De invloed van koolhydraatarm eten op je immuunsysteem
30 november 2022 
5 min. leestijd

De invloed van koolhydraatarm eten op je immuunsysteem

Uit onderzoek is gebleken dat koolhydraatarm eten je immuunsysteem ondersteund. Mensen die het koolhydraatarme dieet volgen, krijgen minder snel griep. Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat de mensen die het koolhydraatarme voedingspatroon volgen en wel de griep kregen, sneller herstellen.

Koolhydraatarm eten is beter voor je gezondheid en immuunsysteem om (grofweg) drie redenen;

  1. Je eet minder koolhydraten en dus ook minder suiker
  2. Je verbrandt meer vetten en daar komen weer ketonen bij vrij.
  3. Koolhydraatarm eten draagt bij aan het bereiken van een gezond gewicht, overgewicht verzwakt je immuunsysteem.

De eerste reden is dat suikers enorm slecht zijn voor je weerstand. Bij een koolhydraatarm dieet wordt je suikerinname enorm beperkt en daardoor stabiliseert je suikerspiegel, een instabiele bloedsuikerspiegel verlaagt je weerstand.

Wanneer je volgens het koolhydraatarme voedingspatroon eet, dan eet je niet alleen minder koolhydraten, maar je eet ook meer groente en eiwitrijke producten. De koolhydraten worden dus vervangen door eiwitten en gezonde vetten. Als je koolhydraatarm eet, maakt je lichaam minder insuline aan, waardoor je een stabielere suikerspiegel krijgt. Het zorgt er ook voor dat je minder behoefte hebt om te snoepen, daardoor blijft je suikerspiegel stabiel. Zelfs kleine verminderingen van koolhydraten inname kan al effect hebben, zeker als je ervoor zorgt dat de koolhydraten die je eet zo vezelrijk mogelijk zijn!

Immuuncellen werken beter bij de inname van minder koolhydraten

Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die (veel) minder koolhydraten tot zich nemen, minder vatbaar waren voor COVID. Wanneer ze toch COVID kregen, ontwikkelden ze minder ernstige klachten.  De verklaring ligt, volgens die onderzoekers, ook bij het feit dat de immuunsysteem cellen beter werken bij de inname van minder koolhydraten. Krijg je toch corona of de griep, dan is het helemaal belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen en de ‘foute’ voedingsstoffen weg te laten. Vroeger at je waarschijnlijk beschuit en rijst wanneer je ziek was. Het nemen van vitamine C druppels kan helpen om het immuunsysteem te verbeteren. Maar door te kiezen voor koolhydraatarme producten zul je sneller aansterken. Dit komt omdat je lichaam minder energie nodig heeft voor het verteren van koolhydraten. Het lichaam gaat op zoek naar een andere bron om om te zetten in energie, in dit geval naar vet. Daardoor hoeft je immuunsysteem cellen minder vetcellen te herstellen en kan het meer virus cellen afbreken.

Ook huisartsen en fysiotherapeuten bevelen KHA voeding aan

Omdat de immuunsysteem cellen beter en sneller hun werk verrichten als je minder koolhydraten binnenkrijgt, bevelen ook huisartsen en fysiotherapeuten een KHA voedingspatroon aan bij patiënten die te maken hebben met Long COVID problemen. Vooral als de klachten bestaan uit:

·           Vaak moe zijn

·           Weinig energie hebben

·           Futloos zijn

De tweede reden is dat je lichaam de energie niet meer uit de koolhydraten haalt, maar uit de vetten. Doordat je niet voldoende koolhydraten binnen krijgt, moet je lichaam voor energie op zoek naar een andere bron om energie uit te halen. De vetten zijn voor je lichaam, na de koolhydraten, het makkelijkst te bereiken en daarom haalt je lichaam hier energie uit. Dat betekent dat je lichaam vet gaat omzetten in energie en hierbij komen ketonen vrij. Ketonen zijn afvalstoffen die vrijkomen als vetten worden afgebroken. De onderzoekers hebben vastgesteld dat ketonen ervoor zorgen dat het immuunsysteem beter werkt. Volgens diezelfde onderzoekers zorgen de ketonen voor een dikkere barrière laag in je longen, waardoor het griepvirus bij inademen, niet of minder binnendringt. Je bent dus minder vatbaar voor het griepvirus. Zoals eerder al gezegd haalt je lichaam normaal gesproken energie uit de koolhydraten in de voeding

