Superfood: Kaneel
04 februari 2014 
2 min. leestijd

Superfood: Kaneel

Wellicht heb je er al eens over gehoord of maak je er zelf al gebruik van: Superfoods.

Wat zijn superfoods?

Kort door de bocht: Superfoods zijn voedingsmiddelen die een uitzonderlijk hoge voedingswaarde hebben, maar ook nog eens een krachtige zelfs medicinaal te noemen werking hebben op ons menselijk gestel. Er wordt wel beweerd dat Superfoods voedingsmiddelen zijn, die vele unieke eigenschappen bezitten, die essentieel zijn bij het onderhouden en waarborgen van ons fysiek welzijn, alsook het bestrijden van allerlei ziektes. Om er een paar te noemen:

  • Cacao (rauwe)
  • Goji bessen
  • Hennepzaad
  • Maca
  • Spirulina
  • Açaí bessen
  • Chia zaden
  • Chlorella
  • Zeewier
  • Kurkuma

Toch zijn er zeker wel een aantal Superfoods die niet zo onbekend zijn: kaneel, havermout, broccoli, knoflook, gember, en spinazie om er maar eens een paar te noemen.

Superfood: Kaneel

(die ook nog eens zorgt voor vetverbranding)

Kaneel wordt door mij veel gebruikt.  Kaneel blijkt, dankzij het aanwezige chroom, een stabiliserende werking op je bloedsuikerspiegel te hebben. En het helpt je lichaam beter met suiker om te gaan door het om te zetten in energie. Kaneel wordt ook wel een vetverbrandend voedingsmiddel genoemd.

Andere voordelen van kaneel zijn dat het verstopping tegengaat en het ook je spijsvertering ten goede komt.  Het kan helpen bij afvallen. En als dat niet genoeg was, is het daarnaast ook nog een uitstekende bron van ijzer, calcium, magnesium, mangaan, kalium, zink en vitaminen A, B1, B2 en C. Een krachtig natuurlijk middel dus. Strooi het daarom over je yoghurt, je muesli en waar je het nog meer lekker in lijkt.

Wil je (extra) afvallen met kaneel, dan heb je slechts 6 gram per dag nodig. Dit is ongeveer een theelepeltje. Met een theelepel kaneel per dag kun je dus al profiteren van de positieve eigenschappen van kaneel. Ik zelf gebruik zo’n 2 theelepeltjes per dag in de ochtend als ik mijn havermoutontbijt gebruik of mijn banaanpannenkoek maak.

Maar let op

Overdrijf het gebruik niet. Teveel kaneel kan de werking van bepaalde medicatie veranderen. Medicatie zoals bloedverdunners of antibiotica kunnen zich anders gaan gedragen dan de bedoeling is. Ook voor zwangere vrouwen geldt, zeer matig.

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met je omtrent koolhydraatarm eten + het opbouwen van een gezonde relatie met eten. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust!
Joke
Door

Joke

op 19 Jun 2016

Mag je in je Griekse yoghurt ook een lepeltje kaneel doen?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 20 Jun 2016

Hoi Joke, maar natuurlijk mag dat!

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down