Ook in mayonaise zit suiker, maar minder dan in ketchup. De uitspraak: alle rode sauzen zijn een gezonde keuze, gaat dus niet op!

Fruit in blik:
Fruit is gezond, maar niet lang houdbaar. Daarom wordt het vaak in blikken gestopt met……suiker voor de houdbaarheid.

Fruitsapjes:
In allerlei, van nature toch vaak enorm zoete fruitsappen, is suiker toegevoegd. Veel fruitsappen drinken is overigens ook zonder toegevoegde suikers niet goed. Af en toe een glaasje is geen probleem, maar overdrijf niet. Een overdosis aan natuurlijke suiker is ook niet goed voor je.

Augurken:
Ze smaken niet zoet, maar toch is er suiker toegevoegd. Let dus goed op het etiket.

Toastjes, borrelnootjes en chips:
In veel toastjes zit suiker. Chips smaken absoluut niet zoet, maar bevatten vaak ook suiker. Ook noten, met name het type borrelnoot, krijgen een krokant laagje mee waar dan weer veel suiker in zit.

Soep:
Vaak verrijkt met extra groenten, maar helaas kant-en-klare soep wordt vrijwel altijd bereid met het overbodige ingrediënt suiker.

En eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan, want wat dacht je van alle sausjes en dressings in pakjes, zakjes, potjes en flesjes.

Conclusie

De hoeveelheid producten in de supermarkt zonder suiker zijn minder dan de producten met suiker. De enige manier om suiker te vermijden is het lezen van etiketten of alle voorverpakte producten uit het eetpatroon verbannen.

In mijn volgende blog laat ik jullie zien hoe je het beste de suikers kunt vermijden (en als dit niet lukt in ieder geval te verminderen).

Comments (4)

  1. Jeanneke Duisenberg 2 jaar geleden

    Dus, ik mag in een Koolhydraatarm dieet gewoon 10 bananen eten???

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Haha, als dat eens zo was:) Aan bananen zijn natuurlijk geen suikers toegevoegd. Die zitten er van nature in en daarom ook hoog in koolhydraten. Dus in een strikt koolhydraatarm dieet niet toegestaan.

      • Jan 2 jaar geleden

        Is ‘afgeraden’ of ‘hoort het neit thuis’ niet een beter? Het is ten slotte mensen hun eigen keuze wat ze eten 🙂

        • Auteur
          Linda Nordholt 2 jaar geleden

          Ja dat kan ook hoor:)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*