Afvallen lukt niet: 11 mogelijke oorzaken waarom afvallen niet lukt
13 juli 2016 

Afvallen lukt niet: 11 mogelijke oorzaken waarom afvallen niet lukt

Afvallen lukt niet en dat kan ongelooflijk frustrerend zijn.

Dat afvallen niet lukt kan meerdere oorzaken hebben. Oorzaken die liggen in je eetpatroon bijvoorbeeld. Maar ook hormonen kunnen een rol spelen. Ook kan het zijn dat er een medische oorzaak is. Maar ook mentaal kan het zwaar zijn om weer ‘op dieet' te moeten, waardoor opgeven al heel snel kan gebeuren.

Het kan overigens ook zo zijn dat je ineens met de methode die je volgt niet meer afvalt. Terwijl dit voorheen wel was gelukt. Of dat je ineens stil staat in afvallen, terwijl je zo goed bezig was.

Hoe dan ook, in dit blog loop ik alle mogelijke oorzaken met je door waarom afvallen niet lukt. En ik laat je zien, welke stappen je dan kan gaan zetten.

11 redenen waarom afvallen niet lukt

Reden 1: Je volgt een crashdieet na een verleden met diëten

Laat ik beginnen met het volgende: Heb je veel crashdiëten gevolgd en ben je daar nu ook weer aan begonnen, dan vind ik het niet zo gek dat afvallen niet meer lukt.

Jouw lichaam staat gewoon volledig in de spaarstand. Jouw lichaam voelt weer een ‘hongerwinter' aankomen en wil nu juist alles vasthouden wat binnenkomt.

Dus…..een crashdieet is absoluut niet aan te raden.

Kenmerk van een crashdieet is, dat je minder moet gaan eten. Vaak zo weinig dat je honger krijgt, moe wordt en zin krijgt in eten. Je hebt wellicht de motivatie en de discipline, maar dit kan jouw lichaam met geen mogelijkheid volhouden.

Met een crashdieet lukt afvallen niet

Een crashdieet gaat vaak uit van het principe: Eet minder dan je verbruikt en je valt af. Helaas werkt dit niet meer zo. Zeker als je in het verleden vaker crashdiëten hebt gevolgd.

Met een crashdieet, van laten we zeggen met minder dan 1200 calorieën per dag, ben je bezig met het saboteren van je lichaam.

Stop dus met crashdiëten en richt je op een totale verandering van je eetpatroon. Een eetpatroon wat je kan volhouden. Waar je geen honger bij hebt en waarbij je je lichaam weer gaat helen.

Oplossing: Ga meer eten en stop met crashen. Eet niet minder dan 1500 calorieën (voor een vrouw) of 1800 calorieën (voor een man).

Reden 2 van afvallen lukt niet: Je kijkt naar het gewicht op de weegschaal

Het kan soms zijn dat je niet afvalt in gewicht, maar wel in centimeters. Het kan namelijk zijn dat je lichaam vet verbrandt wat nog niet zichtbaar is in kilo's. Jouw lichaam kan namelijk dat wat je verliest in vet, gaan compenseren met het vasthouden van vocht. Staar je dus echt niet blind op die kilo's en vertrouw in dit geval niet op de weegschaal.

Oplossing: Meet jezelf op met een meetlint. Of neem een kledingstuk als uitgangspunt waar je graag weer in wilt passen. Of wat nu net te strak zit. Het is oprecht mogelijk om veel centimeters kwijt te raken, zonder dat je dit ziet op de weegschaal.

Lees ook: Welke resultaten kun je verwachten met een koolhydraatarm dieet

Ook schommelingen in het gewicht kunnen erbij horen. Dat kan soms even schrikken zijn als je ineens een kilo bent aangekomen, maar dit is vaak heel normaal.

Lees ook: Schommelend gewicht en een koolhydraatarm dieet

Reden 3 van afvallen lukt niet: Je eet teveel koolhydraten

Waarom afvallen niet meer lukt, kan liggen in het feit dat je teveel en te vaak koolhydraten eet.

Wellicht is het je niet ontgaan dat ik voorstander ben van een koolhydraatarm dieet. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat koolhydraten per definitie slecht zijn. Of dikmakers zijn. We onderscheiden namelijk goede en slechte koolhydraten.

Wat ik je hierbij wel wil vertellen is wat het effect is van teveel en te vaak koolhydraten eten. En dan met name met op je bloedsuikerspiegel en het hormoon insuline.

