E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Hoe maak je een heerlijke salade?

Hoe maak je een heerlijke salade?
19 maart 2014 Linda Nordholt
Garnalensalade - Slank Met LInda

In de lente en zomer zijn salades heerlijk. Maar tijdens de wintermaanden een perfecte afwisseling met de boterhammen als lunch. Zelf eet ik vaak een salade als lunch ter vervanging van mijn boterhammetjes. In het begin vond ik het veel gedoe, maar je wordt er steeds handiger in. Nu neem ik het ook vaak mee. Een paar bakjes, alles door elkaar ‘gooien’  en eet smakelijk.

Maar hoe bouw je nu een goed vullende salade op? Want op alleen rauwkost komen we de dag niet door!

De basis is natuurlijk sla. Ik koop vaak een kant en klaar zakje salade, want die kun je ook zo meenemen. Maar wat dacht je van de volgende toevoeging van groente:

  • avocado
  • komkommer
  • bietjes
  • rode kool
  • spinazie
  • radijsjes
  • tomaten
  • paprika
  • augurk
  • sperziebonen
  • ui
  • broccoli / bloemkoolroosjes

Neem vervolgens uit de volgende categorieën 1 of 2 ingrediënten om het goed vullend te krijgen.

Kaas
Blokjes kaas
Parmezaanse kaas
mozzarella
roomkaas
geitenkaas
ricotta
feta
Vis (ongeveer 75 gram)
blikje tonijn of zalm of krab
gerookte zalm, forel of makreel
haring
Noten (handje / eetlepel)
pijnboompitten
sesamzaadjes
amandelen
zonnebloempitten
walnoten
pecannoten
Vlees (ongeveer 75 gram)
gekookte eieren
koude restjes vlees
uitgebakken spekjes
gerookte kipfilet
reepjes ham
biefstukreepjes
Carpaccio
Diversen
zon gedroogde tomaatjes
olijven
basilicum
een gekookt eitje
Stukjes fruit zoals appel of peer of mandarijnpartjes of mangopartjes

Met de dressing kun je alle kanten op:

  • olijfolie met wat kruiden, zoals Italiaanse kruiden
  • walnootolie of macadamiaolie
  • mayonaise (dit is af en toe geen zonde hoor)
  • dressing van mayonaise met een beetje mosterd en citroensap
  • dressing van olijfolie, witte wijnazijn en een beetje mosterd
  • balsamicoazijn

Hoe neem je nou de salade mee als lunch? Je hebt slechts 3 bakjes nodig. Vul een bakje met alle droge ingrediënten, een bakje met ‘natte’ ingrediënten en een bakje apart voor de dressing. Alles bij elkaar ‘gooien’ en eet smakelijk!

Meer inspiratie nodig? Bekijk hier 5 heerlijke recepten voor salades.

Ben jij een saladeliefhebber?

club van linda

Comments (9)

  1. annita 8 maanden geleden

    ik ben donderdag begonnen en vandaag dinsdag 1 gram aangekomen en ik heb de dieet gevolgd van een week schema wat op uw site staat waarom viel ik niet af? strikt gedaan en toch aangekomen!

    gr.Annita

  2. Ingrid 1 jaar geleden

    Ik zie overal magere kwark en magere yoghurt staan bij de dagmenu, en op de meeste sites en koolhydraatarme gerechten staat weer dat je bv volle Griekse yoghurt moet eten. Wat is nu het beste?

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Qua zuivel maakt het voor de koolhydraten helemaal niks uit….soms gebruik ik mager anders weer Griekse of Volle. Dus kies vooral wat jij lekker vindt hoor.

  3. Gerda 1 jaar geleden

    Dan heb ik het toch goed gedaan want ik was wel verzadigd. Nu gewoon lekker verder gaan.

  4. Gerda 1 jaar geleden

    Hoi een vraagje is het nu de bedoeling om uit alle categorieën 1 of 2 artikelen te nemen. Het is mij niet helemaal duidelijk. Gr Gerda

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Ja dat klopt helemaal hoor. De basis is sla (of andere groente) en dan kies je uit elke categorie een aanvulling.

      • Gerda 1 jaar geleden

        Dank je dan heb ik het vanmiddag niet goed gedaan. Maar ondanks wel een heerlijke maaltijdsalade gegeten.

        • Auteur
          Linda Nordholt 1 jaar geleden

          Vul de salade met wat je lekker vindt en eet tot je vol en verzadigd bent. Je kunt er niet snel iets fout aan doen hoor. Vaak eet je zelfs te weinig…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*