arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen lukt niet: kan jouw lichaam eigenlijk wel vet verbranden?
13 juli 2016 

Afvallen lukt niet: kan jouw lichaam eigenlijk wel vet verbranden?

Afvallen lukt niet en niets is zo frustrerend. Je bent begonnen met een verandering in jouw eetpatroon aan te brengen, maar je komt al snel tot de conclusie dat het niet veel uithaalt. Misschien zie je de weegschaal eerst wel omlaag gaan, maar sta je vervolgens stil.

Of is het in het verleden wel gelukt met hetzelfde dieet, en ineens lukt het afvallen niet meer met die methode. Je vraagt je misschien af hoe je dingen anders kunt aanpakken. Hoe maak je dat je je motivatie hooghoudt, ook in perioden dat het een niet lukt om af te vallen?

Welk dieet past er eigenlijk bij je en maakt het dieet dat je kiest echt verschil? Maar wellicht de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: kan mijn lichaam wel vet verbranden?

Afvallen lukt niet met crashdiëten

Laat ik beginnen met het volgende: Heb je veel crashdiëten gevolgd en ben je daar nu ook weer aan begonnen, dan vind ik het niet zo gek dat je tot de conclusie komt: afvallen lukt niet. Jouw lichaam staat gewoon volledig in de spaarmodus. Het lichaam voelt weer een ‘hongerwinter' aankomen en wil nu juist alles vasthouden wat binnenkomt. Dus…..een crashdieet is absoluut niet aan te raden. Richt je liever op aanpassing van jouw eetpatroon. En nu niet door het tellen van calorieën of door gewoon minder te eten, maar door het aanpassen van jouw koolhydraatinname. Waardoor jouw lichaam weer vet gaat verbranden.

In mijn ogen draait afvallen en gezond eten, alles om het eten in de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten. En niet om calorieën tellen of meer bewegen. Als deze balans niet op orde is, zul je niet of nauwelijks kunnen afvallen.

Het kan ook zijn dat je wellicht al wel gestart bent met koolhydraten minderen, maar dat je ook nu op een punt staat van ‘afvallen lukt niet'.  Het kan zijn dat jouw lichaam dan gewoon niet in staat is om vet te verbranden. Hoe vervelend het ook klinkt, je zal dan eerst moeten werken aan die andere ‘blokkade' in jouw lichaam voordat je lichaam weer over gaat tot vetverbranding.

Voordat ik je ga laten zien hoe je kunt testen of jouw lichaam in staat is om vet te verbranden, ga eerst eens bij jezelf na of misschien 1 of meerdere van de volgende oorzaken aan de orde zijn.

Ik zet ze op een rijtje:

Je kijkt teveel naar je gewicht in kilo's

Het kan soms zijn dat je niet afvalt in gewicht, maar wel in centimeters. Het kan namelijk zijn dat je lichaam vet verbrand wat nog niet zichtbaar is in kilo's. Jouw lichaam kan namelijk dat wat je verliest in vet, gaan compenseren met het vasthouden van vocht. Staar je dus echt niet blind op die kilo's.

Ook schommelingen in het gewicht kunnen erbij horen. Dat kan soms even schrikken zijn als je ineens een kilo bent aangekomen, maar dit is vaak heel normaal.

Lees ook: Schommelend gewicht en een koolhydraatarm dieet

Je eet te veel of te weinig 

Crashdiëten helpen dus niet, maar ook kun je ongemerkt toch teveel eten.

Lees of jij niet teveel of te weinig calorieën binnenkrijgt: Hoeveel calorieën per dag om af te vallen

Je eet alles er in het weekend weer bij

Begint bij jou het weekend misschien stiekem al op donderdagavond of vrijdagavond. En loopt dat door tot zondagavond? Het kan zijn dat je dus door je in de weekenden iets teveel te laten gaan, het gezonde eetpatroon van door de week teniet doet. Vaak is dit geen ‘vast vet', maar slechts gewicht in vocht wat je erbij krijgt. Maar pak je de draad niet tijdig op, dan kan het zijn dat je lichaam weer overgaat tot vetopslag.

Lees ook: Teveel gegeten: Alles verpest?

Je bent gaan sporten 

Door te gaan sporten, met name krachttraining, is het niet ondenkbaar dat je snel meer spiermassa gaat opbouwen. Spieren wegen nu eenmaal meer dan vet, waardoor je op de weegschaal ineens zwaarder kunt worden.

Je slaapt onvoldoende 

Heb je gebroken nachten of zeer weinig slaap, dan raakt je biochemische huishouding in de war. Hormonale onevenwichtigheden zullen gaan knoeien met het metabolisme van je lichaam. Dit alles kan zorgen voor stilstand in gewichtsafname of juist gewichtstoename.

Je hebt last van stress 

Stress kan een grote impact hebben op jouw lichaam. Wanneer je stress ervaart, maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Het is o.a. het hormoon dat je eetlust stimuleert en zorgt dat het lichaam reserves opslaat van wat je eet. Heb je veel stress, dan kan ik dit een continue proces van vetopslag stimuleren.

Je bent in de overgang 

De meerderheid van de vrouwen komt ergens tussen de 45 en 55 jaar zo'n 5 kilo aan. Of het kost dan meer moeite om op gewicht te blijven, terwijl je misschien wel hetzelfde eetpatroon hebt. Ten eerste komt dit door hormonale veranderingen. Je gaat meer vet vasthouden hetgeen door moeder natuur zo bepaald is. Ten tweede door het vertragen van de stofwisseling. Met het ouder worden verbranden we gewoonweg minder energie (calorieën) dan vroeger, terwijl je wellicht hetzelfde eetpatroon hebt.

Je hormoonhuishouding is niet in balans 

Naast de genoemde hormonen van oestrogeen en cortisol, zijn er nog andere hormonen die kunnen zorgen voor een onbalans in jouw lichaam. Hetgeen ervoor kan zorgen dat gewicht verliezen heel erg moeilijk wordt. Denk hierbij aan het schildklierhormoon of melatonine (ondersteunt de nachtrust en het immuunsysteem).

Er zijn medische redenen waarom je niet afvalt 

Denk hierbij aan gebruik van bepaalde medicijnen zoals antidepressiva, een traag werkende schildklier of een andere aandoening/ziekte, zoals diabetes type 2. Lees in dit laatste geval ook zeker even dit artikel: Alles over een koolhydraatarm en diabetes type 2 dieet

Alle genoemde oorzaken kunnen reden zijn dat jouw lichaam niet in staat is vet te verbranden: afvallen lukt niet. Jouw lichaam gebruikt de energie dan eenmaal voor andere processen in jouw lichaam en daar hoort afvallen niet bij helaas.

Kan jouw lichaam vet verbranden?

Maar we kunnen testen of jouw lichaam in staat is om vet te verbranden. Wil je testen of jouw lichaam in staat is vet te verbranden, dan dien je jouw lichaam in ketose te brengen. Een moeilijk woord voor ‘staat van vetverbranding'. Dit kun je bereiken door minstens 4 tot 5 dagen tussen de 20 a 50 gram koolhydraten te eten. Daarnaast eet je voldoende eiwitten en gezonde vetten. De juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten is hiervoor leidend.

Lees ook: Een koolhydraatarm dieet – Een complete (beginners)handleiding

Ieder lichaam produceert kleine brandstofmoleculen. Deze brandstofmoleculen heten glucose of ketonen. Het verschil is dat glucose voornamelijk uit suikers gehaald wordt en de productie van ketonen komt juist op gang wanneer je lichaam weinig koolhydraten tot zich neemt.

Wanneer je de switch maakt van glucose naar ketose dan doorloop je een overgangsfase. De overgangsfase wordt ook wel keto griep genoemd: je lichaam moet wennen aan de omschakeling en dit kan zich op verschillende manieren uitten. Sommige mensen worden echt letterlijk ziek, anderen merken er nauwelijks wat van.

Wat kun je doen wanneer afvallen niet lukt?

Ben je al koolhydraatarm gaan eten, maar lukt het afvallen nog steeds niet?

Beantwoord de vragen in dit blog Koolhydraatarm niet afvallen en doorloop daarnaast onderstaande stappen:

 Stap 1: Kijk kritisch naar wat je aan het doen bent

Kijk dus als eerste kritisch naar jouw manier van afvallen. Ben je bezig met calorieën tellen, een crashdieet of puur alleen gaan sporten om af te vallen (zonder aanpassing in jouw eetpatroon), dan wil ik je adviseren eens een ‘andere' manier van afvallen te kiezen. Namelijk door het calorieën tellen los te laten en te kiezen voor een koolhydraatarm eetpatroon.

Stap 2: Welke andere oorzaken kunnen van invloed zijn?

Kijk eens kritisch naar de hierboven genoemde mogelijke oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat afvallen lastig gaat. Heb je het vermoeden dat hiervan een oorzaak van toepassing kan zijn, dan moet je eerst daaraan werken. Vooral wanneer stress, een medisch geval of de overgang een factor zijn kan het een uitdaging zijn om de juiste balans voor jouw te vinden.

Stap 3: Een ‘boost' in afvallen: optimale vetverbranding

Kies voor die ‘boost' in afvallen waarbij je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Jouw lichaam raakt zo in optimale staat van vetverbranding en je kunt dus testen of jouw lichaam überhaupt in staat is om dit te bereiken. En doorbreek jouw plateau om het gewicht weer omlaag te brengen. Je kunt dit het beste doen met een community van mensen om je heen die hetzelfde willen als jij: niet meer afvallen, maar wel lekker in je vel zitten met een gezond gewicht.

Eet je momenteel al lange tijd koolhydraatarm en heb je een plateau bereikt, kijk dan eens of dit wat voor je is: De egg fast: doorbreek een plateau

Koolhydraatarm weekmenu

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Marjolein
Door

Marjolein

op 22 January 2017

Hoi Linda, ik begrijp er niets meer van. Op allerlei sites lees ik dat je pas in ketose komt als je niet meer dan maximaal 25 gram koolhydraten per dag eet. Maar bij jou staat " als je tussen de 20 en 50 kh per dag eet". Hoe zit dit. Even voor mijzelf 55 jaar jong, aan de hormonen om het oestrogeen laag te houden ( borstkanker). Ben met kh arm begonnen gemiddeld 50kh per dag. Maar val geen gram af. Heb nooit crash dieeten gedaan van wege diabetes 2. Heb je tips voor mij

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 6 February 2017

Hoi Marjolein, in principe raken mensen in ketose onder de 50 gram kh per dag. Voor sommige lichamen kan dit nog teveel zijn ja. Maar mijn ervaring is onder de 50 gram is in ketose. Het kan dus voor jou teveel zijn, dat kun je dus uitproberen. Maar het kan ook zijn dat je te weinig eet? Of dat er ergens een 'blokkade' in je lichaam zit waardoor je niet afvalt. het is lastig voor mij om hierover te oordelen, dan zal ik echt meer van je moeten weten en met je mee moeten kijken. Wil je dat graag dan mag je me altijd mailen.

Maja Hendriks
Door

Maja Hendriks

op 16 October 2019

Ik snap er niks van.Ik word maar zwaarder en zwaarder.Eet smorgens 1 meergranen cracker met kaas, een kiwi en manderijn, 2 koffie met rietsuiker.Smiddags weer een cracker metsandwichspread, later nog een cracker met tomaten-lenteuispread.Glas water en glas water met Magnesium (400 ml).Later op de middag een glas rode wijn onder de Bold...., en savonds 2 aardappels, altijd verse groenten, en een stukje vlees of vis. Daarna eet ik niks meer.Ik drink nog wel een glas frisdrank. (Grapefruit), en wek in de thuiszorg 4 dagen per week huishoudelijk werk.In het weekend moet ik thuis alles op orde houden, maar doe ook wel eens een dagje niks.Heb een loopband naast mn bank staan, waar ik ook regelmatig op sta. Waarom blijf ik maar groeien en groeien, ik merk het zelfs per dag, dikkere buik, of een dikkere vetrol op mn rug. Mn huisarts zegt... bewegen.......duhhhh.Ik denk dat mijn lichaam vet kweekt.Kan dat???Voel me doodongelukkig !!!!!!

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 17 October 2019

Hoi Maja, als ik het zo bekijk eet je toch veel suikers: rietsuiker in de koffie, sandwichspread, rode wijn, frisdrank en ook nog koolhydraten in de crackers en aardappelen. Bewegen is niet de oplossing. Koolhydraten en suikers minderen wel. Een dikke buik duidt op het feit dat jouw lichaam de insuline, die constant wordt aangemaakt, niet goed kan verwerken. Ik raad je echt aan om dit weekmenu eens te proberen en te kijken wat er gebeurt: https://slankmetlinda.nl/gratis-koolhydraatarm-weekmenu

Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies