arrow_drop_up arrow_drop_down
19 maart 2014 

Hoe maak je een heerlijke salade?

In de lente en zomer zijn salades heerlijk. Maar tijdens de wintermaanden een perfecte afwisseling met de boterhammen als lunch. Zelf eet ik vaak een salade als lunch ter vervanging van mijn boterhammetjes. In het begin vond ik het veel gedoe, maar je wordt er steeds handiger in. Nu neem ik het ook vaak mee. Een paar bakjes, alles door elkaar ‘gooien’  en eet smakelijk.

Maar hoe bouw je nu een goed vullende salade op? Want op alleen rauwkost komen we de dag niet door!

Stap 1: kies je sla

De basis is natuurlijk sla. Ik koop vaak een kant en klaar zakje salade, want die kun je ook zo meenemen. Maar wat dacht je van de volgende toevoeging van groente:

  • avocado
  • komkommer
  • bietjes
  • rode kool
  • spinazie
  • radijsjes
  • tomaten
  • paprika
  • augurk
  • sperziebonen
  • ui
  • broccoli / bloemkoolroosjes

Stap 2: voeg eiwitten en vetten toe

Neem vervolgens uit de volgende categorieën 1 of 2 ingrediënten om het goed vullend te krijgen.

Kaas
Blokjes kaas
Parmezaanse kaas
mozzarella
roomkaas
geitenkaas
ricotta
feta
Vis (ongeveer 75 gram)
blikje tonijn of zalm of krab
gerookte zalm, forel of makreel
haring
Noten (handje / eetlepel)
pijnboompitten
sesamzaadjes
amandelen
zonnebloempitten
walnoten
pecannoten
Vlees (ongeveer 75 gram)
gekookte eieren
koude restjes vlees
uitgebakken spekjes
gerookte kipfilet
reepjes ham
biefstukreepjes
Carpaccio
Diversen
zon gedroogde tomaatjes
olijven
basilicum
een gekookt eitje
Stukjes fruit zoals appel of peer of mandarijnpartjes of mangopartjes

Stap 3: Maak een dressing

Met de dressing kun je alle kanten op:

  • olijfolie met wat kruiden, zoals Italiaanse kruiden
  • walnootolie of macadamiaolie
  • mayonaise (dit is af en toe geen zonde hoor)
  • dressing van mayonaise met een beetje mosterd en citroensap
  • dressing van olijfolie, witte wijnazijn en een beetje mosterd
  • balsamicoazijn

Hoe neem je de salade mee?

Hoe neem je nou de salade mee als lunch? Je hebt slechts 3 bakjes nodig. Vul een bakje met alle droge ingrediënten, een bakje met ‘natte’ ingrediënten en een bakje apart voor de dressing. Alles bij elkaar ‘gooien’ en eet smakelijk!

Meer inspiratie nodig? Bekijk hier 5 heerlijke recepten voor salades.

Ben jij een saladeliefhebber?

Koolhydraatarme recepten ontvangen

Gerda
Door

Gerda

op 19 March 2018

Hoi een vraagje is het nu de bedoeling om uit alle categorieën 1 of 2 artikelen te nemen. Het is mij niet helemaal duidelijk. Gr Gerda

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 19 March 2018

Ja dat klopt helemaal hoor. De basis is sla (of andere groente) en dan kies je uit elke categorie een aanvulling.

Gerda
Door

Gerda

op 19 March 2018

Dank je dan heb ik het vanmiddag niet goed gedaan. Maar ondanks wel een heerlijke maaltijdsalade gegeten.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 19 March 2018

Vul de salade met wat je lekker vindt en eet tot je vol en verzadigd bent. Je kunt er niet snel iets fout aan doen hoor. Vaak eet je zelfs te weinig...

Gerda
Door

Gerda

op 19 March 2018

Dan heb ik het toch goed gedaan want ik was wel verzadigd. Nu gewoon lekker verder gaan.

Ingrid
Door

Ingrid

op 5 April 2018

Ik zie overal magere kwark en magere yoghurt staan bij de dagmenu, en op de meeste sites en koolhydraatarme gerechten staat weer dat je bv volle Griekse yoghurt moet eten. Wat is nu het beste?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 April 2018

Qua zuivel maakt het voor de koolhydraten helemaal niks uit....soms gebruik ik mager anders weer Griekse of Volle. Dus kies vooral wat jij lekker vindt hoor.

annita
Door

annita

op 16 October 2018

ik ben donderdag begonnen en vandaag dinsdag 1 gram aangekomen en ik heb de dieet gevolgd van een week schema wat op uw site staat waarom viel ik niet af? strikt gedaan en toch aangekomen! gr.Annita

Linda Nordholt
Dia
Door

Dia

op 28 August 2019

Allemaal heerlijke recepten in het weekmenu, maar mijn vraag is, hoeveel procent koolhydraten ,vet, eiwit is dit totaal . En Calorieën. Ik mag 25 %eiwit, 25 Khd en 50% vet en 1195 calorieën .

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 28 August 2019

Heb je het over het gratis weekmenu? Op het overzichtsblad staan per dag de hoeveelheden per recept weergegeven, als ook voor de gehele dag. Ik vind overigens 1195 calorieën wel erg weinig hoor:) Ik zou echt wat hoger gaan zitten. De menu's gaan uit van 1500 calorieën.

Anneke
Door

Anneke

op 10 February 2020

Hallo Linda ik wil graag terug komen kan dat ook in maart? Ik ga aan de slag met het gratis koolhydraatbeperkt dieet,maar ben bang tot ik dat niet zonder jou hulp kan. Vriendelijke groet Anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 10 February 2020

Je kan zeker in Maart terugkomen hoor. Stuur je me dan even een berichtje? Dan maak ik het in orde. En voor nu, heel veel succes en hou vertrouwen in jezelf hoor. Liefs, Linda

Reactie plaatsen

Cookies