Want herken jij jezelf in het volgende:

  • Krijg je na een uitgebreid ontbijt honger voordat het tijd is voor de lunch?
  • Voel je je soms niet verzadigd, ook al ben je net klaar met een maaltijd?
  • Voel je na lunch, ontbijt of avond maaltijd vaak een dip in energie?
  • Heb je op een vast tijdstip op de dag, bijvoorbeeld 15:30 standaard een dip?
  • Als je begint met het eten van koek, snoep of chips kun je doorgaans maar moeilijk stoppen?
  • Je hebt vaak een opgeblazen gevoel na het eten?
  • Je bent vaak moe, futloos of trillerig en je hebt weinig zin in bewegen of om te sporten.
  • Je hebt vaak wat te snoepen bij je voor onderweg.
  • Je krijgt steeds meer gezondheidsklachten.
  • Heb je vaak eind van de dag de behoefte om nog voor de avondmaaltijd wat te snacken omdat je het anders niet vol houdt?
  • Je denkt vaak aan wanneer je weer mag eten. Of je hebt last van terugkerende snaaibuien.

Dan zit jouw lichaam vast in de zogeheten suikerverslaving. Jouw lichaam is verslaafd aan koolhydraten en suikers, waardoor je constant een schommelende bloedsuikerspiegel ervaart. Het hormoon insuline is hierbij volledig uit balans en is dit hormoon uit balans, dan is afvallen haast onmogelijk. Insuline wordt niet voor niets het vetopslag hormoon genoemd.

Het hormoon insuline als vetopslaghormoon

Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Als je overgewicht hebt, of je hebt veel vet rond je organen, dan verstoort dit de balans van het hormoon insuline in je lichaam. Wat ervoor zorgt dat het moeilijker wordt om gewicht te verliezen.

Als je teveel voedsel met suiker eet, moet het insuline hormoon namelijk overuren draaien om de suikers weer uit je bloed te filteren. En de overtollige suiker? Die wordt omgezet in vet. Juist met koolhydraatarm eten brengen we nu juist onze bloedsuikerspiegel in balans, maar het kan zijn dat je lichaam zo gevoelig is en blijft voor koolhydraten, dat je echt moet kijken naar je koolhydraatinname.

Eet jij momenteel veel en vaak brood, pasta, koek, chips dan eet je gewoonweg teveel koolhydraten.

Oplossing: Neem je eetpatroon eens onder de loep en kijk hoeveel koolhydraten je eet. Heb jij minstens 3 eetmomenten met koolhydraten, dan is het zaak dit te minderen. Echter, let op ga je jouw koolhydraatinname minderen, zorg dan wel voor voldoende eiwitten en vetten. We willen niet een crashdieet gaan volgen.

Verander je eetpatroon en ga anders eten.

Kijk eens bij dit weekmenu: Koolhydraatarm dieet weekmenu

Of dit weekmenu: Koolhydraatbeperkt weekmenu

Reden 4 van afvallen lukt niet meer: Je houdt niet vast aan de 80/20 regel

Begint bij jou het weekend misschien stiekem al op donderdagavond of vrijdagavond. En loopt dat door tot zondagavond? Het kan zijn dat, je door je in de weekenden iets teveel te laten gaan, het gezonde eetpatroon van door de week teniet doet.

Vaak is dit geen ‘vast vet', maar slechts gewicht in vocht wat je erbij krijgt. Maar pak je de draad niet tijdig op, dan kan het zijn dat je lichaam weer overgaat tot vetopslag. Je blijft dan weliswaar op gewicht of komt niet al te veel aan. Maar afvallen lukt daardoor gewoonweg niet.

De reden waarom je in het weekend de neiging hebt alles er weer bij te eten, is vaak dat je te streng bent voor jezelf. Je het idee hebt op dieet te zijn en je jezelf van alles moet ontzeggen.

Oplossing: Stop met diëten en jezelf alles te ontzeggen. Kijk dan eens in dit artikel welke stappen je kunt zetten: Afvallen zonder dieet: 10 tips om zonder een dieet van die kilos af te komen!

Reden 5 van waarom afvallen niet meer lukt: Je bent gaan sporten

Door te gaan sporten, met name krachttraining, is het niet ondenkbaar dat je snel meer spiermassa gaat opbouwen. Spieren wegen nu eenmaal meer dan vet, waardoor je op de weegschaal ineens zwaarder kunt worden.

Nu is dit geen enkel probleem en ik wil je zeker niet ontmoedigen te stoppen met sporten. Maar wees je ervan bewust dat dit niet altijd gunstig is voor het getalletje op de weegschaal. Je verliest weliswaar vet en je wordt ‘droger', maar dit uit zich niet in gewichtsverlies.

