arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe maak je een salade?
19 maart 2014 

Hoe maak je een salade?

Hoe maak je een salade? Ik snap echt dat het velen wel lukt een bak sla te maken met wat rauwkost erbij. Een gekookt eitje of wat kip erin gaat ook nog. Maar hoe maak je een salade die ter vervanging kan dienen van een broodmaaltijd en die goed vullend is? Zeker als je een koolhydraatarm dieet volgt of gezonder wilt gaan eten, wil je wel een uitgebalanceerde maaltijd hebben.

Ik volg zelf altijd een aantal stappen om een salade te maken. Ik neem ze met je door. Want op alleen rauwkost komen we de dag niet door!

Stap 1: kies je sla

De basis is natuurlijk sla. Ik koop vaak een kant en klaar zakje salade, want die kun je ook zo meenemen. Maar wat dacht je van de volgende toevoeging van groente:

  • avocado (bomvol gezonde vetten en extra vezels)
  • komkommer
  • bietjes
  • rode kool
  • spinazie
  • radijsjes
  • tomaten
  • paprika
  • augurk
  • sperziebonen
  • ui
  • broccoli / bloemkoolroosjes

Stap 2: voeg eiwitten en vetten toe

Neem vervolgens uit de volgende categorieën 1 of 2 ingrediënten om het goed vullend te krijgen.

Kaas

  • Blokjes kaas
  • Parmezaanse kaas
  • Mozzarella
  • Roomkaas
  • Geitenkaas
  • Ricotta
  • Feta

Vis (ongeveer 75 gram)

  • Blikje tonijn of zalm of krab
  • Gerookte zalm, forel of makreel
  • Haring

Noten (handje / eetlepel)

  • Pijnboompitten
  • Sesamzaadjes
  • Amandelen
  • Zonnebloempitten
  • Walnoten
  • Pecannoten

Vlees (ongeveer 75 gram)

  • Koude restjes vlees (van de avondmaaltijd van de dag ervoor)
  • Uitgebakken spekjes
  • Gerookte kipfilet
  • Reepjes ham
  • Biefstukreepjes
  • Carpaccio

Of neem 2 gekookte eitjes.

Diversen

  • Zongedroogde tomaatjes
  • Olijven
  • Stukjes fruit zoals appel of peer of mandarijnpartjes of mangopartjes (dit kan als je een koolhydraatbeperkt dieet volgt)

Stap 3: Maak een dressing

Hoe maak je een salade dressing. Met de dressing kun je alle kanten op:

  • olijfolie met wat kruiden, zoals Italiaanse kruiden
  • walnootolie, avocado olie of macadamiaolie
  • mayonaise, Griekse yoghurt of crème fraiche
  • dressing van mayonaise met een beetje mosterd en citroensap
  • dressing van olijfolie, witte wijnazijn en een beetje mosterd
  • balsamicoazijn of appelazijn als extra toevoeging

Hoe neem je de salade mee?

Hoe neem je nou de salade mee als lunch? Je hebt slechts 3 bakjes nodig. Vul een bakje met alle droge ingrediënten, een bakje met ‘natte' ingrediënten en een bakje apart voor de dressing. Alles bij elkaar ‘gooien' en eet smakelijk!

Meer inspiratie nodig? Bekijk het hier: Koolhydraatarme salades: Mijn 3 tips

hoe maak je een salade

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Gerda
Door

Gerda

op 19 March 2018

Hoi een vraagje is het nu de bedoeling om uit alle categorieën 1 of 2 artikelen te nemen. Het is mij niet helemaal duidelijk. Gr Gerda

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 19 March 2018

Ja dat klopt helemaal hoor. De basis is sla (of andere groente) en dan kies je uit elke categorie een aanvulling.

Gerda
Door

Gerda

op 19 March 2018

Dank je dan heb ik het vanmiddag niet goed gedaan. Maar ondanks wel een heerlijke maaltijdsalade gegeten.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 19 March 2018

Vul de salade met wat je lekker vindt en eet tot je vol en verzadigd bent. Je kunt er niet snel iets fout aan doen hoor. Vaak eet je zelfs te weinig...

Gerda
Door

Gerda

op 19 March 2018

Dan heb ik het toch goed gedaan want ik was wel verzadigd. Nu gewoon lekker verder gaan.

Ingrid
Door

Ingrid

op 5 April 2018

Ik zie overal magere kwark en magere yoghurt staan bij de dagmenu, en op de meeste sites en koolhydraatarme gerechten staat weer dat je bv volle Griekse yoghurt moet eten. Wat is nu het beste?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 April 2018

Qua zuivel maakt het voor de koolhydraten helemaal niks uit....soms gebruik ik mager anders weer Griekse of Volle. Dus kies vooral wat jij lekker vindt hoor.

annita
Door

annita

op 16 October 2018

ik ben donderdag begonnen en vandaag dinsdag 1 gram aangekomen en ik heb de dieet gevolgd van een week schema wat op uw site staat waarom viel ik niet af? strikt gedaan en toch aangekomen! gr.Annita

Linda Nordholt
Dia
Door

Dia

op 28 August 2019

Allemaal heerlijke recepten in het weekmenu, maar mijn vraag is, hoeveel procent koolhydraten ,vet, eiwit is dit totaal . En Calorieën. Ik mag 25 %eiwit, 25 Khd en 50% vet en 1195 calorieën .

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 28 August 2019

Heb je het over het gratis weekmenu? Op het overzichtsblad staan per dag de hoeveelheden per recept weergegeven, als ook voor de gehele dag. Ik vind overigens 1195 calorieën wel erg weinig hoor:) Ik zou echt wat hoger gaan zitten. De menu's gaan uit van 1500 calorieën.

Anneke
Door

Anneke

op 10 February 2020

Hallo Linda ik wil graag terug komen kan dat ook in maart? Ik ga aan de slag met het gratis koolhydraatbeperkt dieet,maar ben bang tot ik dat niet zonder jou hulp kan. Vriendelijke groet Anneke

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 10 February 2020

Je kan zeker in Maart terugkomen hoor. Stuur je me dan even een berichtje? Dan maak ik het in orde. En voor nu, heel veel succes en hou vertrouwen in jezelf hoor. Liefs, Linda

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies