E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm eten en afvallen volhouden

Koolhydraatarm eten en afvallen volhouden
28 februari 2018 Linda Nordholt

Het afvallen volhouden, je gewicht vasthouden….hoe dan?

Hoe hou ik mijn gewicht vast?
Hoe hou ik het afvallen vol?
Hoe blijf ik altijd zo eten?
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet terugval?

Veel gestelde vragen waar we soms ook een beetje angst voor hebben. Want velen onder ons kunnen best afvallen. Knop om en gaan met die banaan. Maar dan komt het moment van een terugval, geen motivatie meer, toch weer aankomen.

En dan is het moeilijkste altijd van afvallen: Volhouden.

Een woordje dat veel met me doet. Omdat dit een woordje is dat laat zien dat je al een heel verleden achter de rug hebt van afvallen, diëten, jojo-en, wetend wat je valkuilen zijn. Denken dat het niet lukt. Bang zijn om weer te falen. En ja, voor mij zo herkenbaar. Ik ben daar geweest. In die situatie dat ik altijd weer op dieet moest (van mezelf) om af te vallen, maar altijd weer die terugval. Altijd weer die zucht: ‘Kon ik het maar volhouden’. Je gaat zo aan jezelf twijfelen en het gevoel van strijd overheerst. Je hebt het vast ook vaak gezegd: ‘Ik heb levenslang’. Dat dacht ik ook.

Ik kan allerlei praktische tips geven die je allemaal wel kent: eet dat niet, eet dat wel, slik dit niet of doe dat! Maar iedereen weet dat natuurlijk al. Het geheim is “de mindset”. Ik heb vaak gewenst dat er een pil was waarmee ik altijd slank bleef. Toen die maar niet kwam wist ik; het speelt zicht allemaal af in mijn hoofd.

De belangrijke veranderingen in mijn levensstijl om afvallen vol te houden

Ik was er zo klaar mee, klaar met mezelf en er moest verandering komen. En hierin heb ik een aantal belangrijke beslissingen voor mezelf genomen. En die wil ik graag met je delen. En iedere keer terugvallen op deze belangrijke beslissingen, heeft mij gebracht waar ik nu sta. Een eetpatroon wat mijn leefstijl is en waarbij ik nooit meer het gevoel heb dat ik moet volhouden:

1. Nooit meer op dieet. En straal dit uit naar je omgeving

Ik ben dus nooit meer op dieet maar ik werk altijd aan mijn gezondheid. Daar begint alles mee.

2. Afvallen is geen doel, maar een proces met vallen en opstaan

Afvallen is voor de meesten geen probleem, ook voor mij niet. Wat ik veranderde is dat ik mezelf afvroeg: hoe voelt dit voor mijn lichaam, wat doet dit met mijn energie. Het is dus niet iets met een begin en een einde, maar het is een levensstijl voor altijd.

3. Ik wil milder voor mezelf zijn, ik mag er zijn

Ik vind het ook niet erg als het weer “misgaat”, ik kom aan of het is vakantie en ik laat me iets meer gaan dan ik van plan was; geen probleem. Het komt weer goed, de ene keer duurt het wat langer dan de andere keer maar het komt goed en ik weet; ik mag er zijn en ik hoef mezelf niet uit te hongeren of andere gekken dingen te gaan doen na zo’n periode. Ook kleine “misstappen” zijn niet meer erg; oh het is wel erg warm: ik neem een ijsje of oh het is wel erg koud ik neem en bord erwtensoep met wit stokbrood.

4. Ik wil geen alles of niets denker zijn

Ik ontzeg mezelf niet meer alles, omdat ik gezond wil zijn en ik neem rustig een wijntje als de gelegenheid zich voordoet of een gebakje of een chocolaatje. Waar het vroeger “mis ging” is dat ik vervolgens de rest van de dag als “verloren” beschouwde en dus na het broodje of gebakje in de ochtend alles at wat los en vast zat. Om vervolgens de volgende dag weer te gaan vasten.  Dat is desastreus.

5. Ik wil niet meer toegeven aan korte termijn impulsen van gebak, wijn, pizza….

Ik geef niet meer toe aan korte termijn impuls; ik weet waar die impuls vandaan komt en ik weet wat het gebakje met mij doet en ik wil kunnen beslissen; ik doe het niet. Ik mag het wel maar ik wil het niet. Dat is een echte overwinning voor als je in een onverwachte positie komt, waarbij je opeens iets aangeboden krijgt; iemand is jarig op het werk, een vriendin komt spontaan langs met een fles wijn en een pizza punt. En zo kun je duizenden onverwachte impulsmomenten bedenken waar je heer en meester over wilt zijn; IK beslis.