3. Overgewicht verzwakt je immuunsysteem.

Volgens de voorspelling van het RIVM blijft, bij de bevolking in Nederland, het overgewicht toenemen. Dat betekent dat in 2040 meer dan 60% van de Nederlandse bevolking te maken heeft met overgewicht. Uit die voorspelling blijkt ook dat in 2080 in Nederland 9 van de 10 kinderen lijdt aan overgewicht of zelfs obesitas! Volgens onderzoekers van het Erasmus MC is afvallen belangrijk omdat het immuunsysteem van mensen met overgewicht al is ontregeld vóór ze ziek worden! Met een gezond gewicht werkt een immuunsysteem beter. Je kunt dan nog wel ziek worden, maar het ziekteverloop is een stuk milder. Volgens een immunoloog van het Erasmus MC, staat het immuunsysteem bij mensen met overgewicht, constant aan, waardoor het systeem niet goed meer reageert op acute prikkels. Hierdoor zullen mensen met overgewicht zieker worden en minder snel, maar ook minder goed herstellen. In vet zitten naast vetcellen ook immuunsysteem cellen. Doordat de vetcellen constant onder stress staan, zijn de immuunsysteem cellen de hele tijd bezig om de vetcellen te herstellen. Daardoor hebben ze geen tijd om bij ander virusaanvallen, zoals het griepvirus of het coronavirus, hun werk goed uit te voeren. Goede voeding en meer bewegen is nodig en, zoals eerder al gezegd, zelfs kleine verminderingen van de koolhydraten inname kan al een positief effect hebben op ons lichaam.

Hoe je het immuunsysteem kunt ondersteunen door koolhydraatarm te eten

Het versterken van de immuniteit kan op meerdere manieren, zo kan het slikken van vitamine D helpen het immuunsysteem te versterken. Maar dat alleen is zeker niet genoeg. Kies voor voedsel dat de immuunfunctie ondersteund en vermijd voedsel dat de immuniteit verzwakt. Dat betekent dat je voedsel moet vermijden met veel geraffineerde koolhydraten. Door de inname van koolhydraten te verminderen ondersteun je het immuunsysteem en kun je bovendien je gewicht verlagen. Op elk etiket van een product staat vermeld hoeveel koolhydraten het product bevat en wat de hoeveelheid suiker daarvan is. Het beste gebruik je alleen producten die minder dan 5% suiker bevatten. Vermijd dus producten met suiker zoals; met zuivelproducten gezoet met suiker, vruchtendranken, vruchtensappen, Maar neem ook geen producten met enkelvoudige koolhydraten zoals wit brood, witte rijst, noedels en witte pasta’s. Een stabiele suikerspiegel heeft vele voordelen, dus zeker de moeite waard om hieraan te werken! Door een stabiele suikerspiegel kun je het namelijk makkelijker volhouden om gezond te blijven eten, je hebt minder honger en eet daardoor ook minder. Je zit over het algemeen ook lekkerder in je vel en je voelt je fitter, je concentratie is beter, je slaapt lekkerder en je valt uiteindelijk ook nog kilo’s af!

Naast de juiste voeding kunnen voedingssupplementen ook helpen. Er zijn meerdere supplementen die kunnen helpen bij het ondersteunen van een lage weerstand, zoals bijvoorbeeld vitamine D. Vitamine D helpt om calcium en fosfor uit je voeding te halen waardoor het beter wordt opgenomen in je lichaam. Vitamine D draagt bij aan gezonde tanden, stevigere botten en spieren maar zorgt ook voor een beter werkend immuunsysteem. Vitamine C druppels zorgen bijvoorbeeld voor een goede weerstand, helpen tegen vermoeidheid en bij het ondersteunen van het immuunsysteem.



Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Reactie plaatsen

GRATIS: Koolhydraatarm weekmenu 

Maak kennis met koolhydraatarm eten en download mijn GRATIS WEEKMENU

  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag
  • Makkelijke en heerlijke recepten
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!