Overigens, een andere kant van sporten is ook dat het teveel stress voor je lichaam is. Heb je nooit veel en intensief gesport en nu ineens wel. Dat kan een schok zijn voor je lichaam waardoor afvallen niet lukt.

Oplossing: Bouw sporten langzaam op en focus je op een combinatie van kracht en cardio. Focus ook op het jezelf opmeten, of laat bij de sportschool je vetpercentage meten.

Reden 6: Afvallen lukt niet door te weinig slaap

Heb je gebroken nachten of zeer weinig slaap, dan raakt je biochemische huishouding in de war. Hormonale onevenwichtigheden zullen gaan knoeien met het metabolisme van je lichaam. Dit alles kan zorgen voor stilstand in gewichtsafname of juist gewichtstoename.

Als je last hebt van een slaaptekort dan zal je vaker honger hebben. Je hebt een verminderd gevoel van volheid en je eetlust gaat omhoog. Bovendien kan je verlangen naar voedingsmiddelen die veel calorieën en koolhydraten bevatten. Dit alles kan zorgen voor stilstand in gewichtsafname of juist gewichtstoename.

Ook heb ik het vaak gezien bij klanten die wisselende diensten hebben (waaronder ook nachtdiensten), dat het afvallen moeizaam gaat of niet lukt. Nu is dit vaak ontzettend moeilijk om aan te pakken. Het is nu eenmaal je werk. Maar juist dan is het noodzakelijk om je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk in balans te houden, te focussen op goede slaap en je eetpatroon aan te passen door het minderen van koolhydraten.

Oplossing: ga voor jezelf na hoe je nachtrust is en of dit een oorzaak kan zijn dat afvallen niet lukt. Ga vooral eerst met je eetpatroon aan de slag om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Kijk vervolgens op welke andere onderdelen je aan de slag kunt om je slaap te verbeteren.

Reden 7 afvallen lukt niet: Je hebt teveel stress

Stress kan een grote impact hebben op jouw lichaam. Wanneer je stress ervaart, maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Het is o.a. het hormoon dat je eetlust stimuleert en zorgt dat het lichaam reserves opslaat van wat je eet. Heb je veel stress, dan kan ik dit een continue proces van vetopslag stimuleren.

Oplossing: Belangrijk is dan zoveel mogelijk ontspanning te zoeken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar weet dat het ook voor je gezondheid van belang is. Niet alleen voor je gewicht. Nu kan ik hier natuurlijk allerlei tips gaan geven zoals ga wandelen, lees een goed boek en neem tijd voor jezelf. Maar belangrijk is in het kader van afvallen eerst voor jezelf te kunnen vaststellen of dit een mogelijke oorzaak kan zijn.

Is dit het geval, breng ook dan je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk in balans. Koolhydraten en suikers, en dan met name de schommelende bloedsuikerspiegel, hebben een enorme impact op fysieke stress en emoties. Is dit in balans, dan kan je eventueel ook op andere vlakken je stress verminderen.

Reden 8: Je bent in de overgang 

De meerderheid van de vrouwen komt ergens tussen de 45 en 55 jaar zo'n 5 kilo aan. Of het kost dan meer moeite om op gewicht te blijven, terwijl je misschien wel hetzelfde eetpatroon hebt.

Ten eerste komt dit door hormonale veranderingen. Je gaat meer vet vasthouden hetgeen door moeder natuur zo bepaald is. Ten tweede door het vertragen van de stofwisseling. Met het ouder worden verbranden we gewoonweg minder energie (calorieën) dan vroeger, terwijl je wellicht hetzelfde eetpatroon hebt.

Ook voor wie in de overgang is, is het belangrijk de hormonen zoveel mogelijk in balans te brengen.

Oplossing: De eerste stap hiertoe is ook weer koolhydraten en suikers te verminderen. De tweede stap kan zijn aanvulling te zoeken in de vorm van supplementen, beweging en hormoontherapie. Ik beloof hieromtrent zo spoedig mogelijk een artikel te schrijven.

Reden 9: Je hormoonhuishouding is niet in balans 

Naast de genoemde hormonen van oestrogeen, insuline en cortisol, zijn er nog andere hormonen die kunnen zorgen voor een onbalans in jouw lichaam. Hetgeen er weer voor kan zorgen dat gewicht verliezen heel erg moeilijk wordt. Denk hierbij aan het schildklierhormoon of melatonine (ondersteunt de nachtrust en het immuunsysteem).