6. Ik wil zondigen, maar wel als het mijn eigen beslissing is

IK kan nu rustig 2 dagen “zondigen”, dat zijn dagen dat ik nergens op let. Voor mij zijn dat 2 dagen per week voor iemand anders kan die balans weer anders liggen. Daar moet je zelf uit zien te komen!

Tja, en dat zijn niet zomaar beslissingen die je neemt. Op papier ziet het er goed uit, maar in de praktijk gaat dit natuurlijk met vallen en opstaan. Dus volhouden……dat is nooit het einddoel, dat is het slechts het begin van de reis waar je aan bent begonnen. Blij dat ik er levenslang mee bezig mag zijn om te werken aan de beste versie van mezelf.

Een gratis weekmenu voor jou!
Doorbreek die vicieuze cirkel van afvallen en weer aankomen. Voor een goede start heb ik daarom een GRATIS KOOLHYDRAATARM WEEKMENU gemaakt. Zo hoef je niet na te denken waar te beginnen en zet je jouw lichaam direct aan tot vetverbranding. Voor een ‘boost’ in afvallen en een opstap naar een gezond eetpatroon.

Comments (24)

  1. Judithsteijn 3 maanden geleden

    Hoi Linda.
    Vandaag begonnen met je weekmenu. Ik heb een gastric
    bypass gehad in 2015 en nu toch weer aangekomen door… snoepen.
    Hoop mn suiker-trek er weer onder te krijgen door kh arm. Heb je nog tips ivm mn kleine maag?
    Groetjes Judith

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Vooral luisteren naar je lichaam en vol = vol. Ik weet dat je waarschijnlijk niet alles op krijgt. Volgens mij is ook het advies om meerdere kleinere porties per dag te eten? Eet dan tot je vol zit. Eet voldoende gezonde vetten, eiwitten en groenten.

  2. Vera 6 maanden geleden

    Hoi Linda,
    Ik ben vanmorgen gelijk begonnen met het weekmenu. Dank dat je het makkelijk hebt gemaakt om te beginnen. Heerlijk gegeten en geen last van een knorrende maag! Gelukkig hoef ik geen tientallen kilo’s kwijt maar die 5 kilo die op mijn buik zit zorgt ervoor dat ik me niet prettig voel. Ik denk niet dat ik mijn wijntje in het weekend laat staan maar ja.., dan doe ik er toch gewoon een paar weken langer over om alle kilo’s kwijt te raken?!? Wel heb ik mijn vegetariër zijn dus opgegeven. Ik hoop in de toekomst meer recepten te vinden waardoor ik het vlees en de vis weer kan minderen…

    • Auteur
      Linda Nordholt 6 maanden geleden

      Nou, een wijntje in het weekend moet kunnen hoor. En je pakt het snel genoeg op als jij je draait hebt gevonden.

  3. Diana Wagemakers 7 maanden geleden

    Bedankt voor het weekmenu en het inspirerende filmpje. Het is echt precies zoals jij het zegt. Ik ben nu zelf sinds 1 oktober begonnen met kha eten en ben nu 4,1kg afgevallen. Ik zelf vind het wat weinig, maar ik weet het niet. Ik vind het weekmenu fantastisch, ik was zekf een beetje inspiratie loos. Wel nog even een vraagje, ik mis enorm mijn koffie want dat drink ik met melk en een zoetje. Is het heel onverstandig als ik s’avonds twee kopjes koffie neem? Alvast bedankt en ik ga lekker door met kha eten.
    Groetjes Diana uit Lelystad

    • Auteur
      Linda Nordholt 6 maanden geleden

      Dat is toch super?! Kijk ook naar je centimeters die je verliest hoor, in plaats van alleen naar de kilo’s. En die twee kopjes koffie kunnen echt geen kwaad. Nu kan ik vertellen dat je moet oppassen met zoetjes, want ze kunnen het afvalproces verstoren en je zoetbehoefte in stand houden, maar als het binnen je schema past en je voelt je er goed bij, geniet ervan.

  4. Wilma 7 maanden geleden

    Hoi Linda,
    Ik ben erg nieuwsgierig naar het filmpje waar Tikus over schrijft. Ik wil graag beginnen, maar heb e een stok achter de deur nodig. Val altijd 5 kilo af en dan sta ik stil….terwijl e r dan nog veel kilo’s moeten verdwijnen…hellup

  5. Bep 8 maanden geleden

    Ik las een recept met tussendoortje 5 plakjes kaas ,hoe groot en of zwaar ,ik vind dit erg veel.
    Gr Bep

    • Auteur
      Linda Nordholt 8 maanden geleden

      Weet je zo ook welk recept? Je kunt altijd minderen natuurlijk.

