arrow_drop_up arrow_drop_down
Koolhydraatarm eten en je omgeving
26 juli 2017 

Koolhydraatarm eten en je omgeving

Ken je dat?

– Je zit op het werk tijdens de lunch met je salade, krijg je de opmerking: Doe je alweer aan de lijn?
– Eet je bij een barbecue veel vlees en toch ook de blokjes kaas worst: ‘Zoveel vet, dat is helemaal niet goed voor je'.
– Ga je naar een verjaardag: ‘Ach toe neem toch een stukje taart. Speciaal voor jou gemaakt'. En zoveel calorieën zitten er dan echt niet in.
– Ga je uit eten, wil je geen stokbrood en patat, maar wel extra groenten: ‘Doe niet zo ongezellig'

En jij kunt er vast nog meer opnoemen.

Je wilt je zo graag aan je koolhydraatarme eetpatroon houden en het volhouden, maar de omgeving werkt niet echt mee.

Hoe ga je hier nu mee om?

Ik ga nu tegen jou tegen: ‘Je doet het voor jezelf en daar heeft niemand wat mee te maken'. Maar ook ik krijg nog steeds (zelfs als voedingsdeskundige) nog vaak te horen: ‘Wat ben je toch ongezellig'. Alsof ik zonder een taartje niet gezellig ben. Inmiddels sta ik daar boven en ik wil mijn beste tips met je delen.

  1. Verplaats je eens in de ander en vraag jezelf eens af wat de achterliggende reden is van de vraag. Wil die persoon zelf afvallen maar lukt het niet? Jaloers? Of oprecht geïnteresseerd? Je kunt ook eens vragen waarom iemand die vraag stelt. Heb je gelijk een ander gesprek.
  2. Hou het bij jezelf. ‘Goh lief dat je zo met me meedenkt, maar dat hoeft niet hoor. Ik voel me hier prima bij. En het is echt mijn eigen keuze.
  3. Ga in ieder geval nooit in de aanval. Daarmee geef je jezelf eigenlijk al bloot. Blijf rustig, geef rustig antwoord en zeg dat je ook zonder ongezonde dingen zult gaan genieten.
  4. Probeer je omgeving niet te overtuigen. Diep in discussie gaan over dat je zo gezond bezig bent en de ander ongezond en iemand willen overtuigen dat hij/ zij ook koolhydraatarm moet gaan eten. Niet doen, want het haalt niets uit. Pas als iemand oprechte interesse toont, kun je er een gesprek over voeren. En dan is het ook leuk om erover te praten. Haal een keer diep adem en weet dat je het helemaal voor jezelf doet.
  5. Voel trots dat jij weet dat je goed bezig bent. Want het is jouw keuze, jij hebt deze beslissing genomen en dat neemt niemand jou meer af. En als iemand iets kwaads over je wil denken dan doen ze dat maar. Dat zegt meer over hen dan over jou. Want jij bent degene die wél aan de eigen gezondheid werkt. Die ander waarschijnlijk niet, want anders zou er nooit discussie zijn.
  6. Gebruik de uitspraak: ‘Ik mag het wel, maar ik hoef het niet'.
  7. En anders: ‘Ik mag het van mezelf, maar ik kies ervoor om het nu even af te slaan. Daar voel ik me beter bij'.

Zie je er erg tegen op om dit te moeten zeggen? En weet je dat de gastvrouw aan jou denkt met die taart? Bel hem of haar van te voren op dat je niet kwetsend wil zijn, maar op advies van (huisarts of voedingsdeskundige) even de suikers moet laten staan.

Wat als ze echt moeilijk doen

En gaan ze echt moeilijk doen. Zeg dan dat je suikers en koolhydraten aan het minderen bent omwille van je gezondheid. Leuk dat je erbij gaat afvallen, maar het is te doen om je gezondheid. Iedere vorm van suiker doet je gezondheid op dit moment teniet, daarom bedank je vriendelijk.

Laat ze dan maar eens zeggen, ‘ach die gezondheid doet er toch niet toe'. Dat durven ze niet!

Praktische handvatten

Naast bovengenoemde ‘mentale en sociale' uitdagingen, kun je natuurlijk ook tegen praktische zaken aanlopen. Zoals etentjes, of lunchen op je werk, of als je onderweg bent. Welke keuzes kun je dan het beste maken. Zonder eventueel scheve gezichten te krijgen. Kijk voor mijn praktische tips hieromtrent, zeker eens bij deze artikelen:

Koolhydraatarm uit eten gaan

Koolhydraatarm eten bij een snackbar; kan dat?

Koolhydraatarme snacks en tussendoortjes

De koolhydraatarme werklunch, zo gefixt!

Koolhydraatarm eten onderweg gedoe? Nee hoor, zo doe je dat!

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Jacqueline Van de Griend
Door

Jacqueline Van de Griend

op 4 May 2018

Écht heel jammer hoor, dat ik geen fruit mag, nu ik met de eerste 30 dagen van Linda bezig ben! Dit gaat echt behoorlijk tegen mijn bestaan en - natuur in! De koolhydraten snap ik wel maar dit , fruit dus, is altijd het enige geweest, wat ik wél mocht. Het dieet werkt nog niet echt, alhoewel ik me toch redelijk aan alle voorschriften houd, zónder suikers en vetten dus. Ik heb ook al wel bij Atkins gekeken, voor een nadere uitleg. In de morgen drink ik altijd graag oploskoffie met melk. Tegenwoordig gebruik ik sojamelk, i.p.v. gewone melk. Is een prima alternatief maar het begint er dus weer in te sluipen, die gewoonte. Ik hoop echt dat ik deze levenswijze een beetje vol kan houden!

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 5 May 2018

En het fruit wordt in de laatste dagen weer toegevoegd hoor. Je kan eventueel ook nu al wat aardbeien of bessen toevoegen als je fruit heel erg mist. Die fruitsoorten vallen onder het koolhydraatarme fruit.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies