arrow_drop_up arrow_drop_down
17 oktober 2019 

Goedkoop Koolhydraatarm eten: 17 tips voor een goedkoop low carb dieet

Goedkoop koolhydraatarm eten lijkt voor velen een uitdaging. Low carb wordt namelijk vaak gezien als duur. Dit is enerzijds waar, met name als je kiest voor alles vers, anderzijds zijn alle recepten ook budgetvriendelijk te maken. Door gewoon slim in te kopen en vooruit te plannen.

Er zijn drie dingen die van belang zijn:

  1. Plan van te voren wat je gaat eten
  2. Kijk naar budgetvriendelijke mogelijkheden bij het boodschappen doen
  3. Kook van tevoren en kook in grotere hoeveelheden

Daarom in dit artikel tips voor jou om koolhydraatarm eten betaalbaar te houden.

Het mes van een goede planning snijdt aan meerdere kanten

Plannen is niet alleen belangrijk om te weten wat je gaat eten. Maar weet je dat dit ook zorgt voor het plannen van de uitgaven? Je mag alleen kopen wat je nodig hebt. Kijk wat er zich in je voorraadkast en koelkast bevindt en plan maaltijden met de ingrediënten om voedselverspilling tegen te gaan. Het plannen met behulp van een boodschappenlijst helpt om onnodige uitgaven en impulsaankopen te stoppen.

Wist je dat we elke week gemiddeld 17% van onze boodschappen besteden aan impulsaankopen? Dus maak een boodschappenlijstje en houd je eraan. Koop liever alleen de dingen die je nodig hebt.

Tips voor goedkoop koolhydraatarm eten

Sommige koolhydraatarme voedingsmiddelen zijn duur, maar er zijn ook genoeg goedkopere opties die net zo lekker, eenvoudig en gezond zijn.

  • Koop bijvoorbeeld gewone (Goudse) kaas per kilo en geen speciale kazen, plakjes kaas of kaasblokjes die prijzig kunnen zijn. Zie je kaas op het menu staan hier, of bijvoorbeeld kaasblokjes tussendoor of een kaassoort zoals brie, vervang dit dan door een zelf gesneden blokje kaas. Dit geldt ook voor het gebruik van geraspte kaas. Koop dit niet kant en klaar, maar rasp het zelf.
  • Als er bijvoorbeeld biefstuk op het menu staat kun je er ook voor kiezen om rundergehakt te nemen; dat is een stuk goedkoper en ook heel erg lekker. Ook een karbonade of schnitzel (zonder paneermeel) is een prima alternatief.
  • Er zijn goede noten te koop in bijna alle winkels tegenwoordig. Je hoeft er echt niet meer voor naar de markt. Je vindt ze bij de supermarkt ook bij de chips-afdeling in grotere verpakkingen.
  • Als er amandelmeel op het menu staat dan kun je er ook voor kiezen om zelf je amandelen te malen: een stuk goedkoper!
  • Ook vis kan prijzig zijn, zeker verse vis! Een goed alternatief kan dan zijn om vis uit de vriezer te nemen; tegenwoordig altijd van goede kwaliteit. Verse zalm bijvoorbeeld kan tussen de 11 en 18 euro per kg kosten (afhankelijk van het seizoen). Diepvries zalm kost tussen de 8 en 10 euro, dat kan dus soms de helft schelen!
  • Ga naar het slachthuis. Vele slachthuizen hebben speciale ochtenden waar je vlees vers én goedkoper kunt halen. Ze zitten niet met vervoerskosten, dus als jij het zelf op haalt kan je dat veel schelen.
  • Je kunt ook heel veel groenten uit de diepvries kopen, verse spinazie kost soms tot 5 euro per kg (in de supermarkt), diepvries spinazie kost bijna nooit meer dan €2,50 per kg.
  • Maak je eigen kruidentuin: Zelf je kruidentuintje aanleggen (wat tegenwoordig al kan ook als je weinig ruimte hebt in de tuin om dit te doen) is niet alleen lekkerder en makkelijker, maar ook een stuk goedkoper.
  • Zelf raspen, schillen en snijden: Maak geen gebruik van de kant en klare voorgesneden en gewassen groenten, maar koop het vers en maak het zelf schoon en snijd het zelf.
  • Ga naar meerdere winkels voor je boodschappen: Ja, dit kost meer tijd, maar je kunt het ook inplannen. 1 dag per week naar de goedkopere supermarkten of de supermarkt met de aanbiedingen en 1 dag per week naar een andere supermarkt. Het is hierbij dus een extra tijdsinvestering, maar kan je veel besparen.
  • Kijk op de onderste planken in de supermarkt: Wist je dat A-merken altijd op ooghoogte staan en de budgetmerken in de onderste schappen? Kijk daarom altijd even naar beneden en je vindt 9 van de 10 keer een budgetvriendelijk alternatief. Dit geldt overigens ook voor de eigen merken die wel naast de duurdere varianten staan.
  • Kook in bulk voor meerdere dagen: hoe lekker de recepten ook kunnen zijn, kies ervoor om van een recept een dubbele portie te maken of zelfs meerdere porties die je kunt invriezen. Je kunt zo bijvoorbeeld 500 gram kip of gehakt halen, wat goedkoper is dan 200 gram. Of let op de 1 + 1 gratis aanbiedingen. Laat dan niet het weekmenu bepalen wat je mag eten, maar je budget
  • Laat biologisch liggen: Biologisch is in de regel nog steeds duurder dan ‘gewoon’. Qua vitaminen en mineralen van groenten en fruit zit er geen verschil in. Met vlees is het wel een ander verhaal, daar is biologisch vaak wel beter. Maar als het budget dit niet toelaat, dan is het nog altijd beter dan chips en koekjes (en dan let ik puur op voedingswaarde en niet op de eventuele bezwaren qua dierenleed)
  • Ga dicht voor sluitingstijd naar de supermarkt: Je kent ze wel, de 35% stickers. Die worden vaak gebruikt op producten die niet lang houdbaar meer zijn. Maar echt nog prima te eten en te gebruiken.
  • Ga later naar de markt: Vaak willen ze dicht tegen sluitingstijd aan, af van de verse groenten en fruit. Je kunt ze vaak goedkoper krijgen en in grotere hoeveelheden.
  • Koop witte eieren in plaats van bruine eieren: Het is echt waar, witte eieren zijn goedkoper dan de bruine. Laten we het, kort gezegd, er even op houden dat bruine eieren een goede ‘marketing’ zijn. Ze zijn in ieder geval niet beter of gezonder dan de witte.
  • Koop in het seizoen: Want sommige groenten zijn in het seizoen weer goedkoper dan diepvries!