  6. Tikus 9 maanden geleden

    Goeie peptalk, Linda. Over een week ga ik jouw weekmenu uitproberen (heb nu zoals ik je mailde al voor de hele volgende week boodschappen in huis) en dan ga ik halverwege die week nog eens jouw video bekijken. Ben al geruime tijd bezig met KH beperkt maar moet steeds zoeken naar recepten om niet iedere week diezelfde salades op tafel te krjjgen. Heel gemakkelijk zo’n weekmenu.
    Je geeft trouwens een aantal plakjes komkommer aan. Is komkommer niet iets dat je altijd en onbeperkt mag eten? Bedankt tot nu toe. Ik ga je volgen.

    • Auteur
      Linda Nordholt 9 maanden geleden

      Super om te horen. En ja, komkommer mag je veel eten hoor. Dus geniet er vooral van. Het bevat per 100 gram maar 2,2 gram koolhydraten.

  7. Esther 11 maanden geleden

    Hoi Linda,

    Gisteren je kha menu op de website ontdekt en gedownload. Vandaag een berichtje in m’n mailbox en een filmpje. Net gekeken en wat pakkend! Wat raakt mij jou filmpje, zo enorm herkenbaar wat je zegt over volhouden. Dankjewel hiervoor, ik ga zo proberen je tips ten harte te nemen en m’n mindset veranderen. Ik ga voor een gezonde versie van mijzelf, het beste. Met vallen en opstaan. Geen dieet maar een levensweg, the best is yet to come. Wat wil ik graag m’n korte impulsgedachten over gebakjes, pizza’s en andere lekkere dingen uitzetten en denken op lange termijn en dat gaat me lukken. Tot gisteren zat ik in een dip, maar jij motiveert & inspireert mij! Dank daarvoor ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 10 maanden geleden

      Super, daar doe ik het voor. Jij komt er wel!

  8. Leen 1 jaar geleden

    Ik zie nergens fruit in de recepten, die heb je toch ook nodig?

  9. Lieke 1 jaar geleden

    Hoi Linda
    Doe al 4 jaar kolydraatarm eten 1e jaar 24 kg er af
    Nu geen ons Meer .van Alles gebrobeerd
    Gestopt met roken 6 kg er bij.
    Weet het Niet meeeer.
    Vr gr lieke

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Hoi Lieke, dan zou ik toch echt met je mee moeten kijken waar het eventueel ‘mis’ gaat. Als je dat graag wilt en daarin begeleiding wilt mag je me altijd mailen naar info@slankmetlinda.nl.

  10. Lydia 1 jaar geleden

    Hallo Linda,
    Na vele wegen leiden naar minder minder minder, toch maar weer de moed genomen om nar jouw verhaal te luisteren.
    Vandaag begonnen met dinsdag van het weekmenu (gratis, geweldig en dank daarvoor).
    Ik weeg nu 108 kg en ben 1.71 m hoog. Ik ben zangeres in twee bands en als ik mijzelf zie op een video, dan denk ik iedere keer, daar moet je wat aan doen. Voel mij er nu niet meer lekker bij.
    Ik hoop dat ik door jouw verhaal toch meer kan bereiken en mijn wil sterker wordt hierdoor.
    Bedankt en ik hou je op de hoogte.
    Hartelijke groet, Lydia

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Super zeg en ga ervoor. Het gaat je gewoon lukken hoor! En dank voor het delen. Groetjes Linda

  11. Saskia 1 jaar geleden

    Maandag a.s. ga ik er (weer) voor: op naar een gezond eetpatroon en gezond gewicht.
    Ik heb al eerder kha gegeten en dat bevirl toen erg goed. Ik voelde me fitter, had meer energie, geen honger en mijn bloedsuikers waren keurig (ik heb diabetes type 1). Ik miste alleen brood en crackers heel erg en uiteindelijk kwamen de eieren en de salades echt mijn neus uit en viel ik toch weer terug in mijn oude, minder gezonde eetpatroon.
    Nu dus weer last van onstabiele bloedsuikers, me niet fit voelen en veel trek…
    Ik hoop met jouw motiverende filmpjes en mailtjes de draad weer op te kunnen pikken en me snel weer goed te voelen!

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      En dat gaat je lukken hoor. Succes!

  12. Greet 2 jaar geleden

    Bedankt…ik geloof dat ik wat betreft het “gunnen” een beetje op het randje zit. Bij mij is het 4 kilo aankomen en weer afvallen. enz.enz. Ik baal daar van. Het duurt ook telkens iets langer voordat ik het er weer af heb. Nu ben ik idd anders gaan denken wat betreft het gunnen van een gebakje of een wijntje. Ik maak daar nu keuzes in. Braaf he. Ik vind jou peptalk echt stimulerend en sympathiek. Een gewone vrouw die de andere gewone vrouwen toespreekt! Heerlijk!

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Ah Greet, kijk daar doe ik het voor. En laat je niet ontmoedigen hoor door die extra kilo’s. Dat is ook vaak vocht hoor. Goed dat je nu anders denkt, echt, dat gaat je helpen. Topper.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*