Maar wat dacht je van deze:

  1. Oestrogeen (ook hiervoor besproken in het kader van overgang): Is het oestrogeengehalte in je lichaam te hoog in verhouding tot je progesterongehalte? Dan kan dit ervoor zorgen dat je lichaam meer vet opslaat. Met name rond je middel en heupen.
  1. Testosteron: Veel mensen denken dat alleen mannen het hormoon testosteron aanmaken. Maar wist je dat vrouwen dit hormoon ook aanmaken? Testosteron zorgt voor een verhoogd libido, energie en spieropbouw. Hoe ouder je wordt, hoe minder testosteron er wordt aangemaakt. Hierdoor kunnen je spieren krimpen en je stofwisseling wordt vertraagd. En daardoor kun je weer sneller aankomen. Ook hier geldt: vermijd vooral stress. Want door stress vermindert het testosterongehalte in je lichaam.
  1. Leptine: Het hormoon leptine gaat over je eetlust. Ook wel het ‘hongerhormoon'. Als je genoeg gegeten hebt dan stuurt dit hormoon een signaal naar je hersenen. Wanneer de vetcellen, waarin leptine zich bevindt, verdwijnen krijgen je hersenen minder snel het signaal dat je vol zit. Een langere tijd wat zwaarder zijn kan er ook voor zorgen dat je leptineweerstand hebt. Het hormoon werkt dan niet zo goed.
  1. Ghreline: Ghreline reguleert samen met leptine je eetlust. Dit hormoon laat aan je brein weten dat je maag (bijna) leeg is en zorgt voor de vertering van voedsel. Ghreline is ongeveer drie uur bezig om je lunch te verwerken. Wanneer je aan het afvallen bent neemt de hoeveelheid ghreline in je lichaam toe en zorgt voor een hongergevoel. Dus ervaar je bijvoorbeeld een constant hongergevoel, terwijl je voldoende hebt gegeten, dan kan dit hormoon uit balans zijn.

Reden 10 van afvallen lukt niet: Er zijn medische redenen

Denk hierbij aan gebruik van bepaalde medicijnen zoals antidepressiva, een traag werkende schildklier, lipoedeem of een andere aandoening, zoals diabetes type 2.

Als er medische redenen zijn waardoor afvallen niet lukt, dan is altijd lastig om te bepalen wat nu de beste oplossing is. Wel wil ik aangeven dat in veel gevallen het aanpassen van je eetpatroon door suikers te minderen, al een hele goede stap kan zijn. Ook raad ik je aan hier zeker hulp bij te zoeken. Eventueel in overleg met je behandelend arts of een goede orthomoleculair therapeut.

Reden 11 afvallen lukt niet meer: Je hebt een voedselintolerantie

Heb jij vaak buikpijn, diarree of obstipatie? Dan kan het zijn dat je onbewust een voedselintolerantie hebt. De meest voorkomende zijn een glutenintolerantie (voor granen) en lactose intolerantie (voor melk en alle zuivel). Hierdoor is je darmflora uit balans en ben je deze constant aan het beschadigen.

Hou eens een week een voedingsdagboekje voor jezelf bij en schrijf op wat je eet. Kijk dan wanneer de buikpijn ontstaat en of dit terug te brengen is op iets wat je hebt gegeten. Laat dat voedingsmiddel dan eens 2 weken staan en kijk hoe het gaat. Belangrijk is dat je eerst focust op herstel van je darmen, dan pas is afvallen weer mogelijk.

Lees ook: Voedselintolerantie en een koolhydraatarm dieet

Wat kun je verder doen wanneer afvallen niet lukt?

Je ziet, de lijst waarom afvallen niet lukt is vrij lang. Maar weet ook dat je aan heel veel knoppen kan draaien. Belangrijk is dat je wel gaat voor een blijvende verandering in je eetpatroon en niet ‘op dieet gaat'.

Welke stappen kun je nog meer gaan zetten als afvallen niet meer lukt.

 Stap 1: Kijk kritisch naar wat je aan het doen bent

Kijk als eerste kritisch naar jouw manier van afvallen. Ben je bezig met calorieën tellen, een crashdieet of puur alleen gaan sporten om af te vallen (zonder aanpassing in jouw eetpatroon), dan wil ik je adviseren eens een ‘andere' manier van afvallen te kiezen.

Namelijk door het calorieën tellen los te laten en te kiezen voor een koolhydraatarm dieet.

Is koolhydraatarm te strikt, kijk dan eens of een koolhydraatbeperkt dieet wat voor je is.