Zie ook: Koolhydraatarm eten: de 20 beste tips voor een koolhydraatarm dieet

Vervang dure koolhydraatarme producten

Doe vooral wat mogelijk en haalbaar is voor jou. Kan je echt geen noten en grote hoeveelheden verse groente betalen? En is het onmogelijk voor je om met amandelmeel te gaan bakken? Om maar even wat voorbeelden te noemen? Laat dit dan weg uit het menu en vervang het gewoon door een recept wat voor jou wel haalbaar is. Weet dat je daarmee echt je koolhydraatarme eetpatroon niet teniet doet. Alles is altijd beter dan de ongezonde snelle koolhydraten.

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met je omtrent koolhydraatarm eten + het opbouwen van een gezonde relatie met eten. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust!
jean
Door

jean

op 30 November 2019

dverse keren emailadres ingevuld niks ontvangen

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 1 December 2019

Ik denk dat je het gratis weekmenu bedoelt? Ik heb je toegevoegd en het menu in onderweg naar je. Kijk voor de zekerheid ook even in je spambox. Groetjes Linda

Jolanda
Door

Jolanda

op 1 December 2019

Hi Linda ik woon in kenia en van het week menu kan ik veel niet krijgen hier. Daardoor aarzel ik om dit te gaan doen met een Duke baan. Geen brood te krijgen bv en Ben geen bak wonder. Witlof is een ander ook schaars hier. Dussss heb je oplossing voor deze hitches? Jolanda

Linda Nordholt
Nancy Verswyvel
Door

Nancy Verswyvel

op 27 January 2020

Dag Linda, In 2013 heb ik een gastric Bypass ondergaan. In het begin was ik euforisch want ik viel zienderogen af omdat ik niet veel kon eten. nu 7 jaar later is er 25 kg terug aan en is mijn probleem van vroeger nog steeds hetzelfde. Het hunkeren naar zoete dingen is nooit weggeweest. Komt er nog eens bij dat ik er ook geen last van heb als ik iets zoets eet. enfin een operatie later en heel veel frustratie ben ik nu op het punt gekomen dat er iets moet gebeuren want ik kan zo niet verder. Ik vind het ook heel moeilijk om te beginnen omdat ik niet weet waar te beginnen. Wanneer ik boodschappen ga doen kan ik het niet laten om koekjes en chips te kopen en dan heb ik als excuus dat het alleen maar voor het weekend is maar eigenlijk lieg ik mezelf voor en eet ik het ook doordeweeks voor de tv. komt er nog eens bij dat ik best wel veel zoetstof gebruik in mijn koffie omdat de koffie op mijn werk zo sterk is. In ieder geval wil ik het helemaal anders gaan doen maar ben ik bang dat ik het niet zal volhouden. Hoe pak ik dat het beste aan. In juli gaat mijn zoon trouwen en veel familie heb ik lange tijd niet gezien en ik wil echt niet hebben dat ze achter mijn rug gaan zeggen dat ik weer dik geworden ben. het is allemaal zo frustrerend, confronterend en pijnlijk. Op het werk wijzen mijn collega's mij op mijn eetgedrag en dat helpt wel. Ik neem niets meer mee naar mijn werk om te snoepen maar als ik eenmaal thuis ben ga ik meteen naar mijn kast waar alles ligt. Vaak eet ik dan geen avondeten meer omdat ik dan genoeg heb aan de koekjes en chips en ik voel me er zo schuldig over. Langs de ene kant wil ik me graag opgeven maar langs de andere kant ken ik mezelf en geef ik het snel op als het niet lukt van in het begin. Ik hoop stiekem wel dat dit me wel zal lukken maar ik heb nog wel mijn twijfels. Met vriendelijke groet, Nancy

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 28 January 2020

Hoi Nancy, dank je wel voor het delen van je verhaal. Als ik het zo lees zou je hier wel wat begeleiding bij kunnen gebruiken. Ik wil je dit met alle liefde en plezier bieden. Je mag me altijd even mailen. Je kan ook zelf aan de slag met mijn voorbeeld weekmenu om eens te kijken of het wat voor je is: https://slankmetlinda.nl/gratis-koolhydraatarm-weekmenu/. Maar heb je echte ondersteuning nodig en coaching, voel je vrij mij een berichtje te sturen. Dan help ik je graag verder. Liefs, Linda

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies