E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Afvallen lukt niet

Afvallen lukt niet
13 juli 2016 Linda Nordholt
In Afvallen
Afvallen lukt niet wat nu

Niets zo frustrerend dat wanneer je begint met een verandering van jouw eetpatroon om af te willen vallen te moeten concluderen: afvallen lukt niet. Misschien zie je de weegschaal eerst wel omlaag gaan, maar sta je vervolgens stil. Of is het in het verleden wel gelukt met hetzelfde dieet, en ineens lukt het afvallen niet meer met die methode.

Laat ik beginnen met het volgende: Heb je veel crashdiëten gevolgd en ben je daar nu ook weer aan begonnen, dan vind ik het niet zo gek dat je tot de conclusie komt: afvallen lukt niet. Jouw lichaam staat gewoon volledig in de spaarmodus. Het lichaam voelt weer een ‘hongerwinter’ aankomen en wil nu juist alles vasthouden wat binnenkomt. Dus…..een crashdieet is absoluut niet aan te raden. Richt je dan op aanpassing van jouw eetpatroon. En nu niet door het tellen van calorieën of door gewoon minder te eten, maar door het aanpassen van jouw koolhydraatinname. Waardoor jouw lichaam weer vet gaat verbranden.

In mijn ogen draait afvallen en gezond eten, alles om het eten in de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten. En niet om calorieën tellen of minder bewegen. Als deze balans niet op orde is, zul je niet of nauwelijks kunnen afvallen.

Het kan ook zijn dat je wellicht al wel gestart bent met koolhydraten minderen, maar dat je ook nu op een punt staat van ‘afvallen lukt niet’.  Het kan zijn dat jouw lichaam dan gewoon niet in staat is om vet te verbranden. Hoe vervelend het ook klinkt, je zal dan eerst moeten werken aan die andere ‘blokkade’  in jouw lichaam voordat je lichaam weer over gaat tot vetverbranding.

Voordat ik je ga laten zien hoe je kunt testen of jouw lichaam in staat is om vet te verbranden, ga eerst eens bij jezelf na of misschien 1 of meerdere van de volgende oorzaken aan de orde zijn. Ik zet ze op een rijtje:

 

  • Je kijkt teveel naar je gewicht in kilo’s: Het kan soms zijn dat je niet afvalt in gewicht, maar wel in centimeters. Het kan namelijk zijn dat je lichaam vet verbrand wat nog niet zichtbaar is in kilo’s. Jouw lichaam kan namelijk dat wat je verliest in vet, gaan compenseren met het vasthouden van vocht. Staar je dus echt niet blind op die kilo’s.
  • Je eet te veel of te weinig. Crashdiëten helpen dus niet, maar ook kun je ongemerkt toch teveel eten.
  • Je eet alles er in het weekend weer bij: Begint bij jou het weekend misschien stiekem al op donderdagavond of vrijdagavond. En loopt dat door tot zondagavond? Het kan zijn dat je dus door je in de weekenden iets teveel te laten gaan, het gezonde eetpatroon van door de week teniet doet.
  • Je bent gaan sporten. Door te gaan sporten, met name krachttraining, is het niet ondenkbaar dat je snel meer spiermassa gaat opbouwen. Spieren wegen nu eenmaal meer dan vet, waardoor je op de weegschaal ineens zwaarder kunt worden.
  • Je slaapt onvoldoende. Heb je gebroken nachten of zeer weinig slaap, dan raakt je biochemische huishouding in de war. Hormonale onevenwichtigheden zullen gaan knoeien met het metabolisme van je lichaam. Dit alles kan zorgen voor stilstand in gewichtsafname of juist gewichtstoename.
  • Je hebt last van stress. Stress kan een grote impact hebben op jouw lichaam. Wanneer je stress ervaart, maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Het is o.a. het hormoon dat je eetlust stimuleert en zorgt dat het lichaam reserves opslaat van wat je eet. Heb je veel stress, dan kan ik dit een continue proces van vetopslag stimuleren.
  • Je bent in de overgang. De meerderheid van de vrouwen komt ergens tussen de 45 en 55 jaar zo’n 5 kilo aan. Of het kost dan meer moeite om op gewicht te blijven, terwijl je misschien wel hetzelfde eetpatroon hebt. Ten eerste komt dit door hormonale veranderingen. Je gaat meer vet vasthouden hetgeen door moeder natuur zo bepaald is. Ten tweede door het vertragen van de stofwisseling. Met het ouder worden verbranden we gewoonweg minder energie (calorieën) dan vroeger, terwijl je wellicht hetzelfde eetpatroon hebt.
  • Je hormoonhuishouding is niet in balans. Naast de genoemde hormonen van oestrogeen en cortisol, zijn er nog andere hormonen die kunnen zorgen voor een onbalans in jouw lichaam. Hetgeen ervoor kan zorgen dat gewicht verliezen heel erg moeilijk wordt. Denk hierbij aan het schildklierhormoon of melatonine (ondersteunt de nachtrust en het immuunsysteem).
  • Er zijn medische redenen waarom je niet afvalt. Denk hierbij aan gebruik van bepaalde medicijnen zoals antidepressiva, een traag werkende schildklier of een andere aandoening/ziekte.

Alle genoemde oorzaken kunnen reden zijn dat jouw lichaam niet in staat is vet te verbranden: afvallen lukt niet. Jouw lichaam gebruikt de energie dan eenmaal voor andere processen in jouw lichaam en daar hoort afvallen niet bij helaas.

Kan jouw lichaam vet verbranden?

Maar we kunnen testen of jouw lichaam in staat is om vet te verbranden. Wil je testen of jouw lichaam in staat is vet te verbranden, dan dien je jouw lichaam in ketose te brengen. Een moeilijk woord voor ‘staat van vetverbranding’. Dit kun je bereiken door minstens 4 tot 5 dagen tussen de 20 a 50 gram koolhydraten te eten. Daarnaast eet je voldoende eiwitten en gezonde vetten. De juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten is hiervoor leidend.

Afvallen lukt niet, wat kun je doen?

Stap 1: Kijk kritisch naar wat je aan het doen bent

Kijk dus als eerste kritisch naar jouw manier van afvallen. Ben je bezig met calorieën tellen, een crashdieet of puur alleen gaan sporten om af te vallen (zonder aanpassing in jouw eetpatroon), dan wil ik je adviseren eens een ‘andere’ manier van afvallen te kiezen. Namelijk door het calorieën tellen los te laten en te kiezen voor een koolhydraatarm dieet of eetpatroon.

Stap 2: Sluit uit of het één van bovengenoemde oorzaken kan zijn

Kijk eens kritisch naar de hierboven genoemde mogelijke oorzaken. Heb je het vermoeden dat hiervan een oorzaak van toepassing kan zijn, dan zul je daar aan moeten werken. En dat zal niet altijd even makkelijk zijn. Maar je kunt ook eerst kijken of je met jouw eetpatroon aan de slag kan om toch af te vallen. Dan is stap 3 een echte aanrader. Merk je dat er dan niks in je lichaam gebeurd, dan kun je nog eens de mogelijke oorzaken onder de loep nemen.

Stap 3: Kies voor een ‘boost’ in afvallen

Kies voor die ‘boost’ in afvallen waarbij je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Jouw lichaam raakt zo in optimale staat van vetverbranding en je kunt dus testen of jouw lichaam überhaupt in staat is om dit te bereiken. En doorbreek jouw plateau om het gewicht weer omlaag te brengen.

Download dan zeker mijn koolhydraatarme weekmenu.

Comments (2)

  1. Marjolein 2 jaar geleden

    Hoi Linda, ik begrijp er niets meer van. Op allerlei sites lees ik dat je pas in ketose komt als je niet meer dan maximaal 25 gram koolhydraten per dag eet. Maar bij jou staat ” als je tussen de 20 en 50 kh per dag eet”. Hoe zit dit. Even voor mijzelf 55 jaar jong, aan de hormonen om het oestrogeen laag te houden ( borstkanker). Ben met kh arm begonnen gemiddeld 50kh per dag. Maar val geen gram af. Heb nooit crash dieeten gedaan van wege diabetes 2. Heb je tips voor mij

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Hoi Marjolein, in principe raken mensen in ketose onder de 50 gram kh per dag. Voor sommige lichamen kan dit nog teveel zijn ja. Maar mijn ervaring is onder de 50 gram is in ketose. Het kan dus voor jou teveel zijn, dat kun je dus uitproberen. Maar het kan ook zijn dat je te weinig eet? Of dat er ergens een ‘blokkade’ in je lichaam zit waardoor je niet afvalt. het is lastig voor mij om hierover te oordelen, dan zal ik echt meer van je moeten weten en met je mee moeten kijken. Wil je dat graag dan mag je me altijd mailen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*