E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wanneer is een voedingsmiddel koolhydraatarm en wanneer is het koolhydraatbeperkt?

Wanneer is een voedingsmiddel koolhydraatarm en wanneer is het koolhydraatbeperkt?
18 juli 2017 Linda Nordholt

Wat is het verschil tussen een koolhydraatarm voedingsmiddel en een voedingsmiddel met goede gezonde koolhydraten?

– Mag ik een banaan?
– Past havermout in een koolhydraatarm eetpatroon?
– Hoeveel kaas kan ik eten?

Vragen die mij dagelijks worden gesteld, waarbij het soms lastig is dit zo te beantwoorden. Het gaat namelijk niet om 1 voedingsmiddel, het gaat altijd over een dagtotaal. Een banaan is gezond, maar bevat veel koolhydraten en suikers. Havermout is gezond, maar bevat veel koolhydraten. Maar wel weer de goede gezonde koolhydraten. Kaas is koolhydraatarm, zelfs 0 gram kh. Maar ook dit betekent niet onbeperkt kaas eten.

In deze video sta ik stil bij het verschil tussen koolhydraatarme voedingsmiddelen en voedingsmiddelen met goede gezonde koolhydraten.

Koolhydraatarm:
Koolhydraatarme voedingsmiddelen zijn koolhydraatarm als ze minder dan 5 g koolhydraten per 100 g bevatten. Sommige voedingsmiddelen, zoals kaas, vlees en vis, zijn zelfs van nature koolhydraatvrij.

Goede gezonde koolhydraten (meervoudige koolhydraten):
Passen perfect binnen een koolhydraatbeperkt eetpatroon. Daarvoor wordt gekeken naar de Glycemische Index (GI) van een voedingsmiddel. Denk aan zoete aardappel of havermout, roggebrood, bruine bonen.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*