Een vitamine D tekort: wat is vitamine D en waarom is het belangrijk?
11 november 2021 
6 min. leestijd

Een vitamine D tekort: wat is vitamine D en waarom is het belangrijk?

Een vitamine D tekort wordt vaak erg onderschat. 

Veel mensen (zo’n 90% van de bevolking) heeft hier namelijk last van maar er wordt in de medische wereld niet vaak op getest. Dit is zorgwekkend want vitamine D heeft een belangrijke invloed op het lichaam. 

De meeste mensen kennen vitamine D waarschijnlijk als de ‘zon vitamine’. Vitamine D wordt namelijk via zonlicht in de huid aangemaakt. Normaal gesproken halen we onze vitamines uit ons eten dus dit is een bijzonder geval. In sommige koolhydraatarme! voedingswaren zoals vette vis, eieren en melkproducten zit ook vitamine D. Helaas is dit  te weinig om een tekort mee aan te vullen. 


In deze blog bespreek ik achtereenvolgend:

[[showindex]]


Waarom is het belangrijk om iets te doen aan een vitamine D tekort? 


Een Vitamine D tekort kan gevolgen hebben voor je gezondheid. Vitamine D heb je  namelijk nodig om calcium en fosfor uit voeding te halen en op te nemen in het lichaam. Op deze manier draagt vitamine D bij aan stevige botten en spieren en gezonde tanden. Daarnaast zorgt het voor een goed werkend immuunsysteem. 

Doordat vitamine D het immuunsysteem versterkt, speelt het een belangrijke rol bij het voorkomen van ziektes zoals kanker en diabetes type 1. Dit zijn namelijk ziektes waarbij het immuunsysteem een belangrijke rol speelt. Zo kan een te lage hoeveelheid vitamine D ook zorgen voor andere ziekten waarbij het immuunsysteem een rol speelt zoals depressies of multiple sclerose (MS). 


De oorzaak van een vitamine D tekort 


De oorzaak van een vitamine D tekort is heel simpel te verklaren. Om voldoende vitamine D aan te maken moet je elke dag 20 minuten volledig naakt in de middagzon doorbrengen. En laat dit nou net een beetje lastig zijn in Nederland…Niet alleen omdat hier lang niet elke dag de zon schijnt maar ook omdat Nederland en andere Westerse landen op een hoge breedtegraad liggen waardoor het zonlicht schuin invalt en minder krachtig is. 

Daar komt nog eens bij dat als de zon schijnt, meestal niet het hele lichaam is blootgesteld aan de zon. En deze hebben we nodig voor de aanmaak van vitamine D. Op deze manier kan een vitamine D tekort ontstaan. Hierdoor maken veel mensen te weinig vitamine D aan, zelfs tijdens de zomer. Wat verklaart waarom zo’n groot deel van de bevolking een tekort heeft aan vitamine D. 


Symptomen van een vitamine D tekort


Een vitamine D tekort wordt vaak pas zichtbaar na een aantal jaren. Als je te weinig vitamine D in je lichaam hebt, kun je last krijgen van allerlei soorten klachten zoals problemen met de tanden, botten of spieren. Ziektes die mogelijk met een vitamine D tekort samenhangen zijn: (winter)depressie, kanker, hart- en vaatziekten, chronische vermoeidheid, gewrichtspijnen en migraine. 


Vitamine D supplementen


Een vitamine D tekort kan aangevuld worden met supplementen. Hoewel het door de gezondheidsraad voornamelijk wordt aangeraden voor oude mensen, is het dus voor iedereen belangrijk. Een vaak genoemd argument tegen het gebruik van supplementen is dat het ‘onnatuurlijk’ is om ze te slikken. Als we de natuur z’n gang laten gaan en gezond eten en leven dan zouden we geen voedingssupplementen nodig hebben. 

Deze stelling is echter nogal achterhaald omdat we simpelweg al lang niet meer natuurlijk leven. We wonen in huizen, verstopt voor het zonlicht en komen vaak alleen buiten om ons ergens naartoe te bewegen. Zeker als het typisch Nederlands weer is. Om deze reden kunnen supplementen dus wel van pas komen. 

Als je op zoek gaat naar een vitamine D supplement pak dan altijd een vitamine D3. Vitamine D3 is, in tegenstelling tot vitamine D2, die ook te koop is, veel beter opneembaar in het menselijk lichaam. Als de verpakking alleen vermeldt dat er vitamine D in zit, check dan even de ingrediëntenlijst. Als er cholecalciferol in zit, dan is het vitamine D3. Ergocalciferol is namelijk vitamine D2. 

Welke supplementen kunnen een vitamine D tekort voorkomen? 

Als eerste heb je de vitamine D3 pillen van Nutribites. Ik ken Nutribites als een zeer betrouwbaar en kwalitatief bedrijf. Een potje kost €19,00 en het bevat virgin olijfolie voor een betere opname.


Een andere optie is capsules van New Care, verkrijgbaar via drogisterij.net. Deze pillen kosten €20,50 en er is kokosolie aan de capsules toegevoegd om de opname te bevorderen. 



Naar mijn mening zijn dit twee goede en betrouwbare merken die jou van je tekort afhelpen en je immuunstysteem een boost geven. 


Is te veel vitamine D schadelijk?


Zoals voor alles geldt, kan een teveel aan vitamine D ook gevaarlijk zijn. Vitamine D is namelijk een vetoplosbare vitamine en dat wil zeggen dat een teveel niet via de urine wordt uitgescheiden maar opgeslagen wordt in het vet en in de lever. Maar om echt een overdosis aan vitamine D binnen te krijgen moet je zeer veel vitamine D (10.000 eenheden per dag) innemen gedurende vele maanden lang. Hier hoef je gelukkig dus niet zo bang voor te zijn! 


koolhydraatarme recepten


Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down