Mijn top 3 lekkerste pure chocoladerepen die passen binnen een koolhydraatarm dieet
22 februari 2022 
7 min. leestijd

Mijn top 3 lekkerste pure chocoladerepen die passen binnen een koolhydraatarm dieet

Pure chocolade past heel goed binnen een koolhydraatarm dieet. Niet voor niks dat dit geregeld terugkomt als tussendoortje in mijn weekmenu’s. Lekker, makkelijk en ook nog eens gezond, alles waar ik van houd.

En ik ben vast niet de enige, want wie smacht er nu niet af en toe naar chocolade. Maar.. je moet wel goed weten welke en wanneer chocolade 'verantwoord' is. En ik kan je vast verklappen, het meeste wat in de supermarkt te vinden is, is dat niet.

Hoe en wanneer past pure chocolade binnen een koolhydraatarm dieet?

Om te bepalen of pure chocolade binnen een koolhydraatarm dieet past, zullen we eerst moeten kijken uit welke ingrediënten (pure) chocolade eigenlijk bestaat.

De Nederlandse warenwet heeft strenge eisen opgelegd aan de criteria voor chocolade. Iets mag chocolade heten als er 32% cacao in zit. Het heet dan melkchocolade. Vanaf 54% mag het puur heten.

Sommige repen van pure chocolade bevatten 85% cacao en andere 54%. In pure chocolade van 54% cacao zit dan wel nog altijd 46% 'slechte stoffen' zoals suiker en melkvetten. Ingrediënten die niet bepaald binnen een koolhydraatarm dieet passen.

Het ingrediënt cacao past wel binnen een koolhydraatarm dieet en is zelfs heel gezond. Er geldt dan ook, hoe puurder de chocolade, hoe meer cacao en minder slechte stoffen er in zit, en dus hoe gezonder het is.

Wat is er zo gezond aan cacao?

Maar wat is er nou zo gezond aan de rauwe cacao die voornamelijk zit in pure chocolade?

Cacao is rijk aan antioxidanten, magnesium, ijzer, chroom, mangaan, zink, koper, vitamine C, fosfor en meer. Het bevat ook veel tryptofaan, een krachtige humeurverbeteraar, die van groot belang is bij de productie van serotonine. Serotonine zorgt voor vermindering van angst en heeft hetzelfde effect op onze hersenen als liefde.

Wil je de gezondheidsvoordelen van cacao ervaren, kies dan voor pure chocolade met het liefst minimaal 75% pure chocola.

Wat is het verschil tussen een koolhydraatarme pure chocoladereep en een merk uit de supermarkt?

Het verschil tussen een koolhydraatarme pure chocoladereep en een pure reep uit de supermarkt is niet het percentage cacao, dit kan namelijk hetzelfde of soms zelfs hoger zijn. Sommige merken uit de supermarkt verkopen pure chocolade met 99% cacao!

Het verschil zit 'm in de andere ingrediënten die naast de cacao worden toegevoegd aan de reep. Koolhydraatarme chocolade wordt vaak aangevuld met de zoetstof erythritol. Terwijl aan de repen uit de supermarkt vaak 'normale' suiker wordt toegevoegd. Erythritol is een verantwoorde, koolhydraatarme vervanging voor suiker (zie zoetstoffen en een koolhydraatarm dieet).

Daarnaast worden, zoals je hier beneden zometeen zult zien, aan sommige koolhydraatarme pure repen MCT-olie toegevoegd. Dit is een soort vet, dat het lichaam meteen voor energie kan gebruiken in plaats van eerst op te slaan als vet. Ze vormen daardoor een efficiënte energiebron. Extra gezond dus!

Lees hier meer over MCT-olie.

Mijn top 3 meest verantwoorde en lekkerste koolhydraatarme pure chocoladerepen

Ik heb een aantal pure, koolhydraatarme chocolade repen voor jullie geselecteerd op ingrediënten en geprobeerd en getoetst op smakelijkheid (totaal geen straf kan ik je zeggen). Ik heb hierbij dus gelet op het percentage cacao maar ook op de zoetstof, waarbij ik alleen chocolade met de natuurlijke zoetstof erythritol uitlicht.

Hieronder bespreek ik mijn top drie die ik verantwoord EN ook nog eens (super) lekker vind.

1. Okono

Van deze drie is dit echt mijn absolute favoriet. De reep bestaat uit cacaomassa, erythritol, cacaoboter en cacao nibs en vooral dit laatste maakt de reep echt super lekker en geeft het net even een extra bite.

Het enige dat jammer is aan deze reep is dat hij geen MCT olie bevat. Dus de extra boost hiervan loop je wel mis.

Percentage cacao: 75%

2. Funky fat choc

Deze Funky Fat Choc heeft een goede twee plek bemachtigd en is ook gewoon erg lekker. Hij bestaat uit cacaomassa, cacaoboter, erythritol en MCT olie afgeleid van kokosnoten.

Het mooie aan deze reep is dat hij ook nog eens organic is, dus biologisch gecertificeerd.

Percentage cacao: 75%


3. Keton 1

Deze pure chocolade is gemaakt op basis van erythritol, cacaomassa, poeder en boter en MCT vetten uit kokosnoot. Hij is lekker maar smaakt niet heel puur of bitter.

Persoonlijk houd ik er wel van als chocolade echt heel bitter en puur smaakt, en daarin valt hij dus wel een beetje tegen. Hij is lekker knapperig en smelt echt op je tong, waardoor het een beetje een koetjesreep effect krijgt, maar qua smaak daar wel aan voorbij gaat vind ik.

Het enige jammer is dat het percentage cacao er niet opstaat en gezien het eerste ingrediënt erythritol is zal dit er wel meer inzitten dan cacao.

Percentage cacao: ?

Dus pure chocolade kan verantwoord en zelfs gezond zijn om te eten MAAR...

Ik wil hier wel een kleine nuance bij maken. Chocolade is en blijft een caloriebom, ook deze koolhydraatarme variaties. Dus dat deze koolhydraatarm zijn en veel cacao bevatten, is zeker geen uitnodiging om de hele reep in een keer weg te werken.

Zoals alles, is het dus belangrijk dat je ook dit met mate eet. Probeer het te beperken tot max 2 blokjes bij de koffie of thee.

Of... eet geen chocolade maar wel cacao

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om geen chocolade te eten maar raw cacao nibs of rauwe cacao poeder te verwerken in recepten om de gezondheidsvoordelen van cacao te ervaren. Bijvoorbeeld in een smoothiebowl of koolhydraatarme tussendoortjes zoals:

Courgette brownies

De vette snack

Warme chocomel met verse slagroom



Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met je omtrent koolhydraatarm eten + het opbouwen van een gezonde relatie met eten. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust!
Reactie plaatsen

GRATIS: Koolhydraatarm weekmenu 

Maak kennis met koolhydraatarm eten en download mijn GRATIS WEEKMENU

  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag
  • Makkelijke en heerlijke recepten
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!