Onthoud, alles is erop gericht jouw bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk in balans te brengen.

Lees ook: Nooit meer diëten? Stappenplan om te stoppen met diëten

Stap 2: Kijk naar andere mogelijke oorzaken

Kijk eens kritisch naar de hierboven genoemde mogelijke oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat afvallen lastig gaat. Heb je het vermoeden dat hiervan een oorzaak van toepassing kan zijn, dan is bewustwording hiervan de eerste stap.

Hou eens een dagboekje voor jezelf bij. Niet alleen met wat je eet, maar ook hoe je je voelt zowel fysiek als mentaal. Wees eerlijk naar jezelf en ga eventueel op zoek naar hulp. Bepaal waar jij behoefte aan hebt en wat er moet gebeuren. Stel je open voor nieuwe mogelijkheden en omarm het als jouw persoonlijke ontwikkelingstraject.

Stap 3: Zoek een ‘dieet' wat bij je past

Hoewel ik je aanraad te starten met een koolhydraatarm eetpatroon, is het belangrijk iets te vinden wat bij je past. Wat op de lange termijn is vol te houden en waar jij je goed bij voelt.

Lees daarom ook zeker eens dit artikel: Bestaat het beste dieet?

Maar echt, geef koolhydraatarm eens een kans. Download hieronder via de afbeelding mijn gratis weekmenu en kijk eens wat het met je doet. En heb je nog vragen, laat het me weten via een reactie onderaan dit blog.

afvallen lukt niet

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Marjolein
Door

Marjolein

op 22 January 2017

Hoi Linda, ik begrijp er niets meer van. Op allerlei sites lees ik dat je pas in ketose komt als je niet meer dan maximaal 25 gram koolhydraten per dag eet. Maar bij jou staat " als je tussen de 20 en 50 kh per dag eet". Hoe zit dit. Even voor mijzelf 55 jaar jong, aan de hormonen om het oestrogeen laag te houden ( borstkanker). Ben met kh arm begonnen gemiddeld 50kh per dag. Maar val geen gram af. Heb nooit crash dieeten gedaan van wege diabetes 2. Heb je tips voor mij

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 6 February 2017

Hoi Marjolein, in principe raken mensen in ketose onder de 50 gram kh per dag. Voor sommige lichamen kan dit nog teveel zijn ja. Maar mijn ervaring is onder de 50 gram is in ketose. Het kan dus voor jou teveel zijn, dat kun je dus uitproberen. Maar het kan ook zijn dat je te weinig eet? Of dat er ergens een 'blokkade' in je lichaam zit waardoor je niet afvalt. het is lastig voor mij om hierover te oordelen, dan zal ik echt meer van je moeten weten en met je mee moeten kijken. Wil je dat graag dan mag je me altijd mailen.

Maja Hendriks
Door

Maja Hendriks

op 16 October 2019

Ik snap er niks van.Ik word maar zwaarder en zwaarder.Eet smorgens 1 meergranen cracker met kaas, een kiwi en manderijn, 2 koffie met rietsuiker.Smiddags weer een cracker metsandwichspread, later nog een cracker met tomaten-lenteuispread.Glas water en glas water met Magnesium (400 ml).Later op de middag een glas rode wijn onder de Bold...., en savonds 2 aardappels, altijd verse groenten, en een stukje vlees of vis. Daarna eet ik niks meer.Ik drink nog wel een glas frisdrank. (Grapefruit), en wek in de thuiszorg 4 dagen per week huishoudelijk werk.In het weekend moet ik thuis alles op orde houden, maar doe ook wel eens een dagje niks.Heb een loopband naast mn bank staan, waar ik ook regelmatig op sta. Waarom blijf ik maar groeien en groeien, ik merk het zelfs per dag, dikkere buik, of een dikkere vetrol op mn rug. Mn huisarts zegt... bewegen.......duhhhh.Ik denk dat mijn lichaam vet kweekt.Kan dat???Voel me doodongelukkig !!!!!!

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 17 October 2019

Hoi Maja, als ik het zo bekijk eet je toch veel suikers: rietsuiker in de koffie, sandwichspread, rode wijn, frisdrank en ook nog koolhydraten in de crackers en aardappelen. Bewegen is niet de oplossing. Koolhydraten en suikers minderen wel. Een dikke buik duidt op het feit dat jouw lichaam de insuline, die constant wordt aangemaakt, niet goed kan verwerken. Ik raad je echt aan om dit weekmenu eens te proberen en te kijken wat er gebeurt: https://slankmetlinda.nl/gratis-koolhydraatarm-weekmenu

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down